• rumpnissen1989

Har så svårt för matte!

Jag började läsa Matte2b förra veckan på komvux och jag  begriper ingenting! Matte 2 är den enda kursen jag saknar för att bli behörig på det högskoleprogram jag vill söka, men jag förstår inte! Har varit på 3 mattelektioner förra veckan och jag förstår fortfarande inte ens de första frågorna! Läraren förklarar , jag förstår men direkt efter glömmer jag bort! Jag VILL verkligen lära mig! Jag kollar på diverse youtube klipp där man får det förklarat men det sitter endå inte!

Ex:
    a) 10 - (x-8) 
    b) 3x-(9x-2) 

c) Vilket av följande betyder samma sak som 6x?
    3*2x  , 2+4x , 8x+(-2x) , 2-(2-6x) , 12x/2 

Jag begriper ingenting! Och dessa är de första frågorna i boken :S Läraren märkte ganska direkt att jag måste ha en stödlärare så jag står i kö för att få extra hjälp! Även min sambo som är duktig på matte försöker hjälpa mig , men jag fattar ingenting! 

Någon som har tips på hur man kan tänka för att begripa lättare? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-25 18:07
    På fråga C var jag bomsäker på att svaret skulle vara 2+4x men svaret var alla förutom just 2+4x blir 6x! :/

• Svar på tråden Har så svårt för matte!
  • tillfällig gäst 434

Du får backa och titta på fg årskurs, ta igen det du missat. Öva många tal. Finns inga genvägar, tyvärr. Be läraren om råd och anvisningar.

• Musik

Hej ts

Förstår du verkligen frågorna? Kan det vara så att du är så fokuserad på svaret att du missar själva frågan? 

• tillfällig gäst 434

Finns en sajt som heter pluggakuten, där borde finnas mer resurser lättare få hjälp.

• läkarstudent

Du måste nog börja med mer grundläggande matte, skulle jag tro. Matematik bygger ju på att man lär sig saker i steg, man kan inte bara hoppa in i vilken kurs som helst och förvänta sig att hänga med utan det är jätteviktigt att man har tillräckligt med förkunskaper för att man ska förstå något.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • CarinaL26

Är det parenteserna som är problemet? Eller x? 

Vid t.ex c) uppgiften så kan ju x vara vilket tal som helst. Om du är osäker på svaret så prova ge x ett värde och se om det stämmer. T.ex x=2. Då blir ju frågan vilka av talen som blir samma som 6*2 dvs 12.

3*2*2 blir ju 12 så första stämmer.

2+4*2 =2+8 = 10 så det stämmer ju inte.

2-(2-6*2)=2-(2-12)=2-2+12=12 så det stämmer.

12*2/2=12 så det stämmer också.

Hjälpte detta något?          

• Faber

4x betyder samma sak som 4*x men man skriver inte ut gångertecknet. Om du tittar på c så betyder  2+4x samma sak som 2 plus 4 gånger x, alltså 4 st x och en tvåa.

Tittar du på 12x/2 så betyder det 12 st x delat i 2 lika stora bitar, alltså varje bit blir då 6 st x.

Tyvärr finns inga genvägar i matte, det är bara att bita ihop och träna träna träna.

*Politiskt korrekt sidfot*
  • rumpnissen1989

Förstår tänket lite mer nu gällande fråga C , men de frågorna med parantes är det lite värre med.  

• Musik
    rumpnissen1989 skrev 2013-08-25 19:36:23 följande:
    Förstår tänket lite mer nu gällande fråga C , men de frågorna med parantes är det lite värre med.  
    Vet du varför man har parenteser?
  • rumpnissen1989
    Musik skrev 2013-08-25 19:38:16 följande:
    Vet du varför man har parenteser?
    Ärligt, nej? Jag har inte läst matte sedan gymnasiet och jag gick ut 2008 så det var ett par år sedan.
  • Musik
    rumpnissen1989 skrev 2013-08-25 20:07:27 följande:
    Ärligt, nej? Jag har inte läst matte sedan gymnasiet och jag gick ut 2008 så det var ett par år sedan.
    Okey, jag vet inte varför man har det. Men det jag vet är att man räknar ut det som står inne i parentesen först, innan man börjar räkna vidare.

ex

2+(3+5)

Då ska du räkna ut det som står i parentesen först. Gör det... 
Svar på tråden Har så svårt för matte!