• Anonym (umgänge)

snabb hjälp tack!

Jag vet inte hur mycket hjälp jag kan få här, men nu börjar läget bli ohållbart.

Jag lämnade barnens pappa i jan 2012, därefter har han behandlat barnen mer eller mindre som svängdörrar. Han förklarade att jag skulle ta barnen. Jag har sedan dess kämpat för att få ett schema av honom på hur han vill ha barnen. 

I perioder har det fungerat, men sedan 4-5 månader har det varit kaos igen.

Han kan höra av sig ca 24 h innan och säga att han vill ha barnen 1-3 dygn. Jag har hittills gått med på det för att jag vill att barnen ska kunna få träffa sin pappa, men nu börjar det bli obehagligt:

I måndags skulle han lämna barnen på fritids och jag skulle hämta barnen där. På eftermiddagen fick jag reda på att barnen inte var där.
    Jag har inget telefonnummer till barnens pappa, endast en mailadress.

Från kl 13.00 till 16.00 visste jag inte var barnen var(pappan har inte lämnat ut sin nya adress till mig).

Kl 19.00 kom äntligen barnen till mig. (puh!) Jag frågade honom då när han ville ha barnen nästa gång. det visste han inte sa han.

I kväll ringde pappan till barnen och pratade endast med dem. Jag råkade höra att han pratade med barnen och frågade dem om de ville komma till pappa i helgen. Jag hörde också att han frågade om de går på fritids på fredag. Han sa till dem att han ska hämta barnen på fritids på fredag.

Han har mailat till mig tidigare, med information om när han vill ha barnen, med som jag skrev; 24 h varsel. Hittills har jag inte fått något mail om att han vill ha barnen i helgen.

Nu  har jag bestämt mig för att ta hjälp av ett ombud så att umgänget kan fastställas, så att barnen och jag kan få ett schema för hur/när han ska ha barnen.

Till mina frågor:

* Kan jag hindra honom från att ha barnen i helgen med motiveringen att han inte har hört av sig i tid? Han har ännu inte sagt till mig att han vill ha barnen. Min farhåg är att han bara åker till fritids och hämtar barnen.

* Familjerätten kan inte hjälpa oss, vet någon hur lång tid det tar att fastställa umgänget i tingsrätten så att jag kan få ett schema av honom med hur han vill ha barnen.

Annan  relevant input tas också tacksamt emot.

• Svar på tråden snabb hjälp tack!
  • Anonym (umgänge 2)
    Kjell2 skrev 2013-08-14 21:18:24 följande:

EV ges pga samarbetsproblem. Inte dålig omvårdnad. Fixa ett ombud så ni driver detta rätt.

Ja, ombud ska jag fixa direkt i morgon bitti. Nu är det dags att få ordning på detta, trött på att barnen inte ska veta när de ska till pappa...

Och att barnens pappa ska få komma och gå som han vill...   
  • Kjell2
    Anonym (umgänge 2) skrev 2013-08-14 21:24:36 följande:

Ja, ombud ska jag fixa direkt i morgon bitti. Nu är det dags att få ordning på detta, trött på att barnen inte ska veta när de ska till pappa...

Och att barnens pappa ska få komma och gå som han vill...   
    Även med ett fastställt schema går det inte att tvinga pappan att ta barnet under sina tider. Fördelen med ett fastställt schema är bla att ni enkalre kan säga nej om pappan vill ha tider utanför schemat eller få hjälp om pappan vägarar lämna tillbaka.

• Anonym (umgänge 2)
    Kjell2 skrev 2013-08-15 08:34:50 följande:
    Även med ett fastställt schema går det inte att tvinga pappan att ta barnet under sina tider. Fördelen med ett fastställt schema är bla att ni enkalre kan säga nej om pappan vill ha tider utanför schemat eller få hjälp om pappan vägarar lämna tillbaka.

Det är mer det här jag oroar mig för... Eller snarare en mix av båda: att han inte tar dem sina tider, och sedan inte lämnar tillbaka dem i tid.

det är ju lättare att säga till honom att hålla sig till ett schema om det FINNS ett schema. Då blir han iaf tvungen att hålla sig till det och kan inte bara dyka upp som gubben i lådan...  
  • FrökenKanSjälv

Jag tycker det låter jättebra att du stämmer för att få ett schema. Dels blir det rörigt för barnen att inte veta förrän ett par dagar i förväg var de ska vara och dels blir det jobbigt för dem när ni föräldrar "sliter och drar" i dem. Du verkar ha varit väldigt flexibel hittills så pappan borde inte kunna klaga.

