• Äppelpaj80

Lära 10 månaders valp att vara själv?

Hej hundvänner.

Mina föräldrar har skaffat en jättemysig liten hanhund för några månader sedan. Tanken är att jag ska passa hunden när det behövs och när de åker utomlands vilket de gör några månader varje år. De har bokat en 1 månad lång semester i mars då han kommer vara 15 månader gammal.
    Problemet är att hunden knappt har varit själv en sekund sedan de fick honom. Mina föräldrar är pensionärer och hunden har sedan liten, som alla hundar, ogillat starkt att vara själv. Men det måste man ju vänja dem vid. Min mamma har jättesvårt att lämna hunden själv och jag ser att det kommer bli ett problem för mig att ta hunden sen för vi kommer inte kunna vara med honom 24 av dygnets timmar. Hon har testat att vara ute i trådgården och lämna han inne och så skäller han och hon står ut 20 min max och så går hon in igen. Jag tror att han har lärt sig skälla på henne tills hon kommer. 

Jag jobbar ganska bra tider så hunden skulle få vara hemma hos oss själv max 5-6 h när vi har honom hade jag tänkt. Hade även tänkt ha med honom på jobbet på mitt kontor ibland eller kanske varje dag då vi har honom om det skulle funka. Men jag sitter inte därinne hela tiden och måste kunna lämna honom upp till 1h ibland, utan att han ylar ihjäl sig efter mig för då funkar det inte med resten av personalen som är där.

Skulle behöva råd om vad jag ska säga till min mamma. Visst är det så att man måste lära dem vara själva som valpar för annars är det mer eller mindre kört sen när de är äldre? Hur ska hon vänja hunden att vara själv? Behöver råd! 

• Svar på tråden Lära 10 månaders valp att vara själv?
  • GrodanHopp

Börja långsamt, hunden får aldrig bli orolig över att den är ensam. Och som du säger har han troligen nu lärt sig att skälla tills det kommer någon, så grunden är jätte viktig att få rätt.

• leversnitten

Det behöver inte alls vara kört bara för att man inte har tränat hunden som valp, ibland kan det vara precis tvärtom. Jag var hemma med vår yngsta hund i princip på heltid i 18 månader och efter det så kunde hon vara ensam utan någon träning alls, men det är ju också väldigt individuellt.

Grundtanken är att hunden måste lära sig att vara trygg när den är ensam. I början kan det innebära att man endast öppnar dörren, kliver ut och sedan tillbaka in igen. Börjar hunden skälla och härja när man är borta så har den varit ensam för länge, och det man då lär den blir ju precis det motsatta.

Eftersom dina föräldrar är pensionärer har de ju all tid i världen att ägna åt detta, så de borde ha goda förutsättningar att lyckas lära hunden att vara själv om de verkligen går in för det. I början skulle jag försöka göra själva lämnandet så naturligt som möjligt. Utan att göra någon stor sak av det bara gå till dörren, ta på ett par skor och gå iväg och stänga dörren och komma tillbaka efter några sekunder. Upprepa detta massor med gånger varje dag för att det ska bli ett helt naturligt moment. Det vanliga är ju tyvärr att väldigt många hundägare "lär" hunden att när man lämnar hemmet är det rena festen och hunden blir uppspelt och inte alls lugn och avslappnad.

När hunden väl vant sig med att husse och matte försvinner och också insett att de kommer tillbaka så får man utöka tiden man är borta. Gå till brevlådan 20 gånger om dagen eller vad som. När man väl kommit över det första steget med att lämna sin hund och den är bekväm med det så är min erfarenhet att det sedan inte brukar bli några jättebekymmer med att låta den vara själv längre och längre.

Ni måste nog också vara väl medvetna om att det faktiskt kan bli så att hunden inte kan lära sig att vara själv. Målet är som sagt att ha en trygg och avslappnad hund, men när det som nu finns en tydlig tidsgräns för när det MÅSTE fungera så är det väldigt lätt att ägaren blir stressad av detta vilket får direkt motsatt effekt.

• Äppelpaj80

Fast hur löser man att den aldrig blir orolig när de är ensam? Jag vet att han sen valp inte ens velat vara själv i ett rum och han gnäller ju så fort han misstänker att han ska bli lämnad. Hur börjar man om ifall de gjort fel?

• Äppelpaj80
    leversnitten skrev 2013-09-13 14:45:02 följande:
    Det behöver inte alls vara kört bara för att man inte har tränat hunden som valp, ibland kan det vara precis tvärtom. Jag var hemma med vår yngsta hund i princip på heltid i 18 månader och efter det så kunde hon vara ensam utan någon träning alls, men det är ju också väldigt individuellt.

Grundtanken är att hunden måste lära sig att vara trygg när den är ensam. I början kan det innebära att man endast öppnar dörren, kliver ut och sedan tillbaka in igen. Börjar hunden skälla och härja när man är borta så har den varit ensam för länge, och det man då lär den blir ju precis det motsatta.

