• rumpnissen1989

    Har så svårt för matte!

    Jag började läsa Matte2b förra veckan på komvux och jag  begriper ingenting! Matte 2 är den enda kursen jag saknar för att bli behörig på det högskoleprogram jag vill söka, men jag förstår inte! Har varit på 3 mattelektioner förra veckan och jag förstår fortfarande inte ens de första frågorna! Läraren förklarar , jag förstår men direkt efter glömmer jag bort! Jag VILL verkligen lära mig! Jag kollar på diverse youtube klipp där man får det förklarat men det sitter endå inte!

    Ex:
    a) 10 - (x-8) 
    b) 3x-(9x-2) 
     
    c) Vilket av följande betyder samma sak som 6x?
    3*2x  , 2+4x , 8x+(-2x) , 2-(2-6x) , 12x/2 

    Jag begriper ingenting! Och dessa är de första frågorna i boken :S Läraren märkte ganska direkt att jag måste ha en stödlärare så jag står i kö för att få extra hjälp! Även min sambo som är duktig på matte försöker hjälpa mig , men jag fattar ingenting! 

    Någon som har tips på hur man kan tänka för att begripa lättare? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-25 18:07
    På fråga C var jag bomsäker på att svaret skulle vara 2+4x men svaret var alla förutom just 2+4x blir 6x! :/

  • Svar på tråden Har så svårt för matte!
  • blubbblubb

    Jag tror du behöver få tag på en enklare bok och repetera innehållet. Man glömmer mycket på 5 år, speciellt om det inte är i huvudämnet. Jag tror det är bättre att ta en lättare bok och vika en helg till rå-plugg och mängdinlärning än att försöka traggla med varje nytt tal.

    Jag tror matematikområdet är lite dåligt på att visa vad man ska med kunskaperna till. När man lär barn läsa så visar man tydligt att för att kunna läsa behöver man bokstäver. Nu lär vi oss bokstäver. Matten är mer tvärtom. Nu lär vi oss bokstäver, sen kanske vi förklarar vad man ska det till. Om man då inte brinner för matte kan det svårt att se målet med kunskapen.
    Parentes används för att kunna skriva uttryck som annars är svåra att beskriva. T.ex det någon nämnde att lisa köpte frukt av Pelle eller temperaturskillnader.         

         

                   

          

  • oOOo  oOOo
    brainpick skrev 2013-08-28 13:40:29 följande:
    men om man går över gränsen till minussidan på skalan från punkten 10 till punkten -1, måste sträckan kunna räknas ut med samma operation:
    Varför måste sträckan kunna räknas ut med samma operation? Du har implicit definierat vad du menar med avståndet mellan två tal. Generellt sett definieras inte avståndet mellan två tal som differensen mellan dem, tänk komplexa tal tex.

    Egentligen är subtraktion inte en egen operation utan de negativa talen är egna element i ringen Z där de negativa talen definieras som lösningen x till ekvationen a+x = 0, x är den additiva inversen till a som skrivs som (-a). Att det finns sådana lösningar för alla a är ett krav för att mängden skall få kallas en ring. När det gäller att förklara vad som menas med -(-b) så är det helt enkelt den additiva inversen till (-b) som är samma tal som b eftersom b också är den additiva inversen till (-b).

    Egentligen är addition och multiplikation de enda operationerna. (Division är mulitipliktion med den multiplikativa inversen)
  • brainpick
    oOOo oOOo skrev 2013-08-28 14:24:40 följande:
    Varför måste sträckan kunna räknas ut med samma operation? Du har implicit definierat vad du menar med avståndet mellan två tal. Generellt sett definieras inte avståndet mellan två tal som differensen mellan dem, tänk komplexa tal tex.

    Egentligen är subtraktion inte en egen operation utan de negativa talen är egna element i ringen Z där de negativa talen definieras som lösningen x till ekvationen a+x = 0, x är den additiva inversen till a som skrivs som (-a). Att det finns sådana lösningar för alla a är ett krav för att mängden skall få kallas en ring. När det gäller att förklara vad som menas med -(-b) så är det helt enkelt den additiva inversen till (-b) som är samma tal som b eftersom b också är den additiva inversen till (-b).

    Egentligen är addition och multiplikation de enda operationerna. (Division är mulitipliktion med den multiplikativa inversen)
    Nu pratar jag om reella tal och reella operationer. Komplexa tal hör inte hit eftersom det är en annan typ av tal med en reell del och en komplex del och det är inget man sysslar med i Matte B.

    För att inse att att - - ger plus gav jag ett förslag på hur man kan inse det genom att studera den reella tallinjen och sträckor mellan talen. Rör inte till det nu för de som har svårt för matte!
  • oOOo  oOOo
    brainpick skrev 2013-08-28 14:36:37 följande:
    Nu pratar jag om reella tal och reella operationer. Komplexa tal hör inte hit eftersom det är en annan typ av tal med en reell del och en komplex del och det är inget man sysslar med i Matte B.

