• visa0

Vad är era TIPS för att söva svårsövd 3månaders bebis?

Jag har en liten grabb på 3 månader (14,5 vecka) som absolut inte vill sova! Han har alltid vart något svårsövd, men inte alls på den här nivån. Tidigare kunde han somna i famnen efter att ha bråkat ett par minuter, men nu är det totalt omöjligt. 

Känns som vi prövat allt för att få honom att sova varken, vagn, vagga, ligga själv, ligga på mage, sätta på White noise ljud, klassisk musik eller sitta och skumpa på pilatesboll fungerar. Ibland fungerar det att åka bil, om han är extremt trött -men inte gnällig, ibland fungerar det att gå ut med honom i sele, men oftast är det ren utmattning som tillslut tar knäcken på honom. 

Såhär är det från morgon till kväll (ej på natten *peppar peppar*), jag ser ju att han är trött och tar honom precis då han börjar gnugga ögon eller gäspa för att sova. Oftast "gosar" han in sig och blundar, men så fort han slappnar av så sprattlar han till och börjar veva och vifta. Det är precis som att han verkligen inte vill sova, fastän han är jättetrött. När vi är ute och går i selen måste han vara vänd utåt, annars blir han hysterisk... Han vill se ALLT och ögonen är stora som tefat. Jag har även testat att skriva ner när det börjar synas att han är trött för att hinna "ta honom" innan övertröttheten kickar in, men utan resultat.

Problematiken började för ca. 1 vecka sedan, i samband med vaccinationen. Vet inte om det finns något egentligt samband eller om det bara är slumpen. Man har ju läst diverse berättelser om "vaccinskador" och kan inte låta bli att oroas.

Jag tänker att det kanske är den 4e utvecklingsfasen? Vet att det kanske är lite "tidigt" för den att starta när han endast var 13,5vecka... Men jag upplever att han alltid vart lite tidigare med att lära sig nya saker. Jag har ju visserligen ingen jättekoll på hur andra bebisar i hans ålder är men när jag läser "att växa och upptäcka världen" så ligger han oftast något före i de moment de kan vid en viss ålder. 

Ni med liknande erfarenheter, har ni något tips? Vad har fungerat för er? Är detta bara en fas? När brukar det isf ge med sig? Kan det bero på vaccinationen?

Jag ammar inte, så kan inte amma honom till sömns heller och ge ersättning för att lugna honom fungerar inte och att försöka mata honom proppmät går inte heller. Han äter bara pyttelite åtgången och tvärvägrar sedan att ens öppna munnen för nappflaskan.           

• Svar på tråden Vad är era TIPS för att söva svårsövd 3månaders bebis?
  • Emmut

Nu är ju min tjej 4 månader men iaf, jag vet att hon blir trött ca 21-22 och byter sedan om till pyjamas och ammar henne.

Sen när hon gör tecken på att hon är trött så lägger jag henne i spjälsängen med amningskudden på ena sidan om henne och hennes täcke ihoprullat på andra sidan om henne. Sedan napp, snutte, sätter på speldosan och släcker lampan (hon måste ha det mörkt). Sedan somnar hon i 9 fall av 10 inom 5-10 min :)

• 022

Min son var/ är likadan, när han upptäckte världen runt 3 månader blev han jätte svår när det gällde att komma till ro. Han är nu 4 månader och bråkar lite var och varannan dag. För oss funka det att han använder typ snutte. En sjal som jag brukar använda som han gosar sig in i. Ibland funkar det även om man bär honom på armen men art han ligger på underarmen och man går runt tills han somnar (dock tungt efter ett tag) eller att jag lägger han mot bröstet med nappen i munnen och försöker blocka så han inte ser så mycket runt omkring tillslut tröttnar han. Känner även igen det där med armarna som sprattlar till, höll på bli tokig när man tänkte äntligen och så slog han upp armen! Hoppas ni hittar något bra sätt. Det kommer bli bättre :)

• visa0

Startade en annan tråd gällande hans matvanor, att han äter lite och ofta. Blev upplyst om att det kan göra så han får ont i magen, det kanske också hänger ihop och ger lite sämre sömn/svårare insomning. Så tänkte att det kanske är bra att få bukt med hans "dåliga" matvanor och sedan pröva det där med snutte. Han brukar ju gilla att "gosa in sig" i mjuka grejer, även lägga han in sin säng för att sova på engång och inte störa honom såvida han inte gråter. Fungerar inte det får jag testa vibrerande sitter och hårfön. Testade sån där elektriskgunga+dammsugare hos en kompis och då slocknade han faktiskt vid ett tillfälle, så kanske är nått att satsa på i värsta fall..Dock fungerade det bara en gång, men han kanske måste sättas ner i precis rätt ögonblick. Vi har lite ont om plats bara :P

• visa0

Idag har han somnat ovanligt fort (halleluja!). Det jag gjorde var att låta han sitta i famnen framför tvn, samtidigt som jag puffade honom i rumpan och hade dammsugaren eller annat white noise ljud på. Hittade ett ljud på Youtube som han blev väldigt lugn av. Självklart är man ju nu orolig för att han typ ska bli "beroende" av dessa ljud... Men de går åtminstonde att stänga av, finns ju ingen knapp för att göra honom pigg och glad tyvärr. Men nu håller jag tummarna för att detta fungerar för oss, så jag kan få tillbaka den glada killen som han egentligen är :)

• SpinderellaTarantella

Med barn 1 har vi haft stora problem med att få henne att somna, både dagtid och kvällstid. Det började kring 6 månaders ålder och pågår än idag när hon är 3, 5. Jag har tyvärr inga handfasta råd att ge, vi har provat allt men inget fungerar.

Det jag dock har lärt mig och som jag tänker på nu när barn nr 2 snart är 5 månader, är att inte fastna i ritualer som man inte vill köra med framåt. Alltså tänk långsiktigt. Vid 3-4 månader börjar det bli viktigt med rutiner, så skapa redan nu rutiner som håller och som du tycker är okej. I ren desperation är det lätt att ta den enkla vägen, men i långa loppet kanske det inte är så kul att t ex barnet alltid måste vaggas till sömns, vagnas, köras i bil etc.

Vi satt bredvid dotterns spjälsäng och typ "låtsassov" i två timmar varje kväll under ett års tid och när vi försökte bryta detta skrek hon tills hon spydde. Efter många om och men lyckades vi bryta det, men nu bråkar hon på andra sätt...

En annan sak jag tänker på nu med tvåan är att inte hålla på i det oändliga. Somnar han inte tar jag upp honom och tar en paus ett tag. Håller inte på i timtal denna gång.

Det är du som förälder som måste bestämma hur du vill att läggningen ska gå till och försöka styra barnet dit!

Jag kör uteslutande på vagnen dagtid och sängen kvällstid och har haft fasta rutiner på det sen han var ca tre månader. Det hoppas jag på att det håller framåt också....

Lycka till!

• I969

För-trött-för-att-äta-för-hungrig-för-att-sova skulle jag säga. För oss har det funkat med powernap! La bebis i vaggställning i sjalen när han började bli kvällsgnölig, skumpade runt ordentligt och klappade bebisrumpa, gärna med musik på. När bebis somnade lät jag honom sova max 5 min sen strök jag honom över huvudet för att väcka och när han precis vaknade (fast fortfarande var långt borta) så trattade jag in kvällsflaskan, hela tiden vandrande omkring i huset. På det lite kvällsmassage, pyjamas och amning i sängen (tror att det kan funka ok även utan). Sen la jag inom i vagnen i vårt mörklagda sovrum och hade t.o.m. en bit mörkläggningstyg som jag kunde lägga över suffletten precis vid insomningen. Vaggade lite, så somnade han bums.

• I969

Tycker överhuvudtaget att mina bebisar ätit bäst när de preciiis (knappt) vaknat, vare sig det gällt tutte eller flaska,

• visa0
    SpinderellaTarantella skrev 2013-08-15 20:36:22 följande:
    Det jag dock har lärt mig och som jag tänker på nu när barn nr 2 snart är 5 månader, är att inte fastna i ritualer som man inte vill köra med framåt. Alltså tänk långsiktigt. Vid 3-4 månader börjar det bli viktigt med rutiner, så skapa redan nu rutiner som håller och som du tycker är okej. I ren desperation är det lätt att ta den enkla vägen, men i långa loppet kanske det inte är så kul att t ex barnet alltid måste vaggas till sömns, vagnas, köras i bil (...) En annan sak jag tänker på nu med tvåan är att inte hålla på i det oändliga. Somnar han inte tar jag upp honom och tar en paus ett tag.

Känner att det är så himla svårt med rutiner. Vi byter blöja, på med pyjamas och sedan idag blev det mys i soffan och bus i sängen och sedan efter lite bråk slocknade han i sin egen säng. Vi vart helt chockerade, så har vi tur är det påväg att vända! Men den ritualen tog ju iofs 1,5-2t och det är ju inget jag egentligen vill. Men har du tips på "bra" ritualer? Vad gör ni tex med er 5 månaders? Nej vi håller inte heller på i all oänlighet, själva ritualen är väl byta blöja, pyjamas, mat och sedan mysa sen sängen på kvällen för att sova. Men idag funkade inte det så för att försöka hålla de hysteriskt trötthetskriken borta så busade vi även med honom.. hur hade tex du gjort istället? :)
    I969 skrev 2013-08-15 21:06:54 följande:
    För-trött-för-att-äta-för-hungrig-för-att-sova skulle jag säga. För oss har det funkat med powernap!

Ja den tanken har också slagit mig "för trött för att äta och för hungrig för att sova", men idag har även maten fungerat något bättre och sömnen med, även om han inte är som innan. Så det kanske hänger ihop de där två :)
  • SpinderellaTarantella

Från början när han var mini mini så somnade han ju med mig i min famn, men sedan typ tre månaders ålder somnar han ensam i sin säng.

Vi byter blöja, sätter på pyamas och matar (flaska) på nedervåningen och sedan går jag upp och lägger honom i hans säng. Vi finns hela tiden rummet, men utom synhåll och han somnar oftast inom 20 min. Ibland får man stoppa i honom nappen några gånger och om han protesterar och börjar "jobba upp sig" så brukar jag stå och stryka honom över kinden en stund till han lugnar sig. Är han lite för pigg eller har svårt att komma till ro så brukar jag hänga dit en mobil som han kan titta på en stund. Den tar jag dock bort när det är sovdags så att han inte "fastnar" i den.

Poängen är att jag vill att han ska somna ensam i sin säng utan så mycket hjälp så att vi inte fastnar i samma mönster som med syrran.

Han protesterade lite i början och vid något tillfälle har jag fått ta upp honom en stund (även om man bör undvika det) när han har varit otröstlig och inget annat funkat. Men då har jag lagt ner honom igen så han ändå somnat i sin säng när han lugnat sig.

Detta funkar som sagt bra för oss än länge och jag hoppas det består. På dagen har han inte så fasta sovtider än men han sover alltid i vagnen för att på så vis också skilja på dag-och nattsömn.

• Palma 81

Jag har samma problem som du har med min dotter. Vad jag än gör vill min lilla tjej inte somna utan skrik senaste 10 dar. Hon är 4 månader nu och har sovit utan problem i 5-6 timmar per natt innan. Men senaste tiden vaknar hon varje timme även på natten och det hjälper inte att jag vaggar eller lägger henne bredvid mig. På dagarna skriker hon sig till sömns. Hon vill inte att jag vaggar henne eller lägger ifrån henne så att hon somnar själv . Jag har sjungit för henne, spelat upp lugnande musik som hon tyckte om innan och försökt lägga henne lite tidigare. Ingenting jag gör hjälper. Känner mig som urusel mamma som inte kan trösta sitt barn! Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Nu ligger hon och sover efter en timmas skrikande och hon snyftar i sömnen och jag mår jätte dåligt, gråter över detta och är riktigt deprimerad. vet inte vart mitt barn har tagit vägen och var är min moders instinkt??? Hon är inte mitt första barn heller.. Annars är hon glad och frisk liten tjej. Ni kloka mammor där ute finns det slut på det här?

Svar på tråden Vad är era TIPS för att söva svårsövd 3månaders bebis?