Inlägg från: Scrubs81 |Visa alla inlägg
  • Scrubs81

när skall man ringa efter ambulans

Wazp skrev 2013-08-26 09:09:43 följande:

Vi vet alla att du INTE jobbar på ambulansen, det blev ett väldigt tydligt avslöjande i den flera tråden du startade. Tar man dessutom in din totala brist på empati som du visar så är det tydligt varför din praktik inte förlängdes! Självklart är det drygt med taxikörningar som låser upp bilen, MEN det finns dom som kanske mår fysiskt bra nog för egentransport men är oroliga och rädda, och därav mår bättre av att ha en SSK eller SKV bredvid sig som visar empati och berättar att allt blir bra!

Men den dagen du får hjärtstopp, har du samma åsikt då? Att taxikörningar låser upp bilen?
  • Scrubs81
    EnGladPingvin skrev 2013-08-26 09:18:11 följande:
    Kom att tänka på ett av de där ambulansprogrammen som var på tv (SOS?). Där verkade som att var och varannan utåkning för ambulansen vara något som det absolut inte behövdes ambulans för. Som t.ex. när de fick samtal om att en man hade en pulserande böld på halsen. Till att börja med kan man ju undra varför man behöver ambulans när man är fullt rörlig och hälsotillståndet i övrigt är bra, men när de kom fram visade det sig vara en fästing! Skämtar inte, han hade en fästing på halsen och frugan ringde efter ambulans och sa att det var en pulserande böld

Men att ringa efter ambulans när någon har brutit ett ben så pass att benen kommit ur rätt läge kan jag förstå. Jag hade inte vågat ge mig på att försöka flytta på en person vars ben är av och pekar åt fel håll. Bruten arm hade jag nog inte ringt en ambulans för däremot, men även där kan det ju finnas omständigheter som gör att man inte kan köra bil eller ens få tag på en taxi.

Själv skar jag mig väldigt illa i handen för ett år sedan. Ett av fingrarna var nästan av och blodet forsade. Min sambo körde mig till akuten. Nu fanns han där och kunde köra, men jag hade varken satt mig att köra själv eller försökt få tag på en taxi i det läget om jag hade varit själv hemma. Jag var helt nerblodad och chockad så buss hade nog heller inte varit någon bra idé. Så hade jag varit själv hemma hade jag nog ringt efter en ambulans.
    Och i ett annat program fick en tjej ett plåster (inte ens tryckförband) efter att hon skurit sig i fingret och hon var inte själv hemma!

Självklart ska man ringa efter ambulans för ben som är uppenbart brutna, eller alla tillfällen där man pga trauma inte ka förflytta sig själv pga smärta tex. Jag har då aldrig påstått nåt annat även om andra här inne försöker lägga dom orden i min mun  
    Sitter man med problemet att man inte kan ta sig till akuten själv, ring då 1177 (eller i värsta fall 112 om det är långa väntetider på 1177) så hjälper dom till med en sjukresa!   
  • Scrubs81
    Maggis skrev 2013-08-26 09:55:00 följande:
    Det beror väl helt på? Benbrott och astmaanfall och även getingstick för den delen, kan vara helt berättigade orsaker till ambulanstransport. Och ibland kan det helt enkelt vara så att man är sjuk/har gjort sig illa och inte kan ta sig till sjukhus på annat vis. Tycker det är svårt att generalisera och utesluta vissa tillstånd förutom de helt uppenbara. Det måste ju vara ytterst få människor som ringer ambulans för en sticka i fingret eller ett skoskav.

Däremot så kan ju till exempel ett migränanfall som inte ger med sig vara en tillräcklig orsak även om man kan tycka som utomstående att det är lite tramsigt. När jag får migrän så är jag absolut olämplig bakom ratten och har man då ingen som kan köra, så.   

Så fixar man sig en sjukresa

Tyvärr är det en hel drös med människor som ringer ambulans för helt uppenbara saker där man inte behöver åka ambulans! Som allt det jag tidigare lagt fram i tråden.  
  • Scrubs81
    Starkast skrev 2013-08-26 09:56:57 följande:

När ska man ringa ambulansen tycker du?

När mitt barn bröt sin arm tyckte då varken 112 eller ambulanspersonalen att det var fel i alla fall....
    Tvärtom! Jag ville flytta honom till en lämpligare plats och personen på 112 sa tydligt RÖR HONOM INTE!

