• MinnaQ

    Bakmaskin, Andersson eller OBH Nordica?

    Jessi01 skrev 2013-07-31 20:08:59 följande:

    Så, nu har jag beställt en Andersson på vinst och förlust. Någon måste ju vara först att utvärdera den. Flört Som du säger så är det Netonet, så den kostar ett par hundra kronor mindre än OBH Nordican. Dock är det inte lika lågt pris som på Julas bakmaskiner, så jag hoppas att den håller högre kvalitet än vad Julas maskiner gör. Jag har läst recensioner på dem (Julas), och dom håller inte måttet. Får återkomma med utvärdering av Andersson sedan.  GladTack för dina svar!
    Hej! Jag har också en Andersson bakmaskin. Bakar i den just nu faktiskt. Dock har jag tappat bort instruktionsboken så skulle du få till ett luftigt ljust bröd får du gärna skriva receptet. Tycker bröden blir lite för fasta men det kan bero på okunskap :P
  • MinnaQ
    Jessi01 skrev 2013-08-21 23:19:43 följande:

    Det är nog inte ditt fel att bröden inte blir luftiga. Jag får säga att jag är inte alls nöjd med bakmaskinen och kommer att lämna tillbaka den. Det verkar inte som att jäsning och gräddning fungerar bra. Jag tror att maskinen håller ev för låg temperatur initialt vid gräddningen, för brödet får ingen färg, inte ens om man väljer "dark" inställningen. Dessutom blir brödet kompakt tom på programmet "french" där det står att det ska bli ett luftigt bröd.

    Nej, maskinen får lågt betyg av mig. Rynkar på näsan   
    Mina mörka bröd tex råg och russinbröd blir jättebra med fin färg. Och jag fick till ett rätt ljust bröd som blev gott och gräddat men lite för komapkt. Har inte testat french än med mina recept eftersom jag inte har instruktionsboken och alltså inte hade en aning om vad det innebar :P 
    http://home.swipnet.se/wasston/bakmask/recept.htm den här sidan har många bra recept som jag faktiskt lyckats med :) Jag kan tänka mig att det finns många bättre bakmaskiner men jag är ändå nöjd med tanke på att jag fått den. 
Svar på tråden Bakmaskin, Andersson eller OBH Nordica?