• yodi

när skall man ringa efter ambulans

har själv ringt efter ambulans en gång, det var när en person i min närhet trillade i hopp och slutade andas, vi hittade ingen puls. tjejen jag pratade med på 112 var helt underbar med sitt stöd via telefonen och lika så ambulans personalen när dom kom, vilket tog max fem minuter.

har själv åkt ambulans två gånger, båda gångerna har varit mellan olika sjukhus och jag har behövt vård under resans gång.  

• yodi

själv blev jag väldigt förvånad och häpen när 1177 i fredags gav mig rådet att ringa och rådfråga 112. 

• yodi
    Ambulansliv skrev 2015-02-15 13:29:21 följande:
    Nu får du berätta mer! (Är inte förvånad)
    ringde då minstingen har blivit förkyld med feber och hade det jobbig med sin förkylnings astma, då han har lung förändringar  har hans läkare sagt att efter 8 puffar ska han kollas av läkare så ringde jag för att kolla om jour vc fortfarande hade öppet eller om det var akuten som gällde.

gav damen i luren följande info:

ettåring som har haft feber sen i onsdagskväll, för tillfället strax under 40 grader,  som går ner när man ger alvedon, har ätit dåligt men ammat, har fyllt blöjan normalt. född extremt prematurt, har bpd, lungförädringar samt förkylnings astma, har kommit upp i max dosen av astma medicinen, häftig andning, ökad andnings frekvens och indragningar, men fin färg. hängig men kontaktbar och har lekt lite under dagen.

fick då infon att ringa 112 för att rådgöra huruvida en ambulans skulle komma och ge hjälp på plats eller om vi kunde åka in själva, då vi har 15 min in till sjukhuset så ringde jag inte utan vi åkte bara direkt in.
  • yodi
    Sweet Sofia skrev 2015-02-15 13:55:33 följande:
    Varför var det förvånadnde?

Ditt tillstånd eller tillståndet för den du ringe krävde väl förmodligen annan akut kompetens som 112 har.
    det var förvånande då jag dels anser att 112 inte är ett nummer man ringer för rådgivning och för att tillståndet var långt i från akut.

min son har en max dos på 8 puffar, men man kan ge fler puffar innan man når den rekommenderade max dosen, vi har bara fått som gräns att behöver han mer än åtta så ska han kollas av läkare innan vi ger upp till den rekommenderade max dosen.

det var långt i från akut, jag ville bara veta om jour vc fortfarande hade öppet eller om det var akuten som gällde.
  • yodi
    Sweet Sofia skrev 2015-02-15 19:55:33 följande:
    Tycker det låter som en bra rekomendation att ringa 112 och rådfråga om ev ambulans.

Små barn med andningsbesvär är oftast akuta. Speciellt med bakgrunden din son har.
    tro mig det var väldigt långt från akut, vi åkte in kollade saturationen ( som var bra) läkaren lyssnade på lungorna och gav ok till att ge fler puffar sen åkte vi hem.

att åka med ambulans in hade verkligen inte varit nödvändigt.
  • yodi
    Sweet Sofia skrev 2015-02-15 20:17:06 följande:
    Det var väl inte direkt prat om att åka ambulans, utan få ambulans hem för vidare bedömning.
    då vi ändå hade behövt åka in för att få honom undersökt av läkare och få ok till att ge fler puffar, hade det bara förlängt tidsperioden innan en läkare kollade honom.
  • yodi
    Sweet Sofia skrev 2015-02-15 20:22:54 följande:
    Du vet ambulanspersonalen kan få telefonordination av läkare efter de gogjort undersökning. Så inte säkert ni hade behövt åka in.
    visst kan dom få det, det är jag mycket väl medveten om, men "kravet" vi har på oss är att efter åtta puffar så ska han kollas av läkare och det är inte samma sak som att någon ringer in.

att ringa och få en ambulans för bedömning när han ändå ska kollas av läkare och jag vet att det inte är akut känns som ett väldigt slöseri med resurser när vi har 15 min till sjukhuset.
  • yodi
    Sweet Sofia skrev 2015-02-15 20:39:30 följande:
    Ny metod, allt kan göras via telefon numera. Visste du inte det?

Även en ambulanssjuksköterska/sjuksköterska/annan spec.utbildad sjusjuksköterska kan askultera lungorna och därefter konferera med läkare för vidare bedömning.
    det kan dom säkert men det är inte "godkänt" för vår del.
  • yodi
    Sweet Sofia skrev 2015-02-15 20:49:03 följande:
    Ok. Men ser fortfaeande inte varför du blir förvånad när du ombeds kontakta 112.
    för att det inte var ett dugg akut, utan i vårt fall snarare väldigt onödigt.
  • yodi
    modsey skrev 2015-02-15 21:03:03 följande:
    som ssk på 1177 hade jag också rått er med den anamnesen och bakgrunden att kontakta 112.
    helt korrekt enligt PM och riktlinjer
    det är första gången vi har fått det rådet, men långt i från första gången vi har ringt om samma situation.
  • yodi
    Sweet Sofia skrev 2015-02-15 21:06:41 följande:
    Med din sons bakgrund så gjorde 1177 en helt korrekt bedömning som du förvisso valde att inte följa. Och det får stå för dig.
    jag känner min son, jag känner hans problematik och på vilket vis det yttrar sig, och  har även fått lära mig att avläsa tecken och signaler som tyder på att han inte syresätter sig som han ska.

han lekte hemma med sina systrar, han hade fullt sjå att krypa runt och utforska väntsalen i akuten den lilla tiden vi behövde vänta ( 5 min) och gjorde sitt bästa för att le och charma varenda människa han mötte.

på vilket viss krävde hans tillstånd bedömning innan vi åkte in? for han på något viss illa av att inte bli bedömd innan vi åkte in till sjukhuset? och vi var högst troligen där på kortare tid än vad det hade tagit ambulansen att köra ut till oss.

dom kollade saturationen som var bra och sedan lyssnade barnläkaren på lungorna och gav ok till att ge fler puffar, sen åkte vi hem.

vad hade vi vunnit på att först invänta ambulans för att bli bedömda och sedan åka in?
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans