Inlägg från: boboolicious |Visa alla inlägg
  • boboolicious

    BF december/januari i Stockholm eller norrort

    Hej!

    Jag är också gravid och är beräknad 28/12 och jag bor i hallonbergen.
    Har också ett barn sen tidigare, hon är 12 (blir 13år i feb).
    Jag e 31 år och vore roligt att få följas åt!

    Jag har ansökt om planerat kejsarsnitt, och ska föda på ks i solna,
    någon som ska också ha kejsarsnitt eller föda på k.s i solna??

           

  • boboolicious

    tack desamma! jag är i vecka 26 :)
    Oj ja fick henne när jag var 18 så det här blir en liten sladdis hihihihiHjärta

    ja man kan ansöka, man måste gå på samtal och de måste finnas en anledning till varför
    för att man ska få det godkänt, man går på aurora och sen bestämmer en läkare.
    Jag har fruktansvärd förlossnings skräck och total vägrar föda vaginalt.
    Har dessutom varit sjuk (-07) fick 3 st blodproppar och op hjärtat så vill helst inte stressa mig igenom
    en förlossning med min sjukdomshistoria.
    Jag födde min dotter vaginalt och slapp klippa och sy osv men smärtan kommer jag ihåg som det vore igår.

    De vore finnas en facebook grupp också så man kan hålla kontakten, eller? Skrattande     
             

  • boboolicious

    Oj vad ung du var, jag som alltid får höra att jag var ung när jag fick min dotter.
    Var ju ifs 17 när jag blev gravid och blev 18 några månader innan jag födde.

    Hur har din graviditet varit tills nu då?
    Jobbar du? Hur tycker du att den här graviditeten har varit jämfört med din första?

    Jag e inte heller så duktig o absolut inte på den här sidan (är ny här) men fb har ju nästan alla och där kan man ju hålla kontakten där också, bara en tanke Skrattande        

  • boboolicious
    Martinas2underbarabarn skrev 2013-09-23 10:21:48 följande:
    Mina graviditeter har varit heelt olika. Min första hade jag bara molvärk/växt värk i stort sett och var hungrig på allt..medans den här har jag mått super dåligt. illamående, yrsel, svårt att äta saker, känslig för dofter, super ont i svank,rygg,rumpa och ben. Men jag lyckas aldrig få i mig tillräckligt med järn verkar det som även fast jag tar flera järntabletter om dagen så det gör mig nog ganska yrsligt. Men att min kropp inte kan ta upp järn så bra har mkt att göra med min sjukdom. Så den gör att jag mår mycket värre även än med första då jag var frisk.

    Jag är diagnostiserad med en systemisk/kronisk inflammatorisk sjukdom/SLE. Vilket gör att min kropps  immunförsvar angriper min kropp vilket skapar mycket inflammationer speciellt i leder och muskler. Vilket har försvårat mycket för mig i vardagen.
    Jag jobbar som frisör (vilket inte är det bästa för mig) så sen ungefär en vecka tillbaka har jag blivit sjukskriven tills vidare under graviditeten pga att det blev för mycket besvär. Får tyvärr inte ta så mycket till medicin heller endast kortison tabletter och sprutor när det behövs.
    Går även varje vecka och kollar på bebisens hjärta då min sjukdom gör att det finns en ökad risk för bebisen att få AV block/hjärt block. Men den risken är som störst mellan v 18 och 24 och jag är i v 23 nu och allt ser bra ut än så länge så med lite tur så ser allt bra ut nästa vecka med och då kan vi andas ut lite mer =)  

    Hur har din graviditet varit tils nu då? märkt någon skillnad från din förra? =)

    Absolut håller med om fb! Men att skapa grupp är inget jag kan haha, men skickar gärna över min fb information till din mejl så kan du gärna adda mig så kan vi hålla kontakten även där =) 
    Ja samma här!! Första graviditeten hade jag inga problem bara tidiga sammandragningar och hungrig typ hela tiden hahahahaha samma med mitt hb värde, hade också det med första barnet och sen har jag ifs alltid lågt, men nu känner jag mig sjukt trött fast mina värden har gått upp.
    Så den här graviditeten är helt annorlunda och sjukt jobbig :( redan från första början har jag haft ont i magen, blödde tom i början, fick renit (som jag fortfarande har varje dag) som började i maj redan och kommer nog bara gå bort fören dagen jag fött bebisen (typ allergi, rinner från näsan heeeeela tiden och nyser och täppt i näsan ingenting hjälper) sover dåligt vaknar ofta av jag måste kissa och när jag varit på toa kan jag inte somna om för då börjar det rinna från näsan och måste snyta mig och de gör mig super pigg hahhahaha
    Sen har jag svårt och gå, de fick jag redan från dag ett typ, känns som jag har astma, svullna fötter som gör att jag har svårt att gå då de känns som de ska sprängas och svårt att gå jag får sammandragningar och lite foglossning och ryggont längst ner i ryggen (ska ringa imorgon till sjukgymnasten) och får inte glömma är att man mår illa heeeeela tiden och äter typ allt jag kan äta när jag inte mår jätte illa.
    hahahahha värsta klagolistan men det har varit och är inte en lätt gravididet den här gången :(
      

    Oj stackarn :( låter verkligen inte roligt, hoppas allt e bra nu med bebisen nu :)  

    ska adda dig på fb idag :)
  • boboolicious
    Martinas2underbarabarn skrev 2013-09-30 09:46:01 följande:
    Boboolicius- Fy vad jobbigt! Du har enligt mig iaf all rätt att klaga!
    Visst det är underbart att ha ett liv i sig och föda något så underbart till världen och bli mamma m.m...men allt detta snack om att "graviditet är ingen sjukdom" de enda som säger så tror jag är antingen dem med lätta graviditeter eller män! :P för man kan må såååå sjuukt dåligt!

    jag känner verkligen igen mig i det där att gå på toa konstant för det förstör verkligen hela nattsömnen :( men för mig är det typ jämt, jag känner mig nästan inkontinent hahaha :P
    det med att det känns som man helt plötsligt fått sämst kondition känner jag också igen mig i :P blir helt slut super snabbt...men för mig kan det också vara en dålig kombination av sle och graviditet då mina muskler blir svaga väldigt snabbt och börjar verka sen att man är trött för att dygnsrytmen är rubbad hjälper ju inte heller^^
    Har också fått tidiga sammandragningar var till läkaren igår då jag även fått lite blod :/ men allt var okej och inget hade öppnat sig men jag hade antagligen fått sammandragningar av en infektion så nu har jag fått antibiotika som förhoppningsvis ska göra att det försvinner =) 
    och ja foglossning fy!!!

    Men jobbar du heltid iaf trots alla dina besvär eller har du fått/valt att sjukskriva dig? =)
    Ja jag är sjukskriven från förra veckan och kommer vara det fram tills bebisen kommer om förhoppningsvis ca 10veckor, känner mig så stor mycket större än förra graviditeten och eftersom jag knappt orkar gå långa sträckor osv har jag gått upp ganska mycket, blir galen när jag läser här på olika trådar där tjejer klagar över att de gått upp 2 el 3 kg hahahaha

    Har äntligen fått en tid på aurora kliniken på ks, så hoppas nu man kan få ett datum till kejsarsnitt och att jag får de beviljat (fast alla barnmorskor jag träffat säger alla att jag kommer få det men de är ju faktiskt en läkare som ska bestämma) så är lite nervös! men samtidigt skönt att äntligen få komma dit iaf efter remisen skickades i början av juni!!!

    En annan fråga hur aktiva är ditt barn?? Jag blir jätte orolig när min bebis "sover" och inte rör inte så mycket på sig. Så jag köpte för några veckor sedan en "Angel sounds" men nu e jag lite orolig om man bör kanske inte använda den om det påverkar bebisen?? har använt den bara 2gg hahahaha
  • boboolicious
    Josefin1988 skrev 2013-09-30 10:43:06 följande:

    Har ni fått sjukskrivningen godkända och så? Man är ju alltid lite nervig vad de kommer säga..

    Är era flickor förväntansfulla över kommande syskon?
    Hej Josefin!

