• Anonym (Nojiga mamman)

Är min son kobent???

Hej!

Jag har en superfin liten kille på 3,5 år som är helt normal och leker och har skoj som de flesta barn i hans ålder. Nu hör det till saken att jag själv var rejält kobent som barn (är det till viss del fortfarande) och hade väldiga komplex med detta under hela min uppväxt. Jag vill ju inte gärna projicera mina egna fåfänga värderingar på min son och pratar redan nu aldrig om utseende - vare sig hans, mitt eget eller någon annans, eftersom jag tycker det är så viktigt att man ser människor för vilka de är och respekterar alla människor oavsett hur de ser ut/ social status etc...

Jag vet dock att just kobenthet många gånger påverkar motoriken. Min son har bra motorik och jag har hittills aldrig behövt oroa mig för det. Det är i alla fall vad man säger att han har på Förskolan. Jag har ju lite svårt för att jämföra med andra barn iom att min son inte har några syskon och är för liten för att själv ta hem andra barn i hans ålder som man kan se skillnad mellan. (och därmed vill jag inflika att man så klart inte vill jämföra med andra barn men om det är ett problem så vill man ju se det i tid?)

Samtidigt så är det ju viktigt att vara uppmärksam på det eftersom man kan få problem med sina knän som kobent - vilket jag fick då jag sprang mycket i mina tonår för att få upp konditionen. Idag kan jag inte springa mer än några meter om jag inte vill få ont i mina knän i flera dagar efteråt. Jag vet att man kan åtgärda detta ifall det är så att man är onormalt kobent men det gäller att man gör det när de är tillräckligt små vad jag förstått (?).

Jag vet att många säkert kan uppröras av den här tråden och undra varför jag bryr mig så mycket och att jag "minsann" visst påverkar min son eftersom jag själv mått dåligt av min egen kobenthet. Allt detta vet jag redan. Jag skulle bara vilja veta om min son är kobent och ifall jag bör vara uppmärksam??? 

Jag tror många barn helt naturligt blir kobenta i 3-7 års åldern och att det sen automatiskt blir bättre därefter. Så blev det aldrig för mig och i min släkt har vi ganska grov kobenthet som verkar vara genetisk.
    Min sambo var snarare lite hjulbent, har hans mamma sagt en gång - vilket är min stora förhoppning, dvs att min son ska ärva lite av hans gener också.

Är min son kobent och ska jag kontakta någon läkare om det blir värre längre fram??
    Jag tror inte att jag är helt objektiv med mina egna erfarenheter och det är därför jag frågar.
    Tacksam för svar på min fråga! :)

• Svar på tråden Är min son kobent???
  • Anonym (Nojiga mamman)
    Sticka skrev 2013-07-22 07:17:49 följande:
    OffT = Off Topic, alltså att det har ingenting med själva ämnet i tråden att göra. En del tycker inte om sådana inlägg eftersom de inte håller sig till ämnet, så då kan man "varna" högst upp i sitt inlägg genom att skriva att det är OffT eller OffTopic.

Plåster är magiska tror jag. Alla sår kräver plåster.

Sådana sidospår är heelt okej, tycker jag. ;)
  • McIris
    Anonym (Nojiga mamman) skrev 2013-07-21 23:09:00 följande:

Både ock, menade jag. Jag tror det är forskat en del kring det - dvs hur vanligt det är och om det är skillnad mellan pojkar och flickor. Jag är rätt så säker iaf, på att det är vanligare med kobenthet hos flickor och hjulbenthet hos pojkar samt att det är mer framträdande hos respektive könen.
    Men visst är det underbara små ben ändå! Det är ju min son!!!
    Ok, det visste jag inte. Intressant! Jag har mer tänkt på min största tjej (6,5 år) som är överrörlig och alltid varit ganska sen motoriskt. Jag fick påpekande från förskolan att hon inte kunde gå lika snabbt som de andra i samma ålder. Vi kollade upp hennes höfter bla men utan att hitta direkt fel. 

