• illerthriller

Torrfoder är skit. Det skadar dina djur!

Nu ska jag skriva lite om något som många redan vet men majoriteten ändå är helt omedveten om. 
    Det är ju så att de flesta idag ger torrfoder till sina hundar, katter och andra djur.  Veterinärer rekommenderar torrfodret, uppfödare rekommenderar torrfoder, djurbutiker rekommenderar torrfoder, så självklart tror djurägare att detta är bra mat för våra älskade djur. Men inget kunde vara mer fel! 

Faktum är att djuren snarare mår dåligt av att äta torrfoder -  torrfoder är inget som på något sätt är naturligt för dem. Fodertillverkare blandar ut billiga råvaror i fodret som spannmål istället för det rovdjur ska äta, nämligen kött - det är ju dyrare än spannmäl.
    Detta gör att hundar och katter utvecklar sjukdomar och andra åkommor, för de är inte gjorda föratt äta den sortens kost. Djuren utvecklar allergier, klåda, diabetes, fetma, minskad fertilitet, mag-tarm och hudproblem, artros, nedsatt immunförsvar, får tandsten och tandlossning, tappar päls med mera mer mera. 
    Detta gäller även fina dyra märken och veterinärfoder.

Fodertillverkarna mixar med innehållsförteckningen så att det ska se bra ut - hög proteinhalt säger egentligen ingenting då proteinet lika gärna kan komma från päls eller fjädrar. Maler man ner en känga och kollar näringsinnehållet så ser det också ut som ett bra foder för hundar.. 

"Men uppfödaren sa ju att det var bra och hon är kunnig" 
    Det är väldigt lätt att tro att tex royal canin är ett bra foder - det är ju dyrt, säckarna är väldigt fina och rent teoretiskt låter det väldigt bra. Börjar man dock luska lite i näringsinnehåll så inser man snart att detta "foder" mest består utav majs och spannmål - och resten av innehållsförteckningen är rätt svår att tyda. 
    Dessa fodertillverkade marknadsför sig hårt och skickar ut gratisprodukter, de har kundklubbar, tävlingar, och framförallt uppfödarkampanjer och de sponsrar lokalklubbar och veterinärer. 

Jämför man dock hur djuren mår så är det den som äter naturlig föda som i 9 fall av 10 mycket bättre. 

"Men min hund har ätit detta torrfoder i 10 år och jag har inte märkt något!" 
    Det behöver inte nödvändigtvis märkas på djuret att fodret är dåligt. Börjar man dock kolla på djurets blodvärden mm brukar det märkas där. Vi kan också äta skräpmat utan att det nödvändigtvis märks på oss.

"Men min hund/katt äter bara det här fodret! Hur kommer det sig om det är dåligt?" 
    Att djuren tycker det är gott beror på att tillverkarna sprayar "maten" med buljong som smakar väldigt gott. Barn äter också hellre godis än riktig mat - det betyder inte att godiset är nyttigare. Inte skulle du väl låta barnen äta godis istället för mat bara föratt de själva vill det? 

"Men min veterinär har rekommenderat det här fodret" 
    Veterinärer har ingen egentlig utbildning inom foder. Dessutom är de sponsrade utav foderbolagen(i regel hills eller royal canin) och det är ofta fodertillverkarna själva som håller i veterinärens foderutbildning. Det är även veterinären själv som säljer fodret - så inte är det väl så konstigt att veterinären rekommenderar det istället för en naturlig diet?
    Veterinärer är utbildade till att bota sjukdomar, de är inte näringsfysiologer eller dietister. 

Vidare finns inte heller några regler för vad fodertillverkare får skriva om sitt foder. Att det är nyttigt, naturligt, att fodret har en bra sammansättning och är en komplett kost för våra djur är helt lagligt att skriva - även om fodret helt saknar flera livsviktiga näringsämnen för djuret. S.k veterinärfoder innehåller även de till största del majs och spannmål "prescription diets" osv är bara påhitt från fodertillverkarna. Läs mer om vet. foder här: 
    www.cutiepiepolly.se/2013/06/5-fakta-du-inte-visste-men-borde-veta.html

Så vad ska man ge sin hund eller katt?
    Jag ger barf men rekommenderar antingen färskfoder(helfoder där man inte behöver tillsätta något mer) eller BARF, BiologiskAnpassadRåFöda där man ger rått kött och själv blandar mat(mycket ben och kött). 
    Se länkar nedan för mer info. 

"Men är det inte farligt att äta rått kött för djur? Kan de inte få salmonella?" 
    Absolut inte. Det är ingen fara att ge råa ben till hundar och katter - det är vad de är gjorda föratt äta. Det är skillnad med tillagade ben - de splittras lättare. 
    Hundar och katter har också såpass sur magsyra att bakterierna inte klarar sig, dessutom är deras tarmsystem såpass kort att om det finns bakterier kvar så har de inte tillräckligt med tid föratt sprida sig i kroppen. 

Om man absolut inte orkar med färskfoder så skulle jag iaf rekommendera att byta till ett torrfoder med hög kötthalt och att ge mer burkmat. Det är iaf bättre än skit"fodret" som säljs idag i butik. Jag menar, inte ser man väl vargar och lejon springa runt på savannen och äta majs och tillagade köttrester? Inte heller äter de exakt samma sak år ut och år in, utan de varierar sin kost.
    Denna tillagade upphettade sörja är inget katter eller hundar bör äta, det är bara påhitt.

Det ryktas även om att fodertillverkare blandar i döda husdjur(från vet. stationer), roadkills och såna djur som inte godkännts till människoföda i fodren. Inte heller har djurfodertillverkare samma regler när det gäller att blanda i cancerframkallande ämnen och andra giftiga ämnen i fodret. Det är ganska skrämmande, eller hur? 
    www.klokast.se/Nyhet/Djurmat0306.html

Tänk också på att: 
    Hills ägs utav Colgate-Palmolive
    Pedigree, frolic och royal canin ägs av Mars 
    Iams/Eukanuba ägs av Procter&Gamble
    Purina Pro Plan ägs av Nestle

Jag tycker det är ett självklart val iaf - ge djuren en nyttig kost, som är naturlig för den och som de mår bra av! 

Läs mer här:  
    www.cutiepiepolly.se/2012/09/laga-egen-hundmat.html
    barf.ifokus.se/
    helahunden.wordpress.com/
    www.barfmycat.com/index.html
    katter.ifokus.se/articles/4d714a68b9cb46223905efec-grundlaggande-kattmatsvett-del-1
    www.healthy-k9.com/secure/vreport2.php
    www.sundhundmat.se/naturlig-kost/vetenskapen-bakom/
    kattensnaringslara.wordpress.com/

• Svar på tråden Torrfoder är skit. Det skadar dina djur!
  • illerthriller
    Chianti skrev 2013-08-11 14:22:54 följande:
    Att djur utvecklar sjukdomar är inte ett tecken på att fodret är dåligt, herregud, tror du att världen är platt också? Det KAn bero på fodret, det kan bero på genetik, det kan bero på massor av saker men det är inte alls säkert att fodret är boven.

Vad du TROR är nåt helt annat än fakta, och din TS innehåller inte "Jag tror" utan du lägger fram det som fakta.

Och vad jag vet om foder har du ingen som helst aning om så du gör bara bort dig när du kommenterar min kunskap.
    Djur kan bli sjuka av annat också, jag har inte påstått att de inte kan det. Det är lustigt med folk som lägger ord i munnen på en. 

Haha jaså, då är det ju lustigt att du inte presenterar något av din stora kunskap utan endast märker ord på det jag skriver. Uuppenbarligen är ju jag den enda här som länkat till någon sorts information så det är lustigt att se folk skryta med sin kunskap utan att presentera någon sådan.. 
  • MerTe
    illerthriller skrev 2013-08-11 13:59:22 följande:
    Här har du en till länk 
    www.sallanderconsulting.com/ 
    Exakt vad på Sallanders hemsida menar du talar emot mig? Vad jag ser, och vet, rekommenderar hon själv diverse torrfoder (av samma märken som säljs på många veterinärkliniker) vid olika medicinska tillstånd.
  • illerthriller
    MerTe skrev 2013-08-11 14:24:54 följande:
    Jag är veterinär, en sådan där du avråder folk från att lyssna på. Jag hjälper till att bota de sjukdomar du nämner, ibland genom bl.a. foderrekommendationer. Jag får dessutom mätbara resultat svart på vitt att det fungerar.  Jag tycker också det är väldigt trist att folk blir lurade och att deras djur dör i förtid, - t.ex. för att de fått för sig att lita på vad en random person skriver på ett forum istället för att följa ordinationer från människor som dagligen jobbar med de sjukdomar och problem som du skriver om (och är utbildade för att göra just det).
    Jag avråder inte folk att lyssna på veterinärer. Jag uppmanar till att kolla vad fodret de rekommenderar innehåller, och tänka själva. Det blir vanligare att även veterinärer ställer sig kritiska till de större foderbolagen, som en vän sa till mig "Ja vissa tänker ju själva...". 

Men som vanligt så möts man på familjeliv utav irrelevanta frågeställningar och feltolkningar:) 

• illerthriller
    MerTe skrev 2013-08-11 14:32:45 följande:
    Exakt vad på Sallanders hemsida menar du talar emot mig? Vad jag ser, och vet, rekommenderar hon själv diverse torrfoder (av samma märken som säljs på många veterinärkliniker) vid olika medicinska tillstånd.
    I vissa fall ja. Jag pratar i första hand om foderbranchen överlag. Dock, i vissa fall kan man välja färskfoder istället för torrfoder, eller tillfälligt ge vet. foder och sedan gå över till ett naturligare alternativ(tex om djuret har problem med avföring eller spyr ofta, då kan man prova andra alternativ). 
  • Snorkmaiden

Magen på min hund funkar inte alls när vi har kört på enbart barf. Nu kör vi en kombo av ett torrfoder, färskfoder, ägg, morötter och lite annat. Jag tyckte det var JÄTTESVÅRT som "amatör" att veta hur jag skulle tillgodose min hunds näringsbehov när jag bara gav barf. Nu har jag haft en toppen veterinär som supportat i jakten på det perfekta fodret för min hund och jag hade nog inte vågat prova på så himla många olika typer av foder om inte hon (med sin kunskap så är bra mycket större än min) hade föreslagit det.

