Inlägg från: lövet2 |Visa alla inlägg
  • lövet2

när skall man ringa efter ambulans

Jag har varit lite för dålig på att ringa ambulans, men jag börjar lära mig. Stora blödningar, medvetslösa människor, bilolyckor, svåra astmaanfall, stroke t ex. I vissa fall anser jag också att ett benbrott är orsak till att ringa ambulans. Sonen, då 7 år, fick åka taxi med sitt benbrott, men i efterhand inser jag att det var fel. Han var på väg in i chock innan vi var framme och plågades alldeles för mycket i och med mitt beslut om att ringa taxi.

• lövet2
    Scrubs81 skrev 2013-08-27 23:12:56 följande:
    Kan ni ge exempel på tillstånd när ni känner er osäkra på om ambulans behövs? Och att ni därför ringer SOS alarm för att rådgöra.
    Augusti förra året. Jag hälsade på en god vän på jobbet. Mitt i samtalet sade hon "Aj! Vad var det som hände i ryggen? Vad konstigt det känns!". Vi diskuterade sträckningar, ryggskott och liknande när hon plötsligt blev frånvarande och sedan svimmade där hon satt.

Folk kan svimma utan att det är någon fara. Jag har själv svimmat av blodtrycksfall några gånger och bevittnat svimningar hos andra. Problemet den här gången var min magkänsla. Något kändes väldigt fel, och trots att jag var osäker på om min vän behövde ambulans, så vågade jag inte chansa med hennes liv. Jag ringde 112, och efter en stunds resonerande så skickade de ambulans.

I efterhand visade det sig att jag handlat helt rätt.
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans