• Äldre 24 Jul 17:31
    173192 visningar
    46 svar
    46
    173192

    Vilken säng är den bästa?

    Det är dags för sängköp och det är SVÅRT att veta vilken säng som är bäst och mest prisvärd! Har lovat mig att aldrig mer köpa IKEA-säng men en jag testat var ritkigt skön. Och prisvärt är det ju verkligen där. Har också fallit för Carpe Diem men eftersom de är svindyra och inte zonindelade är ju risken att de blir lite hängmatteformade med tiden och behöver bytas ut efter några år - inte så prisvärt. Gillade också Jensens dyraste (60 000 kr, så mycket tänker jag nog inte spendera). Skulle gärna vilja ha en bredare dubbelsäng och då finns ju Ana sängar till ett hyfsat pris. Men jag vet inte om jag tycker att de är tillräckligt sköna.

    Hästens går bort eftersom jag är allergisk mot hästar.

    Har också funderat på Kinnabäddden som är rätt billig via sajten Sleepo, men har aldrig haft möjlighet att testa dom.

    Men bäst i känsla är absolut Carpe Diem. Och på andra plats kommer Jensen.

    Så har ni några tips? 


    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Svar på tråden Vilken säng är den bästa?
  • Äldre 31 Oct 18:51
    #31
    Fjonkis skrev 2013-10-29 21:25:21 följande:
    Vi har en carpe diem. Kostade 40.000, 160cm bred. Haft den i två år.
    Bara haft IKEA säng innan och herregud vilken skillnad. Denna håller verkligen formen, Jag har svankrygg och sover på mage och den stöder upp hela kroppen.
    Sambon är också kanonnöjd.
    Nu är jag höggravid och måste ligga på sidan, den stödjer upp hela kroppen lika bra nu. Den är snygg, kvalitén har jag ingenting att säga till om.  Alla som provat sängen har blivit kvar i den en stund.  

    Jag har som sagt inget att jämföra med förutom skitIKEA.  Min mamma har en säng i samma prisklass, vet inte vilket märke men jag tycker den absolut inte är i närheten så skön och snygg som våran.
    vilken sorts carpe diem hade ni? kontinental? måste man ha den dyraste bäddmadrassen till?
  • Äldre 31 Oct 18:51
    #32
    Kastrullresan skrev 2013-10-29 21:33:56 följande:
    Gissar att TS redan har köpt säng.

    Håller med angående Carpe Diem, bästa sängen någonsin! Vi bytte från Dux/Hästens sängar  till Carpe Diem för några år sedan och är verkligen supernöjda.

    Dyr ja, men tänk på att man tillbringar ca 1/3 av sitt liv i sängen så nog är det värt det.

     
    vilken modell har ni?
  • Äldre 31 Oct 18:56
    #33
    Kastrullresan skrev 2013-10-29 21:33:56 följande:
    Gissar att TS redan har köpt säng.

    Håller med angående Carpe Diem, bästa sängen någonsin! Vi bytte från Dux/Hästens sängar  till Carpe Diem för några år sedan och är verkligen supernöjda.

    Dyr ja, men tänk på att man tillbringar ca 1/3 av sitt liv i sängen så nog är det värt det.

     
    Nej det har jag inte Vi har prioriterat andra saker och kommer att göra det en tid framöver. Men så fort vi har ekonomisk möjlighet kommer vi att köpa en ny säng. Men jag har blivit lite skeptisk mot Carpe Diem efter att ha läst att den har fått allvarliga sättningar efter 5 år, dvs den blir som en hängmatta. Mycket för att den inte är zonindelad och för att den är så mjuk tror jag. Jag vill ju att en säng ska hålla, särskilt till det priset! Men det är den skönaste säng jag prövat! Sen tycker jag också att Jensens sängar, de dyraste, var riktigt bra! Men de var ännu dyrare...
    Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Äldre 31 Oct 20:03
    #34
    prezl skrev 2013-10-31 18:51:29 följande:
    vilken sorts carpe diem hade ni? kontinental? måste man ha den dyraste bäddmadrassen till?

    Japp vi här carpe diem kontinental Sandö. Jag har inte en aning om man måste ha den dyraste bäddmadrassen till, vi valde en som var skön. Men den var inte direkt gratis. Det är 25 års garanti på den, inte för att man har den så länge men.. Jag har ju kvittot kvar men vi flyttar imorgon så allt är nerpackat. Annars kunde jag se vad bäddmadrassen kostade. Den är som sagt otroligt skön med ull på ena sidan och bomull på andra sidan.
  • Äldre 31 Oct 20:38
    #35

    Vi har haft Carpe Diem nu i tolv år och är mycket nöjda. Sängarna håller fortfarande formen.

  • Äldre 31 Oct 22:12
    #36
    camus skrev 2013-10-31 20:38:54 följande:
    Vi har haft Carpe Diem nu i tolv år och är mycket nöjda. Sängarna håller fortfarande formen.
    vilken modell????
     
  • Äldre 6 May 22:40
    #37

    För ett år sedan fick vi ett infall och köpte nya sängar. Tänkte att våra 27 år gamla trotjänare hade gjort sitt. Men när vära nya Jensensängar var på plats blev vi så tveksamma att de gamla fick åka till stugan som reserv istället för en sista färd till soptippen.

    Första natten var frukansvärd och det blev inte bättre. Efter två månaders "träning" i sängen gav vi upp och flyttade bäddmadrassen till golvet där vi låg en månad tills vi fick lämna tillbaka sängarna till Sova. 

    Gamla sängarna hämtades hem från stugan innan snön stängde den möjligheten och för tre veckor sedan bar det av till Ikea. Ledsen alla Ikea-dissare, men denna enkla kombo ( Silsand, pocket + bonell med bm Tafjord,  6 cm memory-skum) är fantastisk. Jensen-sängen med sina dubbla pocketlager och fem zoner var som en hängmatta. Jag hade ont från nacke till knän och tillbringade många nätter på soffan innan vi flyttade ner till golvet.

    Kan nämna att jag vi i butiken gjorde klart att vi vill ha ganska fasta bottnar med måttligt mjukt på ytan. Det var helt fel enligt Sova. Jag skulle ha en medium och min man en fast. När vi undersökte saken hade jag fått en mjuk kärna. Den byttes visserligen ut, men då kändes zonerna som tvärgående balkar i sängen. Lustigt nog låg jag bäst i den fasta sängen  UTAN bäddmadrass.

    Har nu fått veta att Carpe diem generellt har de mjukaste sängarna. Näst efter dem kommer Jensen. Vet att Carpe diem lätt blir litet trötta efter något år. blir Ikeas sängar det så är de billiga a tt byta ut.

  • Äldre 7 May 22:01
    #38
    Fia Lotta 01 skrev 2014-05-06 22:40:05 följande:
    För ett år sedan fick vi ett infall och köpte nya sängar. Tänkte att våra 27 år gamla trotjänare hade gjort sitt. Men när vära nya Jensensängar var på plats blev vi så tveksamma att de gamla fick åka till stugan som reserv istället för en sista färd till soptippen. Första natten var frukansvärd och det blev inte bättre. Efter två månaders "träning" i sängen gav vi upp och flyttade bäddmadrassen till golvet där vi låg en månad tills vi fick lämna tillbaka sängarna till Sova.  Gamla sängarna hämtades hem från stugan innan snön stängde den möjligheten och för tre veckor sedan bar det av till Ikea. Ledsen alla Ikea-dissare, men denna enkla kombo ( Silsand, pocket + bonell med bm Tafjord,  6 cm memory-skum) är fantastisk. Jensen-sängen med sina dubbla pocketlager och fem zoner var som en hängmatta. Jag hade ont från nacke till knän och tillbringade många nätter på soffan innan vi flyttade ner till golvet. Kan nämna att jag vi i butiken gjorde klart att vi vill ha ganska fasta bottnar med måttligt mjukt på ytan. Det var helt fel enligt Sova. Jag skulle ha en medium och min man en fast. När vi undersökte saken hade jag fått en mjuk kärna. Den byttes visserligen ut, men då kändes zonerna som tvärgående balkar i sängen. Lustigt nog låg jag bäst i den fasta sängen  UTAN bäddmadrass. Har nu fått veta att Carpe diem generellt har de mjukaste sängarna. Näst efter dem kommer Jensen. Vet att Carpe diem lätt blir litet trötta efter något år. blir Ikeas sängar det så är de billiga a tt byta ut.

    Vad är skillnaden mellan silsand och singås, om d finns nån?
  • Äldre 3 Jun 19:38
    #39

    With a bad neck and back I am really not sure what to choose: Wonderland 522 or Carpe Diem Saltö?

    Both seems nice and soft, CD although more expensive - but which one is best value for money and the best bed to spend your life in?

    thanks

  • Äldre 3 Jun 19:46
    #40

    När jag ska köpa något nytt, särskilt om det kostar någon tusenlapp och uppåt så brukar jag läsa på i olika tester och se på deras resultat. Därefter går jag och klämmer och känner på sakerna innan jag bestämmer mig. Här hittar du tex länkar till flera sängtester: www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/sangen-madrass.html

    Men googla även på det så får du mängder av tips på vad man ska tänka och du får även veta vilka sängar som verkligen håller måttet

  • lmc
    Äldre 6 Jan 20:49
    #41

    Har idag beställt en säng på Mio, halva priset rean!

