• Aapple

Igångsättning cytotec

Någon som fått det o gav det resultat?

• Svar på tråden Igångsättning cytotec
  • Maria Nabard
    LillGris skrev 2013-07-24 15:31:49 följande:

Ja precis. Det verkar som att cytotec i första hand är en enorm riskfaktor för den gravida kvinnan (t ex att kvinnor som blivit igångsatta blödit enorma mängder osv). Men där står fortfarande ingenting om att cytotec orsakar skador på barnet, t ex blindhet. Det verkar inte finnas belägg för det. NOTERA att jag inte påstår att cytotec är en bra metod för igångsättning, eller att det bör användas i det syftet, men då för att det verkar orsaka kvinnan onödigt mycket lidande.

jag har som sagt aldrig sagt att det är bevisat att det kan föra till blindhet.. Jag säger detta för sista gången nu eftersom du tydligen har hakat upp dig på detta. Hon som fick en blind son fick besked av sjukhuset att skadan hade uppstått på grund av cytotec, alltså ingen källa på det eller några bevis mer än att sjukhuset sa detta till mamman och beklagade vad som hänt.
    Däremot finns det vart fall 2 fall i norge där barnet har fått hjärnskada av cytotec.
    Nu har jag diskuterat färdigt med dig ang blindhet. Ett barn blev blind på  grund a cytotec och det är 1 barn för mycket!!!!!!
  • LillGris
    Maria Nabard skrev 2013-07-25 10:02:11 följande:
    jag har som sagt aldrig sagt att det är bevisat att det kan föra till blindhet.. Jag säger detta för sista gången nu eftersom du tydligen har hakat upp dig på detta. Hon som fick en blind son fick besked av sjukhuset att skadan hade uppstått på grund av cytotec, alltså ingen källa på det eller några bevis mer än att sjukhuset sa detta till mamman och beklagade vad som hänt.

Däremot finns det vart fall 2 fall i norge där barnet har fått hjärnskada av cytotec.

Nu har jag diskuterat färdigt med dig ang blindhet. Ett barn blev blind på  grund a cytotec och det är 1 barn för mycket!!!!!!

Men det är ju av allt att döma ett grundlöst påstående. Det är bara det jag säger, att barnet lika gärna kunde fötts blind utan cytotec, och så länge det inte finns belägg för att cytotec orsakar saker som t ex blindhet är det ju dumt att gå runt och påstå sådant.
  • Repan
    Cockatoo skrev 2013-07-24 12:38:49 följande:

det som är farligt är ifall kvinnan blir överstimulerad, dvs för mycket sammandragningar som kan orsaka livmoderruptur (framför allt på de som tidigare haft snitt) och strypa syretillförsel til barnet. vilket också kan ske vid andvändning av värkstimulerande dropp. så det är viktigt att följa barnets hälsa med ctg, hjärtljudsövervakning.
    Varför väljer man det ena eller det andra då? Det känns som att cytotec används för att det är billigare eller enklare än värkstimulerande dropp. Det är isf en dålig anledning att använda just detta läkemedel för detta ändamål. 

Så, varför väljer man cytotec ibland och dropp ibland? (Är det oxytocin i droppet?) 
    Bebis BF 20 december 2013
  • Repan
    LillGris skrev 2013-07-25 10:19:10 följande:

Men det är ju av allt att döma ett grundlöst påstående. Det är bara det jag säger, att barnet lika gärna kunde fötts blind utan cytotec, och så länge det inte finns belägg för att cytotec orsakar saker som t ex blindhet är det ju dumt att gå runt och påstå sådant.
    Så länge det inte är godkänt för ändamålet igångsättning kan man inte ens göra dessa undersökningar på ett vettigt sätt - känns inte jättebra.

Jag tycker att det räcker med en hel del fall av extrema komplikationer för att man ska titta närmare på användningen och kanske dra öronen åt sig lite. 
  • Repan
    guinevere skrev 2013-07-24 15:20:02 följande:
    Läkemedelsverket rekommenderar att man använder andra medel eftersom cytotec inte genomgått regelrätt granskning (pfizer har inte ansökt om det eftersom de för medlet som magsårsmedicin).

www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-.../
  • Aapple

Hur lång tid tog det? Fick du många doser? Var du öppen eller något in a ?

zbaby skrev 2013-07-24 21:16:02 följande:
    Jag har blivit igångsatt med det två gånger, hur smidigt som helst! Jag litar på den svenska sjukvården!

• LillGris
    Repan skrev 2013-07-25 12:21:22 följande:
    Så länge det inte är godkänt för ändamålet igångsättning kan man inte ens göra dessa undersökningar på ett vettigt sätt - känns inte jättebra.

Jag tycker att det räcker med en hel del fall av extrema komplikationer för att man ska titta närmare på användningen och kanske dra öronen åt sig lite. 

Absolut. Och jag har aldrig förespråkat cytotec för igångsättning. Det bästa vore ju om pfizer eller vilka det nu är som tillverkar cytotec ansökte om att få den godkänd som igångsättningsmedicin så kunde det göras ordentliga tester.
  • Cockatoo
    Maria Nabard skrev 2013-07-24 14:06:28 följande:
    mitt vatten gick 2 veckor för tidigt men värkarna startade aldrig och jag öppnade mig inte, efter 2 dagar med det förbannade cytotec fick jag infektion i kroppen med hög feber och ut kom brunt illa luktande (har aldrig känt en sådan äcklig stank) fostervatten, barnets hjärtljud gick ner så helt plötsligt stormade det in massa folk och sa att det blir kejsarsnitt på dig, nu med en gång. Sen gick allt fort.
    När jag inte hade öppnat mig efter 1 dygn tycker jag de borde gjort något istället för att vänta in i sista stunden på att jag skulle bli dålig och att jag kanske hade förlorat min dotter.

du fick en amnionit, till följd av vattenavgången. det är därför man vill sätta igång förlossningar som inte kommer igång av sig självt just pga risken för infektion. att det luktade illa tyder på en kraftig amnionit.

viktigt att skilja på orsak och verkan - det var inte cytotec tabletterna som orsakade infektionen alltså. 
Svar på tråden Igångsättning cytotec