• Anonym (Jennie73)

Underhållsbidrag?

Min man och jag separerade för 8 år sedan. Han träffade en ny men dom har inga barn. Jag har nu fått två barn med en ny man.

Mitt ex har hela tiden betalat 1500:-/barn under den här tiden. Barnen är idag 13 resp. 11 år. Han bor 50 mil ifrån oss och träffar dom allt som oftast bara på skollov. Då flyger han upp dom. Fint av honom tycker jag.

Hans inkomst är 55 000:- i månaden, min var är 20 000:-     

Vad vore mer rimligt för ett underhållsbidrag? Någon som är i en liknande situation? 

Jag ska träffa en familjejurist i nästa vecka då jag är trött på att han vissa månader inte betalar in dom 1500:- han ska heller. Tacksam för svar!     

• Svar på tråden Underhållsbidrag?
  • Anonym (...)
    sextiotalist skrev 2013-09-10 16:47:31 följande:
    Nu var inte löneskillanden fullt så stora när min sambo skulle betala underhåll, men juristen kom fram till något liknande, men sambon protesterade. Tingsrätten kapade summorna med över 30% (närmare 40%). för standardtillägget stämde inte, det går aldrig leva på samma nivå som gifta när man är separerad, det är en illusion.
    Så bara för att juristen räknat fram det, så betyder det inte att du kan få igenom detta, om barnens pappa protesterar.

En annan sak, du vet väl om att underhållet kan räknas om om han skaffar barn eller blir arbetslös.   
    Utöver det så brukar standardtillägget kunna komma barnen tillgodo genom att föräldern direkt står för vissa inköp och kostnader så att det verkligen kommer barnet tillgodo. Annars är risken överhängande att pengarna inte går till barnet utan till annat. Detta kan man argumentera för i rätten och även få rätt.

Utöver det kan inte standardtillägget endast vara % av basbelopp som TS skrev. Standardtillägget ska stå i relation till överskottet.

• Anonym (AA)

Tingsrätten gav vår son standardtillägg. Jag får efter domen 2400 kr/månad i underhåll för en pojke på 13 år.

• h8him
    Anonym (AA) skrev 2013-09-10 18:49:39 följande:
    Tingsrätten gav vår son standardtillägg. Jag får efter domen 2400 kr/månad i underhåll för en pojke på 13 år.
    Vad kostar han per månad?
  • Anonym (AA)
    h8him skrev 2013-09-10 23:16:18 följande:
    Vad kostar han per månad?

Har för mig att de räknade schablon ca 3.600 - 1050 i barnbidrag. + extra kostnader (hockey, glasögon mm ca 500 kr) = ca 3.000 kr. Sedan delade de summan på oss föräldrar enligt en procentuträkning över disponibla pengar kvar av inkomst minus godkända utgifter (där det drogs av kostnader för studielån och boende men inte billån eller andra konsumtionslån). Pappan skulle betala 2/3 och jag 1/3. Sedan ett standardtillägg som jag tror var beräknat på pappans kapitalinkomst men är osäker på det.
  • h8him
    Anonym (AA) skrev 2013-09-10 23:51:34 följande:

Har för mig att de räknade schablon ca 3.600 - 1050 i barnbidrag. + extra kostnader (hockey, glasögon mm ca 500 kr) = ca 3.000 kr. Sedan delade de summan på oss föräldrar enligt en procentuträkning över disponibla pengar kvar av inkomst minus godkända utgifter (där det drogs av kostnader för studielån och boende men inte billån eller andra konsumtionslån). Pappan skulle betala 2/3 och jag 1/3. Sedan ett standardtillägg som jag tror var beräknat på pappans kapitalinkomst men är osäker på det.
    Vad bra. Då fick ni ju en bra lösning för sonen kan jag tycka.
  • Anonym (AA)
    h8him skrev 2013-09-10 23:55:59 följande:
    Vad bra. Då fick ni ju en bra lösning för sonen kan jag tycka.

Ja, det känns rättvist och bra.
  • Anonym (...)
    Anonym (AA) skrev 2013-09-11 00:04:15 följande:

Ja, det känns rättvist och bra.
    Ja det låter helt rimligt enligt din uträkning. :)
  • Anonym (abc)

Om du stämmer honom på högre underhåll så kanske det kan vara värt att ta med att han inte försörjer barnen varannan helg, som brukligt. Det är ju trots allt mat i 4 dagar - inte gratis, speciellt inte för tonåringar. Kan röra sig om 2-300 kr per månad per barn.

• Anonym (??)
    Anonym (Jennie73) skrev 2013-09-10 16:35:10 följande:
    Fast det är ju för sina barn han betalar, inte för mig. Och det tycker jag är rimligt.Glad

Men kommer du att låta dessa barn få en mycket högre standard än dina andra barn du har? Jag tycker det blir en konstig situation på något sätt. Vad säger du till dina yngre barn... 'nä ni får ingen iPad för ni har ingen rik pappa', 'här ni får falukorv, era storasyskon får oxfilé för de har mycket mer pengar än ni varje månad...'
  • Anonym (Undraroxå)
    Anonym (AA) skrev 2013-09-04 16:13:40 följande:
    Vi var i tingsrätten som räknade ut hur mycket underhåll vår son skulle ha. Då fick man inte räkna av skulder på bil men däremot samma avdrag för jobbresor som i deklarationen. Det enda lånet förutom bolånet som räknades av från inkomsterna var våra studielån.
    Var det boendeföräldern som fick räkna av studiemedel från sin inkomst- eller den som skulle betala? Fast det borde ju vara lika....
Svar på tråden Underhållsbidrag?