• Ellenelsa

Dottern måste gå ner i vikt!

Hej, det är såhär att jag har en dotter som är 14 år och 7 månader! Hon är 163 lång och väger 65 kg det klassas som övervikt, jag skulle vilja hjälpa henne att går ner i vikt då skolhälsovården sa att hon vägde lite för mkt, med jämförelse till sin kurva! Hon vill ha hjälp av mig och hon vet vad som är bra och äta och inte! Men hon är väldigt förtjust i socker, vilket är nog den stora boven i det hela! Så tänkte kolla här om vi kan få lite tips! Hon har alltid varit aktiv och hon ha ridit i ca. 6 år men var tvungen att sluta så hon skadade dig när hon föll av hästen vilket slutade med 2 brutna ben i vänster armen, då hon är vänster hänt kom hon efter lite med motionen då det mest blev stilla sittande! Hon ha inte riktigt kommit igång igen då armen spökar och vet vet ju anledningen till det hela! Men jag tänkte iaf höra här om någon hat något tips och så! Hon umgås med sin bästis som är en riktig socker råtta, vilket gärna bidrar till att hon får i sig mer än hon borde, hon äter inte lika mkt sött när hon är med sina andra kompisar och hennes bästis ser man har problem med vikten så då jämför sig min dotter med henne och då känner hon sig så liten har hon sagt sen när hon är med sina andra kompisar så känner hon sig normal men ändå så känner hon sig stor har hon sagt! Jag vill verkligen hjälpa henne! Hon har alltid följt kurvan eller jag kanske till och med varit smalare än kurvan så hon vill iaf komma ber till normalvikt har hon sagt! Så hoppas på hjälp här ifrån! :)

• Svar på tråden Dottern måste gå ner i vikt!
  • Angeliqan

Jag anser att det är väldigt små marginaler när man mäter BMI på barn.
    På din dotter är det 3 kilo som hon är ifrån "normalvikt".
    Du säger att sin dotter inte äter speciellt onyttigt så varför lägga vikt vid maten?
    Mitt förslag är att hon ökar sin fysiska aktivitet så att hon inte går upp mer i vikt utan står kvar på 65 kg och på sikt ökar på längden senare.

• Ellenelsa
    Lena skrev 2013-08-09 21:16:22 följande:
    Har hon gått hos en sjukgymnast?

Nej hon ska opereras först & främst :)
  • Ellenelsa
    Tygtiiger skrev 2013-08-09 21:45:21 följande:
    Ett snabbt sätt att minska i vikt är att dricka vatten till maten, begränsa sitt intag av smörgåsar DRAMATISKT (bröd är väldigt kaloritätt, så man kan äta många kalorier innan man känner sig mätt) och att lägga upp hälften grönsaker på tallriken innan man tar resten av maten.  Om hon kombinerar det med att begränsa glass, godis, chips, läsk och kakor till lördag så händer det säkert saker, och det är inte några drastiska dieter som grundlägger dåliga vanor längre fram. 
    Krupke, we've got problems of our own!

Tack :)
  • Omogen citron

Enligt BMI är hon inte överviktig, men på gränsen.

Hon kanske vill börja med någon sport, exempelvis gymnastik, handboll, basket, karate, dans eller dylikt?

• Ellenelsa
    Angeliqan skrev 2013-08-10 10:01:42 följande:
    Jag anser att det är väldigt smått marginaler när man mäter BMI på barn. På din dotter är det 3 kilo som hon är ifrån "normalvikt". Du säger att sin dotter inte äter speciellt onyttigt så varför lägga vikt vid maten? Mitt förslag är att hon ökar sin fysiska aktivitet så att hon inte går upp mer i vikt utan står kvar på 65 kg och på sikt ökar på längden senare.

Det var mest så att på skolsyster lätt det så dramatiskt, så hon kände själv att hon behövde gå ner i vikt, jag anser att 3 kg inte är så mkt. Men hon ska börja dansa nu i september sen harvs även köpt ett par löparskor sånt ska hon bli "bra" igen :)
  • Ellenelsa
    Wench85 skrev 2013-08-05 17:42:14 följande:
    Hur äter du och eventuella övriga familjemedlemmar? Se till att alla äter nyttigt, och börja träna ihop! Det är fantastisk förälder-barntid att träna ett par gånger i veckan.:)

Vi ska börja cykla ihop, och även gå och små jogga :)
  • Lena

Jag tycker hon borde ha fått en direkt för att hålla igång muskler och leder. Det fick min man direkt efter sitt benbrott så det inte skulle förtvina helt under läkningen och sen hade de regelbundna möten tills allt var återställt. Jag hade krävt att få träffa en, det finns säkert övningar att göra innan operationen med.

• MissDecibel

Mindre socker och mer motion är nog enkel väg för att gå ner några kg.

Det finns mycket man kan göra trots att man har en arm som inte fungerar, tex jogga, motionscykel, crosstrainer osv.

Min 14-åriga dotter gick med armen i gips 6 veckor och hon tränade under hela tiden. Men det var för att hon själv ville, hon ville inte komma efter i konditionen eftersom hon i vanliga fall tränar tennis 4 dagar/vecka.

Kan inte du och dottern ta promenader tillsammans?
    Det behöver inte vara så avancerat, all motion är bra och om hon sedan drar ned på sötsakerna så är hon nog snart nere i den vikt hon vill varar.

Kanske har ni redan hittat en lösning som passar eftersom det är ett tag sedan tråden startade.

• Snällspiken

Du kan nog inte göra så mycket åt hennes kompisars vanor, men du kan ju åtminstone göra vad du kan på hemmaplan.
    Nu är ju din dotter inte kraftigt överviktig och vad jag förstod är inte du heller överviktig. Jag förmodar att ni lagar nyttiga, balanserade middagar som ni äter tillsammans i familjen? Det förekommer ju att barn äter mackor på löpande band eftersom föräldrarna inte lagar ordentlig mat och det kan ju lätt göra att dåliga mönster etableras.
    Sen fattar man ju de viktigaste besluten redan i affären. Det är där man väljer att köpa bra mat, inte chips, godis, kakor, söta frukostflingor och annat som hon ev. har svårt att motstå. 
    Som många andra har varit inne på är det ju även ditt ansvar att föregå med gott exempel när det gäller motion. 
    Självklart måste du också kolla innehållsdeklarationen på alla förpackningar... typ skippa bröd och flingor med för hög socker- och för låg fiberhalt, dra ner på juice, skippa läsk... 

Socker finns ju gömt nästan överallt och det handlar i stor utsträckning och tillvänjning. Kan man vänja sig vid sött bröd som polarkaka och limpa, då kan man också vänja sig av med det och så småningom tycka att det smakar konstigt. 

Hoppas att det går bra!

• Mineralvatten
    Duckan skrev 2013-08-05 13:17:48 följande:
    Har inte barn gymnastik 2ggr/veckan längre i skolan? Där skulle hon ju i såfall få in 2 pass med nån slags motion. Dra ner på sötsaker och ev minska portionerna om hon äter väldigt mycket (och ev felaktig) mat.
    njae en gång i veckan var det när jag gick i alla fall. sen beror det ju också på när gymnastiken ligger. alla vill inte duscha offentligt.
Svar på tråden Dottern måste gå ner i vikt!