• Loppsan

Öroninflammtion, endast penecillin 5 dgr?

Fredag 16/8 fick jag tid för min dotter hos läkare då hon under en veckas tid gnällt, skrikit, gråtit och inte varit sig själv. Det visade sig att hon hade dubbelsidig öroninflammation och det skrevs ut Kåvepenin som vi skulle ge 5ml 3 gånger dagligen i 5 dagar. När kuren var slut var hon gladare i några dagar, men så i helgen som var blev hon åter irritabel och skrikig. Idag beter hon sig exakt som hon gjorde då jag ringde Vårdcentralen förra gången.

Vårdcentralen ringer upp senare idag och jag hoppas vi får en tid redan idag.

Till min fråga; alla jag pratat med om dotterns dubbelsidiga öroninflammation blir förvånade att läkaren bara skrev ut en kur på 5 dagar. Har ni varit med om samma eller har ni hört någon som fått sådan kort kur, och barnet sedan får ont igen kort därpå? Kanske ska tillägga att detta är första gången hon haft öroninflammation vad vi vet, och även första gången hon äter penecillin. Vi har fått i henne den mängd hon skulle ha också.

• Svar på tråden Öroninflammtion, endast penecillin 5 dgr?
  • Loppsan
    skogsvitter skrev 2013-08-26 10:07:45 följande:
    Kanske ska be om ett annat pencillin när du får komma dit denna gång? Det är många som är kritiska till kåvepenin, så det kan ju vara värt att testa något annat i synnerhet om det fungerade så dåligt på din dotter!

Exakt, har läst om Amimox och så fanns det något mer. De andra ska tydligen smaka bättre också. Glad
  • Loth

Vi har öronbarn och brukade få åka tillbaka till vårdcentralen och byta penicillin och antibiotika när det inte hjälpte, blev oftast dubbelkurer. Så be att få byta om det ena inte hjälper.

Våra har rör i öronen nu och, peppar peppar, så har det funkat bra sedan dess.

• Gladskit
    Loppsan skrev 2013-08-26 10:06:09 följande:

Ja jag läste om Amimox, det biter tydligen på fler virus och bakterier än vad Kåvepenin gör.

Det känner jag igen! Det är nog Amimox vi fått senast. Plus att man misstänkte att sonen var allergisk mot penicillin under en period så då fick han EryMax.
  • Loppsan
    Loth skrev 2013-08-26 10:10:50 följande:
    Vi har öronbarn och brukade få åka tillbaka till vårdcentralen och byta penicillin och antibiotika när det inte hjälpte, blev oftast dubbelkurer. Så be att få byta om det ena inte hjälper.
    Våra har rör i öronen nu och, peppar peppar, så har det funkat bra sedan dess.

Åh. Jag var/är öronbarn själv så vet hur jobbigt det är. Fick rör när jag var 10 år. Gissar att dottern fått mina öron. Skäms
  • Ellie

Ja, Amimox (Amoxicillin) fungerar oftast bättre än Kåvepenin.
    Då skall man ta 60 mg/kg kroppsvikt och dygn fördelat på 3 doseringstillfällen.
    Om barnet väger 10 kg är det alltså 60x10 = 600 mg per dygn delat på 3 doser som gäller. Dvs 200 mg per dos (2ml av 100 mg/ml).

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Lite gratis samhällsinformation: Varken Amimox eller Kåvepenin är verksamt mot virus, det finns det ingen antibiotika som är eftersom det är läkemedel mot bakterier.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Loppsan
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-08-26 10:16:36 följande:
    Lite gratis samhällsinformation: Varken Amimox eller Kåvepenin är verksamt mot virus, det finns det ingen antibiotika som är eftersom det är läkemedel mot bakterier.

Se där ja! Cool Men är det inte vanligt att öroninflammationer beror på virus? Har hört även halsfluss är virus och mot det får man väl antibiotika eller?
  • Loppsan
    Ellie skrev 2013-08-26 10:14:33 följande:
    Ja, Amimox (Amoxicillin) fungerar oftast bättre än Kåvepenin.
    Då skall man ta 60 mg/kg kroppsvikt och dygn fördelat på 3 doseringstillfällen.
    Om barnet väger 10 kg är det alltså 60x10 = 600 mg per dygn delat på 3 doser som gäller. Dvs 200 mg per dos (2ml av 100 mg/ml).
    Oj nu blev det matematik i det hela, men jag tror jag förstår. Drömmer 
  • skogsvitter
    Loppsan skrev 2013-08-26 10:20:24 följande:

Se där ja! Cool Men är det inte vanligt att öroninflammationer beror på virus? Har hört även halsfluss är virus och mot det får man väl antibiotika eller?
    Nej det är aldrig orsakat av virus, det är väldigt stor skillnad mellan virus och bakterier. Antibiotika fungerar uteslutande mot bakteriella infektioner, aldrig mot virusinfektioner. Det fungerar ju inte mot tex förkylning. Det är virus. Men det kändes lite onödigt att poängtera skillnaden

Förövrigt kan halsfluss orsakas av virus, men det är ovanligt. Men då hjälper naturligtvis inte heller antibiotika. Oftast är det streptokocker (tror jag det stavas) och det är bakterier.
  • skogsvitter

Det är förövrigt därför man tar odling vid halsfluss, för att se om det är streptokocker eller orsakat av annat.

Svar på tråden Öroninflammtion, endast penecillin 5 dgr?