Och så den där kommentaren om din pojkes vikt, suck....Skönt svar du gav o visade att du inte brydde dig alls, bra gjort! Mina 3 barn är stöpta i helt olika form, o skönt är väl det! Och han ser HELT normal ut i kroppen din son.
  • emelievega

Hejsan! Du har redan fått måna svar ang detta. Jag är väldigt kobent och har varit det hela mitt liv... :(

Jag är nu 23 år gammal och första gången jag fick symptom av mina knän var jag 7 år gammal tror ja, det är den gången jag minns.
    Jag älskade att "hoppa hage" det vet ni väll vad är. jag kommer ihåg att vi va 5 st som hoppade och jag kom in sist och dom andra hade sina saker som dom kasta med från 1 ända till 4-5 så jag lära hoppa på ett ben från start till ruta nr 6 och där gick mitt ena knä åt pipan. et slutade på sjukhuset med trasigt knä(vridet ur led)
    jag fick gå til sjukgymnast som provade ut sulor att ha i skorna för att gå med utsidan på foten så jag belastade utåt och även magnet skydd till knäna för att stabilisera dom. nu är ja 23 år som sagt och knäna går ur led ungefär 5 ggr om året och det är vid olika tillfällen. te.x gå ner för trappor är ett stort problem då hastiga nerslag gör så att knäna ger efter så jag går dubbel steg neråt eller springa på omjänt underlag så jag belastar foten och knät fel.

Sjukgymnasten bad mig hålla på med sport då jag ska använda benen mycket och jag fann ridningen, som jag håller på med än idag. ridningen gav mig grymma benmuskler och hjälpte mig MYCKET. 
    MITT RÅD, TA KONTAKT MED läkare & SJUKGYMNAST OCH KOLLA OM HAN/HON KAN HJÄLPA DIN SON I TID!
    Om det behövs :)

håller tummar och tår för er! :) 

• Fånga dagen

Jag kan inte se att din lille son är kobent - men jag kan ju ha fel eftersom en del här verkar tycka det. Tycker han har ben som jättemånga andra barn i samma ålder. Det ser man ju inte minst på badstranden. Har du pratat om detta med BVC? Vad säger de i så fall? Jag tycker att du ska ta reda på hur det ligger till så du slipper att  oroa dig kanske helt i onödan.

• McIris
    Fånga dagen skrev 2013-07-22 11:25:16 följande:
    Jag kan inte se att din lille son är kobent - men jag kan ju ha fel eftersom en del här verkar tycka det. Tycker han har ben som jättemånga andra barn i samma ålder. Det ser man ju inte minst på badstranden. Har du pratat om detta med BVC? Vad säger de i så fall? Jag tycker att du ska ta reda på hur det ligger till så du slipper att  oroa dig kanske helt i onödan.
  • Anonym (Nojiga mamman)
    McIris skrev 2013-07-22 09:49:09 följande:
    Ok, det visste jag inte. Intressant! Jag har mer tänkt på min största tjej (6,5 år) som är överrörlig och alltid varit ganska sen motoriskt. Jag fick påpekande från förskolan att hon inte kunde gå lika snabbt som de andra i samma ålder. Vi kollade upp hennes höfter bla men utan att hitta direkt fel. 

Och så den där kommentaren om din pojkes vikt, suck....Skönt svar du gav o visade att du inte brydde dig alls, bra gjort! Mina 3 barn är stöpta i helt olika form, o skönt är väl det! Och han ser HELT normal ut i kroppen din son.

Tack snälla! Jag blev tidigt rekommenderad att träna upp ben rygg och magmuskler för att kompensera för min överrörlighet (som också är vanligare bland flickor förresten ;) )

Hur däremot, vet säkert sjukgymnasten bäst. Små barn ska väl vad jag hört - inte träna ren styrketräning. :)
  • Anonym (Nojiga mamman)
    emelievega skrev 2013-07-22 10:51:14 följande:
    Hejsan! Du har redan fått måna svar ang detta. Jag är väldigt kobent och har varit det hela mitt liv... :(

Jag är nu 23 år gammal och första gången jag fick symptom av mina knän var jag 7 år gammal tror ja, det är den gången jag minns.