Med tanke på att boende hos dig innebär att barnen stannar i sin nuvarande skola och i sitt befintliga sociala sammanhang, medan en flytt till pappan skulle innebära att riva upp barnen, så har pappan minimala chanser att vinna boendet i domstolen. Du behöver alltså fokusera på umgänget.

Var riktigt noga med detaljer för umgänget. Skriv tex inte "varannan helg" utan "helger udda veckor från att skolan slutar på fredagen till att skolan börjar på måndag morgon", plus regler för om fredag eller måndag är skolfri. Lov behöver också regleras i detalj för att du inte ska kunna bli överkörd, tex "vartannat sportlov skolslut fredag till skolstart måndag, ordinarie umgänge utgår under lovet". När det gäller semester så se till att ni får välja först vartannat år, med ett stoppdatum när veckor måste vara valda annars får den andra föräldern välja. Och skriv in att båda föräldrarna har rätt till 2+2 veckor under sommarlovet (och att ordinarie umgänge utgår) annars kommer han se till att få sina veckor och sen förstöra dina veckor genom att kräva ordinarie vh.

• Anonym (eftertänksam)

Han vill alltså ha barnen boende hos sig på heltid?

Du kan inte bara plötsligt vägra honom umgänge utan risk för negativa konsekvenser. Men du kan maila och informera om att från v. 34 så behöver du framförhållning gällande umgänget, så allt umgänge behöver bestämmas i förväg, dvs. 1 vecka innan det är dags.

FrökenKanSjälv skrev 2013-08-16 08:48:00 följande:
    Jag tycker det låter jättebra att du stämmer för att få ett schema. Dels blir det rörigt för barnen att inte veta förrän ett par dagar i förväg var de ska vara och dels blir det jobbigt för dem när ni föräldrar "sliter och drar" i dem. Du verkar ha varit väldigt flexibel hittills så pappan borde inte kunna klaga.

Med tanke på att boende hos dig innebär att barnen stannar i sin nuvarande skola och i sitt befintliga sociala sammanhang, medan en flytt till pappan skulle innebära att riva upp barnen, så har pappan minimala chanser att vinna boendet i domstolen. Du behöver alltså fokusera på umgänget.

Var riktigt noga med detaljer för umgänget. Skriv tex inte "varannan helg" utan "helger udda veckor från att skolan slutar på fredagen till att skolan börjar på måndag morgon", plus regler för om fredag eller måndag är skolfri. Lov behöver också regleras i detalj för att du inte ska kunna bli överkörd, tex "vartannat sportlov skolslut fredag till skolstart måndag, ordinarie umgänge utgår under lovet". När det gäller semester så se till att ni får välja först vartannat år, med ett stoppdatum när veckor måste vara valda annars får den andra föräldern välja. Och skriv in att båda föräldrarna har rätt till 2+2 veckor under sommarlovet (och att ordinarie umgänge utgår) annars kommer han se till att få sina veckor och sen förstöra dina veckor genom att kräva ordinarie vh.

Ts ska väl inte skriva schemat själv??

En flytt kan bli aktuell om barnen vill det och/eller det anses vara för barnens bästa. Anser tingsrätten att Ts har begränsat/obstruerat umgängen så är det än större risk att boendet tillfaller pappan om han yrkar på det.

• Anonym (det går fort)

ett interimistiskt beslut kommer tas rätt fort..ni får nog först gå på snabbupplysningar hos familjerätten båda två o berätta en kortversion av hur nibåda ser på saken. Bra att du ska ha ett ombud, gör inte detta ensam!
    Samt tänk på att ju mer umgänge du går med på nu, desto mer kommer han kunna kräva sedan...om han inte är nöjd, utan vill ha varannna vecka senare t ex..då slipper han ju betala under hållsstöd.
    De flesta får nog igenom varannan vecka, trots att man itne kan samarbeta spec bra. Om man bor relativt nära varandra. Ja, se till att gå iväg en stämningsansökan så fort som möjligt. Det dumma med umgängesscheman, tycker jag, är att du som boförälder måste alltid vara hemma de tiderna, medans han kan skita i att komma, utan att det egentligen drabbar honom alls. Men ger du itne ut barnen så kan han stämma dig för umgängessabotage.
    Jag hade helst viljat klara mig utan schema, men pappan ville itne det, för han ville har mkt mer umgänge än jag gick med på. Jobbigt att man måste bestämma allt långt i förväg. Förbered dig också på att hans advokat kommer säga att han ska kräva varannan storhelg, och flera veckor under sommanre, kanske flera sammanhängade, och han kommer nog få igenom det också. så startar du nu en konflikt kommer han kanske bli sur, och kräva mkt mer umgänge än han har idag. Och han kommer antagligen få det också.

Lycka till..

