• Anonym (farmor)

Min 16-åring ska bli pappa.... hjälp!

Hej!

Måste bara skriva av mig lite.
    Idag umgicks vi hela familjen,plus äldste sonens(kallar honom Kalle) flickvän(kallar henne Anna). När kaffet kom fram började Anna klökas och gick undan. Jag gick efter för att se hur det var med henne,hon sa att allt var bra. Jag släppte det då.
    Senare kom hon till mig och bekände att hon var gravid! Att hon inte fått sin mens på jättelänge,men trott att det berodde på stress.
    Jag höll på att svimma,men höll mig lugn för Annas skull. Hon berättade att hon inte berättat för Kalle än så jag skickade iväg dem för att prata.

Hon har inte heller berättat för sina föräldrar och det förstår jag,de är något.. traditionella och väldigt hårda. Det är inga bra relationer i den familjen.
    Kalle och Anna pratade i alla fall och de vill inte göra abort. Det lägger jag mig inte i även om jag tycker att de är väl unga.
    Anna vägrade berätta för sina föräldrar och som sagt så förstår jag henne så jag ringde och fick till svar att Anna var välkommen hem  fören aborten var gjord och de vill verkligen inte göra abort.

Vad gör man nu liksom. Självklart kan Anna bo hos oss,men resten?
    Vi vet inte ens hur långt gången hon är,men jag har en vän som är BM och vi fick en akuttid till henne imorgon. Skönt det i alla fall.

Hur ska allt bli med skola? De båda ska ju börja gymnasiet snart. HUr gör man med boende och hur funkar det när Annas föräldrar vägrar befatta sig med henne. Vi får ju inte ens skriva på papper åt henne.

Någon som har varit med om samma eller vet?

// Omtumlad!

• Svar på tråden Min 16-åring ska bli pappa.... hjälp!
  • Anonym (OJ!)
    Babyimafake skrev 2013-08-06 13:17:12 följande:

Lite OT.. Varför skulle han behöva hjälp pga sin sexuella läggning? Är det verkligen det värsta som kan hända?

Nej,absolut inte!!!!!!

Jag nämde det enbart pga att det är något som jag upplevt varit mkt jobbigt för ungdomar att berätta för sina föräldrar om,och även sett att en del föräldrar,speciellt pappor,blivit mycket avståndstagande när sonen berättat att han är intresserad av killar.
  • Lindsey Egot NO1
    Rödtott skrev 2013-08-06 09:57:30 följande:
    Jag tycker absolut inte det är ok att frysa ut någon, vare sig barn eller vuxna. Däremot tycker jag det är märkligt att alla bara applåderar och tycker att det är fantastiskt. Utan att ställa en enda kritisk fråga. Hennes föräldrar gör helt fel som totalt stänger av och kastar ut. Men jag vet inte om jag tycker att det är så hjälpsamt att bara hoppa in och lösa alla problem åt dem heller.. 

