• Anonym (Vik)

Ingen övertidsersättning?

Jag är student och brukar ta sommarvik varje år och då som uska inom socialförvaltningen. Jag fick besked i april att jag hade fått vik och var jag skulle vara, schemat skulle jag få senare. Jag hade lagt in som önskemål att få heltid och chefen sa muntligt att det blir en heltidstjänst. Schemat anlände i juni och när jag satte mig och räknade var det på 194 timmar på en månad, då har jag ändå räknat bort de timmarna som går som jourtimmar då det är sovande natt. Jag ringde chefen och frågade om det stämde och hon sa att de valt att lägga upp sommaren så. Jag googlar då och såg att allt över 165 timmar på en månad ger rätt till övertidsersättning och då jag resten av året är en fattig student säg jag fram emot extrapengarna. Juli försvann i ett töcken av jobb, jobb och jobb och glatt säg jag fram emot augustilönen, döm om min förvåning när jag bara fått vanlig timlön för alla timmar, även de som översteg 165. Jag försökte få tag på min chef men den har semester så jag ringde lönekontoret och där säger dem att de inte tror att jag har rätt till övertidsersättning då jag godkänt schemat i förhand. De skulle kolla upp det och återkomma men jag har inte hört något än. Men stämmer detta? Jag har ändå gjort 194 timmar, har jag inte rätt till någon form av övertidsersättning för det?

• Svar på tråden Ingen övertidsersättning?
  • S 81
    Mineralvatten skrev 2013-09-06 13:40:56 följande:
    man belönas inte i arbetslivet. man får ersättning om jag jobbar mer än vad man ska, och det är utanför ordinarie arbetstid.
    den flesta övetiden ska dessutom godkännas av chefen inann den träder i kraft. 
    Nej, det behöver den inte. 
  • Mineralvatten
    S 81 skrev 2013-09-06 13:58:32 följande:
    Nej, det behöver den inte. 
    nej den kan även godkännas efteråt.
  • elmadumle
    S 81 skrev 2013-09-06 13:15:55 följande:
    Jobbar du mer än schemat så ska du ha extra betalt. 

Gäller inte det bara om man har månadslön då? man får ju sin timlön när man jobbar mer än schemat? det är ju inte enkelt märker jag.
  • Gladskit

Jag jobbar bl.a. med AB, Allmänna bestämmeler (ett avtal som gäller inom de flesta kommuner), och här regleras all tid över 165 timmar som en timanställd person arbetar, med övertidsersättning. Däremot kallas det inte övertid för timanställda, inte på samma sätt som för en person som har en fast sysselsättningsgrad. Det är lite det som är grejen med intermittenta anställningar. Du blir uppringd och får en fråga om du vill ta ett arbetspass och det tackar du ja eller nej till. 

Vi har chefer som försöker kringgå detta när de tar ut sina preliminära löner och ser att en del anställda får kval övertid för x antal timmar. Jag vet inte hur många samtal kring detta som jag besvarar per månad. Men det är fel och det får inte manipuleras med.

Utan jobbar man ihop 145 timmar i juni så får man 145 timmar timlön. Jobbar man 167 timmar i juli så får man 165 timmar timlön och 2 timmar övertid. Jobbar man 195 timmar i augusti så får man 165 timmar timlön och 30 timmar övertid.

• Anonym (Vik)
    Gladskit skrev 2013-09-06 20:05:59 följande:
    Jag jobbar bl.a. med AB, Allmänna bestämmeler (ett avtal som gäller inom de flesta kommuner), och här regleras all tid över 165 timmar som en timanställd person arbetar, med övertidsersättning. Däremot kallas det inte övertid för timanställda, inte på samma sätt som för en person som har en fast sysselsättningsgrad. Det är lite det som är grejen med intermittenta anställningar. Du blir uppringd och får en fråga om du vill ta ett arbetspass och det tackar du ja eller nej till.  Vi har chefer som försöker kringgå detta när de tar ut sina preliminära löner och ser att en del anställda får kval övertid för x antal timmar. Jag vet inte hur många samtal kring detta som jag besvarar per månad. Men det är fel och det får inte manipuleras med. Utan jobbar man ihop 145 timmar i juni så får man 145 timmar timlön. Jobbar man 167 timmar i juli så får man 165 timmar timlön och 2 timmar övertid. Jobbar man 195 timmar i augusti så får man 165 timmar timlön och 30 timmar övertid.

