• visa0

Vad är era TIPS för att söva svårsövd 3månaders bebis?

Jag har en liten grabb på 3 månader (14,5 vecka) som absolut inte vill sova! Han har alltid vart något svårsövd, men inte alls på den här nivån. Tidigare kunde han somna i famnen efter att ha bråkat ett par minuter, men nu är det totalt omöjligt. 

Känns som vi prövat allt för att få honom att sova varken, vagn, vagga, ligga själv, ligga på mage, sätta på White noise ljud, klassisk musik eller sitta och skumpa på pilatesboll fungerar. Ibland fungerar det att åka bil, om han är extremt trött -men inte gnällig, ibland fungerar det att gå ut med honom i sele, men oftast är det ren utmattning som tillslut tar knäcken på honom. 

Såhär är det från morgon till kväll (ej på natten *peppar peppar*), jag ser ju att han är trött och tar honom precis då han börjar gnugga ögon eller gäspa för att sova. Oftast "gosar" han in sig och blundar, men så fort han slappnar av så sprattlar han till och börjar veva och vifta. Det är precis som att han verkligen inte vill sova, fastän han är jättetrött. När vi är ute och går i selen måste han vara vänd utåt, annars blir han hysterisk... Han vill se ALLT och ögonen är stora som tefat. Jag har även testat att skriva ner när det börjar synas att han är trött för att hinna "ta honom" innan övertröttheten kickar in, men utan resultat.

Problematiken började för ca. 1 vecka sedan, i samband med vaccinationen. Vet inte om det finns något egentligt samband eller om det bara är slumpen. Man har ju läst diverse berättelser om "vaccinskador" och kan inte låta bli att oroas.

Jag tänker att det kanske är den 4e utvecklingsfasen? Vet att det kanske är lite "tidigt" för den att starta när han endast var 13,5vecka... Men jag upplever att han alltid vart lite tidigare med att lära sig nya saker. Jag har ju visserligen ingen jättekoll på hur andra bebisar i hans ålder är men när jag läser "att växa och upptäcka världen" så ligger han oftast något före i de moment de kan vid en viss ålder. 

Ni med liknande erfarenheter, har ni något tips? Vad har fungerat för er? Är detta bara en fas? När brukar det isf ge med sig? Kan det bero på vaccinationen?

Jag ammar inte, så kan inte amma honom till sömns heller och ge ersättning för att lugna honom fungerar inte och att försöka mata honom proppmät går inte heller. Han äter bara pyttelite åtgången och tvärvägrar sedan att ens öppna munnen för nappflaskan.           

• Svar på tråden Vad är era TIPS för att söva svårsövd 3månaders bebis?
  • SpinderellaTarantella
    Palma 81 skrev 2013-08-16 14:50:41 följande:
    Jag har samma problem som du har med min dotter. Vad jag än gör vill min lilla tjej inte somna utan skrik senaste 10 dar. Hon är 4 månader nu och har sovit utan problem i 5-6 timmar per natt innan. Men senaste tiden vaknar hon varje timme även på natten och det hjälper inte att jag vaggar eller lägger henne bredvid mig. På dagarna skriker hon sig till sömns. Hon vill inte att jag vaggar henne eller lägger ifrån henne så att hon somnar själv . Jag har sjungit för henne, spelat upp lugnande musik som hon tyckte om innan och försökt lägga henne lite tidigare. Ingenting jag gör hjälper. Känner mig som urusel mamma som inte kan trösta sitt barn! Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Nu ligger hon och sover efter en timmas skrikande och hon snyftar i sömnen och jag mår jätte dåligt, gråter över detta och är riktigt deprimerad. vet inte vart mitt barn har tagit vägen och var är min moders instinkt??? Hon är inte mitt första barn heller.. Annars är hon glad och frisk liten tjej. Ni kloka mammor där ute finns det slut på det här?