    För att inse att att - - ger plus gav jag ett förslag på hur man kan inse det genom att studera den reella tallinjen och sträckor mellan talen. Rör inte till det nu för de som har svårt för matte!
    För reella tal definieras avståndet som abolutvärdet av differensen, |a-b| = |b-a|, inte endast differensen, eftersom avsåndet inte kan vara negativt. Personligen tycker jag det är förvirrande att införa nya begrepp som inte är klart definierade
  • blubbblubb
    oOOo oOOo skrev 2013-08-28 14:24:40 följande:
    Varför måste sträckan kunna räknas ut med samma operation? Du har implicit definierat vad du menar med avståndet mellan två tal. Generellt sett definieras inte avståndet mellan två tal som differensen mellan dem, tänk komplexa tal tex.

    Egentligen är subtraktion inte en egen operation utan de negativa talen är egna element i ringen Z där de negativa talen definieras som lösningen x till ekvationen a+x = 0, x är den additiva inversen till a som skrivs som (-a). Att det finns sådana lösningar för alla a är ett krav för att mängden skall få kallas en ring. När det gäller att förklara vad som menas med -(-b) så är det helt enkelt den additiva inversen till (-b) som är samma tal som b eftersom b också är den additiva inversen till (-b).

    Egentligen är addition och multiplikation de enda operationerna. (Division är mulitipliktion med den multiplikativa inversen)

    Tror du någon som försöker begripa talen uppskrivna i TS känner sig uppmuntrad eller idiotförklarad av din utläggning ovan???
    Jag arbetar studom med ganska avancerad matte och ingen skulle någonsin få för sig att använda den typen v språk i de diskussionerna, så varför i utläggning om någon som har problem med kurs 2 i gymnasiet?               
  • Kakan02
    brainpick skrev 2013-08-28 13:20:42 följande:
    Jo då. Matte A är en bra start med det mesta du behöver. Det är mest en repetition av grundskolan.

    Jag har varit tvungen att gå tillbaka from Scratch. Jag sitter ju inte och hittar på precis. Första ggn jag försökte läsa upp matten fick jag direkt hamna i en specialgrupp där man fick gå igenom klockan o dylikt på nytt. Vid sidan om skulle jag läsa Ma A , ja...de gick ju som det gick..men man kan ju inte vara bra på allt ;D
  • oOOo  oOOo
    blubbblubb skrev 2013-08-28 14:54:04 följande:

    Tror du någon som försöker begripa talen uppskrivna i TS känner sig uppmuntrad eller idiotförklarad av din utläggning ovan???
    Jag arbetar studom med ganska avancerad matte och ingen skulle någonsin få för sig att använda den typen v språk i de diskussionerna, så varför i utläggning om någon som har problem med kurs 2 i gymnasiet?               
    Man vet aldrig vad det är som passar en elev bäst. Funkar inte ett språk kanske ett annat funkar.
  • blubbblubb
    oOOo oOOo skrev 2013-08-28 15:00:38 följande:
    Man vet aldrig vad det är som passar en elev bäst. Funkar inte ett språk kanske ett annat funkar.

    Är du lärare?
    När min dotter början skolan och  säger att 3 äpplen - 2 äpplen är 5 äpplen så beror det inte på felaktig hantering av den imaginera delen av den andra termen utan att hon helt enkelt räknade + istället för -

    Bara så du vet.  
  • oOOo  oOOo
    blubbblubb skrev 2013-08-28 15:08:24 följande:

    Är du lärare?
    När min dotter början skolan och  säger att 3 äpplen - 2 äpplen är 5 äpplen så beror det inte på felaktig hantering av den imaginera delen av den andra termen utan att hon helt enkelt räknade + istället för -

    Bara så du vet.  
    Nej, jag är inte lärare. Vet bara att jag själv tyckte det var en förvirrande förklaring av dubbelnegation är jag gick i skolan. Säger man att samma operation, differensen, måste fungera för att få fram avståndet mellan 10 och -1 så borde man kunna kunna räkna ut avståndet genom att ta -1-10 = -11 vilket är ganska förvirrande för vissa elever. Bara så du vet.
  • brainpick
    oOOo oOOo skrev 2013-08-28 15:13:43 följande:
    Nej, jag är inte lärare. Vet bara att jag själv tyckte det var en förvirrande förklaring av dubbelnegation är jag gick i skolan. Säger man att samma operation, differensen, måste fungera för att få fram avståndet mellan 10 och -1 så borde man kunna kunna räkna ut avståndet genom att ta -1-10 = -11 vilket är ganska förvirrande för vissa elever. Bara så du vet.
    jaja man tar absolutbeloppet, men regeln för teckenändring gäller ändå.
Svar på tråden Har så svårt för matte!