• Åsa

när skall man ringa efter ambulans

Många beställer ambulans "i onödan" tyvärr (och gör inte ambulansernas belastade situation bättre). Ser olika grupper där.
    Självcentrering eller okunskap om ambulansers funktion - Jag har jätteont med mitt vrickade, ev brutna, ben så då ska förstås sjukvården hämta mig. Taxi i stället?? Men det är ju dyrt och jag måste ju till doktor.
     Min dotter är ju jättesjuk med sin maginfluensa, jag är orolig och vill till sjukhuset och dit tar man väl ambulans.

Otillräcklig kunskap om vad som ÄR akut och farligt för liv och lem eller ej. Där kan man givetvis sucka över den som åker in (med ambulans eller utan) för maginfluensa utan allmänpåverkan, en stukad fot eller inte. Å andra sidan kan det vara svårt för den enskilde att bedöma vad som är farligt/bråttom eller ej. En släkting till mig gick hemma länge med halsbränna/kräkningar och ont i magen innan han tog sig till vårdcentralen, där man ville skcika hem honom, men det när anhöriga insisterade visade sig handla om en atypisk hjärtinfarkt, med allvarliga följder. En kompis väntade ut dagsjukvården när hon drabbats av en kraftig allergisk reaktion utan känd orsak och fick skäll för det hos läkaren.

I det senare fallet kan jag se en gråzon i det här med ambulanser. Den som bor där det inte finns tät kollektivtrafik och inte har skjuts tillgänglig kan ta en taxi i stan men på mindre orter är det inte säkert att det ens finns någon tillgänglig på många timmar, och en sjuktransport kan också dröja länge. Alltså en situation där det kanske inte är akut nu men heller inte kan vänta det antal timmar det tar att ta sig dit på annat sätt, eller orkar ta sig til och med kollektivtrafik där den finns?  Kanske kan man spekulera i att även vissa som har begränsad ekonomi gör den övervägningen, när man faktiskt inte har råd med taxi. Mitt (andrahands)intryck är att personer med begränsad ekonomi faktiskt är överrepresenterade när det gäller "onödig" ambulansåkning; kanske handlar det om sådana faktorer då?

• Åsa
    Maggis skrev 2013-08-26 10:14:40 följande:

Du utgår ifrån att alla har råd att lägga de pengarna på en taxi? Newflash: så är det inte.
    Personligen skulle jag kunna ta en om man ser till det rent ekonomiska men om man någon gång råkat ut för ett migränanfall så vet man också hur man mår då. Illamående, ljuskänslig och vill helst inte röra sig. Helst få något smärtlindrande också så inte huvudet känns som om det ska vränga in och ut på sig själv. I min värld (och jag är sjuksköterska och inte speciellt handfallen när det kommer till sjukdomar och olycksfall) så är ett riktigt redigt migränanfall som inte viker på de läkemedel man i vanliga fall får lindring av helt tillräckligt skäl för en ambulanstransport.

Vi har vid flera tillfällen tagit emot migränpatienter som kommit till akuten med ambulans. Jag har överhuvudtaget aldrig hört det ifrågasättas. 
    Jag håller inte rakt av med. Jag förstår den person som känner att man inte orkar ta sig dit på annat sätt men det är inte helt rimligt att kanske en infarktpatient får vänta för att migränpatienten inte har pengar till taxi.
    Att sjukvårdspersonalen inte ställer sig att tjafsa med patienten om att det åkts taxi i onödan är tämligen självklart.
  • Åsa
    Maggis skrev 2013-08-26 10:48:01 följande:

Nej, det är inte helt rimligt och eftersom det görs en prioritering så är det lika orimligt att en infarktpatient skulle prioriteras under en migränpatient. Dessutom så är det väl ändå så att en person som saknar medel inte är mindre i behov av vård som någon som har råd. Ska man bli utan hjälp för att man inte har råd att ta sig till sjukhus, menar du? Vi ger inte vård baserat på om folk har råd eller inte i det här landet. Än.

Nu är det inte självklart att sjukvårdpersonal inte tjafsar med patienter om deras behov av vård. Sådant händer även om det är ovanligt. Men vi som personal pratar liksom med varandra och där kan det uttalas om någon tycker något är onödigt. Det har jag varit med men då i helt andra fall; aldrig med migränpatienter, som sagt. Majoriteten ambulanspersonal jag har träffat har förståelse för sjukdomsfall som folk här i tråden verkar döma ut som onödiga ambulansbehövande. Kanske för att de har erfarenheten med sig?

Nej, jag menar inte att en person som saknar medel är mindre i behov av vård (hoppas att du inte gör halmdockargument av detta). Jag ser dock ett problem (därmed inte sagt att jag har någon lösning klar på detta) i när sjukvårdens _akut_resurser används pga ren pengabrist hos enskild patient, som det handlar om hos en känd migränpatient. (I motsats till fall där det antingen är oklara symptom eller där personens brist på kunskap gör att ett ickeakut tillstånd uppfattas som akut.) Ambulansresurserna är inte i någon högre mån avpassade efter att hämta ickeakut sjuka inom ramen för akutverksamheten. Och även om personen med bröstsmärtor listas högre i prio så kan det ta en stund extra att hämta honom om ambulansen är ute i tjotahejti för att hämta en annan patient, kanske rentav redan har denn* i bilen; mig veterligt lastar man inte av patienter som väl hämtats ens när behovet kan antas vara högre på annat håll.
  • Åsa

Maggis: Migränexemplet tog jag från dig (som exempel på kronisk åkomma som näppeligen är akut om än outhärdlig); givetvis är det annorlunda om det finns extra faktorer inblandade. Men principen i resonemanget  - att akutsjukvården inte är dimensionerad efter ett stort antal ickeakuta åkommor - kvarstår ju, välj valfritt ickeakut exempel. Något som är (för utomstående) uppenbart ickeakut om än påfrestande då. Inte knepigare fall som den bosniska tanten med PTSD, panikångest och bensoabstinens som för sjuttonde gången kommer in med hjärtklappning/magont/andnöd - hon kan ju faktiskt just denna gång ha drabbats av en infarkt så hon är ett sämre exempel. 

Ja, det finns diverse effektivitetsbrister i sjukvården, både sådana sjukvården äger själva och sådana som beror på omvärlden. Jag återkommer dock till svårigheten  och det - för mig - inte helt sjlävklara när sjukvården tvingas ta på sig ickemedicinska problem av typ patientens ekonomi, eller varför inte den av dig nämnda bristen på boende på lämplig nivå för färdigbehandlade. Det är givetvis jättejobbigt för den som inte kan hoppa till bussen och inte har har råd att ta sig in för att få sin stukade fot ilndad och självklart har personen rätt till vård, men är ambulanssjukvården rätt nivå att hantera det?

• Åsa
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 12:24:39 följande:
    Nej, fattiga personer som åker i ondödan är inte överrepresenterade. Snarare tvärtom...det kan stå många fina bilar på gårdsplanen när man kommer...här kostar ambulans lika mkt som sjukresa.

Vill man ha råd om något är farligt eller inte så ringer man 1177, inte 112. Dom ska inte agera växeltelefonister utan lägga sin tid på att verkligen kunna hinna svara snabbt när det verkligen är brådis!  

Här kostar ambulans 150 spänn. Som skickas på faktura i efterhand. Som ofta inte betalas.

I den bästa av världar ringer personen 1177, i verkligheten inte alltid.
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans