Öroninflammtion, endast penecillin 5 dgr?
Fredag 16/8 fick jag tid för min dotter hos läkare då hon under en veckas tid gnällt, skrikit, gråtit och inte varit sig själv. Det visade sig att hon hade dubbelsidig öroninflammation och det skrevs ut Kåvepenin som vi skulle ge 5ml 3 gånger dagligen i 5 dagar. När kuren var slut var hon gladare i några dagar, men så i helgen som var blev hon åter irritabel och skrikig. Idag beter hon sig exakt som hon gjorde då jag ringde Vårdcentralen förra gången.
Vårdcentralen ringer upp senare idag och jag hoppas vi får en tid redan idag.
Till min fråga; alla jag pratat med om dotterns dubbelsidiga öroninflammation blir förvånade att läkaren bara skrev ut en kur på 5 dagar. Har ni varit med om samma eller har ni hört någon som fått sådan kort kur, och barnet sedan får ont igen kort därpå? Kanske ska tillägga att detta är första gången hon haft öroninflammation vad vi vet, och även första gången hon äter penecillin. Vi har fått i henne den mängd hon skulle ha också.
Men är det inte vanligt att öroninflammationer beror på virus? Har hört även halsfluss är virus och mot det får man väl antibiotika eller?
Men okej så om vi säger att det min dotter har, är öroninflammation orsakad av bakterier, är det som att säga att öroninflammation smittar? Det gör det väl inte? Men att en förkylning smittar däremot vet vi ju, så hos barn1 blir det bara en förkylning, medan samma bakterie hos barn2 blir en öroninflammation?