• Anonym (Misslyckad)

Hur farligt är det?

Har missbruksproblematik sedan innan. Är gravid i 7e månaden. Har druckit kanske ett tiotal gånger och rökt hach ungefär lika många gånger. Inga jättemängder av något av det. Åt även lite många Lyrica en gång när jag var i kanske v 5 innan jag visste att jag var gravid. Alkoholen och rökat nu senaste 2 och en halv månaden. Dricker även energidricka varje dag och röker kanske ett paket om dagen. Börjar bli orolig att min bebis kommer att vara helt förstörd.

• Svar på tråden Hur farligt är det?
  • Anonym (risk)

En viss mängd koffein kan man inta, inga bekymmer där.
    Lyrica avråds för gravida.
    Alkohol under den senare delen av graviditet är big nono.
    Cannabis påverkar inte foster så om du måste berusa dig så skippa i alla fall dom skadliga droger.

• Rosa Fluff

Cannabis skadar visst fostret!

"Precis som vid centralstimulerande droger kan barnet utveckla viss abstinens efter födelsen. I flera studier har man funnit samband mellan cannabismissbruk under graviditeten och negativ beteendeutveckling som hyperaktivitet och uppmärksamhetssvårigheter hos barnet senare i livet."

m.vardguiden.se/c.jsp

• Anonym (illa)
    viseversa skrev 2013-07-21 18:51:43 följande:
    Vet du att risken för för tidig födsel,låg födelsevikt,syrebrist,utvecklingsstörningar,plötslig spädbarnsdöd,moderkaksavlossning,astma är vanliga hos barn där mamman röker under graviditeten??

Röker man när man är gravid är man extremt ego enligt mig. EXTREMT ego. Att du dessutom dricker och knarkar gör det ännu värre. Läs på om FAS syndrom också ts. Av mig får du inga sympatier.

• Anonym (Misslyckad)

Ville mest veta vad för risker det fanns. Vet ju naturligtvis att det inte är bra. Bröt min Lyrica medicinering tvärt när jag fick veta att jag var gravid. Men verkligen inte mått något bra alls av det. Därav har jag halkat dit några gånger. Naturligtvis försöker jag så gott jag kan att inte bete mej sådär.

• Vandelay

Dricka tio ggr på två och en halv månad, OCH röka weed tio ggr under samma period? Ja, din unge är antagligen fucked. Ciggen är ju det värsta. Varför gör du så här? 
    Även om ditt barn är tillsynes fysiskt friskt så kan den vara mentalt förstörd, utvecklingsstörd, adhd, ja allting nästan kan bero på saker mamman gjort när hon var på tjocken.  

Sluta med det du håller på med och hoppas på det bästa. 

• Anonym (Misslyckad)
    Anonym (eh?) skrev 2013-07-21 18:49:35 följande:

Har du barn? Då är du också ego i sådana fall... vilket vidrigt inlägg!

Håller med dej om att det var ett ganska vidrigt inlägg. Vet ju naturligtvis att det är ett egoistiskt beteende. Ville bara veta vad som kan ha hänt.
  • Anonym (risk)
    Rosa Fluff skrev 2013-07-21 19:23:14 följande:
    Cannabis skadar visst fostret!

"Precis som vid centralstimulerande droger kan barnet utveckla viss abstinens efter födelsen. I flera studier har man funnit samband mellan cannabismissbruk under graviditeten och negativ beteendeutveckling som hyperaktivitet och uppmärksamhetssvårigheter hos barnet senare i livet."

m.vardguiden.se/c.jsp?cid
    Cannabis skapar inte fysiskt beroende, varken hos vuxna eller hos barn, sedan så om man ska verkligen se till vad cannabis gör så har den snarare positiv inslag på foster än negativt.

Det finns _inga_ studier gjorde i västvärlden som behandlar cannabis endast, i västvärlden räknas joints som cannabis och det blir aning missvisande när man hänger tobakens biverkningar på en annan drog.
    Det finns en studie som behandlar cannabis endast och den är utförd av dr Dreher, studien utfördes på Jamaica.
    Man finner ingen stöd i våra påståenden, man ser även att barnen har högre födelsevikt vilket tyder rent krast att cannabis gynnar
    Inga konstigheter med utvecklingen hittades.

• mayapapaya

Missbruk är en sjukdom och i likhet med alla andra sjukdomar så är detta inte viljestyrt (psykiatrisk definition enl DSM IV och ICD-10). En del i sjukdomsbilden innebär kontrollförlust över handlingar som styrs av suget efter droger. 

TS: Tala med mödravården, det finns hjälp att få och du behöver planera för hur ni kommer stöttas efter förlossningen.  Även i samband med förlossningen kommer du att få smärtstillande medel som kan påverkas av ditt tidigare missbruk så detta måste barnmorskorna känna till.

Lycka till och kram. 

• frappa
    Anonym (Misslyckad) skrev 2013-07-21 18:41:07 följande:
    Har missbruksproblematik sedan innan. Är gravid i 7e månaden. Har druckit kanske ett tiotal gånger och rökt hach ungefär lika många gånger. Inga jättemängder av något av det. Åt även lite många Lyrica en gång när jag var i kanske v 5 innan jag visste att jag var gravid. Alkoholen och rökat nu senaste 2 och en halv månaden. Dricker även energidricka varje dag och röker kanske ett paket om dagen. Börjar bli orolig att min bebis kommer att vara helt förstörd.
    Har du rökt tobak med din cannabis?
    Det skulle jag vara mest orolig över, sen alkoholen.
    Cannabisen är inte mycket att oroa sig över, denna har man använt som medicin redan för 4000år sedan mot illamående och annat som man har när man är gravid.
Svar på tråden Hur farligt är det?