Jag älskade att "hoppa hage" det vet ni väll vad är. jag kommer ihåg att vi va 5 st som hoppade och jag kom in sist och dom andra hade sina saker som dom kasta med från 1 ända till 4-5 så jag lära hoppa på ett ben från start till ruta nr 6 och där gick mitt ena knä åt pipan. et slutade på sjukhuset med trasigt knä(vridet ur led)

jag fick gå til sjukgymnast som provade ut sulor att ha i skorna för att gå med utsidan på foten så jag belastade utåt och även magnet skydd till knäna för att stabilisera dom. nu är ja 23 år som sagt och knäna går ur led ungefär 5 ggr om året och det är vid olika tillfällen. te.x gå ner för trappor är ett stort problem då hastiga nerslag gör så att knäna ger efter så jag går dubbel steg neråt eller springa på omjänt underlag så jag belastar foten och knät fel.

Sjukgymnasten bad mig hålla på med sport då jag ska använda benen mycket och jag fann ridningen, som jag håller på med än idag. ridningen gav mig grymma benmuskler och hjälpte mig MYCKET. 

MITT RÅD, TA KONTAKT MED läkare & SJUKGYMNAST OCH KOLLA OM HAN/HON KAN HJÄLPA DIN SON I TID!

Om det behövs :)

håller tummar och tår för er! :) 

Åh fy stackare vad jobbigt det låter att knäna hoppar ur led så ofta!! Ja att träna är nog väldigt viktigt, tror jag.

Vår son är stark rent naturligt (både jag och hans pappa är rätt hyggligt starka) så hans kobenthet är nog helt genetisk i kombination med åldern.
  • Anonym (Nojiga mamman)
    Fånga dagen skrev 2013-07-22 11:25:16 följande:

Tack snälla! Ja jag ska dra det med dem nästa gång vi besöker BVC, tänkte jag. (Och hoppas de inte tycker jag är spritt språngande galen!! :) )
  • Fånga dagen
    Anonym (Nojiga mamman) skrev 2013-07-22 13:51:55 följande:

Tack snälla! Ja jag ska dra det med dem nästa gång vi besöker BVC, tänkte jag. (Och hoppas de inte tycker jag är spritt språngande galen!! :) )
    Glad
  • Little Ms Chatterbox

För riktiga skoinlägg behöver du inte gå genom läkare. Kolla om det finns någon fotexpert i din närhet. 
    tex:
    http://www.teamolmed.se/vaara-butiker.aspx
    De är duktiga och gör bra ilägg för alla sorters fötter.

Vår son började få väldigt ont i fötterna vid 3-4 års åldern, fick tjata oss till en remiss av läkaren här hemma, han var ofta sån har vi kommit på senare, tur så har den läkaren flyttat. När vi kom till fotexperten så sa dom att han hade _väldigt_ kraftig snedställning på fötterna. När han fick ilägg så började han klara av att springa mycket bättre och motoriken blev bättre också.

Dottern började också klaga på ont i fötterna vid 4 års åldern, ny läkare men hon sa att dottern inte hade så mycket att hon kunde skicka remiss. Men vi tog det själva, hon hade nästan lika snett som sin bror. 1200 kr kostar hennes ilägg och inget bidrag från landstinget. Men hon klagar aldrig på ont i fötterna nu för tiden om hon inte går i andra skor än de som iläggen är i. 

Så jag råder att även om ingen läkare tycker att det behövs så ta den ev kostnaden själv, bättre det än att kroppen blir felbelastad och helt onödiga smärtor uppkommer senare i livet. 

En rätt sko och balans i foten kan vara skillnad mellan snubbelfot eller OS-guld.  

• Anonym (Nojiga mamman)
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-07-22 17:07:07 följande:
    För riktiga skoinlägg behöver du inte gå genom läkare. Kolla om det finns någon fotexpert i din närhet. 

tex:

www.teamolmed.se/vaara-butiker.aspx

De är duktiga och gör bra ilägg för alla sorters fötter.

Vår son började få väldigt ont i fötterna vid 3-4 års åldern, fick tjata oss till en remiss av läkaren här hemma, han var ofta sån har vi kommit på senare, tur så har den läkaren flyttat. När vi kom till fotexperten så sa dom att han hade _väldigt_ kraftig snedställning på fötterna. När han fick ilägg så började han klara av att springa mycket bättre och motoriken blev bättre också.