Jag har heller inte förespråkat att man ska tvinga någon att göra abort - det kan man naturligtvis inte. Däremot kanske man kan uppmuntra barnen att tänka till lite innan de väljer att skaffa barn.  
    Det fantastiska är att TS inte är en dömande person. Hon har säkerligen pratat med sonen och dennes pojkvän. Det hjälper inte att förskjuta, gapa och skrika. Det blir inte bättre av det utan faktiskt värre. Att samtala i normal samtalston är att föredra om man vill ha sagt sin mening. Därför är TS en fantastisk människa som inte goes bananaz när något sådant här har hänt. Sedan vet vi inte heller hur TS liv sett ut. Hon kanske vet om hur det är att få barn som ung och vet att det går bara man vill. Sedan vill inte alla ungdomar supa, knulla runt och se hela världen heller utan är nöjda med det de har och strävar inte efter det som majoriteten tycker man borde ha gjort innan man bildar familj.
  • Lindsey Egot NO1
    Anonym (Föräldrapenning) skrev 2013-08-06 10:34:26 följande:
    Ja är verkligen glad att de finns föräldrar som du TS! Det är väl ingen drömsituation att upptäcka att ens 16-åring ska bli förälder så tidigt men att du stöttar dem i deras beslut oavsett vad de bestämmer sig för är beundransvärt! Ja tror att många skulle bli arga o väldigt oroliga över vad ungdomarna har att vänta sig. Som sagt, härligt att de finns föräldrar som vill o försöker stötta sina barn i alla situationer :) Nu till en tanke. Ja hade en kompis när ja va yngre vars syster fick barn väldigt tidigt (före 18-års ålder, vill minnas att hon va 15-16år typ). För att hon skulle kunna gå klart skolan så va bebisens mormor dvs tjejens mamma föräldraledig på nå sätt. Minns inte exakt hur de löste de dock, om hon hade sk "tillfällig föräldrapenning" hela perioden, eftersom man kan "ge bort" såna dagar om man själv inte har möjlighet att vara hemma med barnet av nån anledning tex egen sjukdom el studier. Kolla upp möjligheten att du el din man ev kan vara hemma med bebisen åtminstone under terminerna. De ang tillfällig föräldrapenning vet ja tack vare att ja själv inte hade möjlighet att vara hemma med min dotter när hon va sjuk o ja gick i skolan. Dock högskola. Men då var min mamma hemma med min dotter o fick alltså pengar från försäkringskassan för förlorad arbetsinkomst. Värt att kolla upp iaf! Önskar både er o ungdomarna lycka till i detta! Uppdatera oss gärna här på FL om hur de går för er! Styrkekramar till er o ungdomarna!!
    Nej man kan inte skriva över den vanliga föräldrapenningen på någon annan. Jag blev sjuk när min son föddes och min mamma tog hand om honom när jag gick på sjukpenning men fk sa blankt nej det går inte. Men hade barnet varit 8 månader hade min mamma kunnat få tillfällig föräldrapenning (vab) men då bara i 60 dagar.
  • Lindsey Egot NO1
    Anonym (Kompis) skrev 2013-08-06 13:37:55 följande:

En kompis till mig blev gravid i samma ålder. Pojkvännen var lika ung. Hon blev så klart orolig osv, men när hon berättade för sina föräldrar sa de bara "Vill ni ha det här barnet?" När de svarade ja sa hennes pappa "Då blir det så". De stöttade henne till 100 %. Allt skitsnack och alla åsikter om abort som omgivningen hade bemötte de med att rakryggat stå vid sin dotters sida. Det föddes en liten pojke. De unga föräldrarna håll ihop, gifte sig och fick så småningom två barn till. Deras barn är nu i tonåren och de är fortfarande gifta. Båda har klarat att utbilda sig på högskolenivå. Jag berättar detta för att visa att det faktiskt kan ordna sig om man stöttar de unga. Jag tycker TS har en fin inställning. Tråkigt att Anna föräldrar tar avstånd från sin dotter. Sitt försörjningsansvar kommer de inte undan. Kontakta kuratorn på MVC eller på skolan för att få hjälp, stöd och vägledning i hur ni på bästa sätt stöttar din son och hans flickvän. Det kommer att ordna sig.

Jag tror att får de unga paret rätt stöd som hos TS kommer deras relation hålla.
  • Anonym (urk)
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-08-06 14:36:35 följande:
    Det fantastiska är att TS inte är en dömande person. Hon har säkerligen pratat med sonen och dennes pojkvän. Det hjälper inte att förskjuta, gapa och skrika. Det blir inte bättre av det utan faktiskt värre. Att samtala i normal samtalston är att föredra om man vill ha sagt sin mening. Därför är TS en fantastisk människa som inte goes bananaz när något sådant här har hänt. Sedan vet vi inte heller hur TS liv sett ut. Hon kanske vet om hur det är att få barn som ung och vet att det går bara man vill. Sedan vill inte alla ungdomar supa, knulla runt och se hela världen heller utan är nöjda med det de har och strävar inte efter det som majoriteten tycker man borde ha gjort innan man bildar familj.
    Det är väl INGEN som sagt att hon ska börja förskjuta, gapa och skrika? Det finns väl för bövelen ett mellanting mellan att förskjuta sitt barn och att säga "jaha, ni har haft en dags betänketid och kommit fram till att ni vill skaffa barn som sextonåringar, vad fint"!
  • Anonym (Inte snäll nu)