    Jag blev sjukskriven i fredags, pratade bara med min barnmorska och hon bokade en tid me en läkare på bvc och jag var sjuk nervös innan men hon gav mig det på en gång, tror det beror också på vad du har för "problem" eftersom de säger att "vara gravid är inte en sjukdom" men jag sa mina problem och de var inga problem så jag tror jag oroade mig helt i onödan. 

    Ja min dotter har tjatat sen hon var liten att hon vill ha ett syskon, men vi får väl se vad hon tycker när bebisen kommer, hon har ju varit ensam så länge (snart 13år).

    Kul att höra att ni har också fått stora bebisar! Min dotter var 4035g men föddes 2dagar innan beräknad förlossning. Och det gick ganska snabbt de satte igång mig vid 9 på morgonen och födde henne 13.55 fick dessutom sova 1h pga ryggbedövningen.

              
  • boboolicious
    Martinas2underbarabarn skrev 2013-09-30 19:14:50 följande:
    Hahaha lr hur 2-3 kg är väl ingenting :p med min dotter gick jag helt bananas ich gick upp typ 25 kg :O ett helvette att få bort fortfarane inte fått bort allt :/ men den här gången har jag än så länge gått upp 6kg skulle jag tro är livrädd att det ska bli som sist så på så sätt är det nog tur att jag haft mkt illamående så jag inte stoppat i mig för mkt onödigt :p men sist var jag också super svullen så det gav endel vikt och det blir ju jobbigt att röra sig då vilket naturligt gör att man lägger på sig ännu lite mer :/ men den här gången har jag inte blivit lika svullen så ber till gud på att det håller sig så :p Vad skönt att du äntligen fått en tid efter en sån lång väntan! Håller jag tummarna att det går som du vill! men det tror jag säkert om barnmorskorna tom hållit med i din önskan :) Den här lillkillen är ganska så livlig :) började känna honom väldit tidigt också mycket tidigare än med min dotter. Men jag känner av att barnet är mycket livligare och igång när jag ligger och vilar eller sitter och tar det lugnt :) ungefär som direkt jag börjar gå och röra mig så vaggas han till sömns :p men jag kan också bli jätte nojig om allt är som det ska ibland speciellt nu när vi jar varit inne i risk veckor och kollat barnet varje vecka så blir det automatiskt att när det varit lugnt för länge blir jag livrädd pch sätter mig ner oxh börjar trycka på magen för att se om jag känner några buffar tillbaka :p Jag måste faktiskt erkänna att jag aldrig hört talas om "Angel sound" vad är det? Är det ett sånt där halsband som ska klinga mot barnet eller är jag helt ute å cyklar? :p

    ja jag gick upp nästan 30kg med min första och alla andra i min familj och släkt hahahaha min kusin o min moster gick upp tom 40kg. 
    Hoppades att inte gå upp så mycket men slutade röka när jag upptäckte att jag var gravid, så de blev lite mer godis hahahaha
    men jag går ner ganska snabbt, förlorade allt med dottern ganska snabbt men sen slutade jag röka 2012 på våren och då hade jag redan gått upp lite och gick upp 8kg mer så började träna och på några månader gick jag ner 14kg men då tränade jag mycket och åt bara nyttigt.
    Nu har jag gått upp 13kg!!! men sammtidigt känner jag ingen panik heller förutom när jag läser på dessa trådar när tjejer nojjar sig över några kg. 
    De är ju trots allt ca 10veckor kvar lär ju iaf gå upp mer o mer Gråter

    Oj nej de e typ en grej som du sätter på magen och då kan du höra bebisens hjärtslag
    http://www.angel-sounds.se/ 

    Skrattande

          
  • boboolicious
    Josefin1988 skrev 2013-09-30 19:55:25 följande:
    Täby som Täby :)

    Jo det är väl typ 10 veckor innan. Men skönt om man kan få inkomsten via en sjukskrivning så man sparar på föräldrardagarna. Så blir ryggen inte värre så går det nog till mitten av dec hoppad jag.

    Haha, det är så gulligt med deras förslag. Erik är iaf lite mer tilltalande än Baloo hehe :). Maximilian är nu 5 1/2 så han har mycket härlig vilja att bestämma hur saker ska fungera och det med att pappa ska byta blöja håller jag helt med om :).

