• Loppsan

Öroninflammtion, endast penecillin 5 dgr?

Fredag 16/8 fick jag tid för min dotter hos läkare då hon under en veckas tid gnällt, skrikit, gråtit och inte varit sig själv. Det visade sig att hon hade dubbelsidig öroninflammation och det skrevs ut Kåvepenin som vi skulle ge 5ml 3 gånger dagligen i 5 dagar. När kuren var slut var hon gladare i några dagar, men så i helgen som var blev hon åter irritabel och skrikig. Idag beter hon sig exakt som hon gjorde då jag ringde Vårdcentralen förra gången.

Vårdcentralen ringer upp senare idag och jag hoppas vi får en tid redan idag.

Till min fråga; alla jag pratat med om dotterns dubbelsidiga öroninflammation blir förvånade att läkaren bara skrev ut en kur på 5 dagar. Har ni varit med om samma eller har ni hört någon som fått sådan kort kur, och barnet sedan får ont igen kort därpå? Kanske ska tillägga att detta är första gången hon haft öroninflammation vad vi vet, och även första gången hon äter penecillin. Vi har fått i henne den mängd hon skulle ha också.

• Svar på tråden Öroninflammtion, endast penecillin 5 dgr?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Loppsan skrev 2013-08-26 10:20:24 följande:
    Se där ja! Cool Men är det inte vanligt att öroninflammationer beror på virus? Har hört även halsfluss är virus och mot det får man väl antibiotika eller?
    Jo, öroninflammation kan bero på virus. Hur fördelningen är mellan bakterier och virus är vet jag inte men det finns det garanterat folk som vet här på FL, vi får se om de hittar hit. Samma sak med halsfluss, det kan vara både virus och bakterier men den vanligaste är en streptokockinfektion (alltså en bakteriell infektion).

Klart är i alla fall att konstaterad virusinfektion inte behandlas med antibiotika, det har helt enkelt ingen effekt. Däremot kan det vara en så kallad blandinfektion med både bakterier och virus och då kan man behandla med antibiotika för att få bort bakteriedelen. Jag vet inte hur vanligt det är heller.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    skogsvitter skrev 2013-08-26 10:24:19 följande:
    Nej det är aldrig orsakat av virus, det är väldigt stor skillnad mellan virus och bakterier. Antibiotika fungerar uteslutande mot bakteriella infektioner, aldrig mot virusinfektioner. Det fungerar ju inte mot tex förkylning. Det är virus. Men det kändes lite onödigt att poängtera skillnaden

Förövrigt kan halsfluss orsakas av virus, men det är ovanligt. Men då hjälper naturligtvis inte heller antibiotika. Oftast är det streptokocker (tror jag det stavas) och det är bakterier.
    Fel, öroninflammation kan orsakas av virus. Bland annat av rhinovirus.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Loppsan
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-08-26 10:25:57 följande:
    Jo, öroninflammation kan bero på virus. Hur fördelningen är mellan bakterier och virus är vet jag inte men det finns det garanterat folk som vet här på FL, vi får se om de hittar hit. Samma sak med halsfluss, det kan vara både virus och bakterier men den vanligaste är en streptokockinfektion (alltså en bakteriell infektion).

Klart är i alla fall att konstaterad virusinfektion inte behandlas med antibiotika, det har helt enkelt ingen effekt. Däremot kan det vara en så kallad blandinfektion med både bakterier och virus och då kan man behandla med antibiotika för att få bort bakteriedelen. Jag vet inte hur vanligt det är heller.

Då var jag inte helt ute och cyklade. Hur konstaterar man virusinfektion, är det genom blodprov och halsprov? Det fick lillan lämna innan vi träffade doktorn, och inget av proverna visade något (vad det nu är man letar efter).
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Loppsan skrev 2013-08-26 10:30:33 följande:
    Då var jag inte helt ute och cyklade. Hur konstaterar man virusinfektion, är det genom blodprov och halsprov? Det fick lillan lämna innan vi träffade doktorn, och inget av proverna visade något (vad det nu är man letar efter).
    Man gör en odling av sekret (alltså halsprov). Det finns också snabbprover för streptokocker.
  • Loppsan
    skogsvitter skrev 2013-08-26 10:24:19 följande:
    Nej det är aldrig orsakat av virus, det är väldigt stor skillnad mellan virus och bakterier. Antibiotika fungerar uteslutande mot bakteriella infektioner, aldrig mot virusinfektioner. Det fungerar ju inte mot tex förkylning. Det är virus. Men det kändes lite onödigt att poängtera skillnaden

Förövrigt kan halsfluss orsakas av virus, men det är ovanligt. Men då hjälper naturligtvis inte heller antibiotika. Oftast är det streptokocker (tror jag det stavas) och det är bakterier.