Nu är det ju så att är man osäker så ringer man 112.
    Det innebär inte automatiskt att det skickas en ambulans utan där sitter det erfaren personal som avgör vad för transportmedel  den sjuke/skadade behöver. Ibland skickas ambulans men de kan även hänvisa till taxi.
    Därför behöver du TS inte oroa dig så mycket för att onödiga transporter skickas ut. Låt 112 få avgöra när det behövs eller inte istället....

Men jag kanske skulle ha burit runt på mitt barn som svimmade av och till pga smärtan? Och skulle han ha hängt avsvimmad i bilbältet?
    För jag hoppas VERKLIGEN inte att han skulle legat utan bälte??

Och vet du vad?
    Trots att de på akuten satte ett tillfälligt gips på hans arm, gav honom så mycket morfin att han inte hade speciellt ont, så fick han åka AMBULANS vidare till nästa sjukhus som skulle operera. Det var aldrig tal om taxi eller bil, utan SJUKVÅRDSPERSONALEN bedömde att AMBULANS var det enda alternativet.

Jag tror att problemet börjar bli det omvända istället!
    Folk får så mycket skit på ex, nätet så de vågar inte ringa ambulans för att alla självutnämnda experter sitter och talar om NÄR den behövs och inte.

Själv kom jag in en gång, hade inga problem alls att köra min bil de 500m jag har till akuten. Så mycket skäll har jag nog aldrig fått från en läkare! Jag borde åkt ambulans. Jag svarade att jag kunde ta mig själv. Han svarade att nästa gång låter du larmcentralen avgöra om du klarar det eller inte!

Och han har rätt.
    Han hade upplevt detta massor av gånger, att folk inte törs ringa 112 pga just dessa självutnämnda experterna framför allt på nätet.  

Och jag vill gå så långt att säga, att köra sitt barn med en bruten kroppsdel själv är både barnmisshandel, dåligt omdöme och urbota KORKAT!
    Och i många andra fall också.  
    Om man bestämde över transporten själv skulle man ju hamna hos ambulanspersonalen direkt när man ringde och inte hos en sjuksköterska som har stor utbildning och erfarenhet på att bedöma läget. De ställer sina frågor.

Och händer det igen så ser jag ingen anledning att inte ringa.

Sedan tar du även upp astmaanfall.....
    Jag är stensäker på att du ALDRIG varit i närheten av en person med ett rejält astmaanfall. Då hade du aldrig sagt så. Och om man låter bli att ringa 112 när en person är blå i ansiktet utan luft och kroppen krampar pga syrebrist då är man banne mig sadist!!
    Varför tror du det finns mediciner i ambulansen för att hjälpa människor med dessa symptom akut och det lika gärna kunnat vänta tills de var inne på sjukhuset?

Så tar du upp getingstick.....
    Faktiskt så är många ALLERGISKA mot getingar och får de ett stick kan personen faktiskt dö.
    dessutom brukar LÄKAREN vara tydlig med att berätta att blir barnet/den vuxna stungen så ska man omedelbart ringa 112. Och vet du vad? Det är även prio1 larm.....

Jag tycker TS och co att du/ni som inte har det blekaste aning om vad ni snackar om borde låta bli.
    Hoppas ni är medvetna om att erat snack bidrar till att folk får men för livet/dör pga att de inte tycker det är illa nog att ringa 112, just pga självutnämnda experter som skäller, hånar och rasar ut. 

Då kan det ha handlat om hur ditt barn bröt armen....och att den var så tydligt bruten att det inte gick att röra honom. Eller hur?
    Ambulans för att han hade fått morfin och därför behövde övervakas så han inte fick andningsstopp....högst troligt inte pga den brutna armen
    Och jag körde mitt barn till jourcentralen med bruten arm och därifrån till akuten med bruten arm...så jag är barnmisshandlare då menar du?

