• Anonym (Våtservett?)

Ni som använder "färdiga våtservetter" till era bebisar...

Märker ni av någon irritation/rodnad/uttorkning i baken/underlivet? Då menar jag typ Natusan eller liknande... 

Jag undrar utifrån att det på senare tid framgått i vissa trådar att dessa skulle vara hälsovådliga av olika anledningar.

• Svar på tråden Ni som använder "färdiga våtservetter" till era bebisar...
  • Lily38

Min son blev som skinnflådd när jag tvättade med tvättlappar o vatten så jag använder liberos el apotekets (hjärtat) våtservetter o han är fin nu. Bvc blev lite förvånad när jag berättade det men men :)..

Jag är annars lite petig med tvål, tvättmedel, schampo, tandkräm o mat mm.. Köper i största möjligaste mån ekologiskt o allergi- miljövänligt osv. Så jag tycker ändå att jag är duktig ;P

• Spartacus
    ApanApansson skrev 2013-07-22 14:57:26 följande:
    Använder aldrig våtservetter!
    Har en rostfri bunke med vatten på skötbordet och en rulle hushållspapper (änglamarks är bäst, de är tjocka rutor som inte går sönder och vad jag tror mest miljövänliga).
    Är vi på resande fot tar vi med oss en bunt hushållslappar samt en liten glasflaska med vatten som man häller på lapparna vid blöjbyte.

Som nämnt ovan, i är omgiva av skadliga kemikalier i dagens samhälle. Men det är vår skyldighet mot våra barn att hålla så mycket vi bara kan borta från dem!

ja förfan, spärra in alla odugliga förädlrar som använder våtservetter! jisses, prestationsångest much? viktigt att det är glasflaska också, jojo...

man kan göra allt man kan för sitt barn OCH använda våtservetter, tänk det du!  

tänkt att DEN HÄR tråden kunde bli en tråd för mammor att aksta galla i andra mammros ansikten,
    av alla ämnen så är det tydlgien en extremt livlig debatt... rövverktyg!     

• Apopan

Tvättar lillkillen i handfat eller dusch, oftast bara med vatten.
    Våtservetter har vi med när vi är ute och far då det är smidigast och används såklart bara om han bajsat, och aldrig i ansiktet eller på händer. Om jag hade haft en flicka hade jag aldrig tvättat snippan med våtservetter precis som jag aldrig skulle göra det på mig själv.

• daxförnästa

natusan är inte bra, de är små räfflor i servetterna= röd rumpa direkt.
    icas grönvita paket med aloevera utan parfym funkade bäst. man kan även köpa lite ren aloevera och stryka på efter och låta det lufttorka. vanliga tvättlappar rev sönder rumpan på min lilla, de ringde tillomed ifrån dagis en gång mot slutet av dagen för dottern fick ont när de torkade henne så det blev läkarbesök samma dag och det konstaterades att hennes atopiska hud inte klara av dagis tvättlappar så jag skickade med våtservetter som vi hade hemma dit också, blev genast bra igen :)

• Anonym (japp 2)

Japp, jag har använt våtservetter från start. Första månaderna använde vi Pampers senstive som enbart innehåller citronsyra. Nu använder vi Toujour från LidL. Vårt barn har aldrig haft irriterad hud eller varit röd. Men vi använder tygblöjor och hon reagerar mer på olika blöjor än på våtservetterna.

• Mariamx
    skoladan skrev 2013-07-23 07:27:00 följande:
    Skölj av rumpan direkt under vattenkranen. Det behövs varken våtservetter eller tvättlappar. Så länge barnet ammas är bajset inte äckligt. Det går att skölja bort i rinnande vatten. Sen sätter man barnet på potta från c:a 6 månaders ålder och sen behöver man inte tänka mer på att byta bajsblöjor. Så har jag gjort med fyra barn.

Kör du ec (eller vad det nu heter), eller "vanligt"? Försöker få mitt barn på 1,5 år att sitta på pottan men det är inte riktigt populärt.
  • Anonym (A 2)

Vi har testat: Lidls, Pampers, Natusan, Libero, Dollarstore, Apotekets och alla funkar fint på vår kille.

• Nenne666

Jag använde våtservetter till alla mina 3 barn. Det va alla möjliga märken, men libero va nog favoriten om jag inte minns helt fel. Det användes vid alltifrån blöjbyten då vi va ute till att torka av ett snörigt ansikte och smutsiga händer. Använde det själv ibland... Ser nu att det finns negativa åsikter kring det. Haha, att ni orkar.

• ceeh

Lily38 samma här. Båda mina barn såg ut som babianer i rumpan när jag tvätta dem i rinnande vatten! Med våtservetter(oavsett märke) blev de bra igen...

• hannis

Ja om jag använder parfymerade sådana. Den enda som funkar är huggies pure.

Svar på tråden Ni som använder "färdiga våtservetter" till era bebisar...