Dottern började också klaga på ont i fötterna vid 4 års åldern, ny läkare men hon sa att dottern inte hade så mycket att hon kunde skicka remiss. Men vi tog det själva, hon hade nästan lika snett som sin bror. 1200 kr kostar hennes ilägg och inget bidrag från landstinget. Men hon klagar aldrig på ont i fötterna nu för tiden om hon inte går i andra skor än de som iläggen är i. 

Så jag råder att även om ingen läkare tycker att det behövs så ta den ev kostnaden själv, bättre det än att kroppen blir felbelastad och helt onödiga smärtor uppkommer senare i livet. 

En rätt sko och balans i foten kan vara skillnad mellan snubbelfot eller OS-guld.  

Åh vilket bra tips!! Ang skoinläggen=

Är man beroende av de skoinläggen resten av livet eller hjälper de benen att "växa rätt"??? - så att man inte behöver dem längre fram??
  • Little Ms Chatterbox
    Anonym (Nojiga mamman) skrev 2013-07-22 17:16:20 följande:

Åh vilket bra tips!! Ang skoinläggen=
    Är man beroende av de skoinläggen resten av livet eller hjälper de benen att "växa rätt"??? - så att man inte behöver dem längre fram??
    Ingen aning! Min son går alltid i sina skor, han har ADHD och Atypisk Autism så för honom så är det inte olika-väder-och-humör-för-att-byta-skor-tillfällen. Tror han flyttar över iläggen i gympaskorna, om han känner för det, och han har tålamod men han kan vara utan också. 
    Något år efter min son fick sina ilägg skaffade jag också ilägg och det var det bästa jag gjort, mycket smärta från fötter, höfter och rygg försvann. Nu kan jag gå i högklackat igen utan att vilja hugga av fötterna nästa dag men jag går fortfarande i mina ilägg till vardags.
    Det är nog inte för sent för dig heller om du testar med ilägg, kanske inte så att dina ben blir raka men du kan kanske börja med försiktig konditionsträning utan kraftiga knäsmärtor. 

Lycka till! {#emotions_dlg.flower} 
  • summerhunter

Sådär ser min dotter ut också.

Och ang vikten, herregud han ser ju ut som en normal 3,5 åring.

Vår äldsta hade 6 pack på magen vid 4, men yngsta har fortfarande lite "bebismage" och är lite rund sas, men är helt normal.

• Anonym (Nojiga mamman)
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-07-22 17:34:31 följande:
    Ingen aning! Min son går alltid i sina skor, han har ADHD och Atypisk Autism så för honom så är det inte olika-väder-och-humör-för-att-byta-skor-tillfällen. Tror han flyttar över iläggen i gympaskorna, om han känner för det, och han har tålamod men han kan vara utan också. 

Något år efter min son fick sina ilägg skaffade jag också ilägg och det var det bästa jag gjort, mycket smärta från fötter, höfter och rygg försvann. Nu kan jag gå i högklackat igen utan att vilja hugga av fötterna nästa dag men jag går fortfarande i mina ilägg till vardags.

Det är nog inte för sent för dig heller om du testar med ilägg, kanske inte så att dina ben blir raka men du kan kanske börja med försiktig konditionsträning utan kraftiga knäsmärtor. 

Lycka till!  

Ja absolut! Detta kan det ju helt klart vara värt att ta upp med doktorn vid nästa besök! :)
  • Anonym (Nojiga mamman)
    summerhunter skrev 2013-07-22 18:15:02 följande:
    Sådär ser min dotter ut också.

Och ang vikten, herregud han ser ju ut som en normal 3,5 åring.

Vår äldsta hade 6 pack på magen vid 4, men yngsta har fortfarande lite "bebismage" och är lite rund sas, men är helt normal.

Ja, fast än en gång - dotter, skriver du. Vad jag läst mig till så är kobenthet mer eller mindre nästan det normala medan hjulbenthet är det motsvarande hos pojkar.

Å andra sidan så verkar det som många barn är mer eller mindre kobenta mellan 3-5 upp till 7 år....om man ska tro de källor jag hittat via Google.

Men tack ändå så klart! :)
Svar på tråden Är min son kobent???