• Äppelpaj80

Lära 10 månaders valp att vara själv?

Hej hundvänner.

Mina föräldrar har skaffat en jättemysig liten hanhund för några månader sedan. Tanken är att jag ska passa hunden när det behövs och när de åker utomlands vilket de gör några månader varje år. De har bokat en 1 månad lång semester i mars då han kommer vara 15 månader gammal.
    Problemet är att hunden knappt har varit själv en sekund sedan de fick honom. Mina föräldrar är pensionärer och hunden har sedan liten, som alla hundar, ogillat starkt att vara själv. Men det måste man ju vänja dem vid. Min mamma har jättesvårt att lämna hunden själv och jag ser att det kommer bli ett problem för mig att ta hunden sen för vi kommer inte kunna vara med honom 24 av dygnets timmar. Hon har testat att vara ute i trådgården och lämna han inne och så skäller han och hon står ut 20 min max och så går hon in igen. Jag tror att han har lärt sig skälla på henne tills hon kommer. 

Jag jobbar ganska bra tider så hunden skulle få vara hemma hos oss själv max 5-6 h när vi har honom hade jag tänkt. Hade även tänkt ha med honom på jobbet på mitt kontor ibland eller kanske varje dag då vi har honom om det skulle funka. Men jag sitter inte därinne hela tiden och måste kunna lämna honom upp till 1h ibland, utan att han ylar ihjäl sig efter mig för då funkar det inte med resten av personalen som är där.

Skulle behöva råd om vad jag ska säga till min mamma. Visst är det så att man måste lära dem vara själva som valpar för annars är det mer eller mindre kört sen när de är äldre? Hur ska hon vänja hunden att vara själv? Behöver råd! 

• Svar på tråden Lära 10 månaders valp att vara själv?
  • Rainbow gg

Jag började med att gå till affären varje dag och lämna hunden ensam. tog ju inte en eller två månader utan snarare närmare året. Nu bryr han sig inte om man går hemmifrån längre. Han ligger och tittar på en bara.

Stå utanför dörren har jag hört inte ska funka för de känner lukten av en, utan man ska verkligen gå hemifrån. 

• malle88

Hej

Våran valp var jättesvår att få lämna ensam (typiskt för hans ras) men med mycket träning går det! :) det han måste lära sig för att kunna slappna av är att ni alltid kommer tillbaka. Försök få in en rutin. Mina tips är:

1. Lämna han alltid ensam på samma ställe, dela gärna av det t ex köket eller hallen så han inte har så mycket yta.

2. Lämna en korg och kanske något gosedjur. Inga leksaker, han ska inte underhållas utan helst sova/vila.

3. Se till att han är trött, fysiskt och psykiskt. Han ska ha ätit och varit ute.

4. Om ni vill avdramatisera att ni går, göm godis, bara llite så ni hinner ut. Säg samma fras, typ "hejdå".

5. Lämna bara korta stunder, typ en minut, i början. Så han knappt märkt att ni gått och dra ut på det.

6. Säg inget överdrivet hejdå och avvakta med att hälsa när ni kommer, vi vänta tjugo minuter. Låter hemskt men han lär sig att han inte är så viktig och att det är normalt.

7. Ha tålamod, varje minut är ett framsteg.

• Singoallaa

En hund ska absolut inte vara hemma själv längre tid. Någon timme per dag MAX annars ska man inte köpa hund utan låta hunden komma till en familjsom kommer inkludera hunden i flocken och ta hand om den tex hos dagmatte eller liknande när man är på jobbet!

• Birgitta2
    Rainbow gg skrev 2013-09-13 15:10:09 följande:
    Jag började med att gå till affären varje dag och lämna hunden ensam. tog ju inte en eller två månader utan snarare närmare året. Nu bryr han sig inte om man går hemmifrån längre. Han ligger och tittar på en bara.

