• Loppsan

Öroninflammtion, endast penecillin 5 dgr?

Fredag 16/8 fick jag tid för min dotter hos läkare då hon under en veckas tid gnällt, skrikit, gråtit och inte varit sig själv. Det visade sig att hon hade dubbelsidig öroninflammation och det skrevs ut Kåvepenin som vi skulle ge 5ml 3 gånger dagligen i 5 dagar. När kuren var slut var hon gladare i några dagar, men så i helgen som var blev hon åter irritabel och skrikig. Idag beter hon sig exakt som hon gjorde då jag ringde Vårdcentralen förra gången.

Vårdcentralen ringer upp senare idag och jag hoppas vi får en tid redan idag.

Till min fråga; alla jag pratat med om dotterns dubbelsidiga öroninflammation blir förvånade att läkaren bara skrev ut en kur på 5 dagar. Har ni varit med om samma eller har ni hört någon som fått sådan kort kur, och barnet sedan får ont igen kort därpå? Kanske ska tillägga att detta är första gången hon haft öroninflammation vad vi vet, och även första gången hon äter penecillin. Vi har fått i henne den mängd hon skulle ha också.

• Svar på tråden Öroninflammtion, endast penecillin 5 dgr?
  • Ellie

Det stämmer att behandlingstiden är 5 dagar (enl FASS). Om man får öroninflammationen upprepade gånger tätt inpå är det 10 dagar som gäller.
    5 ml (av 100mg per ml) 3 gånger dagligen är dosen om man väger 10-20 kg.

• skogsvitter

5 dagar låter uppenbarligen för lite, vi fick 5 dagar när vår stora var nyfödd och men då var det inte dubbelsidigt utan en lindrig öroninf och hon var som sagt nyfödd. Hon fick inte tillbaka det. Hur gammal är din dotter?

• BrödernaBus

Båda mina killar har fått Kåvepenin i 5 dagar vid öroninflammation. Samma dos som din dotter. De har haft på ena sidan, båda sidorna och nån gång hade trumhinnan värkt sönder. Men de har blivit bra på de 5 dagarna och inte behövt mer.
    Hoppas ´ni får komma till VC igen idag så tjejen får hjälp! 

• Gladskit

Standard verkar vara fem dagar, det har vi också fått flera ggr. Men det har i princip ALDRIG räckt! Och Kåvepenin är helt värdelöst. Vet inte om min pojke är immun mot det eller nåt.
    Nu minns jag inte vad det andra hette, men det finns andra peniciliner som har klart bättre verkan än just Kåvepenin. 

• Loppsan
    Ellie skrev 2013-08-26 09:53:15 följande:
    Det stämmer att behandlingstiden är 5 dagar (enl FASS). Om man får öroninflammationen upprepade gånger tätt inpå är det 10 dagar som gäller.
    5 ml (av 100mg per ml) 3 gånger dagligen är dosen om man väger 10-20 kg.

Tack för att du kollade! Antar att läkarna börjar med 5 dagar för att barnen inte ska få i sig mer än nödvändigt, i många fall kanske 5 dagar räcker. Tyvärr blir resultatet när det inte funkar, i slutänden att man fått ge 15 dagar när det räckt med 10- om man skulle skrivit ut 10 dagars kur på en gång.
  • Gladskit
    Loppsan skrev 2013-08-26 10:03:45 följande:

Tack för att du kollade! Antar att läkarna börjar med 5 dagar för att barnen inte ska få i sig mer än nödvändigt, i många fall kanske 5 dagar räcker. Tyvärr blir resultatet när det inte funkar, i slutänden att man fått ge 15 dagar när det räckt med 10- om man skulle skrivit ut 10 dagars kur på en gång.

Exakt!
  • Loppsan
    skogsvitter skrev 2013-08-26 09:54:10 följande:
    5 dagar låter uppenbarligen för lite, vi fick 5 dagar när vår stora var nyfödd och men då var det inte dubbelsidigt utan en lindrig öroninf och hon var som sagt nyfödd. Hon fick inte tillbaka det. Hur gammal är din dotter?

Jamen precis, för min dotter var det ju uppenbarligen inte tillräckligt. Eller så biter inte Kåvepenin på den bakterie/virus hon har? Hon är 18 månader.
  • Loppsan
    Gladskit skrev 2013-08-26 10:02:07 följande:
    Standard verkar vara fem dagar, det har vi också fått flera ggr. Men det har i princip ALDRIG räckt! Och Kåvepenin är helt värdelöst. Vet inte om min pojke är immun mot det eller nåt.
    Nu minns jag inte vad det andra hette, men det finns andra peniciliner som har klart bättre verkan än just Kåvepenin. 

Ja jag läste om Amimox, det biter tydligen på fler virus och bakterier än vad Kåvepenin gör.
  • skogsvitter
    Loppsan skrev 2013-08-26 10:05:20 följande:

Jamen precis, för min dotter var det ju uppenbarligen inte tillräckligt. Eller så biter inte Kåvepenin på den bakterie/virus hon har? Hon är 18 månader.
    Kanske ska be om ett annat pencillin när du får komma dit denna gång? Det är många som är kritiska till kåvepenin, så det kan ju vara värt att testa något annat i synnerhet om det fungerade så dåligt på din dotter!
  • Loppsan
    BrödernaBus skrev 2013-08-26 09:58:18 följande:
    Båda mina killar har fått Kåvepenin i 5 dagar vid öroninflammation. Samma dos som din dotter. De har haft på ena sidan, båda sidorna och nån gång hade trumhinnan värkt sönder. Men de har blivit bra på de 5 dagarna och inte behövt mer.
    Hoppas ´ni får komma till VC igen idag så tjejen får hjälp! 

Det var många varianter, stackars barn. Rynkar på näsan

Tack, jag tänker inte acceptera att inte få tid, det är ju hemskt att se henne sådan här. 
Svar på tråden Öroninflammtion, endast penecillin 5 dgr?