• FrökenKanSjälv
    Anonym (eftertänksam) skrev 2013-08-16 09:01:49 följande:
    Ts ska väl inte skriva schemat själv??

En flytt kan bli aktuell om barnen vill det och/eller det anses vara för barnens bästa. Anser tingsrätten att Ts har begränsat/obstruerat umgängen så är det än större risk att boendet tillfaller pappan om han yrkar på det.

Nej, TS ska inte skriva schemat själv. Men om hon går till Tingsrätten och yrkar "varannan helg" så kommer det att stå "varannan helg" i domslutet, om hon istället yrkar på ett detaljerat schema så är det mycket större chans att schemat blir detaljerat. Dessutom är det sannolikt att TR först skickar föräldrarna en vända till till familjerätten och där är det väldigt mycket upp till parterna hur detaljerat schemat blir.

TS har inte begränsat/obstruerat umgänget, hon har tvärtom låtit pappan styra över umgänget hittills. Det är först den här veckan som hon funderat på att säga ifrån om att pappan inte kan bestämma allt på egen hand utan att prata med henne först. Det är extremt sällsynt att TR flyttar barnen från sin invanda miljö med skola och kompisar, då krävs det typ att boendeföräldern knarkar eller undanhåller barnen från andra föräldern i flera år.
  • Anonym (eftertänksam)
    Anonym (det går fort) skrev 2013-08-16 09:09:05 följande:
    ett interimistiskt beslut kommer tas rätt fort..ni får nog först gå på snabbupplysningar hos familjerätten båda två o berätta en kortversion av hur nibåda ser på saken. Bra att du ska ha ett ombud, gör inte detta ensam!
    Samt tänk på att ju mer umgänge du går med på nu, desto mer kommer han kunna kräva sedan...om han inte är nöjd, utan vill ha varannna vecka senare t ex..då slipper han ju betala under hållsstöd.
    De flesta får nog igenom varannan vecka, trots att man itne kan samarbeta spec bra. Om man bor relativt nära varandra. Ja, se till att gå iväg en stämningsansökan så fort som möjligt. Det dumma med umgängesscheman, tycker jag, är att du som boförälder måste alltid vara hemma de tiderna, medans han kan skita i att komma, utan att det egentligen drabbar honom alls. Men ger du itne ut barnen så kan han stämma dig för umgängessabotage.
    Jag hade helst viljat klara mig utan schema, men pappan ville itne det, för han ville har mkt mer umgänge än jag gick med på. Jobbigt att man måste bestämma allt långt i förväg. Förbered dig också på att hans advokat kommer säga att han ska kräva varannan storhelg, och flera veckor under sommanre, kanske flera sammanhängade, och han kommer nog få igenom det också. så startar du nu en konflikt kommer han kanske bli sur, och kräva mkt mer umgänge än han har idag. Och han kommer antagligen få det också.

Lycka till..
    Interimistiskt beslut kan fattas, men det är inga garantier för det, om Ts eller pappan begärt det.

Va? Så pappor vill ha sina barn för att slippa betala underhåll? Gäller inte det även mammor?

Självklart ska han kunna få ha barnet regelbundet och tur att mammor inte får begränsa barnens tid med pappan utan giltiga skäl, utan att det blir växelvis boende oftast, om en av parterna yrkar på det.
  • Anonym (det går fort)
    Anonym (eftertänksam) skrev 2013-08-16 10:07:39 följande:
    Interimistiskt beslut kan fattas, men det är inga garantier för det, om Ts eller pappan begärt det.

Va? Så pappor vill ha sina barn för att slippa betala underhåll? Gäller inte det även mammor?

Självklart ska han kunna få ha barnet regelbundet och tur att mammor inte får begränsa barnens tid med pappan utan giltiga skäl, utan att det blir växelvis boende oftast, om en av parterna yrkar på det.
    Det blir det inte alls det, om man inte bor tillräckligt nära varandra. Och har man en jvel i haserna som stämmer en hela tiden så kanske man funderar på att flytta en liiiiiiten bit bort i alla fall.
  • Anonym (eftertänksam)
    Anonym (det går fort) skrev 2013-08-17 09:12:15 följande:
    Det blir det inte alls det, om man inte bor tillräckligt nära varandra. Och har man en jvel i haserna som stämmer en hela tiden så kanske man funderar på att flytta en liiiiiiten bit bort i alla fall.
    Haha var skriver Ts att de bor för långt ifrån varandra för att kunna ha växelvis boende?

Ditt råd är alltså att flytta och försöka undanhålla barnen? Inte vidare smart drag. Det kan man lätt förlora boendet på.
Svar på tråden snabb hjälp tack!