Och VEM har påstått att man inte ska ringa 112 om man har känd getingallergi? VEM? Däremot verkar folk i den här tråden tro att man ska ringa 112 bara man blir stucken av en geting..för man kan ju få allerigs reaktion...om utifall att kanske mao.
  • Scrubs81
    Wittra skrev 2013-08-26 09:57:03 följande:
    Vad är det förresten för enfaldiga människor som tror att getingstick inte behöver vara fog för att ringa efter ambulans? Getingstick är vida känt för att vara livsfarliga om man är allergisk,  det trodde jag faktiskt alla visste? 

alla som blir stuckna av en geting ska ringa ambulans?
  • Scrubs81
    MrsPenn skrev 2013-08-26 10:05:58 följande:
    Bryter man en lem kan _visst_ ambulansfärd vara befogat. Jag jobbar ofta helt ensam, långt ifrån vänner och bekanta. Jag har inget val annat än ambulans ifall jag gud förbjude skulle bryta en arm eller ett ben.

Långt från taxi också om du får ett okomplicerat armbrott?
  • Scrubs81
    jag är den jag är skrev 2013-08-26 10:10:37 följande:
    Ditt inlägg förvånar mig ts! 

Du har uppenbarligen extremt liten erfarenhet (eller kanske ingen alls?) av astmaanfall. Min lillasyster led av svår astma när hon var barn. Många var de nätter då jag fick sitta och vaka över min syster medans min mamma ringde ambulans. (Min syster och jag delade rum, så trots att jag endast är 2 år äldre än henne och alltså var ganska liten själv så blev det naturligt för mig att hjälpa mamma när min syster fick astmaanfall.) 
    Ett astmaanfall är verkligen inget att rycka på axlarna åt!

När det gäller getingsting så kan det faktiskt vara livshotande om man är överkänslig. Det trodde jag verkligen att alla visste.  

Men du läser ju inte TS ordentligt. Det är ju lixom lite skillnad på astmaanfall och astmanfall. TS menar på att folk ringer för ett anfall även om det inte är spec illa och man kan kupera det själv med sina egna mediciner.
  • Scrubs81
    Maggis skrev 2013-08-26 10:14:40 följande:

Du utgår ifrån att alla har råd att lägga de pengarna på en taxi? Newflash: så är det inte.
    Personligen skulle jag kunna ta en om man ser till det rent ekonomiska men om man någon gång råkat ut för ett migränanfall så vet man också hur man mår då. Illamående, ljuskänslig och vill helst inte röra sig. Helst få något smärtlindrande också så inte huvudet känns som om det ska vränga in och ut på sig själv. I min värld (och jag är sjuksköterska och inte speciellt handfallen när det kommer till sjukdomar och olycksfall) så är ett riktigt redigt migränanfall som inte viker på de läkemedel man i vanliga fall får lindring av helt tillräckligt skäl för en ambulanstransport.

Vi har vid flera tillfällen tagit emot migränpatienter som kommit till akuten med ambulans. Jag har överhuvudtaget aldrig hört det ifrågasättas. 

Här kostar en sjukresa precis lika mkt som ambulanstransport!

Jag har skickat migränanfall i helikopter  
  • Scrubs81
    Wittra skrev 2013-08-26 10:15:44 följande:
    Nä för tusan, då får du allt fixera de brutna benet och sen stappla iväg till närmaste buss/taxi.

Det är ju precis sånt här det menas när man säger "gråzoner"....bryter man benet hemma så kanske en partner eller granne kan köra en. Men är man t.e.x ensam 80 - 90åring i en tom lägenhet utan möjlighet att få dit en anhörig etc som kan köra en till sjukhuset så måste man kunna få ringa ambulans utan att några förstoppade människor tycker att man är "inte ansvarstagande för själv"
    Liksom som dig, jobbar helt ensam och bryter något.....klart man ska få ringa ambulans!!  

Och vem säger att man inte får ringa ambulans för brutna ben? FÅ kan åka egen bil med ett ben som är brutet. Många kan åka egen bil eller taxi med en bruten underarm, men inte alla.

GUD VA NI GÅR TILL YTTERLIGHETER OCH TOLKAR PRECIS SOM NI SJÄLVA VILL!!!!  
  • Scrubs81
    Maggis skrev 2013-08-26 10:15:59 följande:

Tydligen inte. Har en svärmor som tappar tryck och tuppar av om hon blir stucken. Visserligen har hon epipen men blir ändå mycket påverkad.

Men folk ringer ju ambulans för att de blivit stuckna av en geting utan att få reaktion mer än lokalt...utan att vara allergiska...
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans