• Unkbitz

    Gifta sig eller inte?

    Jag är helt för giftemål! Inga domar mot de som väljer att inte gifta sej, men jag ser bara fördelar med det. Vill man bara ha det på papper kan man ju göra det borgerligt :)

    Det första anledning är tråkig, men ändå viktigt. Om man en dag skulle inse att man har det bättre utan varandra så är finns det tydliga regler för hur man delar upp hemmet; 50/50. Skulle den enda t.ex äga ett hus sedan innan kan man skriva papper på att huset är och förblir endast dennes. (Som ogifta kanske t.ex mannen köper hus och bil och sånt medan kvinnan inhandlar mat under flera år för lika mycket pengar och sen står hon där och äger ingenting)

    Sen är det ekonomin i övrigt. Jag tycker att det är väldigt praktiskt att ha gemensam ekonomi, om mannen har slut pengar på sitt konto för han över från mitt och tvärt om, vi tar gemensamma beslut om vad som bör införskaffas, inte varje liten grej kanske men. Ingen behöver bry sej om vem som betalar mest för vi äger pengarna tillsammans, sparar tillsammans och betalar tillsammans.

    Efternamnet tycker jag också är bra och enkelt, (men kanske inte jätteviktigt) att hela familjen bär samma efternamn, barn och vuxna.

    För mej har det alltid varit viktigt att den man som ska vara pappa till mina barn är en trygghet som jag vet finns kvar, om han inte kan lova mej, inför Gud och andra människor att han är min och jag är hans genom allt hela livet, så hur ska jag då kunna lita på att det är så? Att han finns kvar för mej och barnen. (självklart finns det aldrig några 100%:liga garantier för det, men då har han gett sitt ord på det och man kan nog inte kräva mer, för det går inte att bevisa för än i efterhand.)


    Min lilla bäbis :]
  • Unkbitz

    Det där med arvsrätten.. Det är alltid bra att ha i bakhuvudet, men känns extra viktigt ifall någon har barn från ett tidigare förhållande. Generellt sätt tror jag att man hällre kräver ut sin arvsrätt från en död förälder om dennes partnet som får ta "smällen" inte är ens förälder utan en annan som levt ihop med ens förälder. bara en tanke :)


    Irma 1/3 2011
  • Unkbitz
    linnéa001 skrev 2013-07-21 23:05:13 följande:
    När det gäller pengauppdelning så vet jag inte. Någon skrev "alla pengar in på ett konto", men det kan det väl knappast vara lag på? Försörjningsplikt har man ju, men det är knappast samma sak. Tror nog detta är något man får komma överens om.
    Man får göra som man vill. Min man skulle inte kunna komma åt mina pengar om jag inte hade gett honom inloggningen till min internetbank. Man skulle i princip kunna ha skild ekonomi om man vill, fast som du säger har man nog försörjningsplikt.

    Man måste inte gifta sej för att det är romantiskt om man inte vill, man kan göra det kort och enkelt, borgeligt om man föredrar det. och kanske en middag ute eller så. Du har rätt i att man bör tänka igenom saken. Men jag tror att om man ska leva och bo tillsammans är det en trygghet för båda att gifta sej :)
    Irma 1/3 2011
Svar på tråden Gifta sig eller inte?