Vad äter hon? Får hon i sig tillräckligt med mat?
  • visa0
    Palma 81 skrev 2013-08-16 14:50:41 följande:
    Jag har samma problem som du har med min dotter. Vad jag än gör vill min lilla tjej inte somna utan skrik senaste 10 dar. Hon är 4 månader nu och har sovit utan problem i 5-6 timmar per natt innan. Men senaste tiden vaknar hon varje timme även på natten och det hjälper inte att jag vaggar eller lägger henne bredvid mig. På dagarna skriker hon sig till sömns. Hon vill inte att jag vaggar henne eller lägger ifrån henne så att hon somnar själv . Jag har sjungit för henne, spelat upp lugnande musik som hon tyckte om innan och försökt lägga henne lite tidigare. Ingenting jag gör hjälper. Känner mig som urusel mamma som inte kan trösta sitt barn! Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Nu ligger hon och sover efter en timmas skrikande och hon snyftar i sömnen och jag mår jätte dåligt, gråter över detta och är riktigt deprimerad. vet inte vart mitt barn har tagit vägen och var är min moders instinkt??? Hon är inte mitt första barn heller.. Annars är hon glad och frisk liten tjej. Ni kloka mammor där ute finns det slut på det här?

Igår upptäckte jag att han lugnade sig markant om vi satte oss framför TVn med monotomt ljud och en flaska med mat. Då slocknade han ovanligt fort.

Idag har jag burit runt på honom HELA dagen, jag har städat och han har suttit i sele på magen och det har funkat så länge han inte vart övertrött. När han blivit trött och börjat gnälla har han fått mat och därmed också blivit tillräckligt trött för att kunna somna in även i selen :O

Ikväll gick nattningen som brukar ta minst 1timma endast 15minuter! Vi bytte blöja, tvättade av honom med ljummet vatten på skötbordet (att bada gör honom mer uppspelt) och i samband med detta "pratade" vi och busade lite, sen så satte vi oss på sängkanten framför TVn med mat. Han höll på att slockna i famnen men just då tog maten slut och han började sprattla, men då visste jag ju att han var ordentligt trött och "lugn" så la ner honom i hans säng, puffa rumpan någon minut och sedan somna han! Jag vågar inte hoppas på något ännu, så här snabbt har det ju endast gått idag så kanske är en tillfällighet. Men vad tycker din bebis om tv? Hur reagerar hon på monotoma ljud?    

Vi har inte problem med att han vaknar oftare än vanligt på natten (*peppar peppar*), utan att han är extremt svårsövd. Han vaknar som vanligt varannan/var tredje timma för mat, men sedan somnar han om. Men jag har läst att White noise ljud kan hjälpa bebisar att sova längre, kanske värt att testa för er? Behöver ju inte ta dammsugaren som vi gör när det är som värst, utan finns ju typ ljudet av porlande bäckar eller vattenfall osv. Men man ska tydligen ha det på mycket högre volym än vad man tror, det ska tex vid skrik överrösta barnets egna skrik (om de skriker) men inte vara så högt att det blir obehagligt.
  • Fiamedbarn

Om detta sker i samband med att han är jätteintresserad av att upptäcka världen kan jag tänka mig att han får många nya intryck som är skrämmande och förvirrande som han inte riktigt ännu kan förstå och bearbeta. Att somna är ju att förlora kontrollen och är man inte riktigt trygg blir det ju obehagligt! Så jag tror det är en fas han går igenom.

Jag tror att din son behöver extra mycket trygghet, kärlek och uppmärksamhet just nu. Se till att han blir stimulerad på dagarna (inte minst fysiskt!) men inte överstimulerad och se till att ni har lugnt innnan han ska sova så att han får en chans att varva ner. Utan TV och massa intryck. Lägg honom gärna i din egen säng och ligg och mys, läs, gosa och prata lugnt om hur fin han är och förklara enkelt vad som hänt under dagen för att hjälpa honom att landa och slappna av.

Jag tror i alla fall att han behöver mycket närhet och trygghet nu för att få hjälp att lugna det kaos som uppstår när alla intryck som är spännande på dagen men skrämmande på kvällen börjar snurra runt. Och somna/sov gärna bredvid honom om det går.

Lycka till! 

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • visa0
    Fiamedbarn skrev 2013-08-16 20:29:32 följande:
    Om detta sker i samband med att han är jätteintresserad av att upptäcka världen kan jag tänka mig att han får många nya intryck som är skrämmande och förvirrande som han inte riktigt ännu kan förstå och bearbeta. Att somna är ju att förlora kontrollen och är man inte riktigt trygg blir det ju obehagligt! Så jag tror det är en fas han går igenom.

Jag tror att din son behöver extra mycket trygghet, kärlek och uppmärksamhet just nu. Se till att han blir stimulerad på dagarna (inte minst fysiskt!) men inte överstimulerad och se till att ni har lugnt innnan han ska sova så att han får en chans att varva ner. Utan TV och massa intryck. Lägg honom gärna i din egen säng och ligg och mys, läs, gosa och prata lugnt om hur fin han är och förklara enkelt vad som hänt under dagen för att hjälpa honom att landa och slappna av.

Jag tror i alla fall att han behöver mycket närhet och trygghet nu för att få hjälp att lugna det kaos som uppstår när alla intryck som är spännande på dagen men skrämmande på kvällen börjar snurra runt. Och somna/sov gärna bredvid honom om det går.

Lycka till! 

Jag upplever att TVn och sitta i famnen och äta är det enda sättet att för tillfället få honom lugn. Ligga ner och mysa i sängen, med bok eller liknande hade jag gärna gjort, men han ligger bara och vevar, viftar och tillslut skriker. Han kan vända sig emot mig och gnugga in huvudet för att han är trött och blunda, men där tar det också stopp. Somnar gör han dessvärre inte. 

Fungerar det här ett par dagar så kommer jag pröva att sitta på kanten/ligga i sängen utan TVn. För jag anser inte heller att TVn är det optimala, men just nu är det de ända som fungerar. Men jag prövar olika metoder varje dag under förmiddagsvilorna så förhoppningsvis hittar jag snart ett sätt där man kan utesluta TV :)
  • Fiamedbarn
    visa0 skrev 2013-08-16 20:49:06 följande:

Jag upplever att TVn och sitta i famnen och äta är det enda sättet att för tillfället få honom lugn. Ligga ner och mysa i sängen, med bok eller liknande hade jag gärna gjort, men han ligger bara och vevar, viftar och tillslut skriker. Han kan vända sig emot mig och gnugga in huvudet för att han är trött och blunda, men där tar det också stopp. Somnar gör han dessvärre inte. 

Fungerar det här ett par dagar så kommer jag pröva att sitta på kanten/ligga i sängen utan TVn. För jag anser inte heller att TVn är det optimala, men just nu är det de ända som fungerar. Men jag prövar olika metoder varje dag under förmiddagsvilorna så förhoppningsvis hittar jag snart ett sätt där man kan utesluta TV :)
    TV:n kan vara bra på flera sätt! Inte minst för den uttråkade föräldern som sitter timme ut och timme in med ett övertrött barn som vägrar låta sig nattas
  • Palma 81
    SpinderellaTarantella skrev 2013-08-16 18:46:09 följande:
    Vad äter hon? Får hon i sig tillräckligt med mat?

Hon äter ersättning och växer jättebra. Äter var tredje timma på dagen. Oftast vill hon inte äta på natten
  • Fiamedbarn

Ett annat tips är att lägga sig tillsammans i sängen och - låtsas somna! Andas tungt, ligg alldeles stilla. Det finns inget som stimulerar sömn så bra som nån annan som sover! Det märker jag själv när jag nattar min son Jag har också sjungit mycket vaggvisor...det ska vara lite tråkigt, tryggt och upprepande. Det fungerar också bra att smeka honom över ögat/ögonbrynet ner mot kinden eller på magen (han har blivit helt beroende av maggos efter ett enda tillfälle!). Vi hade också en skakade babysitter med djungelljud som var helt fantastisk!

• visa0
    Fiamedbarn skrev 2013-08-16 21:41:56 följande:
    Ett annat tips är att lägga sig tillsammans i sängen och - låtsas somna! Andas tungt, ligg alldeles stilla. Det finns inget som stimulerar sömn så bra som nån annan som sover! Det märker jag själv när jag nattar min son Jag har också sjungit mycket vaggvisor...det ska vara lite tråkigt, tryggt och upprepande. Det fungerar också bra att smeka honom över ögat/ögonbrynet ner mot kinden eller på magen (han har blivit helt beroende av maggos efter ett enda tillfälle!). Vi hade också en skakade babysitter med djungelljud som var helt fantastisk!
    Min son slappnade av jättebra förr när man smekte honom över pannan/ ögonbrynen och somnade alltid när han var trött. Nu verkar det som att han har förstått att det gör att han somnar, så nu vrider han på huvudet åt alla håll för att man ska sluta ;)

Låtsas sova har jag inte testat, men kanske ska pröva det! Ska pröva bok igen också... Hade vart en mysig rutin att få in :)    
  • Palma 81
    visa0 skrev 2013-08-16 20:20:14 följande:
    Igår upptäckte jag att han lugnade sig markant om vi satte oss framför TVn med monotomt ljud och en flaska med mat. Då slocknade han ovanligt fort. Idag har jag burit runt på honom HELA dagen, jag har städat och han har suttit i sele på magen och det har funkat så länge han inte vart övertrött. När han blivit trött och börjat gnälla har han fått mat och därmed också blivit tillräckligt trött för att kunna somna in även i selen :O Ikväll gick nattningen som brukar ta minst 1timma endast 15minuter! Vi bytte blöja, tvättade av honom med ljummet vatten på skötbordet (att bada gör honom mer uppspelt) och i samband med detta "pratade" vi och busade lite, sen så satte vi oss på sängkanten framför TVn med mat. Han höll på att slockna i famnen men just då tog maten slut och han började sprattla, men då visste jag ju att han var ordentligt trött och "lugn" så la ner honom i hans säng, puffa rumpan någon minut och sedan somna han! Jag vågar inte hoppas på något ännu, så här snabbt har det ju endast gått idag så kanske är en tillfällighet. Men vad tycker din bebis om tv? Hur reagerar hon på monotoma ljud?     Vi har inte problem med att han vaknar oftare än vanligt på natten (*peppar peppar*), utan att han är extremt svårsövd. Han vaknar som vanligt varannan/var tredje timma för mat, men sedan somnar han om. Men jag har läst att White noise ljud kan hjälpa bebisar att sova längre, kanske värt att testa för er? Behöver ju inte ta dammsugaren som vi gör när det är som värst, utan finns ju typ ljudet av porlande bäckar eller vattenfall osv. Men man ska tydligen ha det på mycket högre volym än vad man tror, det ska tex vid skrik överrösta barnets egna skrik (om de skriker) men inte vara så högt att det blir obehagligt.

Min dotter har precis somnat och på kvällen brukar det fungera att ge henne mat så somnar hon om hon är trött. Men jag kan ju inte ge henne flaska varje gång hon vaknar på natten. Och hon vill inte heller ha det, jag har försökt vid 2-3 tiden. Det konstiga är att hon sover så fint nu men om exakt en halv timma kommer hon hon vakna, klaga i en halv timma och så gör hon varje timma. Ibland somnar hon om när hon får nappen och jag vaggar henne lite, ibland gråter hon jätte mycket. White noise har jag erfarenhet av sedan min son. På dagarna kunde han bara somna till tinande vatten i badrummet och vaggas. Har testat det med min dotter, fungerade 2 ggr. Idag gick inte ens det. Jag ska nog göra som du gör , ha henne i sele och bära hela tiden så ska vi se om hon blir tryggare. Värt ett försök. Jag bär på henne mycket nu också, hon vill alltid ha mig eller min man i närheten. Annars gråter hon. Men jag ska anstränga mig att göra det ännu mer. Hon kanske behöver det.
  • Fiamedbarn
    Palma 81 skrev 2013-08-16 22:01:02 följande:

Min dotter har precis somnat och på kvällen brukar det fungera att ge henne mat så somnar hon om hon är trött. Men jag kan ju inte ge henne flaska varje gång hon vaknar på natten. Och hon vill inte heller ha det, jag har försökt vid 2-3 tiden. Det konstiga är att hon sover så fint nu men om exakt en halv timma kommer hon hon vakna, klaga i en halv timma och så gör hon varje timma. Ibland somnar hon om när hon får nappen och jag vaggar henne lite, ibland gråter hon jätte mycket. White noise har jag erfarenhet av sedan min son. På dagarna kunde han bara somna till tinande vatten i badrummet och vaggas. Har testat det med min dotter, fungerade 2 ggr. Idag gick inte ens det. Jag ska nog göra som du gör , ha henne i sele och bära hela tiden så ska vi se om hon blir tryggare. Värt ett försök. Jag bär på henne mycket nu också, hon vill alltid ha mig eller min man i närheten. Annars gråter hon. Men jag ska anstränga mig att göra det ännu mer. Hon kanske behöver det.
    Du tror inte att hon vill somna/sova bredvid dig? Det där beteendet känner jag igen när min son var yngre. Och eftersom han alltid sovit så bra själv i spjälsängen så var det ju där vi lade honom. Men när vi började natta honom i vår säng tills han somnade och sen bar in honom har han sovit så mycket bättre! Det blev också viktigt att få en mysstund tillsammans med gos, närhet, saga, prat och kel. Och gärna prata om vad man varit med om under dagen - att gå igenom dagen i detalj - så att man hjälper barnet att få ihop sin värld som ju är mycket svåröverskådlig när man är så liten!
  • Palma 81
    Fiamedbarn skrev 2013-08-16 22:08:55 följande:
    Du tror inte att hon vill somna/sova bredvid dig? Det där beteendet känner jag igen när min son var yngre. Och eftersom han alltid sovit så bra själv i spjälsängen så var det ju där vi lade honom. Men när vi började natta honom i vår säng tills han somnade och sen bar in honom har han sovit så mycket bättre! Det blev också viktigt att få en mysstund tillsammans med gos, närhet, saga, prat och kel. Och gärna prata om vad man varit med om under dagen - att gå igenom dagen i detalj - så att man hjälper barnet att få ihop sin värld som ju är mycket svåröverskådlig när man är så liten!

Har testat det oxå. Har inte gett resultat för 2 kvällar sedan. Men jag kanske ska testa igen. När hon föddes sov hon med mig i 5-6 veckor. Eller "på" mig till och med första veckan. Jag tycker att det är ganska mysigt att samsova med barnen även om man blir väldigt stel Men jag tyckte synd om min man som är så rädd när hon sover mellan oss så hon fick sova i sin säng.
  • SpinderellaTarantella

Jag tipsa om barnläkaren Berndt Eckerbergs metod och broschyrer som finns på www.eckerberg.se. Jag hade kontakt med honom under en period och hans metod funkar faktiskt, om man orkar vara ihärdig nog.

Om inte annat finns mycket bra fakta om barns sömn på hemsidan

• Alexi
    SpinderellaTarantella skrev 2013-08-17 20:42:57 följande:
    Jag tipsa om barnläkaren Berndt Eckerbergs metod och broschyrer som finns på www.eckerberg.se. Jag hade kontakt med honom under en period och hans metod funkar faktiskt, om man orkar vara ihärdig nog.
    Om inte annat finns mycket bra fakta om barns sömn på hemsidan
    Jag hoppas jag missförstår dig, för är det 5mm du rekommenderar så vill jag vara tydlig till TS och andra med att många inkl jag anser den metoden vara ren psykisk misshandel och hör absolut inte hemma i en tråd om en normal tremånaders bebis!
  • Fiamedbarn
    Palma 81 skrev 2013-08-17 18:56:35 följande:

Har testat det oxå. Har inte gett resultat för 2 kvällar sedan. Men jag kanske ska testa igen. När hon föddes sov hon med mig i 5-6 veckor. Eller "på" mig till och med första veckan. Jag tycker att det är ganska mysigt att samsova med barnen även om man blir väldigt stel Men jag tyckte synd om min man som är så rädd när hon sover mellan oss så hon fick sova i sin säng.
    Jag bli också stel av att sova med min son, när han var liten för att jag inte skulle klämma honom och när han är större för att inte väcka honom. Men vi löser det med att en av oss lägger oss i ett annat rum. Ett tips är också ett sånt där "nest" när barnen är riktigt små,

Jag tänker att ju mer trygghet och närhet barnet får, ju mer självständigt blir det sen
Svar på tråden Vad är era TIPS för att söva svårsövd 3månaders bebis?