• Anonym (Nojiga mamman)

Är min son kobent???

Hej!

Jag har en superfin liten kille på 3,5 år som är helt normal och leker och har skoj som de flesta barn i hans ålder. Nu hör det till saken att jag själv var rejält kobent som barn (är det till viss del fortfarande) och hade väldiga komplex med detta under hela min uppväxt. Jag vill ju inte gärna projicera mina egna fåfänga värderingar på min son och pratar redan nu aldrig om utseende - vare sig hans, mitt eget eller någon annans, eftersom jag tycker det är så viktigt att man ser människor för vilka de är och respekterar alla människor oavsett hur de ser ut/ social status etc...

Jag vet dock att just kobenthet många gånger påverkar motoriken. Min son har bra motorik och jag har hittills aldrig behövt oroa mig för det. Det är i alla fall vad man säger att han har på Förskolan. Jag har ju lite svårt för att jämföra med andra barn iom att min son inte har några syskon och är för liten för att själv ta hem andra barn i hans ålder som man kan se skillnad mellan. (och därmed vill jag inflika att man så klart inte vill jämföra med andra barn men om det är ett problem så vill man ju se det i tid?)

Samtidigt så är det ju viktigt att vara uppmärksam på det eftersom man kan få problem med sina knän som kobent - vilket jag fick då jag sprang mycket i mina tonår för att få upp konditionen. Idag kan jag inte springa mer än några meter om jag inte vill få ont i mina knän i flera dagar efteråt. Jag vet att man kan åtgärda detta ifall det är så att man är onormalt kobent men det gäller att man gör det när de är tillräckligt små vad jag förstått (?).

Jag vet att många säkert kan uppröras av den här tråden och undra varför jag bryr mig så mycket och att jag "minsann" visst påverkar min son eftersom jag själv mått dåligt av min egen kobenthet. Allt detta vet jag redan. Jag skulle bara vilja veta om min son är kobent och ifall jag bör vara uppmärksam??? 

Jag tror många barn helt naturligt blir kobenta i 3-7 års åldern och att det sen automatiskt blir bättre därefter. Så blev det aldrig för mig och i min släkt har vi ganska grov kobenthet som verkar vara genetisk.
    Min sambo var snarare lite hjulbent, har hans mamma sagt en gång - vilket är min stora förhoppning, dvs att min son ska ärva lite av hans gener också.

Är min son kobent och ska jag kontakta någon läkare om det blir värre längre fram??
    Jag tror inte att jag är helt objektiv med mina egna erfarenheter och det är därför jag frågar.
    Tacksam för svar på min fråga! :)

• Svar på tråden Är min son kobent???
  • Apmor2
    Anonym (Nojiga mamman) skrev 2013-07-21 18:43:23 följande:

Ja jag har läst mig till (Wikipedia bland annat) att det är mer regel än undantag att barn mellan 3-5 ända upp till 7, år oftast är mer eller mindre kobenta men att benen raknar efter det.
    Har ni kobenthet i er familj rent genetiskt? Min sambo var ju lite hjulbent så jag hoppas det ska hjälpa benen på traven att rakna sen. :)
    nej inte i min eller min sambos, vilken lättnad att höra! Dock är jag lite orolig att min äldsta son kommer att fortsätta ha det, han är överrörlig och har svaga muskler.
  • Anonym (Nojiga mamman)
    Apmor2 skrev 2013-07-21 19:41:08 följande:
    nej inte i min eller min sambos, vilken lättnad att höra! Dock är jag lite orolig att min äldsta son kommer att fortsätta ha det, han är överrörlig och har svaga muskler.

Hm... Märkligt det där. Jag är också överrörlig men är däremot starkare än genomsnittet av tjejer - iaf för min vikt. Så det kan ju inte vara svaga muskler (som någon skrev), det beror på i mitt fall. Iofs så har jag gått styrkan från min fars sida och kobentheten finns bara på min mors sida. Hm... Det måste ha varit väldigt mycket och starka gener som styrde min kobenthet, gissar jag på....tyvärr!!
  • Vandelay

Tycker han ser kobent ut. Förstår inte varför du nojjar över det dock. Jag var väldigt kobent som barn men fick inlägg i skorna så benen rätade ut sig till slut och nu är jag bara lite kobent. Inga komplex för det! :)

• Anonym (Nojiga mamman)
    Vandelay skrev 2013-07-21 20:10:01 följande:
    Tycker han ser kobent ut. Förstår inte varför du nojjar över det dock. Jag var väldigt kobent som barn men fick inlägg i skorna så benen rätade ut sig till slut och nu är jag bara lite kobent. Inga komplex för det! :)

Är du tjej eller kille? Själv tycker jag det gör skillnad om en tjej är kobent eller om det är en kille som är det. Rent estetiskt alltså. Iom att jag själv var så kobent och tyckte det var så gräsligt fult, så kan det må hända att det präglat min syn på hur en normal kropp ska se ut. Men jag måste ändå påstå att det är bra mycket mer "normalt" på en tjej än en kille!

