• Anonym (Vik)

Ingen övertidsersättning?

Jag är student och brukar ta sommarvik varje år och då som uska inom socialförvaltningen. Jag fick besked i april att jag hade fått vik och var jag skulle vara, schemat skulle jag få senare. Jag hade lagt in som önskemål att få heltid och chefen sa muntligt att det blir en heltidstjänst. Schemat anlände i juni och när jag satte mig och räknade var det på 194 timmar på en månad, då har jag ändå räknat bort de timmarna som går som jourtimmar då det är sovande natt. Jag ringde chefen och frågade om det stämde och hon sa att de valt att lägga upp sommaren så. Jag googlar då och såg att allt över 165 timmar på en månad ger rätt till övertidsersättning och då jag resten av året är en fattig student säg jag fram emot extrapengarna. Juli försvann i ett töcken av jobb, jobb och jobb och glatt säg jag fram emot augustilönen, döm om min förvåning när jag bara fått vanlig timlön för alla timmar, även de som översteg 165. Jag försökte få tag på min chef men den har semester så jag ringde lönekontoret och där säger dem att de inte tror att jag har rätt till övertidsersättning då jag godkänt schemat i förhand. De skulle kolla upp det och återkomma men jag har inte hört något än. Men stämmer detta? Jag har ändå gjort 194 timmar, har jag inte rätt till någon form av övertidsersättning för det?

• Svar på tråden Ingen övertidsersättning?
  • Anonym (???)

Man kan ju tycka det, men det är kanske så att eftersom ditt schema är på 194 timmar, så har du inte jobbat mer än du ska. Övertid är ju när man jobbar mer än sin avtalade tid.

• Anonym (Vik)
    Anonym (???) skrev 2013-09-06 07:08:59 följande:
    Man kan ju tycka det, men det är kanske så att eftersom ditt schema är på 194 timmar, så har du inte jobbat mer än du ska. Övertid är ju när man jobbar mer än sin avtalade tid.

Ja då hittade ju de ett sätt att göra det enkelt för sig, för vi var två vik som under sommaren slet på tre tjänster. Man tror ju naivt när man gör nästan 30 timmar mer på en månad n heltidsmåttet att man ska belönas för det. :(
  • Anonym (???)
    Anonym (Vik) skrev 2013-09-06 07:12:13 följande:

Ja då hittade ju de ett sätt att göra det enkelt för sig, för vi var två vik som under sommaren slet på tre tjänster. Man tror ju naivt när man gör nästan 30 timmar mer på en månad n heltidsmåttet att man ska belönas för det. :(

Som sagt, du godkände schemat. Nu har du lärt dig den hårda vägen. Bör ju ändå bli en bra lön eftersom du jobbat många timmar. Det är väl ändå bättre att du fick 30 timmar extra på en månad än att någon annan fick jobba dessa timmar, eller?
  • Anonym (Vik)
    Anonym (???) skrev 2013-09-06 07:15:16 följande:
    Som sagt, du godkände schemat. Nu har du lärt dig den hårda vägen. Bör ju ändå bli en bra lön eftersom du jobbat många timmar. Det är väl ändå bättre att du fick 30 timmar extra på en månad än att någon annan fick jobba dessa timmar, eller?

Känns mest bittert nu då en kompis jobbade för en annan kommun och där kör de stenhårt att gör de en enda timme över 165 så får de övertidsersättning, oavsett om det är på schema eller ej. Då jobbet även innebar sovande natt med timmar jag inte får tillgodoräkna så har jag till ringat långt mer än 194 timmar på jobbet i juli och hann knappt märka av att det var sommar för jag bara jobbade. Hade tänkt sätta undan övertidsersättningen att ha till julklappsinköp då CSN betalar sämre i december. :(
  • KaeJ

Antar att du inte är med i facket, annars vore det idé att ta kontakt med dem.

I min kommun får man inte jobba mer än 100% och om man ändå gör det får man övertid/kval.

Vilket jag tror att du ändå har.

• Anonym (???)
    Anonym (Vik) skrev 2013-09-06 07:18:48 följande:

Känns mest bittert nu då en kompis jobbade för en annan kommun och där kör de stenhårt att gör de en enda timme över 165 så får de övertidsersättning, oavsett om det är på schema eller ej. Då jobbet även innebar sovande natt med timmar jag inte får tillgodoräkna så har jag till ringat långt mer än 194 timmar på jobbet i juli och hann knappt märka av att det var sommar för jag bara jobbade. Hade tänkt sätta undan övertidsersättningen att ha till julklappsinköp då CSN betalar sämre i december. :(

Kanske det är olika i olika kommuner. Klart det känns taskigt när du räknat med pengarna, det förstår jag. Men prata med din chef när hen kommer tillbaka, det kan ju blivit fel. Om du ändå ska spara pengarna, så gör det ju inget om det justeras på nästa lön, om det skulle vara fel. Hoppas det ordnar sig.
  • Anonym (Vik)
    KaeJ skrev 2013-09-06 07:22:25 följande:
    Antar att du inte är med i facket, annars vore det idé att ta kontakt med dem. I min kommun får man inte jobba mer än 100% och om man ändå gör det får man övertid/kval. Vilket jag tror att du ändå har.

Jo jag är medlem i kommunal och har pratat med dem, men till och med de är osäkra på vad som gäller i detta läget. :(
  • KaeJ

Vilket jag ändå tror att du har rätt till skulle det stå.

• Anonym (Vik)
    Anonym (???) skrev 2013-09-06 07:23:11 följande:
    Kanske det är olika i olika kommuner. Klart det känns taskigt när du räknat med pengarna, det förstår jag. Men prata med din chef när hen kommer tillbaka, det kan ju blivit fel. Om du ändå ska spara pengarna, så gör det ju inget om det justeras på nästa lön, om det skulle vara fel. Hoppas det ordnar sig.

Ja jag hoppas det, hon skulle inte vara tillbaka förrän i slutet av september nu men ska ringa henne så.
  • elmadumle

Men som timvikarie har man väl ingen övertidsersättning? du får ju timlön som vanligt även fast du jobbar mer än schemat, är väl bara anställd personal som har rätt till övertidsersättning. Jag jobbar som timvik inom äldreomsorgen och har haft schema på sommaren, om jag jobbar mer än schemat får jag timlön som vanligt och ob givetvis om det är obekväm arbetstid.

Svar på tråden Ingen övertidsersättning?