• LillaLinan80

Kronisk bihålsinflammation?

Jag blir snart helt knäpp! Sedan i februari har jag haft problem med mina bihålor! Varit förkyld hur många gånger som helst och sedan problem med bihålorna. Som följd blir jag irriterad och deprimerad. Jag har varit hos läkare flera gånger men har ingen bakterieinfektion. Provat kortisonnässpray, vanligt nässpray, sesamolja ja ALLT! INGER HJÄLPER! Nu under sommaren har det vart hopplöst! Tryck mot bihålorna/näsan (beror kanske på vädret?) Va tusan ska jag göra? Orkar inte leva såhär jämt!!

absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227 & Elton 100916**~**
  • Svar på tråden Kronisk bihålsinflammation?
  • Hemligkvinna

Jag har faktiskt varit iväg och tagit en gammaglobulin spruta, så kanske mitt immunförsvar orkar med. Har varit förkyld i typ 4 veckor nu.

• coolciw

hej. jag hade kronisk bihåleinflammation i ett års tid. Gick på yoga och fick lära mig att hänga upp och ner varje dag var väldigt läkande mot bihåleproblem. Jag började  med att hänga ner med huvudet/överkroppen, över soffkanten. problemet i hemmet kan vara att hitta något att hänga upp och ner på, men det hjälper oxå att stå lutad ner mot golvet, dock så måste man "hänga" upp och ner med huvudet i ca 5 minuter för att få bra effekt. 

Från början hängde jag bara i 1-2 minuter.. det är ju olika smärtsamt hur det känns.. så man får ta det lite pö om pö.. göra så länga men klarar av helt enkelt..  Efter jag varit upp å ner .. på några 10 minuter kanske så blev jag helt öpppen i nästan, Då sköljde jag med näskanna.

Så höll jag på i 6 månader och jag blev bättre allteftersom.Jag tog rinexin eller sinova när jag blev sämre vid förkylning men undvek nässpray (som jag tror är jävulen själv för bihålornas slemhinnor)  jag försökte skölja med näskanna (saltlösning) morgon och kväll fortsättningsvis oxå ... men när jag blev helt bra så slutade jag självklart med  "hängandet" och sköljandet. Men börjar igen vid minsta lilla förkylning att skölja morgon och kväll med näskannan. Jag har väldigt sällan bihåleproblem och nästäthet numera.

• IsDimma

Min tredje bihåleinflammation sen i augusti. Och doktorn jag träffade nere på vc igår tyckte att nu har det snart gått ett år med nässprayen och att nästa gång är det dags att skicka upp en ny remiss till öron/näsa/hals på Sahlgrenska igen.
    Jag andas mycket bättre som frisk men i förkylningssäsong så mår jag allt annat än bra
    Jag käkar just nu en monsterdos antibiotika, ska hålla på i 20 dagar. Och jagar sååå trött på att ha huvudvärk. Jag orkar ju ingenting

• Themis
    LillaLinan80 skrev 2013-09-12 17:17:38 följande:
    Jag är nu livrädd för att bli förkyld!!
    Ja det är väl det som är det värsta, när man blir helt apatisk inför roliga saker som resor eller fester, för att man vet att det är ungefär 50-50 att man är sjuk då om det är vinterhalvår.

Är bjuden till ett bröllop 60 mil bort i januari och funderar på att tacka nej rakt av bara för att jag inte tror jag är frisk ändå och för att det blir helvete att plåga sig igenom resan. Eller så får jag nåt skit från folket där som jag inte brukar träffa och däckar i tre veckor efteråt. Gråter

Jag har bihålestrul nu men med Rinexin och min kära nässköljspruta så funkar det, jobbar och håller på men trött som bara den på kvällarna.

Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown
  • Hemligkvinna

Hur går det för alla andra med dessa jobbiga besvär?

Jag ska nu opereras på Måndag. Däremot gör hon inget med själva bihålorna, utan jag ska bränna bort slemhinna i främre näsan, men hon skulle inte öppna upp ingångarna till bihålorna mer. Hon trodde att det skulle bli bättre och även att jag skulle kunna andas normalt på natten.

Ni som har opererat er vad har de gjort på er?

Röntgen har ju visat att det är just slemhinnorna som svullnar upp och täpper igen allt.

• Themis

På mig vidgade de bihålegångarna i fyra nedre bihålor genom att skära i slemhinnan. Problemet är som sagt att det växer tillbaka.

För att få en normal bihålegång på 2-3 mm så förklarade läkaren att de måste sprätta upp en till 8-10 mm hål, och därför fick jag sitta en hel vecka på soffan med gasbinda för näsan eftersom det kan vara riktigt farligt att få in bakterier när det är så öppet. Jag fick även äta antibiotika i förebyggande syfte.

Jag har väldigt dåligt luktsinne idag om jag inte verkligen kör ner näsan i saker, men det hade jag ju med ständig bihåleinflammation också så jag accepterar det.

Om jag hade mer pengar skulle det inte vara ett problem att jag är så lat. /Themis
  • IsDimma

Tja. Jag verkar nästan tillbaka på ruta ett nu. Jag kan visserligen andas med näsan som frisk men jag har lika många bihåleinflammationer nu som innan jag började med nässprayen (nov -12). I år har jag haft tre hittills och det är bara 1 mars. Jag har fått antibiotika varje gång och har spolat alla gånger plus nu varit uppe på röntgen igen i veckan eftersom doktorn på vc inte trodde det var en bihåleinflammation jag hade eftersom jag inte varit förkyld innan.