    Vet inte hur hon kunde missa och fylla i att jag tar droger men ska bli intressant att fråga henne nästa vecka jag ska dit.

    Det som kan hända när vi har olika blodgrupper är väl mest att jag kan få i mig hans blodgrupp så att man behöver göra en blodtransfusion och viseversa. Så då ska jag dit till ks för att få nån spruta som ska göra nåt. Är inte 100 insatt i det. Är inget farligt direkt så länge man kollar upp efter förlossning.

    Min lilla kille i magen är riktig aktiv. T om att det är jobbigt ibland för det är ju som sagt livligast när man själv vill vila. Men det viktigaste är väl att känna efter att det inte blir nån större skillnad i rörelsemönster i magen. Dock ska man inte glömma att
    Det blir oftast mindre rörelser mot slutet när det blir trängre.

    Kan hålla med om när man läser om andra som gnäller över att man går upp ett par kilon under grav. Men hallå! Man ska föda ett barn som minst kanske ska väga 3000g + allt vatten och moderkakan som finns i magen. Man ska inte direkt köra 5:2 diet eller nåt :)
    Gick dock upp 30 kg med Maximilian så det var rätt tungt. När jag skulle börja kämpa bort kilona så pajade jag knät. Så hav mer eller mindre upp träningen i väntan på nr 2. Men av nån anledning är jag inte nå vidare hungrig nu och hade tydligen bara gått upp 3,5 kg senast jag var på MVC. Tror jag har massa extra fett den tar ifrån så den tar näringen därifrån istället för det jag stoppar i mig, vilket är skönt isf :) slipper jag få skällning. Får Max gå upp 10 kg har de sagt.

    Boboolicious: vet du hur ett planerat kejsarsnitt går till? Tänker på när jag ska göra ett tillväxt ul och "baloo" skulle visa sig bli över 5 kg så är jag lite osäker på vaginal förlossning. Är lite smått rädd för ryggmärgsbedövning men man måste väl kunna bli sövd om man planerar in ett kejsarsnitt?
    oj jag skulle inte klara av om någon skulle säga till mig att bara gå upp 10kg :/
    Men ifs så måste man inte heller gå upp sjukt mycket heller (som jag hahahahha)
    Men känner bara paniken när jag är online här o läser dessa trådar.... eller ångest el vad man kallar det :)
    Jag har redan fått massa vätska i benen och känner på mig att jag kommer gå upp mycket mer än de 13kg jag har lagt på mig just nu Förvånad

    Ja man måste prata med sin bm och sen skickar hon en remiss till aurora kliniken och sen får man gå på samtal och sen träffa läkare. Nej de söver inte ner en på planerat kejsarsnitt om det inte är något akut (tror de är någon % bara som blir sövda) de bedövar bara :)
    Men prata med din bm hon kan förklara och speciellt om de handlar om en stor bebis.
    Jag ansöker om kejsarsnitt pga fruktansvärd förlossnings skräck och mina medicinska skäl, de godkänner ingen bara för man bara "vill" och har hört allt om tjejer inte blivit godkända och tvingast vf och de som fått beviljat på engång, men vad jag hört ska man vara medveten om vilka risker det är med en ks och skillnaden på en vf :)

    hoppas jag hjälpte dig lite :) Ska ju sj på fredag och hoppas verkligen att jag blir godkänd till att gå vidare, får först ett samtal.

    Skrattande              
  • boboolicious
    Josefin1988 skrev 2013-10-04 17:16:11 följande:
    Boboolicious: hur gick det idag??

    Förlåt att jag inte varit aktiv, var där men barnmorskan ville att jag ska föda "vanligt"
    fick sån panik där inne på rummet (tur att jag hade sambon) ska på ett till möte om ca 2veckor...
    Haft sån ångest efter mötet och ska nog ringa min bm i veckan pga att jag mår så dåligt, mår nu mycket värre än innan ang mötet på aurora. 
    Tur jag har sambon men behöver nog prata med någon annan också ang det här... Vill bara ha ett datum så jag kan andas ut.
    Ne som sagt, mår inte alls bra och känner mig ensam i mina tankar om det här....

           
Svar på tråden BF december/januari i Stockholm eller norrort