Nej det är inte onödigt att poängtera, jag har ju inte koll på detta. Flört Men okej så om vi säger att det min dotter har, är öroninflammation orsakad av bakterier, är det som att säga att öroninflammation smittar? Det gör det väl inte? Men att en förkylning smittar däremot vet vi ju, så hos barn1 blir det bara en förkylning, medan samma bakterie hos barn2 blir en öroninflammation?
  • Loppsan
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-08-26 10:33:13 följande:
    Man gör en odling av sekret (alltså halsprov). Det finns också snabbprover för streptokocker.

Ja och då är det troligen gjort då vi var där och sköterskan kollade hennes hals med sån där otäck träpinne, eller det kanske var en topsliknande sak när jag tänker efter...
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Loppsan skrev 2013-08-26 10:36:34 följande:
    Nej det är inte onödigt att poängtera, jag har ju inte koll på detta. Flört Men okej så om vi säger att det min dotter har, är öroninflammation orsakad av bakterier, är det som att säga att öroninflammation smittar? Det gör det väl inte? Men att en förkylning smittar däremot vet vi ju, så hos barn1 blir det bara en förkylning, medan samma bakterie hos barn2 blir en öroninflammation?
    Ja och nej. Förkylning är en virusinfektion och den kan som bekant smitta. Det en förkylning gör vid en bakteriell öroninflammation är att underlätta för infektionen att få fäste. Det är, kortfattat, lättare att få en öroninflammation om man är förkyld.

Inflammationer är kroppens reaktion på (bland annat) infektioner så de i sig smittar inte, däremot kan viruset eller bakterien göra det.
  • skogsvitter
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-08-26 10:30:07 följande:
    Fel, öroninflammation kan orsakas av virus. Bland annat av rhinovirus.
    Nja, det stämmer väl ändå inte riktigt? Det är ju ett förkylningsvirus. Då skulle man ju behöva ta prover på alla barn med öroninf innan man skrev ut penicellin isf. Men visst, förkylning kan i förlängningen leda till öroninflammation pga igentäppta gångar, nedsatt immunförsvar osv, men viruset underlättar bara för bakterierna, det orsakar inte själva inflammationen. Men ja, kan ju vara jag som missuppfattat. Hur som helst, lite överkurs!
  • Loppsan

Fick en tid i eftermiddag i alla fall. Tänker be om nåt annat än Kåvepenin, och hoppas han skriver ut för 10 dagar istället för 5, så blir det förhoppningsvis bra sedan. Jag är väldigt skeptisk till den här läkaren då jag frågade hur illa hennes öroninflammationer var, han svarade "det finns inga stadier, antingen har man öroninflammation eller så har man det inte". Men en öroninflammation vs en öroninflammation där det värkt hål på trumhinnan är ju en j-a skillnad, vet jag av egen erfarenhet. 

• skogsvitter
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-08-26 10:45:10 följande:
    Ja och nej. Förkylning är en virusinfektion och den kan som bekant smitta. Det en förkylning gör vid en bakteriell öroninflammation är att underlätta för infektionen att få fäste. Det är, kortfattat, lättare att få en öroninflammation om man är förkyld.

Inflammationer är kroppens reaktion på (bland annat) infektioner så de i sig smittar inte, däremot kan viruset eller bakterien göra det.
    Precis som du skriver här, så då är vi ju på samma spår
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    skogsvitter skrev 2013-08-26 10:54:57 följande:
    Nja, det stämmer väl ändå inte riktigt? Det är ju ett förkylningsvirus. Då skulle man ju behöva ta prover på alla barn med öroninf innan man skrev ut penicellin isf. Men visst, förkylning kan i förlängningen leda till öroninflammation pga igentäppta gångar, nedsatt immunförsvar osv, men viruset underlättar bara för bakterierna, det orsakar inte själva inflammationen. Men ja, kan ju vara jag som missuppfattat. Hur som helst, lite överkurs!
    Ja, du har missuppfattat någonstans. Viral otit förekommer, men det är ovanligare än bakteriell sådan. Jag kollade upp det lite nu och det verkar relativt ovanligt med enbart viral otit, det är förmodligen därför man inte odlar en okomplicerad inflammation.

Du påstod däremot att virus inte orsakar öroninflammation (och nu igen) och det är felaktigt eftersom virus, bland annat rhinoviruset, de facto orsakar öroninflammation ensamt eller i kombination med bakterier.

