• idisb

lämnat bort katten idag,gråter floder :(

Vi köpte en katt för ett år sen, lite roligt va att den hade samma födelsedag som min dotter. Min dotter har varit konstant hostig och ont i ögonen sen hon kom till oss och katten vill verjkigen inte bo inne så vi hittade nu ett hem till den på landet där det är inga stora vägar och andra djur som sällskap.
    Men jag saknar henne så mkt! Kan inte sluta vara ledsen och vill slänga mig på mob för att be att få hem henne igen.
    Jag jobbar hela dagarna så då va katten helt själv hemma och vilket liv är det för en katt? Jag ångrar idag att jag skaffade henne men inte för jag inte ville ha henne utan för det gör så ont att förlora henne.
    Eftersom dottern har astma och tål nästan inget så vågade vi inte ha kvar katten. MEN tännk om hon saknar oss? Tror hon att vi bara övergivit henne?

Alla tycker jag är så löjlig och jag vet hon är i ett bra hem men känns värre att förlora min katt än något annat jag förlorat

någon mer som lidit så för ett djur? eller är jag bara dum? :(

• Svar på tråden lämnat bort katten idag,gråter floder :(
  • Mineralvatten

ts jag tycker som övriga, en eloge till dig som gav katten chansen att få ett fint hem istället för en stor spruta =).
    förstår dock saknaden :(

• caaroline

Du är verkligen inte hemsk på något sätt, tvärtom. Du tänker på vad som är bäst för katten och även för ditt barn och det är så man måste tänka! Jag tror absolut inte att din katt kommer att få det dåligt på något sätt, visst att katten kanske känner att något är annorlunda första dagen/dagarna men jag kan nästan lova att han/hon snart kommer att trivas som fisken i vattnet på det nya stället!

Det är helt naturligt att känna som du gör, jag fick göra exakt samma sak som dig med min katt pga allergi och jag var helt gråtfärdig när jag hade lämnat av han hos dom nya ägarna. Men efter telefonkontakt dagarna efter så fick jag höra att han hade det jättebra och det fick mig att inse att jag gjorde de som var rätt! Försök att tänka så du också, katten kommer att anpassa sig bra.

• idisb

är jag hemskt elak och har jag ens rätten att få hem henne igen? finns det någon ångerrätt? gått förbi hennes matplats och den är tom :( hennes säng är borta

• Mineralvatten
    idisb skrev 2013-08-01 22:35:47 följande:
    är jag hemskt elak och har jag ens rätten att få hem henne igen? finns det någon ångerrätt? gått förbi hennes matplats och den är tom :( hennes säng är borta
    tänk på att din dotter faktiskt blir sjuk av att ha henne i ert hem...usch vad hårt det där lät förlåt.
    du gör ju detta för ditt barn, och det är en bra egenskap hos en mamma =).
  • idisb

usch ni ha rätt! mailade ägaren och skrev hur ledsen jag va och önskade hon va här, insåg att jag även måste ringa o säga upp försäkringen på min katt :(
    men kan ärligt säga jag inte gett upp henne än, steget från böna att få hem henne :( hon kan ju inte hjälpa det blev svårt här, hon är ju min lixom :(

• idisb

jo dottern ska ju må bra! men om man känner så här mkt tvivel hur kan det va rätt beslut då?  hoppas jag vaknar på en bättre sida i mon för annars kommer kompisen få åka ut och hämta hennne

• caaroline

Vet faktiskt inte om du har rätt att ta tillbaka henne men jag tycker ändå inte att du borde göra det. Tänk på din dotter, det kan innebära att hon blir väldigt sjuk tyvärr och det vill du nog inte ha på ditt samvete hur dumt och taskigt detta än låter. Sen blir det säkert jobbigt för kissen att byta bostad många gånger också, ni kommer ju säkert bli tvungen att skicka iväg henne igen pga allergin sedan när du märker att din dotter blir dålig och det blir nog väldigt rörigt för katten. Jag kan lova att katten kommer att trivas på sitt nya ställe, de du beskrev låter ju som ett toppenställe för en katt.

Du kommer att komma över detta, visst att du kanske alltid kommer att sakna men du kommer absolut inse att du gjorde de som var det enda rätta! Försök att sova och ta nya tag imorgon, den nya ägaren kan du ju kanske ha kontakt med och fråga hur det går imorgon? Jag håller tummarna för dig nu, dehär fixar du.

• nemo1
    idisb skrev 2013-08-01 22:43:39 följande:
    usch ni ha rätt! mailade ägaren och skrev hur ledsen jag va och önskade hon va här, insåg att jag även måste ringa o säga upp försäkringen på min katt :(
    men kan ärligt säga jag inte gett upp henne än, steget från böna att få hem henne :( hon kan ju inte hjälpa det blev svårt här, hon är ju min lixom :(
    Försäkringen skriver du bara över på nya ägaren, det är det bästa så att det inte blir någon karens + att du kan vara mer säker på att katten kommer att fortsätta vara försäkrad.
  • idisb
    nemo1 skrev 2013-08-02 09:02:17 följande:
    Försäkringen skriver du bara över på nya ägaren, det är det bästa så att det inte blir någon karens + att du kan vara mer säker på att katten kommer att fortsätta vara försäkrad.
    nya ägaren vill inte ha en försäkring så :( ja jag vet det är det bästa men :( men hon saknas mig
  • Birmafröken
    idisb skrev 2013-08-02 10:03:14 följande:
    nya ägaren vill inte ha en försäkring så :( ja jag vet det är det bästa men :( men hon saknas mig

Har du frågat vad som händer om katten blir sjuk eller skadad? Är den nya ägaren medveten om vad veterinärvård kostar och i så fall är beredd att betala de summorna själv om katten behöver vård?
  • nemo1
    idisb skrev 2013-08-02 10:03:14 följande:
    Då kan jag säga med en gång att det inte är en bra ägare. Vad gör hon när katten blir sjuk eller skadad, avlivar? För hur många har råd att lägga många tusenlappar som det kostar hos veterinären.
  • Enter Sandman
    nemo1 skrev 2013-08-02 17:46:12 följande:
    Då kan jag säga med en gång att det inte är en bra ägare. Vad gör hon när katten blir sjuk eller skadad, avlivar? För hur många har råd att lägga många tusenlappar som det kostar hos veterinären.

Fast nya ägaren kanske inte vill ta över ts försäkring utan skaffa en ny istället.
    Av nån anledning som jag inte känner till.  
  • Birmafröken
    Enter Sandman skrev 2013-08-02 17:50:00 följande:

Fast nya ägaren kanske inte vill ta över ts försäkring utan skaffa en ny istället.
    Av nån anledning som jag inte känner till.  

Då skulle väl TS ha skrivit att ägaren ville ha en annan försäkring och inte att "ägaren inte ville ha en försäkring"...
  • Enter Sandman
    Birmafröken skrev 2013-08-02 17:52:42 följande:

Då skulle väl TS ha skrivit att ägaren ville ha en annan försäkring och inte att "ägaren inte ville ha en försäkring"...

Javisst, men det kan ju ha blivit ett missförstånd nånstans längs vägen, eller så uttryckte sig ts slarvigt.
    Jag vet inte, men jag tänker att vi kanske inte ska döma nya ägaren som dålig innan vi vet heller.  
Svar på tråden lämnat bort katten idag,gråter floder :(