    Move plus för dryga 16 papp, kontinentalsäng på 1.60, ordinarie pris närmare 33......

    Fick för mig att det är Viking beds som gör dem åt Mio men på Mio får dom ett eget namn.

    Fem veckors leveranstid, får väll stå ut i den gamla Ikea sängen ett tag till, nästan lämnat in efter blott 4-5 år!

  • Äldre 7 Jan 12:03
    #42

    Varför inte prova en skummadrass? De är så pass billiga att om man lägger undan en tjuga i månaden så kan man byta vart femte år. Många som har ryggproblem tycks dessutom sova bättre på en skummadrass än på en dyr säng med fjädrar.

  • Äldre 6 Apr 07:56
    #43

    Du som köpt säng från kontinentalsäng från Mio under de senaste månaderna, hur har det gått med leveranser? Jag har nu, efter diverse lögner, ej hållna löften osv, inte ännu fått min bäddmadrass. Jag har köpt den dyraste av Mio´s sängar (Move Supreme). Leveranstiden var från början 4-6 veckor och då den levererades kom den med en bäddmadrass som var 180 då sängen var 160 (redan då hade jag känslan av att dom "bara lagt den i leveransen för att ha en med". Jag reklamerade och fick låna en och dom sa dom beställt en ny. Den skulle levereras den 5 april. Men inte kom det någon madrass inte. Det visade sig istället att den inte ens var beställd. Chefen på varuhuset i Bromma sa "hade det här hamnat på mitt bort från början så hade jag fixat det". Ehh, jaha.. så då är det mitt fel att jag klagat hos säljaren och inte hos varuhuschefen.. Suck.. Det här är bara ett problem av alla jag haft med mio som skickat skadade stolar, inte kunde leverera alla stolar samtidigt trots utlovad leveranstid etc osv osv Bolia däremot levererar allt på minuten och till en fantastisk kvalitet. Säljaren till och med ringde efteråt och frågade om allt var till belåtenhet. Men, min fråga här är ju hur ni haft det med leveranstiden på era sängar från Mio

  • BeJ
    Äldre 20 Aug 11:32
    #44
    +1

    Har sedan 2009 en Carpe Diem som anskaffas efter att i åratal vaknat med ryggsmärtor i diverse Ikea sängar. Den har funkat perfekt! Slut med ryggont och besvär! Nu är sängen 7 år gammal och sedan ungefär ett halvår upplever jag den inte lika bekväm, det finns "grop" vid axel och baknivå och ibland vaknar jag med stel rygg igen ???? Men! Någon sa att det kanske är bäddmadrassen så jag provade att vika undan bäddmadrassen; inga gropar och hur skön som helst! Den känns som när den var ny så det var inte nån sättning i själva sängen! Så nu letar jag ny bäddmadrass och hamnade i min sökning här. Vill gärna hitta en bra bäddmadrass till ett rimligare pris än Carpe Diems egna. Nån som har nåt tips?

  • Äldre 31 Jan 09:13
    #45
    +1

    Ett par detaljer om spiraler och bäddmadrasser från en som vet det mesta som är värt att veta om sängar:

    1) En "hård" spiral betyder inte en "stark" spiral. En hård spiral kan vara av billig kvalitet från annat land (men jag säger inte vilket) och vara förstörd inom två år. En "mjuk" spiral kan vara av svenskt, härdat, stål, tät och med många ringar som ger god tryckavlastning och vara av hög kvalitet. En fast säng kan alltså bli en hängmatta inom ett år medan en mjuk säng kan hålla i tio år eller mer. Ta reda på varifrån stålet kommer.

    2) En bäddmadrass består av ungefär samma material som godissockerbitar (ja, jag överdriver, men vill illustrera materialet). När du har legat på det några månader har det format sig efter hur du ligger. Byt gärna bäddmadrass vart tredje år eller så ofta du har råd eller behov av det - men köp en säng av fantastisk kvalitet som du behåller länge! 

    P.S. En säng för 10 000 kr är inte av hög kvalitet. Den innehåller mest godissockerbitar och hur känns en sådan när man tryckt på den ett år? ;) I det läget kan ingen bäddmadrass i världen förbättra sängen!

  • Sat 25 Dec 2021 19:18
    #46

    Jag skulle rekommendera dig en så tunn och smidig bäddmadrass som möjligt. Allt annat förstör en säng från Carpe Diem. Försök också hitta en som inte är alltför giftig - IKEAs bäddmadrasser är det tyvärr lätt att bli sjuk av. 

Svar på tråden Vilken säng är den bästa?