• Anonym (Våtservett?)

Ni som använder "färdiga våtservetter" till era bebisar...

Märker ni av någon irritation/rodnad/uttorkning i baken/underlivet? Då menar jag typ Natusan eller liknande... 

Jag undrar utifrån att det på senare tid framgått i vissa trådar att dessa skulle vara hälsovådliga av olika anledningar.

• Svar på tråden Ni som använder "färdiga våtservetter" till era bebisar...
  • Dragonball
    Anonym (rabiata skatan) skrev 2013-07-22 23:09:45 följande:
    Finns ingen mening med våtservetter, förutom att det bara kan vara dåligt för barnet så är det dyrt och ren miljöförstöring.

Papper och vatten gör jobbet, hur mycket behöver man krångla till och fördyra en jätteenkel grej liksom?

Resten är bara färgglad reklam och lurade konsumenter. Säkert såna som röker och använder sköljmedel, den mest onödiga skitprodukt som finns näst efter plasthållare för att sära på tårna medan man målar naglarna.

Hur kan man se sina barn och barnbarn i ögonen om man använder världens resurser så ansvarslöst?
    Oj, ja hur kan jag se mina söner i ögonen som både använder våtservetter och sköljmedel? De har rena bakar och mjuka kläder. :)

Finns värre laster än att använda våtservetter emellanåt. Finns säkert saker du gör som förstör miljön mer än en del saker jag gör.

Nej, mina söner har aldrig haft problem med eksem, utslag mm. 
  • skoladan

Skölj av rumpan direkt under vattenkranen. Det behövs varken våtservetter eller tvättlappar. Så länge barnet ammas är bajset inte äckligt. Det går att skölja bort i rinnande vatten. Sen sätter man barnet på potta från c:a 6 månaders ålder och sen behöver man inte tänka mer på att byta bajsblöjor. Så har jag gjort med fyra barn.

• emelielj

Eldorados (tror jag det är) från Hemköp eller Willys mes gulrosa förpackning. Jättenöjd och har aldrig haft problem med sonens bak. Använder dem inte när vi har tillgång till papper och dusch visserligen.

• Floffeen
    kan använda alla våtservetter till mina barn.
    dock bara testat libero,pampers, några som finnns på citygross och öb
    samt eldorado och diverse som finns på ica.
    Ica och eldorados är helt klart bäst och prisvärdast enligt mig
    aldrig haft problem med irriterad hud eller liknande.
    däremot har båda barnen fått utslag av pampers blöjor (new baby) så dom kan vi inte använda
    men alla andra märken fungerar.
    ♥ Samuel 101108 ♥ Jolene Marianne 130605 ♥ // levamedliten.blogg.se
  • konichiwa
    Luzita skrev 2013-07-22 23:12:55 följande:

varför låter du inte ditt barn sova i samma rum som sina leksaker? *nyfiken*
    På grund av flamskyddsmedel och annan skit som finns i leksaker. Det går inte att skydda barnet från alla saker som är indränkta i flamskyddsmedel eller tillverkade av dålig plast. Små partiklar släpper taget och följer med ner i lungorna, hamnar i magen eller tar sig in genom huden. Det finns massor med tips på naturskyddsföreningens hemsida, men det känns omöjligt att följa alla råd! Därför har jag gjort barnets sovrum till en så "bra" miljö som möjligt så att natten blir fri från skit i alla fall :) Vädrar, tvättar golven och tänker på vad jag ställer in där. Här är lite tips:

Köp miljömärkta leksaker, möbler och elektronik när du kan.  Välj leksaker från EU-länder. Undvik varor tillverkade i Kina.  Väljer du träleksaker så kolla att de är producerade inom EU – då är risken mindre att färg och lacken innehåller bly eller andra tungmetaller.  Återvinn kasserad elektronik som mobiltelefoner istället för att låta ditt barn leka med dem. Ha separata lekrum och sovrum om du har möjlighet. Förvara gärna leksakslådorna i ett annat rum. Undvik elektronik i barnens rum.  Vädra och städa regelbundet.
    Här är källan:

www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/plast-inkraktar-i-barnens-vardag 
  • Annsiss

Använder främst vanliga tvättlappar. Går utmärkt att lägga dessa i en påse, hälla på lite vatten och olja så kan man ta med dessa i sköterskan. Är dock ingen miljötanke utan snarare bara för att det är mer prisvärt och för att tvättservetterna ändå torkar ut snabbt. Känns fint att försöka hålla sitt barn borta från kemikalier och annat men vad gör det när de större delen av dygnet är på förskolan där miljö och kemikalier inte ens existerar som begrepp, där är det platsmadrasser, omiljömärkta tvättservetter, platsleksaker, gammal elektronik och parfymerad tvål samt icke ekologisk mat som omger barnen dagligen.

• Ollibolli

Vi använde våtservetter hela blöjperioden och upplevde aldrig att han blev röd i rumpan av dem. Röd i rumpan blev han om han bajsat och blöjan byttes långt efter...

• Eshka

Till ettan använde vi pampers sensitive våtservetter och nu till tvåan använder vi eldorados som är de bästa inom våtservettsvärlden jag någonsin haft. Varken ettan eller tvåan har haft problem med röda rumpor såtillvida de inte haft diarré eller bajsat mycket under en och samma dag, men där betvivlar jag att våtservetterna själva skulle vara boven i dramat eftersom vi endast sköljt med vatten efter tredje bajsningen...

• Nr3påG

Använde det jämt till mina små. Och alla jag känner har också använt det. Den enda gången mina barn var röda i underlivet var ibland när de kom hem från dagis där de använde nåt oblekt strävt papper med oparfymerad tvål. Vilket underliv vill ha papper liksom? Kommer använda våtservetter igen om jag får barn.

• amanda h

Vi använder huggies (grön) till våra barn. Tycker dom luktar godast ;)

Svar på tråden Ni som använder "färdiga våtservetter" till era bebisar...