• MålaMittHjärta

Privat IVF Malmö

Hej. Jag och sambon vill gärna försöka ge sonen ett syskon. Har förstått att det finns två kliniker i malmö nu Cura/Öresund och Nordic IVF Center. Någon som har erfarenhet från dessa kliniker?

Mamma till världens sötaste Elvis
  • Svar på tråden Privat IVF Malmö
  • Moolie
    Libra1 skrev 2013-11-06 07:38:14 följande:
    En fråga! Vi har gjort en utredning på RMC och gjort IVF där. Behöver jag invänta journalerna därifrån innan jag besöker nya kliniken? Vet inte alls hur lång tid det tar att få dem. Någon som vet?
    De frågade oss om vi hade gjort en utredning innan. Men eftersom vi redan vet vad som är fel så behövdes bara ett blodprov och ett vaginalt ultraljud. Sen var vår "utredning" klar så att säga. Har aldrig behövt beställa journaler eller så. 

Men det underlättar om ni får journalerna.... Men det kan kanske ta allt från två veckor till två månader eller något? Och det är nog bra om ni har dem redan till inskrivningssamtalet! 
  • tette09

Libra: Vi gick på RMC och gick sedan över till cura/öresund. På första samtalet sa hon att de behövde journalerna från RMC men vi kunde planera ändå, hon sa att det räckte att hon fick de innan vi satte igång. Ringde RMC och det gick smidigt att få dem,tog 2-3 veckor tror jag. Jag hoppas verkligen att det är din tur snart, följer din blogg och ditt kämpande!! Kram!!

• Juleike

Hej Moolie,

jag hoppas att det går bra för er!

Vi gjorde IVF hos Cura/Öresund för två veckor sen och var inte nöjda alls. Första läkaren som plockade ut äggen var trevlig och duktig, men vi fick aldrig träffa honom igen utan fick en väldig ovänlig läkare som var irriterad när vi ställde frågor. Sen lyckades vi inte ens, men det är inte därför att vi är missnöjda. Vi bor i Kalmar, så nu funderar vi på om vi ska åka till Danmark eller om vi ska testa Nordic. Deras paketpris är ju väldig bra, har ni köpt paket också?

Ångrar verkligen att vi gick till Cura/Öresund utan att kolla priserna lite bättre, för de är dessutom rätt dyra.

Berättar gärna lite mer hur det funkar för er, man hittar ju inte speciellt mycket om dem än

• Finett

Jag håller just nu på att ruva fyra celler :) . Vi har fått hjälp av Nordic och kan skarpt rekommendera dem. Vi var först i kontakt med Cura/Öresund men ångrade oss sista stund då vi inte tyckte att de hade kunden i centrum. Nordic är raka motsatsen, de är intresserad, vänliga, proffsiga och kunniga. Vi är jätte nöjda med vårt val.

• Juleike

Hej Finett,

vad kul, jag hoppas att det går bra för dig!!!

Skönt att höra att ni är nöjda. Ska nog prata med Nordic på måndag. Har ni samma läkare hela tiden? Har ni köpt ett paket hos dem? Till Cura/Öresund ska vi absolut inte mer, men har funderat på Danmark om man redan är i Malmö. Men är Nordic bra så är det kanske lite smidigare i Sverige med högstkostnadsskydd osv.

• Finett

Det finns två läkare på Nordic. Båda två är jätte bra och kunniga. Vi har köpt ett paket med tre behandlingar. Deras pris är ungefär det samma som vad man får betala i Köpenhamn och klart under curas. Vi funderade och på Köpenhamn innan vi hittade nordic, men tyckte att det endel krångel med medicinerna ( högkostnadsskyddet) samt bro avgiften. Vi är helt nöjda med vårt val hoppas att ni oxå blir det.

• Moolie

Vi vill nog köpa ett paket om tre. Vi behövde inte bestämma oss förrän vi kom på nästa besök efter jul. Jag får min mens någon gång mellan den 16:e januari och den 5:e februari. Så det är väl tills dess det är öppet för diskussion. Köper man tre försök kan man byta ut två av försöken till fyra försök direkt från frysen! Hur bra som helst!

Vi försöker tänka såhär:
    Om vi misslyckas med första försöket kommer vi köpa ett paket om tre. Och då köper vi fyra försök. Det blir 91 000kr för oss.
    Men, om vi köper tre försök direkt så kostar det 57 000kr.

Tänk om det slutar i en graviditet då? Då står vi där med två/fyra försök! Jo, men tänk om fostret inte utvecklas som det ska? Då står man där igen!

Enda anledningen till varför Cura stod på listan från början var för att de använde sig av narkos under äggplocket. Men det har de tagit bort nu. Så för vår del fanns det ingen anledning att titta på något annat än priset! Som för övrigt är fantastiskt hos Nordic IVF!
    De på Nordic IVF har arbetat tillsammans (inte alla, men många) i FEMTON år!! Jag höll på att tappa hakan när de berättade! Och de är så trygga och stabila! 

Så tråkigt att ni upplevt det så om Cura allihop! :( Har ni skrivit recensioner om dem på nätet? Såg en kommentar från en förtvivlad man för ett tag sedan. Han hade försökt få tag på dem flera gånger men de hade inte svarat!!

• Moolie
    Finett skrev 2013-11-09 21:10:28 följande:
    Jag håller just nu på att ruva fyra celler :) . Vi har fått hjälp av Nordic och kan skarpt rekommendera dem. Vi var först i kontakt med Cura/Öresund men ångrade oss sista stund då vi inte tyckte att de hade kunden i centrum. Nordic är raka motsatsen, de är intresserad, vänliga, proffsiga och kunniga. Vi är jätte nöjda med vårt val.
    Åh så kul!!! Hur länge fick du vänta mellan äggplock och insättning då? Hur många ägg fick du och gick några till frysen? Tusen frågor!! Berätta meeer!! :)))
  • Juleike

Vi har inte skrivit en recension om Cura, vet faktiskt inte var man ska göra det. Första läkaren var trevlig och gjorde äggplockningen bra, men den kvinnliga läkaren som vi fick träffa när vi kom tillbaka var väldig otrevlig och visade ingen empati alls. Hon blev irriterad när vi frågade varför de inte kunde frysa några ägg och var otålig när jag frågade hur jag skulle ta min medicin. Dessutom fick vi vänta i nästan en timme utan förklaring. Om man sen räknar in att de är väldig dyra, 32 000 SEK, känner jag inte alls att de var värda pengarna.

Vi köpte inget paket, som tur är, men jag tror egentligen att det är rätt bra att köpa ett paket, då blir kanske pressen lite mindre. Jag ska prata med Nordic imorgon, känns de bra åker vi nog dit istället. Köpenhamn känns ju lite mera krångligt, men man spara ju ganska mycket pengar. Moolie, varför börjar ni efter jul om jag får fråga? Fick ni ingen tidigare tid eller vill ni börja efter jul?

Jag ångrar verkligen att vi inte kollade upp Cura innan, men min läkare i Kalmar sa bara att han brukar jobba med dem och att de hade bra rykte, det litar man ju på.

Jag håller tummarna för dig Finett!

• Libra1

Det är svårt att bestämma om man ska ta ett 3-pack eller inte. Tror vi börjar med ett försök. De pengarna har vi redan. Går inte det kan man ta det på avbetalning. Ska även försöka använda bruttolöneavdraget.

Det är ju synd att man inte kan spara försök om man skulle vilja ha syskon sen. :-/

Svar på tråden Privat IVF Malmö