• Anonym (less)

trött på bekant som utnyttjar systemet!

Jag bor i en bostadsrätt i en förort till Stockholm. Sitter här med miljonlån för att det är nästan omöjligt att få en hyresrätt. Samtidigt har jag en bekant som har gått på soc. I många år. Hon har en stor fin 3:a som soc. Betalar. Det som irriterar mig så mycket är att hennes kille ( som också går på soc. ) är inneboende hos henne och får pengar för det. Som om det inte var nog hyr hon ut det sista rummet svart för 3000 i månaden ( hyran är på 4700 ) Hon får alltså pengar till hyran men tjänar istället pengar på sina inneboende. Detta är hon väldigt stolt över och skäms inte alls. Nu har jag tröttnat och funderar på att anmäla. Ska jag?

• Svar på tråden trött på bekant som utnyttjar systemet!
  • Juniana
    Anonym (w) skrev 2013-08-09 09:18:51 följande:

Varför skulle dom ha det?? En arbetslös i fas 3 får ju inget? Då ska väl alla ha en sån belöning. Även "vanliga" arbetslösa dom i fas 2 fas3 osv. Eller är människor som går på soc annorlunda?
    Ja, jag tycker att alla som är ute i någon form av åtgärd borde få mer än dom som bara sitter hemma. Både som en uppmuntran, ett sätt att visa människor att de kan påverka sin situation genom att vara aktiva, och för att man faktiskt HAR högre kostnader när man är ute någonstans på dagarna.
  • Anonym (w)
    Anonym (summan) skrev 2013-08-09 09:22:59 följande:
    Du inkompetensförklarar alltså läkaren? Varför inte anmäla läkaren för tjänstefel om det är så uppenbart att hon inte är sjuk?

Man kan ju inte vara särskilt sjuk när man själv säger att man lurar läkaren eller hur?
  • Nenne666
    Anonym (w) skrev 2013-08-09 09:18:51 följande:
    Varför skulle dom ha det?? En arbetslös i fas 3 får ju inget? Då ska väl alla ha en sån belöning. Även "vanliga" arbetslösa dom i fas 2 fas3 osv. Eller är människor som går på soc annorlunda?

Fas 3 är fan ännu värre att hamna i då systemet utnyttjar människan i det grövsta. Bara för att man tycker att soc är undermåligt gör det inte till att man gillar fas 3:s utnyttjande av människor med den goda viljan att skapa sig ett drägligt liv. Trots visad sjukdom.
  • Anonym (summan)
    Anonym (w) skrev 2013-08-09 09:30:11 följande:

Man kan ju inte vara särskilt sjuk när man själv säger att man lurar läkaren eller hur?
    Det kan man väl? Om man tror att det är så lätt att lura en läkare så är risken stor att man har en allvarlig psykisk störning.
  • Anonym (en andra chans)

Jag tycker att du ska prata med henne till att börja med, förklara för henne varför det är en dalig idé och ge henne en chans att bättra sig.
    Det kan hända att hon faktiskt behövde hjälp fran början, men nu har tagit sig större friheter än hon borde.
    Om du anmäler henne kan hon fa det riktigt svart, det är bättre om hon själv ändrar sig.
    Vissa människor förstar inte allvaret i det de gör, skiljer pa privatperson och stat. Vissa ser det som att de "minsann lurar utsugarstaten" och inser inte själva att de blir utsugare, de kopplar inte ihop sitt bidrag med skattepengar och liknande.
    Försök främst att fa henne att skärpa sig, det känns onödigt att ens umgas med människor som man i princip tycker illa om.

Mvh. 

• Anonym (w)
    Anonym (summan) skrev 2013-08-09 09:31:43 följande:
    Det kan man väl? Om man tror att det är så lätt att lura en läkare så är risken stor att man har en allvarlig psykisk störning.
    Eller är en jävel på att fejka, hon har ju bevisligen gjort det om och om igen. Varje gång det är snack om praktik så är det samma visa.
  • Anonym (w)
    Nenne666 skrev 2013-08-09 09:30:24 följande:

Fas 3 är fan ännu värre att hamna i då systemet utnyttjar människan i det grövsta. Bara för att man tycker att soc är undermåligt gör det inte till att man gillar fas 3:s utnyttjande av människor med den goda viljan att skapa sig ett drägligt liv. Trots visad sjukdom.

Vet hur det är har en son i fas 3
  • Juniana
    Anonym (w) skrev 2013-08-09 10:00:20 följande:

Vet hur det är har en son i fas 3
    Fast det där verkar vara olika. Jag känner folk som är på Fas 3-placeringar, och som tycker att det faktiskt blivit ett lyft. En man som är på en cykelverkstad bland annat. Han har fått lära sig att reparera cyklar (och även rullstolar och andra hjälpmedel), och känna att han lär sig något och gör något nyttigt på dagarna. Det är dessutom ett väldigt bra ställe, där ledarna är positiva och stödjande. De åker ut med killarna på aktiviteter som motorcross, fiske och fotboll emellanåt... Mycket roligare än att bara sitta hemma vid datorn.

Känner även en kvinna som är på en systuga. Hon har fått lära sig olika handarbetstekniker, och tillverka lite fina saker till sitt hem och som hon kan ge bort i present. Hon tycker också att det var ett lyft, trots att hon var väldigt negativ innan. 
  • Anonym (w)
    Juniana skrev 2013-08-09 10:04:34 följande:
    Fast det där verkar vara olika. Jag känner folk som är på Fas 3-placeringar, och som tycker att det faktiskt blivit ett lyft. En man som är på en cykelverkstad bland annat. Han har fått lära sig att reparera cyklar (och även rullstolar och andra hjälpmedel), och känna att han lär sig något och gör något nyttigt på dagarna. Det är dessutom ett väldigt bra ställe, där ledarna är positiva och stödjande. De åker ut med killarna på aktiviteter som motorcross, fiske och fotboll emellanåt... Mycket roligare än att bara sitta hemma vid datorn.

Känner även en kvinna som är på en systuga. Hon har fått lära sig olika handarbetstekniker, och tillverka lite fina saker till sitt hem och som hon kan ge bort i present. Hon tycker också att det var ett lyft, trots att hon var väldigt negativ innan. 

Oj det lät ju suveränt. Sonen har mest suttit på massa jobbsökarkurser, bra ifs för han har sökt massa jobb. Men just nu sitter han på nån annan kurs och det enda han och dom andra gör är att surfa runt på nätet och spela CS. en månads praktik har han lyckats tjata till sig men inget mer
  • Anonym (bara jag)

Detta med att lura systemet... Förstår att du blir upprörd. Ibland känns det som att man själv sliter och får nöja sig med minimum medan en som lurar systemet lever loppan och kan sitta på utekrogar och dricka öl! Förstår att du tycker det är orättvist och i mina ögon handlar det inte om "svenska" avundsjukan! Om hon hade kämpat (nu vet jag inte om hon gör det) och haft det bra så hade det varit självförvållat! Grattis, säger man då!

Jag anmälde en bekant till mig som lurade Försäkringskassan på pengar. Tyckte inte det var rättvist att han skulle sitta och skratta högt när han fick sitt bidrag medan min mamma, som verkligen var sjuk och lider av fibromyalgi inte fick någonting för att "de trodde inte på henne".

Svar på tråden trött på bekant som utnyttjar systemet!