• Anonym (Jennie73)

Underhållsbidrag?

Min man och jag separerade för 8 år sedan. Han träffade en ny men dom har inga barn. Jag har nu fått två barn med en ny man.

Mitt ex har hela tiden betalat 1500:-/barn under den här tiden. Barnen är idag 13 resp. 11 år. Han bor 50 mil ifrån oss och träffar dom allt som oftast bara på skollov. Då flyger han upp dom. Fint av honom tycker jag.

Hans inkomst är 55 000:- i månaden, min var är 20 000:-     

Vad vore mer rimligt för ett underhållsbidrag? Någon som är i en liknande situation? 

Jag ska träffa en familjejurist i nästa vecka då jag är trött på att han vissa månader inte betalar in dom 1500:- han ska heller. Tacksam för svar!     

• Svar på tråden Underhållsbidrag?
  • Anonym (P)
    Anonym (Undraroxå) skrev 2013-09-22 22:22:23 följande:
    Var det boendeföräldern som fick räkna av studiemedel från sin inkomst- eller den som skulle betala? Fast det borde ju vara lika....
    Båda....
  • Anonym (AA)

Vi fick båda räkna av CSN. Eftersom det lånet och även kostnader för jobbresor räknades som nödvändiga för att få en arbetsinkomst.

• Anonym (Undraroxå)

Hur är det med den andra partens partner? Om pappan är gift och försörjer son fru och kanske t.o.m. hennes barn- ska mitt barn med honom bli lidande för det då?

• Anonym (P)
    Anonym (Undraroxå) skrev 2013-10-04 16:44:40 följande:
    Hur är det med den andra partens partner? Om pappan är gift och försörjer son fru och kanske t.o.m. hennes barn- ska mitt barn med honom bli lidande för det då?
    Om hans nya frus barn inte kan få försörjning på annat sätt så är han sekundärt försörjningsskyldig enligt lag för dem. På vilket sätt lider ditt barn av det?
  • sextiotalist
    Anonym (Undraroxå) skrev 2013-10-04 16:44:40 följande:
    Det kan bli ett dilemma om hans fru saknar inkomst, så då är det fler som ska dela hans lön. Så han har rätt att i sitt överskott täcka upp för en fru som saknar inkomst och hennes försörjning av sitt barn.

Helt krasst, ja ditt barn kan bli lidande av pappans val här i livet. Samma sak om han blir arbetslös, sjukpensionär, eller få ett ryck och bara säger upp sig, startar ett eget företag

Därför är mitt tips att man ska inte räkna in mer än de 1273 som man är garanterad av fk, det andra får du se som lite extra      
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2013-10-04 16:54:59 följande:
    Det kan bli ett dilemma om hans fru saknar inkomst, så då är det fler som ska dela hans lön. Så han har rätt att i sitt överskott täcka upp för en fru som saknar inkomst och hennes försörjning av sitt barn.

Helt krasst, ja ditt barn kan bli lidande av pappans val här i livet. Samma sak om han blir arbetslös, sjukpensionär, eller få ett ryck och bara säger upp sig, startar ett eget företag

Därför är mitt tips att man ska inte räkna in mer än de 1273 som man är garanterad av fk, det andra får du se som lite extra      
    Eller skaffar 15 barn på byn
  • Anonym (Undraroxå)

Om den här mannen inte på alla sätt och vis gjort sitt bästa för att på alla sätt och vis sabotera min ekonomi och mina arbetsmöjligheter, så hade jag gärna sett mellan fingrarna med underhåll. Men nu är det som det är....kan också tillägga att jag en gång i tiden försörjde honom.  

• Anonym (P)
    Anonym (Undraroxå) skrev 2013-10-04 18:49:42 följande:
    Om den här mannen inte på alla sätt och vis gjort sitt bästa för att på alla sätt och vis sabotera min ekonomi och mina arbetsmöjligheter, så hade jag gärna sett mellan fingrarna med underhåll. Men nu är det som det är....kan också tillägga att jag en gång i tiden försörjde honom.  
    Det är inte alls säkert att du får mer även om du stämmer honom.
  • Anonym (Undraroxå)

Nej. det är sant- men eftersom jag ändå stämmer honom, passar jag på att ta pp udetta också. För övrigt undrar jag hur fruns studiemedel och lån räknas? Det borde väl vara skillnad om han måste försörja henne också, eller om hon faktiskt klarar sig själv ekonomiskt.

• Anonym (abc)
    Anonym (Undraroxå) skrev 2013-10-08 10:02:22 följande:
    Nej. det är sant- men eftersom jag ändå stämmer honom, passar jag på att ta pp udetta också. För övrigt undrar jag hur fruns studiemedel och lån räknas? Det borde väl vara skillnad om han måste försörja henne också, eller om hon faktiskt klarar sig själv ekonomiskt.

När underhåller räknades ut för min dotter (ett antal år sedan nu så det kan ha ändrats) så förutsattes det att hans sambo hade en inkomst och bidrog till hushållet. Exet fick räkna halva hyran som sin och andra halvan räknades det alltså att hans sambo skulle betala oavsett det faktum att han tjänade mer än henne.
Svar på tråden Underhållsbidrag?