Ingen övertidsersättning?
Jag är student och brukar ta sommarvik varje år och då som uska inom socialförvaltningen. Jag fick besked i april att jag hade fått vik och var jag skulle vara, schemat skulle jag få senare. Jag hade lagt in som önskemål att få heltid och chefen sa muntligt att det blir en heltidstjänst. Schemat anlände i juni och när jag satte mig och räknade var det på 194 timmar på en månad, då har jag ändå räknat bort de timmarna som går som jourtimmar då det är sovande natt. Jag ringde chefen och frågade om det stämde och hon sa att de valt att lägga upp sommaren så. Jag googlar då och såg att allt över 165 timmar på en månad ger rätt till övertidsersättning och då jag resten av året är en fattig student säg jag fram emot extrapengarna. Juli försvann i ett töcken av jobb, jobb och jobb och glatt säg jag fram emot augustilönen, döm om min förvåning när jag bara fått vanlig timlön för alla timmar, även de som översteg 165. Jag försökte få tag på min chef men den har semester så jag ringde lönekontoret och där säger dem att de inte tror att jag har rätt till övertidsersättning då jag godkänt schemat i förhand. De skulle kolla upp det och återkomma men jag har inte hört något än. Men stämmer detta? Jag har ändå gjort 194 timmar, har jag inte rätt till någon form av övertidsersättning för det?