• Orosmolnet

    Är det värt att skaffa barn?

    Hej alla!

    Behöver hjälp/tips/erfarenheter från framförallt er som i början var mycket tveksamma till att skaffa barn.

    Jag har varit tillsammans med min sambo i 7 år nu, och allt är bra mellan oss. Jag är 31, hon 28. De senaste 2-3 åren har hon dock tjatat en hel del om att hon vill ha barn. Själv känner jag inte alls något sug efter barn och det blir mitt svar gång på gång till henne. Jag känner inget intresse för att skaffa barn, och tror inte jag skulle vara en tillräckligt engagerad förälder. Jag har väldigt svårt att just nu se mig i en papparoll, eller att vara en förebild för mitt barn. Dessutom är jag en person som gärna har lugnt och tyst omkring mig så ofta som möjligt. Tvåsamheten känns helt perfekt, och jag saknar ingenting i att vara två. Att ha tid för varanda, full frihet att göra vad vi vill när vi vill. Gott om egentid för avkoppling. Tid för vänner osv.
    Till saken hör också att jag har lite svårt för vissa i min sambos familj. Helst hade jag velat känna att jag trivts till 100 % med hennes familj såsom jag gör med min egen. Men det kanske är ett för högt krav att ha. Jag vill ju kunna ha mysiga jular där båda släkterna är med, men våra familjer är rätt olika till sättet vilket gör läget besvärligt.

    Nu har min sambo i princip gett mig ett ultimatum, antingen skaffar vi barn eller så är det slut mellan oss. Jag tycker om henne väldigt mycket och vill ogärna att det ska ta slut. Samtidigt känns det som ett högriskprojekt att skaffa barn, om familjelivet sen inte funkar då tar det antagligen slut ändå. Och då har man till på köpet ett barn att ta hand om. Å andra sidan kan det ju bli så att man ångrar sig senare i livet om man inte väljer att skaffa barn, det vore inte heller kul.

  • Svar på tråden Är det värt att skaffa barn?
  • Tudelu

    Ingen kan övertala dig till att skaffa barn. Det enda jag kan säga är att det verkligen är det bösta som hänt mig. Sambon kände sig inte heller redo, resonerade ganska likt dig . Men så blev jag gravid och idag kan han inte tänka sig ett liv utan vår dotter. Han är en underbar pappa som engagerar sig till 100%.

    Vill du verkligen inte ha barn så blir det svprt för er att kunna ha ett förhållande, eftersom hon så gärna vill skaffa barn. Då är det nog bara att gilla läget och försöka gå vidare utan henne.

  • Järnlady

    Jag skulle till att börja med inte skaffa barn med någon jag "tyckte om väldigt mycket". Det är ett stort steg att skaffa barn och man bör vara så stabil i sin relation att man iallafall säger sig älska varandra. Jag tycker att du redan här bör ta dig en funderare. Är din sambo den du vill vara bunden till resten av ditt liv? För det blir man när man har barn tillsammans även om man bryter upp som par.

    Det andra jag tycker är värt att tänka på är det inte går att backa bandet om du inte skulle trivas i föräldrarollen. Det är ett livslångt val att bli förälder. Därför är det viktigt att du skaffar barn bara om du känner att du innerst inne vill det och inte för att göra din sambo glad. Jag förstår att det skulle vara tufft att förlora din sambo men det enda rätta mot era båda är att du är ärlig mot dig själv, oavsett utfallet.

    Lycka till!

Svar på tråden Är det värt att skaffa barn?