• MerTe
    illerthriller skrev 2013-08-11 14:34:34 följande:
    Jag avråder inte folk att lyssna på veterinärer. Jag uppmanar till att kolla vad fodret de rekommenderar innehåller, och tänka själva. Det blir vanligare att även veterinärer ställer sig kritiska till de större foderbolagen, som en vän sa till mig "Ja vissa tänker ju själva...". 

Men som vanligt så möts man på familjeliv utav irrelevanta frågeställningar och feltolkningar:) 

Du kanske ska läsa igenom din TS igen, men något mer kritiska ögon. Fundera på hur den uppfattas av andra. Försök sedan besvara följande frågor (för dig själv, jag har inget behov av dina svar): Utger jag mig möjligtvis för att kunna härleda djurs sjukdomar till torrfoder? Har jag verkligen utbildning/vetenskapliga belägg för detta? Kan man uppfatta mitt inlägg som att veterinärer inte har någon som helst kunskap när det gäller foder, utan är mer fokuserade på att tjäna pengar än på att bota sjukdomar, och att man därför inte kan lita på deras rekommendationer? Är detta i så fall önskvärt? Kommer djuren att må bättre och bli friskare om deras hussar och mattar undviker att följa veterinärens foderrekommendationer?
  • MerTe
    illerthriller skrev 2013-08-11 14:37:52 följande:
    I vissa fall ja. Jag pratar i första hand om foderbranchen överlag. Dock, i vissa fall kan man välja färskfoder istället för torrfoder, eller tillfälligt ge vet. foder och sedan gå över till ett naturligare alternativ(tex om djuret har problem med avföring eller spyr ofta, då kan man prova andra alternativ). 
    Jag tycker att Sallanders sida talar mer till min yrkesgrupps fördel, än till din personliga. Du och andra får jättegärna ge färskfoder till era djur, så länge de mår bra av det. Men din TS kan solklart uppfattas som att du avråder folk från att lyssna på foderrekommendationer från veterinärer, och det är både dumt, upprörande och kan vara direkt skadligt.
  • Chianti
    illerthriller skrev 2013-08-11 14:30:13 följande:
    Djur kan bli sjuka av annat också, jag har inte påstått att de inte kan det. Det är lustigt med folk som lägger ord i munnen på en. 

Haha jaså, då är det ju lustigt att du inte presenterar något av din stora kunskap utan endast märker ord på det jag skriver. Uuppenbarligen är ju jag den enda här som länkat till någon sorts information så det är lustigt att se folk skryta med sin kunskap utan att presentera någon sådan.. 
    Du påstår att det är fodret som gör djur sjuka, vet du ens vad du skrev? Du använder uttryck som "faktum är att" och "fodret gör djur sjuka".

För övrigt har jag inte "skrutit om min kunskap", inte heller påstått att jag har "stor kunskap". Jag konstaterar bara krasst att du vet noll och inget om min kunskapsnivå.

I övrigt har MerTe skrivit en ypperlig text till dig, ta till dig den.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Fanny b
    illerthriller skrev 2013-08-11 13:46:00 följande:
    Om djuren uppenbarligen visar dessa symptom och utvecklar dessa sjukdomar, så är det väl just ett tecken på att fodret är dåligt? 
    Ett fåtal djur klarar inte färskfoder eller barf, men undantag finns alltid. Alt. så har man gjort fel eller inte testat på rätt sätt eller rätt alternativ.
    Folk får ju göra som de vill, men jag tror djur mår bäst av att äta vad deras tarmsystem är utvecklat för; hästar och kor bör äta gräs, likaså kaniner, vi är allätare och vi bör äta färska bra råvaror och inte halvfabrikat osv, katter och illrar är rovdjur osv osv. Jag är bara oerhört tacksam att jag fått denna informationen och sett det flera gånger IRL. För mig är valet självklart. 

Djur utvecklar sjukdomar av torrfoder, det är något som händer nu, därför kan jag skriva precis som jag gjort. Jag skrev inte "Alla djur kommer bli sjuka av det". Det är skillnad. 

Ge fan i att märka ord, eller spela besserwisser, när du uppenbarligen saknar kunskap själv..  

Att hundar utvecklar mycket sjukdomar tror jag till en stor del beror att det finns omfattande forskning om just hund och andra djursjukdomar. För bara 80 år sedan fanns inte intresset eller ekonomin att t ex ta reda på varför ens hund hade klåda. Men i och med att intresset för djurens välmående ökat hos djurägarna då det är ekonomiskt möjligt för många djurägare att genom djurförsäkringar ta ens hund till veterinären när den har klåda eller är sjuk på andra sätt. På detta sätt upptäcks många hundsjukdomar. Jag vill själv se tydliga bevis på att det är just torrfoder som orsakar detta
Svar på tråden Torrfoder är skit. Det skadar dina djur!