Är min son kobent???
Hej!
Jag har en superfin liten kille på 3,5 år som är helt normal och leker och har skoj som de flesta barn i hans ålder. Nu hör det till saken att jag själv var rejält kobent som barn (är det till viss del fortfarande) och hade väldiga komplex med detta under hela min uppväxt. Jag vill ju inte gärna projicera mina egna fåfänga värderingar på min son och pratar redan nu aldrig om utseende - vare sig hans, mitt eget eller någon annans, eftersom jag tycker det är så viktigt att man ser människor för vilka de är och respekterar alla människor oavsett hur de ser ut/ social status etc...
Jag vet dock att just kobenthet många gånger påverkar motoriken. Min son har bra motorik och jag har hittills aldrig behövt oroa mig för det. Det är i alla fall vad man säger att han har på Förskolan. Jag har ju lite svårt för att jämföra med andra barn iom att min son inte har några syskon och är för liten för att själv ta hem andra barn i hans ålder som man kan se skillnad mellan. (och därmed vill jag inflika att man så klart inte vill jämföra med andra barn men om det är ett problem så vill man ju se det i tid?)
Samtidigt så är det ju viktigt att vara uppmärksam på det eftersom man kan få problem med sina knän som kobent - vilket jag fick då jag sprang mycket i mina tonår för att få upp konditionen. Idag kan jag inte springa mer än några meter om jag inte vill få ont i mina knän i flera dagar efteråt. Jag vet att man kan åtgärda detta ifall det är så att man är onormalt kobent men det gäller att man gör det när de är tillräckligt små vad jag förstått (?).
Jag vet att många säkert kan uppröras av den här tråden och undra varför jag bryr mig så mycket och att jag "minsann" visst påverkar min son eftersom jag själv mått dåligt av min egen kobenthet. Allt detta vet jag redan. Jag skulle bara vilja veta om min son är kobent och ifall jag bör vara uppmärksam???
Jag tror många barn helt naturligt blir kobenta i 3-7 års åldern och att det sen automatiskt blir bättre därefter. Så blev det aldrig för mig och i min släkt har vi ganska grov kobenthet som verkar vara genetisk.
Min sambo var snarare lite hjulbent, har hans mamma sagt en gång - vilket är min stora förhoppning, dvs att min son ska ärva lite av hans gener också.
Är min son kobent och ska jag kontakta någon läkare om det blir värre längre fram??
Jag tror inte att jag är helt objektiv med mina egna erfarenheter och det är därför jag frågar.
Tacksam för svar på min fråga! :)