Måste inläggen göras av läkare? Påverkar inläggen tillväxten när barnet växer eller "ser benen" mer raka ut med inläggen?
  • Vandelay
    Anonym (Nojiga mamman) skrev 2013-07-21 20:15:52 följande:

Är du tjej eller kille? Själv tycker jag det gör skillnad om en tjej är kobent eller om det är en kille som är det. Rent estetiskt alltså. Iom att jag själv var så kobent och tyckte det var så gräsligt fult, så kan det må hända att det präglat min syn på hur en normal kropp ska se ut. Men jag måste ändå påstå att det är bra mycket mer "normalt" på en tjej än en kille!

Måste inläggen göras av läkare? Påverkar inläggen tillväxten när barnet växer eller "ser benen" mer raka ut med inläggen?
    Jag är tjej. Du kanske borde oroa dig för att han kanske får problem med knän och rygg istället för hur det ser ut? 

Det görs av en ortoped, jag vet inte riktigt hur det fungerar rent fysiskt men jag hade/har plattfot och det är det tydligen som gör att man blir kobent, och mina inlägg hade som utbuktningar så jag skulle få hålfot och det funkade ju. Har inga inlägg nu och är bara lie kobent. Ring vårdcentralen och be om remiss, vet inte om man kan ringa direkt till en ortopedklinik. 
  • Anonym (Nojiga mamman)
    Vandelay skrev 2013-07-21 20:27:50 följande:
    Jag är tjej. Du kanske borde oroa dig för att han kanske får problem med knän och rygg istället för hur det ser ut? 

Det görs av en ortoped, jag vet inte riktigt hur det fungerar rent fysiskt men jag hade/har plattfot och det är det tydligen som gör att man blir kobent, och mina inlägg hade som utbuktningar så jag skulle få hålfot och det funkade ju. Har inga inlägg nu och är bara lie kobent. Ring vårdcentralen och be om remiss, vet inte om man kan ringa direkt till en ortopedklinik. 

Själv har jag alltid haft bra med hålfot så det har aldrig varit ngt problem. Ska prata med dem.
  • Apmor2
    Vandelay skrev 2013-07-21 20:10:01 följande:

när fick du inlägg? Sjukgymnasterna min son har träffat vill inte att han ska ha inlägg. Men det var iofs inte ang hans kobenthet.
  • Apmor2
    Anonym (Nojiga mamman) skrev 2013-07-21 19:59:45 följande:

Hm... Märkligt det där. Jag är också överrörlig men är däremot starkare än genomsnittet av tjejer - iaf för min vikt. Så det kan ju inte vara svaga muskler (som någon skrev), det beror på i mitt fall. Iofs så har jag gått styrkan från min fars sida och kobentheten finns bara på min mors sida. Hm... Det måste ha varit väldigt mycket och starka gener som styrde min kobenthet, gissar jag på....tyvärr!!
    ja jag vet inte, jag spekulerar mest. Men jag tänkte att för att det ska liksom räta ut sig så kanske det behövs starka muskler.!?
  • Anonym (Nojiga mamman)
    Apmor2 skrev 2013-07-21 21:41:34 följande:
    ja jag vet inte, jag spekulerar mest. Men jag tänkte att för att det ska liksom räta ut sig så kanske det behövs starka muskler.!?

Ja det låter ju helt klart rimligt! Har hört att om man är överrörlig så behöver man ofta stärka musklerna för att "kompensera" för det. Hm... Kan nog inte skada iaf. Lite tidigt dock att börja "träna" för en 3,5-åring, känner jag. :) (så klart) Men man kan ju leka aktiva lekar som han tycker är kul förstås.
  • ToK

När barn är små, bebisar upp till typ 2, är de oftast hjulbenta. Sen vid 3 går det över till kobent och sen rättar det till sig. Det gäller förstås inte alla barn men de flesta går igenom den där perioden. Tycker inte din kille ser konstigt kobent ut utan normalt för en 3åring, det går nog över av sig självt skulle jag gissa!

Svar på tråden Är min son kobent???