• rumpnissen1989

Har så svårt för matte!

Jag började läsa Matte2b förra veckan på komvux och jag  begriper ingenting! Matte 2 är den enda kursen jag saknar för att bli behörig på det högskoleprogram jag vill söka, men jag förstår inte! Har varit på 3 mattelektioner förra veckan och jag förstår fortfarande inte ens de första frågorna! Läraren förklarar , jag förstår men direkt efter glömmer jag bort! Jag VILL verkligen lära mig! Jag kollar på diverse youtube klipp där man får det förklarat men det sitter endå inte!

Ex:
    a) 10 - (x-8) 
    b) 3x-(9x-2) 

c) Vilket av följande betyder samma sak som 6x?
    3*2x  , 2+4x , 8x+(-2x) , 2-(2-6x) , 12x/2 

Jag begriper ingenting! Och dessa är de första frågorna i boken :S Läraren märkte ganska direkt att jag måste ha en stödlärare så jag står i kö för att få extra hjälp! Även min sambo som är duktig på matte försöker hjälpa mig , men jag fattar ingenting! 

Någon som har tips på hur man kan tänka för att begripa lättare? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-25 18:07
    På fråga C var jag bomsäker på att svaret skulle vara 2+4x men svaret var alla förutom just 2+4x blir 6x! :/

• Svar på tråden Har så svårt för matte!
  • brainpick

Lär dig om parentesregler. Ett minustecken framför en parentes betyder att alla tecken i parentesen ska ändras när parentesen tas bort.

I övrigt är det bra om du lär dig att sortera olika termer.

Har du t ex 2x+4x kan du sortera och lägga ihop det till 6x. Samma om du har 2x^2+4x^2=6x^2 ^= upphöjt till.

Konstanta termer som vanliga tal läggs ihop för sig.

Lär dig att känna igen olika grader på termerna och sortera dessa så kommer det gå som en dans!

• oOOo  oOOo
    Musik skrev 2013-08-25 20:35:07 följande:
    Okey, jag vet inte varför man har det. Men det jag vet är att man räknar ut det som står inne i parentesen först, innan man börjar räkna vidare.
    Parenteser har man för att man vill kunna skriva ut uttryck som annars inte hade kunnat skrivas ut. Eftersom multiplikation/division har högre precedens än addition/subtraktion så måste man ha parenteser om man vill tala om att additionen/subtraktionen skall utföras först. 
  • snedtak

Som skrivet ovan har man parenteser för att ändra på ordningen man genomför operationer på. Genom att använda parenteser kan man gruppera olika saker.

Exempel:
    Olla har 2 bananer, 3 äpplen och 5 päron. Han ger 1 äpple, 2 päron och 1 banan till Lisa.

Lisa får alltså (1*äpple + 2*päron + 1*banan)
    Olle har då 2*bananer + 3*äpplen + 5*päron -(1*äpple + 2*päron + 1*banan) =
     2*bananer + 3*äpplen + 5*päron -1*äpple -2*päron -1*banan. (observera hur man byten tecken på det som stod innanför parentesen).

Kalla nu alla bananer för x, alla äpplen för y och alla päron för z. Då får man en ekvation i x, y och z.

Olle har 2*x + 3*y + 5*z - 1*y - 2*z -1*x = 1*x + 2*y + 3*z = x + 2y +3z
    Olle har alltså 1 banan, 2 äpplen och 3 päron.

• Roger Knorren

På sajten matteboken.se kan du hitta bra information, inklusive en video. 

Konsten med att förstå matte är att jobba strukturerat. Även om det ser väldigt komplicerad ut i början kan man dela upp en uppgift i små delar. Och de smådelar ser mycket enklare ut. Börja då att lösa alla små delar så långt som möjligt och sen skriva allt ihop igen.

Det är viktigt med att veta vad tillhör till vad. Baskunskaper kring addera och multiciplera är t.ex. viktig.

Lycka till.    