Har bara läst ts och vill bara säga att ibland måste man följa sin hjärna och inte sitt hjärta. Känner en kvinna som fick barn när hon var 16,5 år, och 15 månader senare fick hon nästa. Detta för hon inte hade hjärta att göra abort, men hon var inte redo och idag är bägge barnen familjehemsplaserade. Då hade hon ändå stöd av sin familj, men inte av någon av barnens pappor. Råder inga tvivel om att hon älskar barnen, men det räckte inte. Vet fall då det gått vägen också, men det numer gifta högskoleutbildade paret säger själva att de inte rekommenderar andra att göra det och hade de inte fått stöd av bägges familjer hade det nog inte gått vägen. Så använd hjärnan, tänk efter vilken framtid som väntar barnet och de unga föräldrarna och ta beslut därefter.

• Anonym (nja)
    Mineralvatten skrev 2013-08-06 14:24:23 följande:
    nej det tycker jag inte men det är mellan dem och familjen inte mellan oss här på FL.
    dessutom kan man dö vid en abbort av blödningarna efteråt och jag skulle inte vilja riskera det med mina barn om jag hade några.
    det kan ju inte kommit som en överaskning att sex kan leda till barn lixom,
    Det är BETYDLIGT större risk att dö vid förlossning än vid abort (även om även den risken är väldigt liten i dagens Sverige)
  • Anonym (22)
    Anonym (Inte snäll nu) skrev 2013-08-06 16:09:33 följande:
    Har bara läst ts och vill bara säga att ibland måste man följa sin hjärna och inte sitt hjärta. Känner en kvinna som fick barn när hon var 16,5 år, och 15 månader senare fick hon nästa. Detta för hon inte hade hjärta att göra abort, men hon var inte redo och idag är bägge barnen familjehemsplaserade. Då hade hon ändå stöd av sin familj, men inte av någon av barnens pappor. Råder inga tvivel om att hon älskar barnen, men det räckte inte. Vet fall då det gått vägen också, men det numer gifta högskoleutbildade paret säger själva att de inte rekommenderar andra att göra det och hade de inte fått stöd av bägges familjer hade det nog inte gått vägen. Så använd hjärnan, tänk efter vilken framtid som väntar barnet och de unga föräldrarna och ta beslut därefter.
    Men det är inte ts beslut. Bara Anna kan bestämma om det blir abort eller inte. Det bästa ts kan göra är att se till att Anna och Kalle är väl informerade om hur framtiden med barn ser ut, både ekonomiskt och praktiskt. Då kan de själva välja hur de vill göra och även om det blir tufft kommer de att känna att det var deras beslut. Många tonårstjejer som blir pressade till abort börjar planera barn kort därefter eftersom de känner att barnet togs ifrån dem. 
  • Rödtott
    Mineralvatten skrev 2013-08-06 14:24:23 följande:
    nej det tycker jag inte men det är mellan dem och familjen inte mellan oss här på FL.
    dessutom kan man dö vid en abbort av blödningarna efteråt och jag skulle inte vilja riskera det med mina barn om jag hade några.
    det kan ju inte kommit som en överaskning att sex kan leda till barn lixom,
    Vad tror du kan hända i ett förlossningsrum? Man kan förblöda även där. Frågan är om inte riskerna vid en förlossning faktiskt är större än vid ett kontrollerat ingrepp som en abort.. 
Svar på tråden Min 16-åring ska bli pappa.... hjälp!