Det är så alltså? Tusen tack för svaret. :)
  • elmadumle
    Gladskit skrev 2013-09-06 20:05:59 följande:
    Jag jobbar bl.a. med AB, Allmänna bestämmeler (ett avtal som gäller inom de flesta kommuner), och här regleras all tid över 165 timmar som en timanställd person arbetar, med övertidsersättning. Däremot kallas det inte övertid för timanställda, inte på samma sätt som för en person som har en fast sysselsättningsgrad. Det är lite det som är grejen med intermittenta anställningar. Du blir uppringd och får en fråga om du vill ta ett arbetspass och det tackar du ja eller nej till. 

Vi har chefer som försöker kringgå detta när de tar ut sina preliminära löner och ser att en del anställda får kval övertid för x antal timmar. Jag vet inte hur många samtal kring detta som jag besvarar per månad. Men det är fel och det får inte manipuleras med.

Utan jobbar man ihop 145 timmar i juni så får man 145 timmar timlön. Jobbar man 167 timmar i juli så får man 165 timmar timlön och 2 timmar övertid. Jobbar man 195 timmar i augusti så får man 165 timmar timlön och 30 timmar övertid.

Så som timvikarie som går på semesterschema på sommaren: vi har timlön fast vi går på semestervikariat, om jag då gör mer timmar än schemat så får jag bara min timlön? eller ska jag ändå ha övertidslön? Jag har aldrig hört att vikarier har rätt till övertid.
  • FruLarsson
    elmadumle skrev 2013-09-06 21:10:23 följande:

Så som timvikarie som går på semesterschema på sommaren: vi har timlön fast vi går på semestervikariat, om jag då gör mer timmar än schemat så får jag bara min timlön? eller ska jag ändå ha övertidslön? Jag har aldrig hört att vikarier har rätt till övertid.
    Övertid/mertid har man rätt till om man arbetar mer än avtalat såvida man inte avtalat bort den. Men att facket ska ha gått med på att avtala bort timvikariers övertid låter lite märkligt i mina öron men är säkert inte omöjligt. Om du är osäker vad som gäller på din arbetsplats så hör med facket. Jag länkar till arbetstidslagen och har klippt ut de två paragrafer som jag tyckte verkade mest intressanta i den här diskussionen.

Jag har jobbat som timvikarie i en del år och har haft övertidsersättning när jag jobbat övertid (dvs när snittarbetstiden över 4 veckor har överstigit arbetstiden som står i mitt anställningsavtal). 

www.av.se/lagochratt/atl/index.aspx

5 §
    Den ordinarie arbetstiden får uppgå till högst 40 timmar i veckan.

När det behövs med hänsyn till arbetets natur eller arbetsförhållanden i övrigt, får arbetstiden uppgå till 40 timmar i veckan i genomsnitt för en tid av högst 4 veckor.

Veckan räknas från och med måndag, om inte annan beräkning tillämpas på arbetsstället.

7 §
    Med övertid förstås sådan arbetstid som överstiger ordinarie arbetstid enligt 5 § och jourtid enligt 6 §. Om annan ordinarie arbetstid eller jourtid gäller på grund av kollektivavtal som har tillkommit i den ordning som anges i 3 § första stycket, eller på grund av medgivande om avvikelse av Arbetsmiljöverket enligt 19 § 1., skall med övertid i stället förstås sådan arbetstid som vid heltidsarbete överstiger ordinarie arbetstid och jourtid enligt avtalet eller medgivandet.

Vid beräkning av övertid skall kompensationsledighet eller annan ledighet som förläggs till arbetstagarens ordinarie arbetstid eller jourtid likställas med fullgjord ordinarie arbetstid respektive jourtid. (Paragrafen ändrad genom SFS 2000:766)

• Gladskit
    elmadumle skrev 2013-09-06 21:10:23 följande:

Det beror på vilken anställningsform du har.
    Är du intermittent timanställd, dvs så att varje arbetstillfälle utgör en anställning, oavsett om du går på någons "rad" eller ej. Så ska du omfattas av reglerna som säger att du kan arbeta 165h, därefter utgår ersättning för övertid.