Stå utanför dörren har jag hört inte ska funka för de känner lukten av en, utan man ska verkligen gå hemifrån. 
    Funkade hos oss. Med alla de tre hundar vi haft. Men man får vara knäpp tyst.
  • leversnitten
    Singoallaa skrev 2013-09-13 15:11:24 följande:
    En hund ska absolut inte vara hemma själv längre tid. Någon timme per dag MAX annars ska man inte köpa hund utan låta hunden komma till en familjsom kommer inkludera hunden i flocken och ta hand om den tex hos dagmatte eller liknande när man är på jobbet!
    Observera att detta endast är en åsikt.

Enligt lagar och regler så får en hund vara ensam i upp till sex timmar själv och många hundar klarar det alldeles utmärkt utan att må ett dugg dåligt av det.
  • Gizmo
    malle88 skrev 2013-09-13 15:11:05 följande:
    Hej
    Våran valp var jättesvår att få lämna ensam (typiskt för hans ras) men med mycket träning går det! :) det han måste lära sig för att kunna slappna av är att ni alltid kommer tillbaka. Försök få in en rutin. Mina tips är:
    1. Lämna han alltid ensam på samma ställe, dela gärna av det t ex köket eller hallen så han inte har så mycket yta.
    2. Lämna en korg och kanske något gosedjur. Inga leksaker, han ska inte underhållas utan helst sova/vila.
    3. Se till att han är trött, fysiskt och psykiskt. Han ska ha ätit och varit ute.
    4. Om ni vill avdramatisera att ni går, göm godis, bara llite så ni hinner ut. Säg samma fras, typ "hejdå".
    5. Lämna bara korta stunder, typ en minut, i början. Så han knappt märkt att ni gått och dra ut på det.
    6. Säg inget överdrivet hejdå och avvakta med att hälsa när ni kommer, vi vänta tjugo minuter. Låter hemskt men han lär sig att han inte är så viktig och att det är normalt.
    7. Ha tålamod, varje minut är ett framsteg.
    Mycket bra råd! Det de flesta gör fel är att de daltar med hunden, typ "hejdå älsklingen matte kommer snart", och så går de tillbaka x antal gånger och gör samma sak om och om igen...
  • leversnitten

Tillägg: Det kan ju vara en ide att kolla upp vad det finns för möjligheter till hundpensionat ett bra tag i förväg. Kanske kan det vara ett alternativ att ha hunden på pensionat en del av tiden om det är besvärligt med ensamheten t.ex.

• Krusmatta

Jag har bara läst igenom trådstarten och sedan ögnat igenom lite av tråden, men jag får känslan av att dina föräldrar först och främst måste inse det viktiga i att hunden kan vara själv. Även om de är pensionärer så kan det hända något oförutsett som gör att hunden behöver vara själv en stund.

Det är inte heller för sent att börja träna en hund att vara ensam, men oftast är det lättare ju tidigare man börjar. Eftersom ni dessutom har en "deadline" så är det ju bra att ha god tid på sig för att inte behöva stressa fram något.

Mina tips är:
    - Att till en början vänja hunden vid att kunna vara ensam i ett annat rum. Vissa blir jättenojjiga med valpar och måste till och med ha med dem in på toa. Ge hunden en rolig leksak eller något riktigt gott att tugga på, gå helt lugnt in i ett annat rum och kom sedan direkt tillbaka utan att göra någon grej av det.

-När jag lärde min hund att vara ensam minskade jag ner ytan han hade att vara på innan jag lämnade honom, då hade han inte lika många rum att hålla koll på vilket gjorde honom lugnare. Han hade till en början bara tillgång till hallen och köket.

- Gör ingen grej av att du ska gå ut genom dörren. Jag "struntade" i hunden i ungefär tio minuter innan jag gick ut. Precis innan jag gick ut slängde jag in en näve godis eller mat i hallen och gick sedan ut och stängde dörren medan hunden letade godis. Jag väntade några sekunder (första gångerna) och gick sedan in igen. "Struntade" i hunden även då, för att visa hunden att "det här var inte ens något att bry sig om". När min hund kommit över lyckan över att jag var tillbaka kunde jag sätta mig ner och hälsa lite lugnt. Variera tiden du är borta, ibland en minut, ibland fem minuter och öka sedan på tiden allteftersom.

