snabb hjälp tack!
Jag vet inte hur mycket hjälp jag kan få här, men nu börjar läget bli ohållbart.
Jag lämnade barnens pappa i jan 2012, därefter har han behandlat barnen mer eller mindre som svängdörrar. Han förklarade att jag skulle ta barnen. Jag har sedan dess kämpat för att få ett schema av honom på hur han vill ha barnen.
I perioder har det fungerat, men sedan 4-5 månader har det varit kaos igen.
Han kan höra av sig ca 24 h innan och säga att han vill ha barnen 1-3 dygn. Jag har hittills gått med på det för att jag vill att barnen ska kunna få träffa sin pappa, men nu börjar det bli obehagligt:
I måndags skulle han lämna barnen på fritids och jag skulle hämta barnen där. På eftermiddagen fick jag reda på att barnen inte var där.
Jag har inget telefonnummer till barnens pappa, endast en mailadress.
Från kl 13.00 till 16.00 visste jag inte var barnen var(pappan har inte lämnat ut sin nya adress till mig).
Kl 19.00 kom äntligen barnen till mig. (puh!) Jag frågade honom då när han ville ha barnen nästa gång. det visste han inte sa han.
I kväll ringde pappan till barnen och pratade endast med dem. Jag råkade höra att han pratade med barnen och frågade dem om de ville komma till pappa i helgen. Jag hörde också att han frågade om de går på fritids på fredag. Han sa till dem att han ska hämta barnen på fritids på fredag.
Han har mailat till mig tidigare, med information om när han vill ha barnen, med som jag skrev; 24 h varsel. Hittills har jag inte fått något mail om att han vill ha barnen i helgen.
Nu har jag bestämt mig för att ta hjälp av ett ombud så att umgänget kan fastställas, så att barnen och jag kan få ett schema för hur/när han ska ha barnen.
Till mina frågor:
* Kan jag hindra honom från att ha barnen i helgen med motiveringen att han inte har hört av sig i tid? Han har ännu inte sagt till mig att han vill ha barnen. Min farhåg är att han bara åker till fritids och hämtar barnen.
* Familjerätten kan inte hjälpa oss, vet någon hur lång tid det tar att fastställa umgänget i tingsrätten så att jag kan få ett schema av honom med hur han vill ha barnen.
Annan relevant input tas också tacksamt emot.