• brainpick
    snedtak skrev 2013-08-26 10:41:08 följande:
    Som skrivet ovan har man parenteser för att ändra på ordningen man genomför operationer på. Genom att använda parenteser kan man gruppera olika saker.

Exempel:
    Olla har 2 bananer, 3 äpplen och 5 päron. Han ger 1 äpple, 2 päron och 1 banan till Lisa.

Lisa får alltså (1*äpple + 2*päron + 1*banan)
    Olle har då 2*bananer + 3*äpplen + 5*päron -(1*äpple + 2*päron + 1*banan) =
     2*bananer + 3*äpplen + 5*päron -1*äpple -2*päron -1*banan. (observera hur man byten tecken på det som stod innanför parentesen).

Kalla nu alla bananer för x, alla äpplen för y och alla päron för z. Då får man en ekvation i x, y och z.

Olle har 2*x + 3*y + 5*z - 1*y - 2*z -1*x = 1*x + 2*y + 3*z = x + 2y +3z
    Olle har alltså 1 banan, 2 äpplen och 3 päron.
    Det är riktigt, men det är ingen ekvation utan ett matematiskt uttryck. När det gäller ekvationer måste det finnas ett likhetstecken och ett vänster/högerled, med en eller flera obekanta variabler.
  • Omogen citron

Köp en matte kurs 1 bok och repetera. Om det var länge sedan du läste matte har du såklart glömt mycket.

• snedtak
    brainpick skrev 2013-08-26 10:51:41 följande:
    Det är riktigt, men det är ingen ekvation utan ett matematiskt uttryck. När det gäller ekvationer måste det finnas ett likhetstecken och ett vänster/högerled, med en eller flera obekanta variabler.
    Så rätt. Påminner mig om varför jag inte ska bli mattelärare.
  • Kakan02

Kändes som det lika gärna kunde varit jag som startat den här tråden :D Jag har dyskalkeli, helt jävla sifferblind är jag. Samma gäller mina 3 syskon, samma problem. Vi fattar inte matte. Däremot är vi sjukt bra på läsa, läsförståelse, läser snabbt osv. Redan i årskurs 3 började lärare märka att jag hade problem, minns att jag fick hoppa över roliga saker som de andra fick göra för att räkna matten jag låg efter med, suck. Blev utredd innan högstadiet där det konstaterades att jag har dyskalkeli. (motsvarande dyslexi fast med siffror)  Problemen fortsatte, blev värre i högstadiet, men jag hade inget val och var TVUNGEN att klara det. Mycket tårar och ångest, varför fattar jag inte som alla andra? Fick återigen hoppa över mycket skoj som övriga klasskamrater gjorde, klassresor osv..jag fick sitta i ett eget litet rum med en stödlärare, räkna räkna, visst jag förstog mycket..men det glömdes lika fort. MEN till sist gick jag ut med godkänt i 9an, och kunde söka till gymnasiet :) Där började dock helvetet igen och jag gick ut med IG i Ma A för det var hemskt dåliga resurser på extrastöd då och jag kan medge att jag inte var så samarbetsvillig, mycket annat som blev mer roligt då och jag kände att jag offrat tillräckligt..Försökt läsa upp matten 2 olika gånger på komvux utan lycka, Jag har accepterat att jag har det så och gått andra vägar i livet. Hade jag haft Matte a och B hade såklart fler dörrar öppnats inom studier, men så är det. Jag är åtminstonde ändå behörig till högskolan ändå (vilket jag inte visste förens i år) men då endast behörig till grundläggande utbildningar, men det finns en del intressant där med!

Jag blir alltid så irriterad på folk som anser att om man bara "repeterar lite" så går det, "det är ju inte så svårt, det är logiskt tänkande" Haha ja..men inte för oss med dyskalkeli. Det är inte "bara att.."  Jag hoppas du får det stöd du behöver så du klarar det :) Lycka till! 

