• cali80

    Viktigt att mannen ska vara vältränad?

    Jag har alltid haft problem med självkänslan. Mycket bottnar i att folk sen jag var tonåring ofta anmärkt på mitt utseende. Och det är de negativa sakerna jag minns.
    Jag har tränat regelbundet i över 20 år. Men när jag en gång gick upp några kilo var nån genast där och anmärkte att man blivit rund. Sen har det hänt att jag tränat lite mer, och gått ner ner några kg istället. Då är inte det heller bra.
    När i helvete är det bra då?
    Nu är jag över 40 och det är inte lika lätt att hålla kroppen i trim som förut. Jag är fortfarande i bra form, lagom muskler. MEN har en liten fettbula längst ner på magen som bara försvinner om jag går ner till runt 72 kg. Och det klarar jag inte i nuläget.
    Jag tar inte av mig på stranden längre, för då är nog nån jävel där och ska anmärka. 
    Är det viktigt för er kvinnor att en man är i bra form? Jag har magrutor men inte supertajt längre. 

  • Svar på tråden Viktigt att mannen ska vara vältränad?
  • cali80
    Anonym (stackars karl) skrev 2013-09-12 14:02:42 följande:
    Helt ärligt så tycker jag synd om dig TS. Om du efter mer än 40 års livstid inte har fattat vad som är viktigt för en kvinna så bör du väl fortsätta träna och bygga upp muskler.  
    Tack för din sympati. Fast egentligen var du ju sarkastisk. Tja, du kanske mår bättre nu när du fick slänga ur dig det där.
    Jag tycker synd om mig själv. Jag har aldrig haft ett förhållande. Så det har du ju rätt i, att jag har noll koll.
    Det är olyckligt att jag skulle växa upp med en släkt som är utseendefixerad och har förstört fler än mig.
    Jag är hela tiden självmedveten och kan bara slappna av när jag är hemma eller ute i skogen. Annars känner jag hela tiden granskad och är stel och hämmad.
    Jag inser att jag inte kan njuta av livet,  och göra allt jag vill.
    För mig är det försent, men jag har påtalat detta för vissa familjemedlemmar med barn, att inte hålla på för mycket med utseendet. Är man känslig kan det göra skada. 
  • cali80

    Jag tränar inte på gym. Tränar hemma och inte jättemycket heller. Springer 2 dar i veckan, kör styrka 2 dar i veckan.
    Jag vill också göra annat än att bara träna. 

  • cali80
    sarafamilj skrev 2013-09-12 14:59:35 följande:
    Vilka elaka människor som kommenterat din kropp på det viset! :( Gissar att du hela tiden haft en "fin" kropp, annars hade de nog inte varit så snabba med pikarna så fort du lagt på sig ett kg eller två. Det känns så hemskt att dessa individers plumpa uttalanden har fått dig att må så dåligt och att fokusera på detta under så många år, men det är långt ifrån försent! 40 är ingen ålder och vore jag dig skulle jag satsa på att bygga upp min självkänsla nu, utan att fokusera på det fysiska över huvud taget. Många träffar inte sitt livs kärlek förrän i din ålder eller senare så du kan i lugn och ro börja satsa på mental träning och i sinom tid ge dig ut bland potentiella pratners om det är en livskamrat du söker. Lycka till!
    Tack Glad Ja, det har varit jobbigt i många år. Inte nog med att man redan mår skit i tonåren med allt som händer i kroppen, då behöver man inte höra negativa kommentarer om ens utseende. Från släktingar till på köpet.
    Jag försöker att leva i nuet men det är svårt att programmera om, när jag hela livet gått som singel och mest känt mig bortvald till förmån för andra.
  • cali80
    whybother skrev 2013-09-12 22:37:39 följande:
    Ja, utseende och kropp är viktigt. Jag tänder på min mans utseende, om jag ser honom komma gående mot mig i en folksamling tex så blir jag alltid lite varm
    i kroppen för mig är attraktion och passion viktigt. Ansikte är dock viktigare än kropp.
    I ditt fall TS så är kanske din självkänsla ett större problem än eventuella fettsamlingar på magen.
    Ja, det är jag medveten om. Min självkänsla är mycket låg. Jag är ganska nöjd med min kropp, jag tränar för att må bra. Men ändå ska nån vara där och kommentera nåt om ens utseende. Är så trött på det. Varje gång det är nån sammankomst, om det är födelsedagar, jul etc. så är jag på helspänn och väntar mig att nån ska säga nåt. Skitjobbigt.
  • cali80
    Anonym (Tjock själv) skrev 2013-09-13 07:43:45 följande:
    Jag föredrar hellre någon jag kan prata med och som utmanar mig intellektuellt än muskler. Men jag förstår vad du menar. Jag är själv tjock men var väldigt smal i min ungdom. Och då menar jag riktigt mager men så kom p-piller och så fyllde jag 25 och allt ändrade sig men tro inte det gick vissa familjemedlemmar förbi som påpekade att jag såg ut som en rullsylta alternativ julgris. Idag skiter jag högaktningsfullt i vad de tycker för det kvittar vad de tycker. Jag är vuxen, stark och smart även om jag är rund om baken.
    Skönt att du kan tänka så. Jag själv tar människor som de är, vare sig de är smala eller runda. Det är ju kul med mångfald. Jag vet inte vad det är för fel på min släkt. Själva tränar de inte, kan inte komma på nån mer som motionerar regelbundet. Men utseendefixerade, det är de. Är väl nån störning.
  • cali80

    Jag minns en gång när jag promenerade med en tjej jag var förälskad i. Det var första gången hon såg mig i t-shirt och shorts. "Vad smal du är" sa hon. Jag tog det genast negativt. Hade varit sjuk, inflammation i kroppen och inte kunnat träna på några månader. Eftersom hon tydligen reagerade på min kropp så pass att hon kommenterade på det viset... det kändes trist.
    Tycker alltid det varit så, att man granskas in i minsta detalj. Jag önskar jag kunde träffa en tjej som ser helheten. 

  • cali80
    Anonym (gfd) skrev 2013-09-14 14:07:28 följande:
    Jag tror inte det handlar om att du på något sätt ser dålig ut, det handlar nog mest om att det anses vara socialt acceptabelt att skämta om att män skaffat sig gubbmage, påpeka att de gått upp i vikt, blivit tunnhåriga etc -sådant man aldrig skulla komma undan med att säga till en kvinna helt enkelt för att det är sårande - men det anses fortfarande inte vara sårande för en man att få höra samma sak. 

    Min kille ser bra ut, blivit aningen tunnhårig, men deffat och nu syns musklerna på hans kropp mer än tidigare - tror ni inte han får höra det av de flesta om och om igen? Sååå tunnhårig, snart är du flint! OJ vad du har blivit mager! (tidigare fick han höra att han fått ölmage/riktig kagge etc).

    Medan inte en enda en påpekat att jag gått upp 10kg och i ärllighetens namn blivit tjock. Skönt för mig att slippa höra sådana kommentarer, men tycker även att män ska slippa få sina kroppar kommenterade hela tiden (och att det ska sluta vara acceptabelt att kalla en man för tjockis/flintis etc bara för att han är just man och inte kvinna).
    Ja, det är som att tjejer alltid haft större utrymme att klanka ner på andra. Jag jobbade i vården tidigare och när jag började bli tunnhårig så skulle tjejerna naturligtvis tjata om det. Det tyckte de var jättekul. Det tyckte inte jag. Det var bara ännu en orsak till varför jag inte fick tjejer. Nu skiter jag i det, vad kan man göra liksom? Jag kan ju känna nu i efterhand att de jag jobbade med var dumma i huvudet.
  • cali80
    Anonym (gfd) skrev 2013-09-15 14:49:55 följande:
    men många killar har för vana att skämta med varandra på det sättet och påpeka det där med tunnhårighet, det är ngt av manlig jargong som kvinnor med tiden börjat hänga med i. Inte så kul för de män som inte skämtar med andra på det viset och inte heller vill få sina små brister påpekade för sig. De flesta respekterar dock om man säger ifrån i stil med "det där är ett lite känsligt ämne för mig...". Man behöver inte skälla för kung och fosterland, ett litet påpekande räcker ofta för att folk ska tänka till.

    men jag tror du har lite fel på punkten att skallighet gör att man inte kan få tjejer. att vara flintskallig är inte en orsak till att inte få tjejer. Har inte upplevt det som ngt problem i min bekantskapskrets iaf och jag skulle själv inte avskriva en kille totalt bara för att han var tunnhårig! (min kille är ju som sagt tunnhårig, tycker han ser manlig ut). 

    Under tonåren och i början av de 20 hade jag kanske varit lite skeptisk inför en väldigt tunnhårig kille, det är nog många som kände så på den tiden, men vid 40 års ålder är du väl i vilket fall som helst inte intresserad av i första hand 20åringar? Vid 40 års ålder är det_ingen_som reagerar på tunnhårighet hos en man, så till vida man inte är otroligt ytlig av sig vilket få är.
    Nu bryr jag mig inte, men då var det jobbigt. 
  • cali80
    Anonym (tyu) skrev 2013-09-15 18:26:37 följande:
    Är inte 72kg väldigt lite för en man om han inte är väldigt kort?
    Jo, det var för lite, men det var först då jag blev av med den sista lilla fettbullen nere på magen. Hade ett aktivt jobb och det var en varm sommar, då blev det så. Annars väger jag runt 78-80 kg, är 185 cm.
Svar på tråden Viktigt att mannen ska vara vältränad?