• Anonym (farmor)

Min 16-åring ska bli pappa.... hjälp!

Hej!

Måste bara skriva av mig lite.
    Idag umgicks vi hela familjen,plus äldste sonens(kallar honom Kalle) flickvän(kallar henne Anna). När kaffet kom fram började Anna klökas och gick undan. Jag gick efter för att se hur det var med henne,hon sa att allt var bra. Jag släppte det då.
    Senare kom hon till mig och bekände att hon var gravid! Att hon inte fått sin mens på jättelänge,men trott att det berodde på stress.
    Jag höll på att svimma,men höll mig lugn för Annas skull. Hon berättade att hon inte berättat för Kalle än så jag skickade iväg dem för att prata.

Hon har inte heller berättat för sina föräldrar och det förstår jag,de är något.. traditionella och väldigt hårda. Det är inga bra relationer i den familjen.
    Kalle och Anna pratade i alla fall och de vill inte göra abort. Det lägger jag mig inte i även om jag tycker att de är väl unga.
    Anna vägrade berätta för sina föräldrar och som sagt så förstår jag henne så jag ringde och fick till svar att Anna var välkommen hem  fören aborten var gjord och de vill verkligen inte göra abort.

Vad gör man nu liksom. Självklart kan Anna bo hos oss,men resten?
    Vi vet inte ens hur långt gången hon är,men jag har en vän som är BM och vi fick en akuttid till henne imorgon. Skönt det i alla fall.

Hur ska allt bli med skola? De båda ska ju börja gymnasiet snart. HUr gör man med boende och hur funkar det när Annas föräldrar vägrar befatta sig med henne. Vi får ju inte ens skriva på papper åt henne.

Någon som har varit med om samma eller vet?

// Omtumlad!

• Svar på tråden Min 16-åring ska bli pappa.... hjälp!
  • hellokill3r

De får bo hos sina föräldrar eller er tills de har inkomst som täcker en hyra och får rag på en lägenhet. De får väl turas om att vara föräldralediga så missar de bara en termin var, kanske kan de få läsa den terminen på distans medan de är föräldralediga. Du kan inte prata med Annas föräldrar? De är ju fortfarande försörjningsskyldiga. Om de vägrar kan ni via soc ansöka om att Anna blir ett familjehemsplacerat barn hos er. Då får ni ekonomisk hjälp via dom.

• Anonym (farmor)
    hellokill3r skrev 2013-08-05 20:34:13 följande:
    De får bo hos sina föräldrar eller er tills de har inkomst som täcker en hyra och får rag på en lägenhet. De får väl turas om att vara föräldralediga så missar de bara en termin var, kanske kan de få läsa den terminen på distans medan de är föräldralediga. Du kan inte prata med Annas föräldrar? De är ju fortfarande försörjningsskyldiga. Om de vägrar kan ni via soc ansöka om att Anna blir ett familjehemsplacerat barn hos er. Då får ni ekonomisk hjälp via dom.
    Att de bor här är enda alternativet som det är just nu. Har känt Annas föräldrar i hela hennes liv och det går inte att diskutera med dem. De gjorde det väldigt klart att "She's all yours".

Visst kan de bo här,men det blir trångt. Vi har sex barn själva så helst skulle jag se att de kunde flytta till eget. Jag och min man är beredda att betala åtminstone en del av hyran för att "slippa" ha dem boende här.

Vet ju inte hur långt gången hon är än,men förhoppningsvis kanske hon hinner gå större delar av ettan.

Får väl ringa soc imorgon med...
  • Fanny b

Om de väljer att behålla barnet får Anna gå i skolan så länge hon kan. När det gäller papper som behöver skrivas under kan ni kontakta Annas föräldrar och föreslå att sådana papper skickas till föräldrarna genom antingen att Anna kommer hem till sina föräldrar eller så kan de skickas via posten. Om de vägrar dessa alternativ säg att då får ni gå till soc. Förhoppningsvis vill de inte komplicera till saken på detta sätt.

Om ni går med på att Anna bor hos er till en början kan ni undersöka möjligheterna att hon får bidrag från sina föräldrar angående kostnaden för henne. För föräldrar som har barn som går på gymnasiet har en skyldighet att försörja dem. Om de då kastar ut dem tolkar jag detta som att de i alla fall är skyldiga dem underhåll. Sedan får ni prata med både Kalle och Anna och höra hur de vill lösa denna situation. Be dem undersöka vad det kostar att ha barn och att jämföra detta med hur stor inkomst de kommer ha. Du kan också fråga dem vilken typ av bostad de kommer ha råd till, om de inte säkert vet hur stora hyror det finns i deras hemstad, föreslår att de kollar på bostadsförmedlingar för att undersöka detta. Kort sagt, uppmuntra dem till att se vad det kostar att ha barn.    

• hellokill3r
    Anonym (farmor) skrev 2013-08-05 20:46:03 följande:
    Att de bor här är enda alternativet som det är just nu. Har känt Annas föräldrar i hela hennes liv och det går inte att diskutera med dem. De gjorde det väldigt klart att "She's all yours".

Visst kan de bo här,men det blir trångt. Vi har sex barn själva så helst skulle jag se att de kunde flytta till eget. Jag och min man är beredda att betala åtminstone en del av hyran för att "slippa" ha dem boende här.

Vet ju inte hur långt gången hon är än,men förhoppningsvis kanske hon hinner gå större delar av ettan.

Får väl ringa soc imorgon med...

Soc kommer inte kunna erbjuda nån lägenhet, det fungerar inte så. Det är ju om ni fixar ett hyreskontrakt på er och betalar hyran och deras mat och uppehälle. Soc betalar inte för ungdomar som föräldrarna är försörjningspliktiga över. De kan ju iofs säkert få flytta tillsammans med sitt barn till ett familjehem dvs att de blir fosterhemsplacerade både dom och barnet i en annan familj, om ni inte får plats och ni inte kan stå för lägenhet.
  • Anonym (.)

Först så vill jag säga att du verkar vara en toppenbra förälder som stöder ditt barn och hans flickvän. Tummen upp för dig!

Det bästa här är nog att kontakta socialen och hyresvärdar och hör efter vad de säger. Socialen kommer med största sannolikhet inte att erbjuda lägenhet, men de kan slussa er vidare för rätt stöd.

Angående skolan så boka ett möte med rektorn och hör efter om de kan läsa distans när det behövs.  

• Anonym (farmor)
    Fanny b skrev 2013-08-05 20:48:02 följande:
    Om de väljer att behålla barnet får Anna gå i skolan så länge hon kan. När det gäller papper som behöver skrivas under kan ni kontakta Annas föräldrar och föreslå att sådana papper skickas till föräldrarna genom antingen att Anna kommer hem till sina föräldrar eller så kan de skickas via posten. Om de vägrar dessa alternativ säg att då får ni gå till soc. Förhoppningsvis vill de inte komplicera till saken på detta sätt.

Om ni går med på att Anna bor hos er till en början kan ni undersöka möjligheterna att hon får bidrag från sina föräldrar angående kostnaden för henne. För föräldrar som har barn som går på gymnasiet har en skyldighet att försörja dem. Om de då kastar ut dem tolkar jag detta som att de i alla fall är skyldiga dem underhåll. Sedan får ni prata med både Kalle och Anna och höra hur de vill lösa denna situation. Be dem undersöka vad det kostar att ha barn och att jämföra detta med hur stor inkomst de kommer ha. Du kan också fråga dem vilken typ av bostad de kommer ha råd till, om de inte säkert vet hur stora hyror det finns i deras hemstad, föreslår att de kollar på bostadsförmedlingar för att undersöka detta. Kort sagt, uppmuntra dem till att se vad det kostar att ha barn.    
    Jag hoppas att de går med på att ha kontakt genom mig i alla fall. Anna känns de inte vid så länge hon inte gör abort. Ska hämta hennes grejer hos föräldrarna imorgon och då var det tydligt att det BARA var jag och mannen som var välkomna...
    Stackars tjej.
    Det går överhuvudtaget inte att diskutera med föräldrarna. Vi hade för något år sen en diskussion om att barnen ville ha preventivmedel,men de menar att maninte har sex innan man är vuxen så jag får vara ärlig och säga att jag skaffade p-medel i smyg åt dem.

Ska se med föräldrarna om de kan bidra ekonomiskt i alla fall,de är rika så det är inget problem på så sätt i alla fall.

Jag,mannen och barnen ska prata igenom allt imorgon när vi varit hos bm.
  • Anonym (farmor)
    hellokill3r skrev 2013-08-05 20:50:11 följande:

Soc kommer inte kunna erbjuda nån lägenhet, det fungerar inte så. Det är ju om ni fixar ett hyreskontrakt på er och betalar hyran och deras mat och uppehälle. Soc betalar inte för ungdomar som föräldrarna är försörjningspliktiga över. De kan ju iofs säkert få flytta tillsammans med sitt barn till ett familjehem dvs att de blir fosterhemsplacerade både dom och barnet i en annan familj, om ni inte får plats och ni inte kan stå för lägenhet.
    Nej,jag menar att vi fyra föräldrar finner någon lägenhet/hus att hyra(bor på landet) och att vi betalar,med hjälp av barnen till de kan betala hela rasket själva.
    Ett familjehem känns inte så lockande när vi faktiskt kan hjälpa till.
  • Anonym (farmor)
    Anonym (.) skrev 2013-08-05 20:59:35 följande:
    Först så vill jag säga att du verkar vara en toppenbra förälder som stöder ditt barn och hans flickvän. Tummen upp för dig!

Det bästa här är nog att kontakta socialen och hyresvärdar och hör efter vad de säger. Socialen kommer med största sannolikhet inte att erbjuda lägenhet, men de kan slussa er vidare för rätt stöd.

Angående skolan så boka ett möte med rektorn och hör efter om de kan läsa distans när det behövs.  
    Tack! Det värmer.

Får kontakta soc eller vilka det nu blir imorgon när vi pratat med Annas föräldrar.

Vet inte hur det blir med skolan. Anna ska läsa samhällsprogrammet och det borde väl gå att åtminstone delvis läsa på distans? Kalle ska dock gå teknik och det är ganska mycket praktiskt vad jag förstått så det kanske inte går.
    Jag och mannen jobbar också så vi kan inte ha barnet om dagarna när Anna och Kalle är i skolan.
  • fluu

Har väl ingen hjälp att komma med egentligen,men vill önska er alla lycka till!

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Min 16-åring ska bli pappa.... hjälp!