• Themis

IsDimma: Fy vad drygt.

Men borde de inte överväga op snart om du har så mycket problem?

Om jag hade mer pengar skulle det inte vara ett problem att jag är så lat. /Themis
  • LillaLinan80

Jag är så glad att jag denna säsong klarat mig från inflammation i bihålorna. Så fort jag blir förkyld tar jag Rinexin och det hjälper

• Hemligkvinna

isdimma
    går du inte hos en läkare på öron/näsa/hals mottagning på sjukhuset?
    Det har jag gjort i ett par års tid, gjort några röntgen och andra undersökningar och nu blir det operation, då jag har fått nog och vill kunna andas nattetid och vakna utvilad. Sen blir det skönt om även bihåleinflammationerna blir färre.

Något som däremot verkligen har hjälpt mig att slippa en hel del av alla bihåleinflammationer är att jag har gått och tagit en massa gammaglobulinsprutor för ökat immunförsvar och det har verkligen hjälpt. Har inte haft en enda bihåleinflammation som krävt antibiotika sedan jag började med sprutorna och de kommer inte heller lika ofta. Jag är ju däremot konstant täppt, särskilt nattetid och sedan har jag oerhört dåligt luktsinne.

Jag är aningens nervös inför operationen i morgon. Kanske inte för själva ingreppet i sig, men efteråt. Hoppas även att det blir ordentlig skillnad.

• LillaLinan80
    Hemligkvinna skrev 2014-03-02 19:25:53 följande:
    isdimma

går du inte hos en läkare på öron/näsa/hals mottagning på sjukhuset?

Det har jag gjort i ett par års tid, gjort några röntgen och andra undersökningar och nu blir det operation, då jag har fått nog och vill kunna andas nattetid och vakna utvilad. Sen blir det skönt om även bihåleinflammationerna blir färre.

Något som däremot verkligen har hjälpt mig att slippa en hel del av alla bihåleinflammationer är att jag har gått och tagit en massa gammaglobulinsprutor för ökat immunförsvar och det har verkligen hjälpt. Har inte haft en enda bihåleinflammation som krävt antibiotika sedan jag började med sprutorna och de kommer inte heller lika ofta. Jag är ju däremot konstant täppt, särskilt nattetid och sedan har jag oerhört dåligt luktsinne.

Jag är aningens nervös inför operationen i morgon. Kanske inte för själva ingreppet i sig, men efteråt. Hoppas även att det blir ordentlig skillnad.

Hur gick det?
  • Hemligkvinna

Själva operationen gick väl bra och jag känner att jag får lite mer luft nu. Tror dock att jag skulle behöva minska de yttersta näsmusslorna lite mer. Nu samlas det mycket snor i näsan under natten, troligen pga att det svullnar igen.

Ni andra som opererat er vad har ni gjort för operation?

Sen jag började ta gammaglobulinsprutor i höstas så har jag inte haft någon ordentlig bihåleinflammation. Nu kan jag få milda varianter som går över av sig själv. Om jag börjar få ordentliga igen, så kommer jag att boosta immunförsvaret igen.

Jag har dock inte använt rhinocort aquan sedan operationen, då jag testade 2ggr, men blödde en del efteråt då.

• IsDimma

Hemliga kvinnan: jag har varit uppe på öron/näsa/hals på sahlgrenska men dom nöjde sig med att konstatera att det inte var en kronisk bihåleinflammation och tyckte att jag skulle börja prova kortisonspray i minst ett år (det här var nov/dec -12). Så det har jag gjort fram till nu. Nu har vc äntligen skickat en ny remiss upp till Sahlgrenska så jag hoppas dom kan göra något där uppe nu för jag har tappat räkningen på hur ofta jag har ätit antibiotika denna vinter och hur ofta jag fått skölja bihålorna vet jag inte heller *suck*.

• Hemligkvinna

oj. Ja, jag har använt rhinocort några år. Jag går dock bara till öron/näsa/hals numera och inte alls till husläkare. Om jag får bihåleinflammation går jag på akut drop in. En del gånger har jag då fått göra röntgen så att de verkligen sett att det är helt igentäppt. En husläkare kan ju typ bara skriva ut nödigt mycket antibiotika.

Har du testat kortisontabletter? Det fick jag i början, vilket snabbt tog bort bihåleinflammationen. Det är kanske därför de insåg att allt svullnade igen, då jag svarade så bra på kortisontabletterna. Men det var ju väldigt kortvarigt.

• IsDimma

Hemlig kvinna: jag blir i stort sett alltid uppskickad för att skölja bihålorna så jag kanske skulle kunna gå dit direkt jag med. Men jag har ändå alltid gått till vc först. Nej, har inte testat kortisontabletter.

• megsi

Har kronisk bihåleinflammation opererade mig för 1 1/2 år sedan allt har varit jättebra tills nu. 2 bihåleinflammationer på 5 veckor. Blir så trött och ledsen.

Svar på tråden Kronisk bihålsinflammation?