Har du fått ett vikariat för någon på en viss sysselsättningsgrad, men bara det att löneformen är timlön (anställningsform och löneform månadslön eller timlön, är olika saker), så att du tex är anställd på 67%. Så ska de pass du blir tillfrågad om och som hamnar utöver dina 67% beräknas först som fyllnad upp till det mått som motsvarar heltid, därefter enkel övertid och därefter kval övertid. Exakt hur ett arbetspass kommer att ersättas beror på hur det passet ligger i schemat i förhållande till ditt ordinarie schema.
  • Gladskit

Det här är inga hemligheter utan en hänvisning till vilket kollektivavtal man tillämpar bör finnas på ens anställningsavtal. Inom kommunal verksamhet kan man alltid hitta gällande avtal på www.skl.se under "Avtal & Lagar". På kommunals hemsida www.ka.se finns också mycket bra information.

• Gladskit
    Gladskit skrev 2013-09-06 23:08:12 följande:
    Det här är inga hemligheter utan en hänvisning till vilket kollektivavtal man tillämpar bör finnas på ens anställningsavtal. Inom kommunal verksamhet kan man alltid hitta gällande avtal på www.skl.se under "Avtal & Lagar". På kommunals hemsida www.ka.se finns också mycket bra information.

Kanske ska förtydliga, www.ka.se är Kommunalarbetarens hemsida. En tidning som Kommunal ger ut.
  • TaSe

Gladskit: en behovsanställning (intermittent), hur länge är det ok att ha den?

• Gladskit
    TaSe skrev 2013-09-06 23:12:52 följande:
    Gladskit: en behovsanställning (intermittent), hur länge är det ok att ha den?
    Det finns oftast inga slutdatum på dem. Däremot görs (ska göras) LAS-beräkningar och när man uppnått ett visst antal dagar så ska man erbjudas en tillsvidare tjänst på en bestämd sysselsättningsgrad.

Arbetsgivaren skall också för varje pass då man tar in en behovsanställd/intermittent anställd person, tala om ifall passet avser vikariat (=ersätter en faktisk person som är frånvarande pga tex. sjukdom, eller en vakans) eller allmän visstid (=arbete utöver ordinarie personalstyrka). Att arbetsgivaren gör detta på ett korrekt sätt är jätteviktigt för att den anställdes lasdagar ska beräknas korrekt.

För den som har haft vikariat i sammanlagt två år (720 dagar) under en femårsperiod har rätt till fast tjänst. Likaså har en person som har haft allmän visstid i sammanlagt två år (720 dagar) under en femårsperiod rätt till en fast tjänst. MEN man får numera även lägga ihop dem och då gäller att man ska ha ha arbetat tre år
    (1080 dagar) under en femårsperiod för att få fast tjänst.

Förut kunde man ha en person på vikariat i två år, sen kunde man ha personen på visstid i två år efter det. Men numera räknas de alltså ihop så nu kan man få rätt till en anställning redan efter sammanlagt tre år.
  • Gladskit

Sen kan jag ju tycka att om man har en person på behovsanställning med timlön som man regelbundet tar in i verksamheten och som man ger jobb, så har man ju ett ganska bra hum om vad personen presterar och vad h*n går för. Då är det kanske schysstare att erbjuda personen en tillsvidare anställning på tex 40% istället. Det är ju lite genomskinligt att komma på dag 719 när personen håller på att bli inlasad att nähe.. nu vill vi tydligen inte att du ska arbeta här på vår förskola längre. Men det kan tyvärr bli så att man inte längre blir tillfrågad om pass när man börjar närma sig gränsen.

• TaSe

Ok, tack! Så 720 arbetade dagar, under fem år, sedan anställning?
    Vem ska arbetsgivaren berätta vad som gäller för att LAS ska bli rätt då?

• Gladskit
    TaSe skrev 2013-09-06 23:31:09 följande:
    Ok, tack! Så 720 arbetade dagar, under fem år, sedan anställning?
    Vem ska arbetsgivaren berätta vad som gäller för att LAS ska bli rätt då?

Ja, 720 dagar vikariat, 720 dagar allmän visstid eller 1080 dagar ihopräknat.
    Alla större lönesystem har ackumulatorer som automatiskt håller koll. Hos oss skapas listor över detta varje månad som cheferna får till sig. De kan även gå in själva och se hur en viss person ligger till.
Svar på tråden Ingen övertidsersättning?