• illerthriller

Torrfoder är skit. Det skadar dina djur!

Nu ska jag skriva lite om något som många redan vet men majoriteten ändå är helt omedveten om. 
    Det är ju så att de flesta idag ger torrfoder till sina hundar, katter och andra djur.  Veterinärer rekommenderar torrfodret, uppfödare rekommenderar torrfoder, djurbutiker rekommenderar torrfoder, så självklart tror djurägare att detta är bra mat för våra älskade djur. Men inget kunde vara mer fel! 

Faktum är att djuren snarare mår dåligt av att äta torrfoder -  torrfoder är inget som på något sätt är naturligt för dem. Fodertillverkare blandar ut billiga råvaror i fodret som spannmål istället för det rovdjur ska äta, nämligen kött - det är ju dyrare än spannmäl.
    Detta gör att hundar och katter utvecklar sjukdomar och andra åkommor, för de är inte gjorda föratt äta den sortens kost. Djuren utvecklar allergier, klåda, diabetes, fetma, minskad fertilitet, mag-tarm och hudproblem, artros, nedsatt immunförsvar, får tandsten och tandlossning, tappar päls med mera mer mera. 
    Detta gäller även fina dyra märken och veterinärfoder.

Fodertillverkarna mixar med innehållsförteckningen så att det ska se bra ut - hög proteinhalt säger egentligen ingenting då proteinet lika gärna kan komma från päls eller fjädrar. Maler man ner en känga och kollar näringsinnehållet så ser det också ut som ett bra foder för hundar.. 

"Men uppfödaren sa ju att det var bra och hon är kunnig" 
    Det är väldigt lätt att tro att tex royal canin är ett bra foder - det är ju dyrt, säckarna är väldigt fina och rent teoretiskt låter det väldigt bra. Börjar man dock luska lite i näringsinnehåll så inser man snart att detta "foder" mest består utav majs och spannmål - och resten av innehållsförteckningen är rätt svår att tyda. 
    Dessa fodertillverkade marknadsför sig hårt och skickar ut gratisprodukter, de har kundklubbar, tävlingar, och framförallt uppfödarkampanjer och de sponsrar lokalklubbar och veterinärer. 

Jämför man dock hur djuren mår så är det den som äter naturlig föda som i 9 fall av 10 mycket bättre. 

"Men min hund har ätit detta torrfoder i 10 år och jag har inte märkt något!" 
    Det behöver inte nödvändigtvis märkas på djuret att fodret är dåligt. Börjar man dock kolla på djurets blodvärden mm brukar det märkas där. Vi kan också äta skräpmat utan att det nödvändigtvis märks på oss.

"Men min hund/katt äter bara det här fodret! Hur kommer det sig om det är dåligt?" 
    Att djuren tycker det är gott beror på att tillverkarna sprayar "maten" med buljong som smakar väldigt gott. Barn äter också hellre godis än riktig mat - det betyder inte att godiset är nyttigare. Inte skulle du väl låta barnen äta godis istället för mat bara föratt de själva vill det? 

"Men min veterinär har rekommenderat det här fodret" 
    Veterinärer har ingen egentlig utbildning inom foder. Dessutom är de sponsrade utav foderbolagen(i regel hills eller royal canin) och det är ofta fodertillverkarna själva som håller i veterinärens foderutbildning. Det är även veterinären själv som säljer fodret - så inte är det väl så konstigt att veterinären rekommenderar det istället för en naturlig diet?
    Veterinärer är utbildade till att bota sjukdomar, de är inte näringsfysiologer eller dietister. 

Vidare finns inte heller några regler för vad fodertillverkare får skriva om sitt foder. Att det är nyttigt, naturligt, att fodret har en bra sammansättning och är en komplett kost för våra djur är helt lagligt att skriva - även om fodret helt saknar flera livsviktiga näringsämnen för djuret. S.k veterinärfoder innehåller även de till största del majs och spannmål "prescription diets" osv är bara påhitt från fodertillverkarna. Läs mer om vet. foder här: 
    www.cutiepiepolly.se/2013/06/5-fakta-du-inte-visste-men-borde-veta.html

Så vad ska man ge sin hund eller katt?
    Jag ger barf men rekommenderar antingen färskfoder(helfoder där man inte behöver tillsätta något mer) eller BARF, BiologiskAnpassadRåFöda där man ger rått kött och själv blandar mat(mycket ben och kött). 
    Se länkar nedan för mer info. 

"Men är det inte farligt att äta rått kött för djur? Kan de inte få salmonella?" 
    Absolut inte. Det är ingen fara att ge råa ben till hundar och katter - det är vad de är gjorda föratt äta. Det är skillnad med tillagade ben - de splittras lättare. 
    Hundar och katter har också såpass sur magsyra att bakterierna inte klarar sig, dessutom är deras tarmsystem såpass kort att om det finns bakterier kvar så har de inte tillräckligt med tid föratt sprida sig i kroppen. 

Om man absolut inte orkar med färskfoder så skulle jag iaf rekommendera att byta till ett torrfoder med hög kötthalt och att ge mer burkmat. Det är iaf bättre än skit"fodret" som säljs idag i butik. Jag menar, inte ser man väl vargar och lejon springa runt på savannen och äta majs och tillagade köttrester? Inte heller äter de exakt samma sak år ut och år in, utan de varierar sin kost.
    Denna tillagade upphettade sörja är inget katter eller hundar bör äta, det är bara påhitt.

Det ryktas även om att fodertillverkare blandar i döda husdjur(från vet. stationer), roadkills och såna djur som inte godkännts till människoföda i fodren. Inte heller har djurfodertillverkare samma regler när det gäller att blanda i cancerframkallande ämnen och andra giftiga ämnen i fodret. Det är ganska skrämmande, eller hur? 
    www.klokast.se/Nyhet/Djurmat0306.html

Tänk också på att: 
    Hills ägs utav Colgate-Palmolive
    Pedigree, frolic och royal canin ägs av Mars 
    Iams/Eukanuba ägs av Procter&Gamble
    Purina Pro Plan ägs av Nestle

Jag tycker det är ett självklart val iaf - ge djuren en nyttig kost, som är naturlig för den och som de mår bra av! 

Läs mer här:  
    www.cutiepiepolly.se/2012/09/laga-egen-hundmat.html
    barf.ifokus.se/
    helahunden.wordpress.com/
    www.barfmycat.com/index.html
    katter.ifokus.se/articles/4d714a68b9cb46223905efec-grundlaggande-kattmatsvett-del-1
    www.healthy-k9.com/secure/vreport2.php
    www.sundhundmat.se/naturlig-kost/vetenskapen-bakom/
    kattensnaringslara.wordpress.com/

• Svar på tråden Torrfoder är skit. Det skadar dina djur!
  • Aniiee
    illerthriller skrev 2013-08-11 20:14:06 följande:
    Vad har valparna ätit hos uppfödaren? 
    Jag tror det är där problemet ligger också, inga av de kattungar jag haft har någonsin nekat till rått kött, tvärtom har samtliga älskat det. Det vore fint om fler uppfödare kunde erbjuda ungarna färskfoder eller barf.

Jag har också haft djur som vägrat äta färskfoder, då får man naturligtvis ge annat men jag tycker ju ändå att det inte är att föredra.  

Samojeden fick faktiskt barf och di, jag tror att det är därför hon vill ha barf. Jag får för mig att bruksuppfördare av urhundar och urspetsar ger sånt i längre utsträkning. Känner även en huskey-uppfödare som barfar. Sheltien fick Pedigree (fråga mig inte hur de tänkte), och blandisen fick RC. Det fick de även hos mig i en övergångsperiod, blandade långsamt upp med braf, men nej, när torrfodret försvann helt blev det stopp. Gjorde en total reverse och började om igen ett par veckor senare med att bland upp Orijen i deras vanliga. Det funkade bättre. Nu får de Orijen, samojeden får fortfarande barf, alltid, och när Sheltien börjar visa intresse för Samojedens skål för hon en eller ett par portioner barf, sen är hon "nöjd" och vill ha Orijen.

Lustiga hundar jag har.... Nu ska jag ta dem i hampan och gå ut..... Sen när vi kommer in ska de få hjortben, det är ju söndag =) 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Dohgon

Men vad gör man med ett husdjur som vägrar äta annat än just torrfoder? då knäckebröd är det enda som husdjuret kan tänka sig att ta annars

• Aniiee
    Dohgon skrev 2013-08-11 20:55:46 följande:
    Men vad gör man med ett husdjur som vägrar äta annat än just torrfoder? då knäckebröd är det enda som husdjuret kan tänka sig att ta annars
    Ger dem torrfoder, naturligtvis... Prestige i all ära, men det absolut allra viktigaste är att husdjuret äter alls. När man hittat något som funkar, men man inte är helt nöjd med, så kan man försöka gå över till något bättre långsamt långsamt, men går det inte så går det inte.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • beccagranen

Foder är bra om man inte besitter kunskap och orken att tillaga varje måltid. Sen måste man ha i åtanke att dagens hundar är framavlade på annan kost än ursprungshunden. Våra hundar idag är inte lika resistenta och kan leva på rått kött och bara kött. Idag har vi mer foarskning kring födoämnen och dess påverkan på kroppen, bla att kött förstör tarmen i höga doser. Att även våra hundar mår bättre av en balanserad kost med fibrer och kolydrater har också mycket med motionen att göra. Det är få hundar i hemmen som får maximalt utlopp för sin energie, där av anpassar man kosten. Och alla de ovannämnda sjukdommar ligger ochskå i grund för bristande motion och en kosthållning som doseras fel. Många övergöder hundarna och delar sin egna tallrik med hunden, utöver sin ordinarie mat. På vår kennel hänvisar vi till: Eukanuba rasanpassat foder (frallor) Egengjorda nötfärsbollar samt köttiga ben för tänderna. Man bör också vara medveten om vad hundrasen har för åkommor, för att få en balanserad kost. Mäng och antal mål och framför allt motion. Under hela min uppväxt har vi haft kennel, och jakthundar för eget btuk. Inga av våra hundar här någonsin dött pga sjukdommar, alla oavsett ras har vart i toppform till minst 12år, många uppåt 15-17år. Med den enkla dosering av lagom mäng foder, bra kött, ben att gnaga och ut och söringa/aktiviteter.

• Apopan

Det finns jättemycket bra torrfoder därute numera, och det känns som om det kommer mer och mer nu när fler och fler börjar bli medvetna om att många torrfoder är ren skit. Och att säga att alla hundar mår bättre av BARF är ju inte sanning heller. Inte bara pga av att många hundar idag lider av foderallergi och överkänslighet där animaliskt protein ofta är boven, utan också för att våra hundar inte är vargar längre. En del mindre än andra. De är heller inte katter, vilka jag absolut håller med om borde få äta bara kött.

Om du skulle ge bara kött till min hund skulle han nog dö en långsam död. Och han är inget unikum. Är glad för att det finns specialtorrfoder till honom så han kan leva ett liv som frisk. Nu är tyvärr de flesta alternativ jag har till honom rätt så tråkiga på ett eller annat sätt. Men har det känns som om jag valt det bästa alternativet genom att iaf ha valt bort ett par foder som veterinären tycker han skall ha (royal canin bl.a), och har hittat ett vettigare alternativ som han mår bra av.

Sedan så kan en inte räkna med att alla som har hund skall bli experter på hur mycket vitaminer, mineraler, proteiner och kolhydrater en hund skall ha i sig. Då är det väl jättebra med ett bra torrfoder istället? Synd bara att många inte ens kan unna sin hund det, utan köper random påse med lägsta pris. Inte sagt att ett bra foder måste vara dyrt, så är inte alltid fallet (finns ju en del bra billiga foder, och en hel del dyra sämre foder) Men det är ju som med allt annat, är det misstänksamt billigt så skall en nog också vara misstänksam.

• Jeanette73

Illerthriller vill bara säga att jag är helt inne på din linje.

Det stämmer inte att våra tamhundar mår bättre av en kolhydratrik kost, hundar har inte amalys i rätt mängder i saliven, matsmältningssystemet är för kort för att kunna smälta spannmål och växter. Bukspottkörteln får jobba stenhårt för att försöka producera den amalys som behövs för att försöka smälta växter. 
    Hundarna och katterna bildar inte tillräckligt med enzymer när de äter torrfoder därav magproblem vid plötsligt byte från torrfoder till färskfoder.
    Det kan hända att några få individer har muterats till att klara kolhydrater på ett nästan ok sätt men långt ifrån alla. Den genetiska uppsättningen ändras inte på ett par hundra år. Torrfoder har funnits i ca 100 år och har kanske blivit bättre än de första torrfodren var men inte tillräckligt. 
    Jag vågar påstå att ALLA hundar och katter mår bättre av en artanpassad föda, det är vad de har ätit i årtusenden och anpassats till det. det och det är inte dyrt (om man jämför med ett bra torrfoder) Det finns otroligt mycket bra info på nätet.  

Har man djur som vägrar äta rå föda så kan man vänja in dem långsamt genom att först ge burkmat, så de vänjer sig med att äta våt mat, sen introducerar man gradvis rått eller lätt brynt kött. På det sättet får magen långsamt vänja sig. Hundar som gått på torrfoder länge kan få underliga och lite oroväckande problem i början eftersom kroppen avgiftas, den kan klia sig, få mer öronvax, extrem pälsfällning lös eller hård avföring men ge det ett par veckor så försvinner detta och du får ett djur som kommer att bli mer alert, blank i pälsen fina tänder och andedräkt.

Ben är viktigt att ge i en rå kost och de får under inga omständigheter vara tillagade utan ska vara råa och helst inga bärande ben. Ge tex nackkotor, revben, svansar, kycklingvingar, kalkonhalsar mm Glupska hundar kan man lära tugga benen genom att hålla benet när de tuggar. Om de sväljer en för stor bit så kräks de upp dem igen det är inte farligt.

Jag har gett min blandras och Malteser enbart rå föda( mest MUSH) i ungefär tre månader, ibland lite Ziwi Peak om jag inte har tid att tina mat.  Malteser tjejen var skeptisk och ville inte äta alls i början men nu står hon och hoppar i iver när maten serveras. Blandrasen som har känslig mage har inte varit lös i magen alls på mer än två månader. Innan åt de Brit Care och Acana som jag tycker är bra torrfoder men det slår ändå inte rått kött.

Nej allt är inte svart eller vitt och de flesta gör det bästa för sina djur men att få mer kunskap har ingen dött av :) Och jag tror illerthriller bara menar väl, man blir lätt euforisk när man lär sig saker som gynnar de man älskar. 

• Jeanette73
    Omogen citron skrev 2013-08-11 12:06:11 följande:
    Nu vet jag ingenting om hundar, men är inte hundar allätare som människor? Jag har fått för mig det eftersom så många jag känner serverar grönsaker och potatis till sina hundar. (De får äta människomat ibland.)

Katter har jag dock två stycken som får Hill's, och jag är ledsen att säga det, men jag litar mer på veterinären än på random person på internet. Har du någon källa på att veterinärer blir sponsrade av foderbolagen? Om de får pengar för att rekommendera ett visst foder är det isåfall olagligt.
    Du kan gå in på helthypets.mercola.com, dogsnaturallymagazine.com tex.
    Veterinärer blir utbildade av foderbolagen och näringslära har de ungefär en dag under hela utbildningen.
    Vill du ha information som inte är sponsrad av något foder alls så ska du söka upp en holistisk veterinär eller en dietist för djur.
    Bara kolla på dina katters tänder så ser du att de inte kan mala ner växtdelar. Katter är utpräglade köttätare.

Hundar är inte omnivorer, de är carnivorer, köttätare men kan i dåliga tider överleva på rester, växter mm men de mår inte bra i längden av att inte få i sig kött.

Du kan söka upp Veterinär Bozenna Sahlqvist hon har jobbat som veterinär i 40 år och hon har ångest över att hon under sin karriär gjort djuren sjukare genom att rekommendera foder som inte är anpassat för köttätare.
    Kontakta veterinärförbundet och fråga om hur mycket näringslära utbildningen omfattar. 

Alla gör sina val :) 
  • Jeanette73
    Whitetrash86 skrev 2013-08-11 12:33:16 följande:
    När jag ger min hund färskfoder så har hon diarré 24/7 och rasar i vikt.... så jag fortsätter hellre att ge henne torrfoder.
    Man kan inte ge det hipp som happ, vänj henne långsamt det kan ta veckor för enzymer att återfå balansen.
  • Jeanette73
    MerTe skrev 2013-08-11 14:24:54 följande:
    Jag är veterinär, en sådan där du avråder folk från att lyssna på. Jag hjälper till att bota de sjukdomar du nämner, ibland genom bl.a. foderrekommendationer. Jag får dessutom mätbara resultat svart på vitt att det fungerar.  Jag tycker också det är väldigt trist att folk blir lurade och att deras djur dör i förtid, - t.ex. för att de fått för sig att lita på vad en random person skriver på ett forum istället för att följa ordinationer från människor som dagligen jobbar med de sjukdomar och problem som du skriver om (och är utbildade för att göra just det).
    Då kan du ju berätta hur lång utbildningen är i näringslära?
    Varför rekommenderar veterinärer att vaccinera årligen när det inte behövs och varför ger man köttätare majs?
    Väldigt nyfiken faktiskt. 
Svar på tråden Torrfoder är skit. Det skadar dina djur!