• skogsvitter
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-08-26 11:00:32 följande:
    Ja, du har missuppfattat någonstans. Viral otit förekommer, men det är ovanligare än bakteriell sådan. Jag kollade upp det lite nu och det verkar relativt ovanligt med enbart viral otit, det är förmodligen därför man inte odlar en okomplicerad inflammation.

Du påstod däremot att virus inte orsakar öroninflammation (och nu igen) och det är felaktigt eftersom virus, bland annat rhinoviruset, de facto orsakar öroninflammation ensamt eller i kombination med bakterier.

Ja det var något nytt då!
  • Gladskit

Kan tillägga att på senare tid har de varit väldigt restriktiva med medicin överhuvudtaget. Kom tillbaka när det är på båda öronen eller om ni ser att det vätskar (att trumhinnan spruckit?). Annars är det bara att vänta ut det. Och det är väl bra egentligen men det känns ju inte så kul när man vet själv hur ont det gör.

• Loppsan

Okej, jag tror jag förstår er CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE och Skogsvitter. 

Dottern har dock inte varit förkyld på flera månader, och är det heller inte nu. Kan det vara nåt annat än förkylning som "triggar" öroninflammation, eller jag menar; varför får hon det om hon inte är förkyld? Trånga eller outvecklade gångar har jag för mig jag läst, men förstår ändå inte varför hon fick det just då hon fick det, måste ju vara nåt som händer i kroppen? Men inte kan man få öroninflammation p.g.a. att det är kyligt eller blåser ute? Däremot kan det gör ont i ett problemöra då det blåser och är kallt, vet jag också av erfarenhet. Bör jag ha mössa på henne då det blåser? Givetvis närmar det sig mössväder hur som helst, redan kyligt om morgnar och kvällar. Obestämd

• Loppsan
    Gladskit skrev 2013-08-26 11:15:18 följande:
    Kan tillägga att på senare tid har de varit väldigt restriktiva med medicin överhuvudtaget. Kom tillbaka när det är på båda öronen eller om ni ser att det vätskar (att trumhinnan spruckit?). Annars är det bara att vänta ut det. Och det är väl bra egentligen men det känns ju inte så kul när man vet själv hur ont det gör.

Det är problematiskt, verkligen! Vår läkare skrev ut ett recept eftersom det var fredag så vi inte skulle behöva vänta över helgen om det blev värre. Men han sa också att vi skulle försöka ha is i magen och vänta till efter helgen, och om det inte blivit bättre skulle vi börja medicinera först då. Men då hon redan haft ont länge (utan att vi kopplat ihop det med öronen, kan ju vara ganska diffust och lurigt) så ville vi inte vänta mer. Hon skrek massor, vaknade på nätterna och grät, ville inte äta, inte bada vilket hon gillar annars och ville inte ens vara ute och leka- bara skrek vad vi än tog oss för. 

Än så länge är det nog mycket liten risk att hon blir resistent, hon har ju bara ätit en kort kur. Men absolut, om hon blir ett öronbarn med flera återkommande inflammationer så måste vi ju fundera mer ikring det.  
  • skogsvitter
    Loppsan skrev 2013-08-26 12:22:04 följande:
    Okej, jag tror jag förstår er CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE och Skogsvitter. 

Dottern har dock inte varit förkyld på flera månader, och är det heller inte nu. Kan det vara nåt annat än förkylning som "triggar" öroninflammation, eller jag menar; varför får hon det om hon inte är förkyld? Trånga eller outvecklade gångar har jag för mig jag läst, men förstår ändå inte varför hon fick det just då hon fick det, måste ju vara nåt som händer i kroppen? Men inte kan man få öroninflammation p.g.a. att det är kyligt eller blåser ute? Däremot kan det gör ont i ett problemöra då det blåser och är kallt, vet jag också av erfarenhet. Bör jag ha mössa på henne då det blåser? Givetvis närmar det sig mössväder hur som helst, redan kyligt om morgnar och kvällar. Obestämd
    Fast min dotter var inte heller förkyld, och det är ju inte alls ovanligt. Bara för att förkylning ökar risken betyder det ju inte att det bara uppstår vid en förkylning. Om det blåser in bakterier i öronen så kan hon naturligtvis få öroninf genom att det är blåsigt... men inte av kylan eller blåsten i sig. Tycker du låter lite nojig, hon har ju uppenbarligen inga problemöron eftersom hon aldrig tidigare haft problem. Nästan alla barn får någon gång öroninf. Det betyder inte att något dåligt händer med kroppen eller att hon har problem på något sätt, bakterier rör sig ju i luften runt omkring oss hela tiden... kör en ny kur och tänk inte mer på det.
Svar på tråden Öroninflammtion, endast penecillin 5 dgr?