• mogenman

Nära en skilsmässa

Jag och min fru ligger nog nu nära en skilsmässa. Allt beror på det dåliga sexlivet, allt. Hur kan ett par som älskar varandra så mycket och trivs så bra ihop i övrigt vara så nära att skiljas pga dåligt sexliv?

Jag är man och 39 år gammal. Jag har två barn sedan tidigare som är 10 och 12 år. De bor hos oss varannan helg. Min fru är 43 år gammal och har en dotter sedan tidigare. Hon är 21 år nu och har flyttat ihop med en kille sedan 3 år tillbaka.

Vi har sex kanske en gång per månad, och då bara för att jag vill. Vi har haft detta problem i ca 4 år nu och varit tillsammans i 7 år. Vi kommunicerar urdåligt kring detta. Jag känner frustration och min fru känner press. Jag känner mig själv tjatig och min fru reagerar med ilska. Hon säger att jag har tjatat sönder vårt sexliv. Jag tycker att jag måste försöka prata om det för hon tar aldrig upp det.

Låter detta bekant för någon?

Retorisk fråga, jag har läst många trådar. Vi är inte på något sätt unika. Många har det lika.

Vi tycker båda om att sitta i soffan tillsammans, ta ett glas vin och titta på TV. Sitta nära varandra. Vi tycker båda om det, men vi gör det nästan aldrig. Varför? Därför att jag ÄR KÅT SÅ IN I HELVETE då vi inte haft sex på en månad. Detta känner hon och blir stressad av det. Därför undviker hon situationen. Hon undviker den trots att detta mys är exakt vad hon behöver för att bli sugen på mer. Jag undviker också situationen då jag vet att om jag känner hennes kropp tryckas mot min kommer min upphetsning att dra igång. Då kommer jag sitta och önska att hon just idag skall känna för att älska med mig. Detta märker då hon i mitt sätt att vara på och blir stressad, och hela myset i situationen är förstörd.

Vi lever nu ett liv där hon gör allt hon kan för att undvika att hamna i situationer som kan ge anspelning till sex, och jag gör allt jag kan för att hamna i situationer som kan ge anspelning till sex. Hon klär på sig i badrummet efter duschen för att hennes nakna kropp inte skall väcka mitt intresse och jag går ut från badrummet naken och hoppas att hon åtminstone inte skall titta bort. 

När vi sitter vid köksbordet och äter eller diskuterar saker eller är ute och gör saker inser vi varje gång hur mycket vi älskar varandra och vill vara tillsammans. Det är en stor kärlek mellan oss.

Ändå ligger vi nog nära en skilsmässa. Det är tragiskt.

• Svar på tråden Nära en skilsmässa
  • mogenman

Vi har diskuterat det ofta. Hon svarar att hon inte vet. Jag har då många gånger försökt gå djupare, men får bara vet inte till svar.

Jag har i kväll suttit och sökt på sexolog i Stockholm. Jag hittade några men Charlotte Makboul på www.narhetsakuten.se har iaf de formella utbildningarna. Någon som pratat med henne? 

• Anonym (vara nära)
    mogenman skrev 2013-08-01 22:11:11 följande:

Jag och min fru ligger nog nu nära en skilsmässa. Allt beror på det dåliga sexlivet, allt. Hur kan ett par som älskar varandra så mycket och trivs så bra ihop i övrigt vara så nära att skiljas pga dåligt sexliv?

Jag är man och 39 år gammal. Jag har två barn sedan tidigare som är 10 och 12 år. De bor hos oss varannan helg. Min fru är 43 år gammal och har en dotter sedan tidigare. Hon är 21 år nu och har flyttat ihop med en kille sedan 3 år tillbaka.

Vi har sex kanske en gång per månad, och då bara för att jag vill. Vi har haft detta problem i ca 4 år nu och varit tillsammans i 7 år. Vi kommunicerar urdåligt kring detta. Jag känner frustration och min fru känner press. Jag känner mig själv tjatig och min fru reagerar med ilska. Hon säger att jag har tjatat sönder vårt sexliv. Jag tycker att jag måste försöka prata om det för hon tar aldrig upp det.

