• Anonym (anonym)

Hårda ord

Nu vet jag inte om jag har satt det på rätt tråd men ni får väll ignorera det isf.
    Jag går i skolan och flera klasskommpisar ger mig ord/smeknamn som sårar. jag behöver några förslag på vad jag kan göra.
    1 hur får man folk att sluta säga att man är ful? jag vet att jag inte är fult men jag har provat allt , skönhetsprodukter, säga till dom, ignorera ALLT! dom säger det hela tiden.
    2 hur får man bort ett smeknamn? alla kallar mig för jullapulla eller julla och det är jätte jobbigt!         Seriöst jag har sagt jag heter inte det men dom fortsätter!

• Svar på tråden Hårda ord
  • pluvdo

Är det mobbning eller är personerna dina "vänner" som säger det de säger på ett, enligt sig själva, retsamt men skämtsamt sätt?

Om det är mobbning, så... skulle jag nog nästan funderat på att byta skola, tror jag.

• SegaMorsa
    pluvdo skrev 2013-07-26 01:37:12 följande:
    Är det mobbning eller är personerna dina "vänner" som säger det de säger på ett, enligt sig själva, retsamt men skämtsamt sätt?

Om det är mobbning, så... skulle jag nog nästan funderat på att byta skola, tror jag.
    Om det är mobbning så tycker jag verkligen inte att den som blir mobbad som ska byta! Då är det mobbarna som ska separeras och sättas in i nya skolor!
  • pluvdo
    SegaMorsa skrev 2013-07-26 01:38:44 följande:
    Om det är mobbning så tycker jag verkligen inte att den som blir mobbad som ska byta! Då är det mobbarna som ska separeras och sättas in i nya skolor!
    Ja, det vore ju det finaste sättet att lösa det på egentligen.

Men samtidigt så kanske det vore bättre för TS, ifall nu många eller alla i hennes skola känner till hennes smeknamn och att hon blir retad, att hon bytte till en annan skola där hon får börja om.

Annars finns det ju risk för att hon alltid kommer vara den där mobbade. Även om de värsta mobbarna byter skola.
  • SegaMorsa
    pluvdo skrev 2013-07-26 01:52:01 följande:
    Ja, det vore ju det finaste sättet att lösa det på egentligen.

Men samtidigt så kanske det vore bättre för TS, ifall nu många eller alla i hennes skola känner till hennes smeknamn och att hon blir retad, att hon bytte till en annan skola där hon får börja om.

Annars finns det ju risk för att hon alltid kommer vara den där mobbade. Även om de värsta mobbarna byter skola.
    Jo men om man visar konsekvenser mot mobbare så statuerar att det inte är okej med sånt beteende och att hon  "Anonym" visar att hon inte heller längre tillåter detta så kommer inte folk tänka på henne som "den mobbade" :)

Men vi får vänta på svar från Anonym så får vi ju reda på om det är "vänner" som "skämtar" med hennes eller om det är riktiga mobbare som inte kan växa upp! 
  • general3n

Hm.. Hur gammal är du?  är dem gemngamla? prata seriöst med dom. Ignorera så kommer dom tröttna! 

• pluvdo
    general3n skrev 2013-07-26 02:05:55 följande:
    Hm.. Hur gammal är du?  är dem gemngamla? prata seriöst med dom. Ignorera så kommer dom tröttna! 
    Hon säger ju att hon redan har testat att ignorera dem utan att det gjort någon skillnad.
  • pluvdo
    SegaMorsa skrev 2013-07-26 01:56:48 följande:
    Jo men om man visar konsekvenser mot mobbare så statuerar att det inte är okej med sånt beteende och att hon  "Anonym" visar att hon inte heller längre tillåter detta så kommer inte folk tänka på henne som "den mobbade" :)

Men vi får vänta på svar från Anonym så får vi ju reda på om det är "vänner" som "skämtar" med hennes eller om det är riktiga mobbare som inte kan växa upp! 
    Men mobbarna kommer förmodligen inte tvingas byta skola (som jag förstått det så sker det inte särskilt ofta) och de lär ju inte göra det frivilligt heller.

Byter hon skola så visar hon väl också att hon inte längre tänker låta sig bli mobbad?
  • general3n
    pluvdo skrev 2013-07-26 02:09:51 följande:
    Hon säger ju att hon redan har testat att ignorera dem utan att det gjort någon skillnad.
    Oj måste missat. Så trött man är! 
  • SegaMorsa
    pluvdo skrev 2013-07-26 02:11:01 följande:
    Men mobbarna kommer förmodligen inte tvingas byta skola (som jag förstått det så sker det inte särskilt ofta) och de lär ju inte göra det frivilligt heller.