"Matte är inte min starka sida. Varje gång jag får ett matteproblem tycker jag att det låter ungefär såhär:
    Om jag har 10 iskuber och du har 11 äpplen. Hur många pannkakor får plats på taket?
    Svar: Lila, eftersom rymdvarelser inte har hatt på sig"

Hehe :)          

• snedtak
    Kakan02 skrev 2013-08-26 11:01:22 följande:
    Kändes som det lika gärna kunde varit jag som startat den här tråden :D Jag har dyskalkeli, helt jävla sifferblind är jag. Samma gäller mina 3 syskon, samma problem. Vi fattar inte matte. Däremot är vi sjukt bra på läsa, läsförståelse, läser snabbt osv. Redan i årskurs 3 började lärare märka att jag hade problem, minns att jag fick hoppa över roliga saker som de andra fick göra för att räkna matten jag låg efter med, suck. Blev utredd innan högstadiet där det konstaterades att jag har dyskalkeli. (motsvarande dyslexi fast med siffror)  Problemen fortsatte, blev värre i högstadiet, men jag hade inget val och var TVUNGEN att klara det. Mycket tårar och ångest, varför fattar jag inte som alla andra? Fick återigen hoppa över mycket skoj som övriga klasskamrater gjorde, klassresor osv..jag fick sitta i ett eget litet rum med en stödlärare, räkna räkna, visst jag förstog mycket..men det glömdes lika fort. MEN till sist gick jag ut med godkänt i 9an, och kunde söka till gymnasiet :) Där började dock helvetet igen och jag gick ut med IG i Ma A för det var hemskt dåliga resurser på extrastöd då och jag kan medge att jag inte var så samarbetsvillig, mycket annat som blev mer roligt då och jag kände att jag offrat tillräckligt..Försökt läsa upp matten 2 olika gånger på komvux utan lycka, Jag har accepterat att jag har det så och gått andra vägar i livet. Hade jag haft Matte a och B hade såklart fler dörrar öppnats inom studier, men så är det. Jag är åtminstonde ändå behörig till högskolan ändå (vilket jag inte visste förens i år) men då endast behörig till grundläggande utbildningar, men det finns en del intressant där med!

Jag blir alltid så irriterad på folk som anser att om man bara "repeterar lite" så går det, "det är ju inte så svårt, det är logiskt tänkande" Haha ja..men inte för oss med dyskalkeli. Det är inte "bara att.."  Jag hoppas du får det stöd du behöver så du klarar det :) Lycka till! 

"Matte är inte min starka sida. Varje gång jag får ett matteproblem tycker jag att det låter ungefär såhär:
    Om jag har 10 iskuber och du har 11 äpplen. Hur många pannkakor får plats på taket?
    Svar: Lila, eftersom rymdvarelser inte har hatt på sig"

Hehe :)          
    Jag är inte så insatt i dyskalki, men har vänner med dyslexi. Även om det är svårt för dem att läsa har de hittat knep som gör att de kan ta sig igenom en krävande högskoleutbildning. Jag tänker att det borde gå att underlätta dyskalkin med liknande metoder. En person kanske hjälps av att lära sig regler i stil med "minus*minus blir plus", "prioritetsordningen är (/*+-" eller liknande. En annan person kanske alltid får måla upp problemen, tex. rita upp x,y och z i var sin färg för att få ordning.

Givetvis är det svårare att lära sig matte med dyskalki, men svårigheter brukar gå att övervinna. En benlös man behöver hjälpmedel för att köra bil, men likväl kan han ta körkort.
  • brainpick

Mina övriga tips:

* Skriv tydligt, så att du vet vad du själv håller på med.

* Var toknoga med +/-tecknen, annars är risken stor att du kommer att räkna fel och ge upp.

* Sortera olika termer och lägg ihop dom var för sig, precis som du lägger ihop äpplen och bananer.

1 äpple + 1 banan kan aldrig vara 2 äpplen. Samma princip gäller med x och y:n. Eller med olika grader...

x, x^2, x^3, x^4 etc 

Svar på tråden Har så svårt för matte!