Retorisk fråga, jag har läst många trådar. Vi är inte på något sätt unika. Många har det lika.

Vi tycker båda om att sitta i soffan tillsammans, ta ett glas vin och titta på TV. Sitta nära varandra. Vi tycker båda om det, men vi gör det nästan aldrig. Varför? Därför att jag ÄR KÅT SÅ IN I HELVETE då vi inte haft sex på en månad. Detta känner hon och blir stressad av det. Därför undviker hon situationen. Hon undviker den trots att detta mys är exakt vad hon behöver för att bli sugen på mer. Jag undviker också situationen då jag vet att om jag känner hennes kropp tryckas mot min kommer min upphetsning att dra igång. Då kommer jag sitta och önska att hon just idag skall känna för att älska med mig. Detta märker då hon i mitt sätt att vara på och blir stressad, och hela myset i situationen är förstörd.

Vi lever nu ett liv där hon gör allt hon kan för att undvika att hamna i situationer som kan ge anspelning till sex, och jag gör allt jag kan för att hamna i situationer som kan ge anspelning till sex. Hon klär på sig i badrummet efter duschen för att hennes nakna kropp inte skall väcka mitt intresse och jag går ut från badrummet naken och hoppas att hon åtminstone inte skall titta bort. 

När vi sitter vid köksbordet och äter eller diskuterar saker eller är ute och gör saker inser vi varje gång hur mycket vi älskar varandra och vill vara tillsammans. Det är en stor kärlek mellan oss.

Ändå ligger vi nog nära en skilsmässa. Det är tragiskt.

Vet din fru om att skilsmässan är nära?

Jag förstår din frustration. Och jag tycker din fru är egoistisk. Visst kan man i perioder tappa lusten men då får man ta tag i det. Som du säger, sitta när och mysa. Smeka varandra, kramas. pussas, kyssas. Kanske ge och få massagen. Och att inte vilja diskutera problemet är så fegt. Det är bådas ansvar att hålla relationen igång.

Tycker du återigen ska ta upp det med din fru, Säg att du faktiskt inte orkar längre - att du inte mår bra av att inte ha sex. Att det är din fru du vill ha sex med och ingen annan MEN att du snart inte ser någon annan utväg än skilsmässa. Fråga vad hon är beredd att göra för att lösa ert problem. Sexolog låter utmärkt, kanske vanlig parterapi för att lära er att kommunicera om detta.

Kanske kan ni komma överens om vad ni kan göra för att väcka lusten igen. Att vara nära är steg ett - men hon blir irriterad och du frustrerad - kanske kan ni sätta upp regler för vad ni ska göra. Första kvällen, mys i soffan med ett glas vin - bara sitta nära varandra, stryka med handen på armen, titta djupt in i varandras ögon, berätta hur mycket ni älskar varandra, kanske ha armen om axlarna. Andra kvällen - mysa, ge varandra en kram eller två, hålla handen, en puss på munnen. Tredje kvällen - mysa med vin, kyssas, kramas... Helt enkelt trappa upp närheten. långsamt och försiktigt.

Annars kan du ju föreslå en massage, att hon klär av sig och du masserar henne med en avslappnande olja, bara ge massage - inte röra könsorganen utan bara beröra. Vem vet - det ena kanske ger det andra. 
  • Lever så

Fy vad jag lider med dig. :(

Vad tror du om att gå någon typ av sexterapi, kurs eller liknande. Jag tror att jag försökt det och också varit tydlig med min partner att om det inte sker en förändring så går jag.

Det värsta är ju att du blir övergiven, hon stoppar huvudet i sanden och problemet blir ditt eftersom det är du som inte är nöjd. Men i en relation är det bådas ansvar att se till att det fungerar. Jag tycker heller inte att det är bara ditt ansvar att locka fram hennes lust, att massera och trixa och fixa utan det är _minst_ lika mycket hennes ansvar. I er relation har båda ansvaret för att ni hittar en lösning ni båda kan må bra i och just nu sviker hon faktiskt dig genom att inte ta din längtan och frustration på allvar.

• Anonym (Exakt)
    mogenman skrev 2013-08-01 22:11:11 följande:

Jag känner frustration och min fru känner press. Jag känner mig själv tjatig och min fru reagerar med ilska. Hon säger att jag har tjatat sönder vårt sexliv. Jag tycker att jag måste försöka prata om det för hon tar aldrig upp det.

Det låter väldigt bekant! Jag är också en man på 39. Enda skillnaden på era problem och de vi hade är att vi skilde oss till slut, och att först när vi väl stog vi ruinens brant, då först var hon villig att börja resonera om det här.

Ska inte säga att skilsmässan berodde till 100% på sexlivet. Men inte långt ifrån.

Jag känner med dig, och förstår dig.
  • CrashNburn

Ja herregud, fy fan vad jobbigt!!!! Lider verkligen med dig!!!

Jag tror inte på idéer om att ta det stegvis – herregud; om ni börjar lite smått kommer du inte kunna kontrollera dig – hade kanske inte varit hellyckat om det slutar med att du våldtar henne...

I det här fallet tycker jag faktiskt att det är solklart; du måste få lov att ha andra för enbart sex. Eftersom ni har pratat om det och hon är så väl medveten om problemet, men ändå vägrar dig sex så får hon ju acceptera om du har andra som tillfredsställer dig. Det är ju inget svek från din sida, om du säger det till henne, och hon måste ju fatta att du gör det för att du behöver det, samtidigt som du vill stanna kvar hos henne.

Om du helt enkelt bara har en knullkompis kommer du att bli tillfredsställd; hon kommer att slippa känna press på sig; ni kommer att kunna sitta o mysa ihop utan att du tappar kontrollen... och vem vet - under såna förhållanden, där det inte finns nån stress längre, så kanske hennes lust kommer tillbaka?

Massor av kramar på dig, och lycka till!!!

Och glöm inte att rapportera om hur det går för er... 

• Anonym (vara nära)
    CrashNburn skrev 2013-08-04 14:38:09 följande:
    Ja herregud, fy fan vad jobbigt!!!! Lider verkligen med dig!!!

Jag tror inte på idéer om att ta det stegvis – herregud; om ni börjar lite smått kommer du inte kunna kontrollera dig – hade kanske inte varit hellyckat om det slutar med att du våldtar henne...

I det här fallet tycker jag faktiskt att det är solklart; du måste få lov att ha andra för enbart sex. Eftersom ni har pratat om det och hon är så väl medveten om problemet, men ändå vägrar dig sex så får hon ju acceptera om du har andra som tillfredsställer dig. Det är ju inget svek från din sida, om du säger det till henne, och hon måste ju fatta att du gör det för att du behöver det, samtidigt som du vill stanna kvar hos henne.

Om du helt enkelt bara har en knullkompis kommer du att bli tillfredsställd; hon kommer att slippa känna press på sig; ni kommer att kunna sitta o mysa ihop utan att du tappar kontrollen... och vem vet - under såna förhållanden, där det inte finns nån stress längre, så kanske hennes lust kommer tillbaka?

Massor av kramar på dig, och lycka till!!!

Och glöm inte att rapportera om hur det går för er... 
    By the way. Tycker du ska sluta fundera över hur du ska göra det eller ej, dvs vara otrogen. Strunta i din man och sätta på din kollega istället. Sen tycker jag att du ska skilja dig och leva loppan eftersom du tycks vara helt oförmögen att förstå att det visst sårar ens partner om man ligger med andra - även om man talat om att man tänker göra det. Bara för att man talat om det så innebär det inte att det är grönt ljus. Säger ens partner NEJ så är det att vara otrogen om man ändock väljer att ha sex med någon annan.

Det man gör är att berätta för sin partner att man inte kan leva utan sex och att man tyvärr inte kan leva kvar i förhållandet/äktenskapet om partnern inte förstår detta eller inte vill ha ett samliv. Då går man skilda vägar. När man meddelat detta beslut och påbörjat processen så tycker jag det står en fritt fram att ligga runt om man så vill.
  • Anonym (¨¨)

Men kan du inte runka av dig innan ni myser så att du inte blir så upphetsad av det och att du låter henne ta första steget, att du inte börjar smeka henne eller prata om sex alls. Min sambo kan vara lite för på ibland och då känner jag mig överrumplad av hans kåthet så att jag tar avstånd tills han har lugnat ner sig så att jag kan ta det i min takt så att jag inte känner så stor press på mig. Ibland kan jag känna att jag vill ha mer kramar och närhet än att ha sex och då blir det jobbigt om han försöker förföra mig

• CrashNburn
    Anonym (vara nära) skrev 2013-08-05 15:50:03 följande:
    By the way. Tycker du ska sluta fundera över hur du ska göra det eller ej, dvs vara otrogen. Strunta i din man och sätta på din kollega istället. Sen tycker jag att du ska skilja dig och leva loppan eftersom du tycks vara helt oförmögen att förstå att det visst sårar ens partner om man ligger med andra - även om man talat om att man tänker göra det. Bara för att man talat om det så innebär det inte att det är grönt ljus. Säger ens partner NEJ så är det att vara otrogen om man ändock väljer att ha sex med någon annan.

Det man gör är att berätta för sin partner att man inte kan leva utan sex och att man tyvärr inte kan leva kvar i förhållandet/äktenskapet om partnern inte förstår detta eller inte vill ha ett samliv. Då går man skilda vägar. När man meddelat detta beslut och påbörjat processen så tycker jag det står en fritt fram att ligga runt om man så vill.
    Ja, vi tycker väl alla olika. Jag tycker att det skulle vara väldigt själviskt av TS fru att vägra honom sex med andra om hon nu verkligen inte vill 'ställa upp' själv. Hon kan ju för fan inte både ha kakan och äta den. Med det jag sa i mitt inlägg här, menade jag att de skulle kunna göra situationen så bra som möjligt, även om det inte vore den optimala lösningen.

Sen vill jag påpeka att mitt inlägg i den här tråden skrevs under helt andra premisser än min egen tråd, så jag fattar inte riktigt varför du tar upp min situation här... min egen situation är ju helt annorlunda; jag planerar sex med kollegan utan att ha gett maken en ärlig chans att förklara sig, eller försöka komma fram till en lösning ihop med mig först. Ok, så jag är ett svin. Men TS fru har ju fått chansen att 'skärpa sig' mer än väl. Varför måste man automatiskt gå skilda vägar om allt annat är jättebra? Det var ju för att han skulle slippa den situationen som jag gav TS de råd jag gjorde.
    Time for cake and sodomy ? Yeah right...I wish...
  • Anonym (nyvaken)

Det här kunde vara en berättelse ur vårt liv...
    I flera år har jag undvikit situationer som skulle kunna leda till sex. Varför? Jo, för att jag tycker att det är bortkastad tid. Under alla våra år ihop (väldigt många...) har jag fått orgasm 5... kanske 7 gånger.... ihop med min man .
    Har fått det på engen hand men det är ju inte med hjälp av en plast sak jag vill ha mina orgasmer.
     Efter det att  vi bestämde oss för att  skiljas har jag träffat ett par män som jag haft super skön sex med... Och fått orgasm med, flera gånger....
     Dålig människa? Ja, säkert men, vi har gjort klart att vi ska flytta isär....
    Han är en underbar man på alla vis.... Men sexet funkar inte för mig med honom.... 

Svar på tråden Nära en skilsmässa