• Anonym (less)

trött på bekant som utnyttjar systemet!

Jag bor i en bostadsrätt i en förort till Stockholm. Sitter här med miljonlån för att det är nästan omöjligt att få en hyresrätt. Samtidigt har jag en bekant som har gått på soc. I många år. Hon har en stor fin 3:a som soc. Betalar. Det som irriterar mig så mycket är att hennes kille ( som också går på soc. ) är inneboende hos henne och får pengar för det. Som om det inte var nog hyr hon ut det sista rummet svart för 3000 i månaden ( hyran är på 4700 ) Hon får alltså pengar till hyran men tjänar istället pengar på sina inneboende. Detta är hon väldigt stolt över och skäms inte alls. Nu har jag tröttnat och funderar på att anmäla. Ska jag?

• Svar på tråden trött på bekant som utnyttjar systemet!
  • Dr Mupp

Ni som skriker anmäl. Hur många företag som utnyttjar praktikanter har ni anmält? Hur många skatteplanerare har ni anmält. Hur många som gömmer undan egendomar utomlands har ni anmält? Eller är det så att storskaligt myglande är ok, bara inte socfallen får en krona extra.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • PGA
    nevermind skrev 2013-08-08 23:08:49 följande:
    Självklart ska du anmäla!!!

FY vad jag är TRÖTT på svenskar!!!
    Märkligt att du då själv uppmanar till typiskt svenskt beteende.

• Juniana
    Dr Mupp skrev 2013-08-08 23:11:19 följande:
    Ni som skriker anmäl. Hur många företag som utnyttjar praktikanter har ni anmält? Hur många skatteplanerare har ni anmält. Hur många som gömmer undan egendomar utomlands har ni anmält? Eller är det så att storskaligt myglande är ok, bara inte socfallen får en krona extra.

Ja DET också! Detta med praktikanter har ju vissa företag satt i system.

Jag vet t.ex. butiker här i stan som går runt på praktikanter från Arbetsförmedlingens åtgärder. Till Af säger de att de ska lära upp praktikanterna till butikssäljare, men i verkligheten får de bara göra tunga och monotona sysslor som att packa upp varorna och placera dem i hyllorna, städa och plocka i ordning... Det får inte lära sig något om skyltning, inköp, försäljning... Och när praktikperioden är slut blir det ingen anställning, för chefen hittar alltid något att klaga på. Sedan tar han bara en ny praktikant - och den tidigare praktikanten har jobbat gratis (för samma bidrag som han eller hon skulle ha fått ändå), och bara fått sämre självförtroende än innan...
  • Dr Mupp
    Juniana skrev 2013-08-08 23:17:48 följande:

Ja DET också! Detta med praktikanter har ju vissa företag satt i system.

Jag vet t.ex. butiker här i stan som går runt på praktikanter från Arbetsförmedlingens åtgärder. Till Af säger de att de ska lära upp praktikanterna till butikssäljare, men i verkligheten får de bara göra tunga och monotona sysslor som att packa upp varorna och placera dem i hyllorna, städa och plocka i ordning... Det får inte lära sig något om skyltning, inköp, försäljning... Och när praktikperioden är slut blir det ingen anställning, för chefen hittar alltid något att klaga på. Sedan tar han bara en ny praktikant - och den tidigare praktikanten har jobbat gratis (för samma bidrag som han eller hon skulle ha fått ändå), och bara fått sämre självförtroende än innan...
    Eller det charmiga företaget som min syrra råkade ut för. 

Först skulle hon jobba två veckor gratis för dem, sen var det nej tack. Vi tror inte du kommer klara jobbet för att en dag såg du trött ut efter en heldags jobbande i 32 grader och eftersom du är smal så tror vi inte du äter tillräckligt. Men tack för att du gjorde att vi slapp ta in en vikarie för två veckor. Vi tjänade ju bara några tusen på det. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Juniana
    Dr Mupp skrev 2013-08-08 23:20:43 följande:
    Eller det charmiga företaget som min syrra råkade ut för. 

Först skulle hon jobba två veckor gratis för dem, sen var det nej tack. Vi tror inte du kommer klara jobbet för att en dag såg du trött ut efter en heldags jobbande i 32 grader och eftersom du är smal så tror vi inte du äter tillräckligt. Men tack för att du gjorde att vi slapp ta in en vikarie för två veckor. Vi tjänade ju bara några tusen på det. 

Usch! Rynkar på näsan Det läskiga är, att arbetsgivarna vet att Af och ev. andra myndigheter som man skulle kunna anmäla till, inte tror på praktikanterna om ord står mot ord. För de är redan skadat gods så att säga. Om det inte var något fel på dem, så skulle de ju inte ha varit långtidsarbetslösa till att börja med... lyder argumentet.
  • Nikki6
    Juniana skrev 2013-08-08 23:02:37 följande:
    Fast så här då. När "ensamkommande flyktingbarn" som egentligen är vuxna män, får bo på särskilda boenden som kostar 6000 kr per person och dygn i genomsnitt. Är det då fattiga svenskar som fuskar till sig en tusenlapp eller två i månaden som vi ska vara arga på i första hand..? Eller hade vi kunnat spara pengar till statskassan på annat sätt..?
  • LunaLunatic
    Juniana skrev 2013-08-08 23:02:37 följande:
    Fast så här då. När "ensamkommande flyktingbarn" som egentligen är vuxna män, får bo på särskilda boenden som kostar 6000 kr per person och dygn i genomsnitt. Är det då fattiga svenskar som fuskar till sig en tusenlapp eller två i månaden som vi ska vara arga på i första hand..? Eller hade vi kunnat spara pengar till statskassan på annat sätt..?
    Nej, det är helt sjukt när "barnen" är vuxna. Dock vet jag inte exakt hur det ser ut nu, är det bara att lita på den ålder de säger?
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Jesper f

Personlgien anser jag att bidragsfusk SKALL anmälas, därför att det är system som annars riskerar att bli ÄNNU tightare för dom som verkligen behöver dom. Och det oberoende av vad andra gör, inte gör. Någonstans måste man börja.

• Lilje

Hur tycker ni jag ska gå fram för att anmäla skäggbarn eller fifflande företag, rent konkret? Finns det någon hemsida med lista jag kan ta ut så jag har några namn jag kan lämna till polisen? Visst kan man avleda och peka hejvilt, 'men dom då? Dom är mycket värre!' men det hjälper föga om man inte har mer att komma med. En bekant som öppet fuskar till sig extra bidrag eller arbetar svart däremot vet man ju mer om.

• Juniana
    LunaLunatic skrev 2013-08-08 23:42:54 följande:
    Nej, det är helt sjukt när "barnen" är vuxna. Dock vet jag inte exakt hur det ser ut nu, är det bara att lita på den ålder de säger?

Ja, i Sverige får man ju inte göra några läkarundersökningar... Obestämd I Norge, där man gör dessa medicinska åldersbestämningar, har det visat sig att en del av männen är så gamla som 30 år...
Svar på tråden trött på bekant som utnyttjar systemet!