- Det är viktigt att öppna dörren när hunden är tyst eftersom det blir en typ av belöning för hunden när man kommer in genom dörren. Har man en hund som skäller "konstant" får man helt enkelt vänta till den hämtar andan en sekund.

Hoppas det går bra för er!

• micromat
    Birgitta2 skrev 2013-09-13 15:02:42 följande:
    jag anser inte man skall vara hemma alls när man skall ensamhetsträna en hund. Inte stänga in i ett rum. Hunden vet att du är där utanför och känner din lukt och vill komma till dig. Känns som tortyr. Kanske kan funka det med men jag hade inte gjort det.

Vi gjorde så här: Gå ut genom dörren när hunden är lugn. Och stanna ute 20 sek innan du går in igen. Detta kan man göra flera gånger om dagen. Man utökar till en minut. Sen två minuter. Sen fem minuter etc. Hunden skall vara trygg med att du alltid kommer tillbaka. Vi ensamtränade en hel del under några veckor och när valpen var 5 månader var hon hemma i 2 timmar själv. Hon var liten och kan ju inte hålla sig hur länge som helst.

Ensamträning till en nästan vuxen hund skall ske lika långsamt som för en valp. Men i slutet kan den, pga att den kan hålla sig, vara ensam längre än en valp.

En sak man måste tänka på: om hunden skäller och gnäller ska man inte gå in. Då tror den att du kommer när den skäller vilket kommer innebära en ylande hund. Man lyssnar och så fort hunden är tyst så kommer man tillbaka. Vet inte hur många timmar jag suttit ute i trapphuset sammanlagt. Men det var väl värda timmar jag lade på ensamhetsträning. Och det fungerade ypperligt.

Jag menade inte att man skulle stänga in hunden i ett rum för att sitta i ett annat.. Utan att man kan angränsa ytan hunden får va på..

Tex att den får ligga i köket, hallen eller något annat rum.. och sen gå ut, dvs ut utomhus
  • MinnaQ

Min valp är 5 månader och kan utan problem vara ensam. Vi började gå till affären några minuter rätt tidigt och sen har det rullat på. Som längst har han varit hemma 1 timme och han sitter aldrig och väntar utan sover på sin plats.
    Som någon nämnt innan är det bäst att det är en begränsad yta hunden kan vara på typ sovrum/kök osv. Ha gärna en tv eller radio på så blir det inte så tyst för den. Se till att den är ordentligt trött och lär den en fras som för hunden kommer betyda att matte/husse går nu men kommer tillbaka. Vi använder: "gå och lägg dig matte/husse kommer snart". Börja kort och öka sedan. Träna inte heller om huden är uppstressad utan se till att den är lugn. Hoppas det ordnar sig för dig. Jag tycker det är en självklarhet att en hund ska kunna va ensam även om den inte ska behöva va det mycket.

• h8him

20 minuter som ensamhetsträning? Hon måste ju börja med att stänga dörren och sen komma in snabbt igen för att avdramatisera att hon går iväg. Sen kan hon utöka till fler minuter när valpen accepterar att hon är borta. Det är min åsikt och det kommer säkert in någon allsmäktig guru i tråden som har en annan teori.

• Krusmatta

Förresten, försök vänja hunden vid att vara ensam på olika ställen. Eftersom hunden mestadels kommer vara ensam hemma hos er, så är det viktigt att vänja den vid det också. Min hund hade till exempel inga problem med att vara ensam någon timme i min lägenhet, men om jag lämnade honom hemma hos min pojkvän började han skälla så fort vi gick utanför dörren. Så bara för att en hund kan vara ensam på ett ställe betyder det inte att den kan vara ensam var som helst.

Svar på tråden Lära 10 månaders valp att vara själv?