• Anonym (Nojiga mamman)

Är min son kobent???

Hej!

Jag har en superfin liten kille på 3,5 år som är helt normal och leker och har skoj som de flesta barn i hans ålder. Nu hör det till saken att jag själv var rejält kobent som barn (är det till viss del fortfarande) och hade väldiga komplex med detta under hela min uppväxt. Jag vill ju inte gärna projicera mina egna fåfänga värderingar på min son och pratar redan nu aldrig om utseende - vare sig hans, mitt eget eller någon annans, eftersom jag tycker det är så viktigt att man ser människor för vilka de är och respekterar alla människor oavsett hur de ser ut/ social status etc...

Jag vet dock att just kobenthet många gånger påverkar motoriken. Min son har bra motorik och jag har hittills aldrig behövt oroa mig för det. Det är i alla fall vad man säger att han har på Förskolan. Jag har ju lite svårt för att jämföra med andra barn iom att min son inte har några syskon och är för liten för att själv ta hem andra barn i hans ålder som man kan se skillnad mellan. (och därmed vill jag inflika att man så klart inte vill jämföra med andra barn men om det är ett problem så vill man ju se det i tid?)

Samtidigt så är det ju viktigt att vara uppmärksam på det eftersom man kan få problem med sina knän som kobent - vilket jag fick då jag sprang mycket i mina tonår för att få upp konditionen. Idag kan jag inte springa mer än några meter om jag inte vill få ont i mina knän i flera dagar efteråt. Jag vet att man kan åtgärda detta ifall det är så att man är onormalt kobent men det gäller att man gör det när de är tillräckligt små vad jag förstått (?).

Jag vet att många säkert kan uppröras av den här tråden och undra varför jag bryr mig så mycket och att jag "minsann" visst påverkar min son eftersom jag själv mått dåligt av min egen kobenthet. Allt detta vet jag redan. Jag skulle bara vilja veta om min son är kobent och ifall jag bör vara uppmärksam??? 

Jag tror många barn helt naturligt blir kobenta i 3-7 års åldern och att det sen automatiskt blir bättre därefter. Så blev det aldrig för mig och i min släkt har vi ganska grov kobenthet som verkar vara genetisk.
    Min sambo var snarare lite hjulbent, har hans mamma sagt en gång - vilket är min stora förhoppning, dvs att min son ska ärva lite av hans gener också.

Är min son kobent och ska jag kontakta någon läkare om det blir värre längre fram??
    Jag tror inte att jag är helt objektiv med mina egna erfarenheter och det är därför jag frågar.
    Tacksam för svar på min fråga! :)

• Svar på tråden Är min son kobent???
  • Anonym (Nojiga mamman)
    Anonym (ja) skrev 2013-07-21 22:15:29 följande:
    Han är kobent.

Tack för svaret!
  • Anna i Hult

Så ser de flesta ut när de är tre, fyra. Det ändrar sig tills han är stor, man gör heller inget innan dess.

• Anonym (Nojiga mamman)
    Anna i Hult skrev 2013-07-21 22:19:41 följande:
    Så ser de flesta ut när de är tre, fyra. Det ändrar sig tills han är stor, man gör heller inget innan dess.

Ok. Hoppas inte det kommer vara ett hinder för honom då. Rent motoriskt osv. Eller att han får ont om han springer osv. Men det kanske man måste vara ännu mer kobent för att få???
  • McIris

Sådär ser min 4-åriga tjej ut. Har aldrig ens reflekterat över att det skulle vara varken kobenthet eller konstigt alls. Hon har jättebra motorik.

• Anonym (Nojiga mamman)
    McIris skrev 2013-07-21 22:27:44 följande:
    Sådär ser min 4-åriga tjej ut. Har aldrig ens reflekterat över att det skulle vara varken kobenthet eller konstigt alls. Hon har jättebra motorik.

Fast är det inte vanligare att det är mer utpräglat bland flickor?
  • Lena

Får han ont går ni till läkare och fixar inlägg då

• Anonym (Nojiga mamman)
    Lena skrev 2013-07-21 22:36:22 följande:
    Får han ont går ni till läkare och fixar inlägg då

Det låter rimligt!
  • McIris
    Anonym (Nojiga mamman) skrev 2013-07-21 22:34:31 följande:

Fast är det inte vanligare att det är mer utpräglat bland flickor?
    Nu förstod jag nog inte riktigt? Du menar att det är mer vanligt hos flickor eller att syns mer? Jag har aldrig för mitt liv ens tänkt tanken, ingen har påtalat det varken på förskolan eller BVC. Hon är lite rundare än min äldsta, så jag har nog bara tänkt att de olika form.

Jag tycker det ser ut som små barnben, både på henne o på din lilla kille  
  • Anonym (Nojiga mamman)
    McIris skrev 2013-07-21 22:42:15 följande:
    Nu förstod jag nog inte riktigt? Du menar att det är mer vanligt hos flickor eller att syns mer? Jag har aldrig för mitt liv ens tänkt tanken, ingen har påtalat det varken på förskolan eller BVC. Hon är lite rundare än min äldsta, så jag har nog bara tänkt att de olika form.

Jag tycker det ser ut som små barnben, både på henne o på din lilla kille  

Både ock, menade jag. Jag tror det är forskat en del kring det - dvs hur vanligt det är och om det är skillnad mellan pojkar och flickor. Jag är rätt så säker iaf, på att det är vanligare med kobenthet hos flickor och hjulbenthet hos pojkar samt att det är mer framträdande hos respektive könen.

Men visst är det underbara små ben ändå! Det är ju min son!!!
  • Sticka
    Anonym (Nojiga mamman) skrev 2013-07-21 22:06:02 följande:

Offt???
    Skratt! Ja visst är det! Det gjorde jääääätte ont så klart - med skrapsåren som var stora som myggbett. Men ont gjorde de och krävde så klart plåster! ;D
    OffT = Off Topic, alltså att det har ingenting med själva ämnet i tråden att göra. En del tycker inte om sådana inlägg eftersom de inte håller sig till ämnet, så då kan man "varna" högst upp i sitt inlägg genom att skriva att det är OffT eller OffTopic.

Plåster är magiska tror jag. Alla sår kräver plåster. Solig
Svar på tråden Är min son kobent???