Byter hon skola så visar hon väl också att hon inte längre tänker låta sig bli mobbad?
    Oftast när den som blir mobbad byter skolan så visar man mobbarna att det är okej med deras beteende och de hittar ett nytt "offer". Så nej, det visar tyvärr inte något positivt i att hon byter...
    Okej att det kanske blir bättre för henne. Men det är inget positivt att låta mobbarna fortsätta som de gör "/ 
  • pluvdo
    SegaMorsa skrev 2013-07-26 02:15:27 följande:
    Oftast när den som blir mobbad byter skolan så visar man mobbarna att det är okej med deras beteende och de hittar ett nytt "offer". Så nej, det visar tyvärr inte något positivt i att hon byter...
    Okej att det kanske blir bättre för henne. Men det är inget positivt att låta mobbarna fortsätta som de gör "/ 
    Visst, men dessvärre så vet jag inte om det finns så jättemycket att göra mot mobbare. Ifall man har antimobbningsprogram i skolan och så som drar igång innan någon hinner börjar bli mobbad, så visst. Men om man redan blir mobbad så tror jag det är svårt att få mobbarna att inse vad de gör, få dem att ångra sig och sedan bli omtyckt i skolan. Tyvärr. Däremot så är det nog många mobbare som ångrar sig i vuxen ålder.

Ifall det är så att TS blir retad på ett "skämtsamt" sätt av personer som egentligen skall föreställa hennes vänner så är det nog enklare att försöka lösa det genom att säga till på skarpen att man inte tycker det är roligt. Men om det är riktig mobbning det handlar om så skiter nog mobbarna i att den som blir mobbad blir ledsen.
  • Anonym (anonym)

Det är lite av båda.
    Både vänner och bara typ klasskamrater.
    Och nej jag kommer inte byta skola det finns bara 1 skola där jag bor..
    Och just nu så är det ju sommarlov men annars på skolan så säger dom det nästan varje dag.

Jag har sagt åt dom på skarpen men dom är större och tuffare (asså dom e i samma ållder men ja) jag är 14 så jag är den lilla fjanten som inte vågar säga till folk som ingen ser upp till.
      Jag hade en vän som brukar vara elak mot mig men vi är inte vänner längre, ingen större förlust dock när hon bara får mig arg och ledsen.
    Och jag håller med om att man ska inte bara lämna över mobbarna till någon annan! 

• Anonym (Been there)

Du skulle kunna fråga vad de får ut av att hålla på att kalla dig ful. Fråga om de behöver trycka ner andra för att känna sig bättre. Påpeka för dom att de bara slösar tid. Försök att se cool och oberörd ut. Mobbare är människor som själva mår dåligt och om du visar att du inte bryr dig och försöker visa dig glad så kommer det svida rejält för då har dom förlorat.

• Lemondrops

Såhär ska varken du eller någon annan behöva ha det. Du har fått tips här om att inte bry dig, men det är ofta lättare sagt än gjort. Självklart är du inte ful och du ska inte ändra dig ett enda dugg för någon annans skull.

Många gillar att retas, om du blir märkbart sur för att de kallar dig för smeknamn triggar du nog tyvärr dem att fortsätta. Försök ta namnfrågan med lite humor, svara på samma sätt. Om någon kallar dig Jullapulla, svara då med samma tonfall som den som sade det, "Ja, vad är det Annapanna/Orrekorre?, etc. Då avdramatiserar du situationen, du tar udden av det "roliga".

Jag tycker också du ska gå till en lärare du har förtroende för och berätta eller gå till rektorn. Alla vuxna som jobbar på skolan är ansvariga för att se till att ingen blir illa behandlad, gör de ingenting åt det begår de tjänstefel. Känns det för jobbigt att gå till någon på skolan ska du prata med dina föräldrar som kan kontakta skolan.

Lycka till och du, det blir bättre. Alltid. Högstadiet är en pissig tid i livet för de allra flesta, förmodligen är den värst för de som känner att de måste trycka ned andra för att själva känna sig lite bättre.

• Anonym (anonym)

tjej:)
    tack vilka bra tips men saken är den att det är typ en grupp..
    tycker det är jobbigt:/ 

• Lemondrops

Personer som mobbar gör det gärna i grupp, just för att de känner sig starkare och modigare tillsammans än om de skulle gå på någon en och en. Mobbare är egentligen väldigt fega personer som själva mår väldigt dåligt av olika anledningar. Antagligen är de livrädda för att själva bli utstötta och då gör de dumma saker för att fortsätta tillhöra gruppen.

Hursomhelst måste du få hjälp av någon vuxen på skolan att lösa detta. Kom ihåg att det inte är ditt fel.

• Anonym (anonym)

Jo många säger ta hjälp av en vuxen men tyvärr så tror alla vuxna att världen är perfekt.
    Vadå mobbning?
    Allt är ju bra?
    Dom ser inte hur dom som är så perfekta i skolan är så elaka.

Svar på tråden Hårda ord