Eftersom dina föräldrar är pensionärer har de ju all tid i världen att ägna åt detta, så de borde ha goda förutsättningar att lyckas lära hunden att vara själv om de verkligen går in för det. I början skulle jag försöka göra själva lämnandet så naturligt som möjligt. Utan att göra någon stor sak av det bara gå till dörren, ta på ett par skor och gå iväg och stänga dörren och komma tillbaka efter några sekunder. Upprepa detta massor med gånger varje dag för att det ska bli ett helt naturligt moment. Det vanliga är ju tyvärr att väldigt många hundägare "lär" hunden att när man lämnar hemmet är det rena festen och hunden blir uppspelt och inte alls lugn och avslappnad.

När hunden väl vant sig med att husse och matte försvinner och också insett att de kommer tillbaka så får man utöka tiden man är borta. Gå till brevlådan 20 gånger om dagen eller vad som. När man väl kommit över det första steget med att lämna sin hund och den är bekväm med det så är min erfarenhet att det sedan inte brukar bli några jättebekymmer med att låta den vara själv längre och längre.

Ni måste nog också vara väl medvetna om att det faktiskt kan bli så att hunden inte kan lära sig att vara själv. Målet är som sagt att ha en trygg och avslappnad hund, men när det som nu finns en tydlig tidsgräns för när det MÅSTE fungera så är det väldigt lätt att ägaren blir stressad av detta vilket får direkt motsatt effekt.
    Tack för tips, ska vidarebefordra det. Jag har försökt att tydligt förklara att hon måste börja öva hunden just som du säger. Litegrann i taget men det är som att hon inte vill?

Hur gör man då om den inte lär sig att vara själv? Får den helt enkelt hantera läget och må dåligt när man är och jobbar tex? För de flesta som har hund är ju inte pensionärer eller går hemma på heltid. Visst borde hunden vänja sig vid att vara själv efter ett tag även om den inte tycker om det?
  • Nenne666

Jag älskar att ensamhetsträna hundar. Nu är detta lite sent påtänkt för er del men det lär säkert gå ändå. Jag kastade alltid i ett gäng levergidisar rätt in i huset som kan landa under soffor och bord, varpå jag lämnar huset medan hunden engagerar sig i att leta upp dom. Säger varken hej då när jag går eller hej när jag kommer. Gör helt enkelt ingen annan grej av det än att hunden förknippar lek och godis när jag lämnar . Kan göra så ibland till min 6-åriga tik för att hon tycker att det är skoj . Gör detta när du går ut med sopor och öka tiden successivt ... Detta får ju du känna av själv.

• micromat

För det första, se till så att hunden är ordentligt rastad, kör gärna lite hjärngympa också..

Sen kan dom "stänga in" hunden i ett rum där han kan vara när dom är iväg, går att dela av med kompostgaller, man kan gärna säga åt hunden att ligga om man vill.. Efter det kan dom gå ut, först en liten stund tex med sopor eller hämta posten sen utökar man tiden..

• leversnitten
    Äppelpaj80 skrev 2013-09-13 14:48:47 följande:
    Tack för tips, ska vidarebefordra det. Jag har försökt att tydligt förklara att hon måste börja öva hunden just som du säger. Litegrann i taget men det är som att hon inte vill?

Hur gör man då om den inte lär sig att vara själv? Får den helt enkelt hantera läget och må dåligt när man är och jobbar tex? För de flesta som har hund är ju inte pensionärer eller går hemma på heltid. Visst borde hunden vänja sig vid att vara själv efter ett tag även om den inte tycker om det?
    Kan man inte se till att hunden får leva ett liv där den slipper må dåligt en stor del av tiden så får man omplacera sin hund. Det finns ju en mängd olika alternativ som hundägare använder för att kunna jobba eller åka på semester, som hunddagis, hundvakter eller pensionat. Tyvärr finns det givetvis en massa folk som bara skiter i sina djur också och bara låter dem plågas år efter år. Vidrigt.

Tyvärr är det ju så att om din mamma inte lägger energi på det här så kommer det inte att fungera, och då är det bättre att försöka hitta någon annan lösning eller strunta semestern. Det här är inget man kan göra lite halvhjärtat och hoppas att det funkar.

Tänk också på att även om hunden lär sig vara själv hos dina föräldrar så betyder inte det att den automatiskt fixar att vara själv hemma hos er i 5 timmar. Antar dock att den har varit hemma hos er en del och känner sig bekant med miljön, så man behöver givetvis inte upprepa samma process igen, men kanske backa lite. Återigen, målet är att hunden är trygg när den är ensam. 
  • Birgitta2

jag anser inte man skall vara hemma alls när man skall ensamhetsträna en hund. Inte stänga in i ett rum. Hunden vet att du är där utanför och känner din lukt och vill komma till dig. Känns som tortyr. Kanske kan funka det med men jag hade inte gjort det.

Vi gjorde så här: Gå ut genom dörren när hunden är lugn. Och stanna ute 20 sek innan du går in igen. Detta kan man göra flera gånger om dagen. Man utökar till en minut. Sen två minuter. Sen fem minuter etc. Hunden skall vara trygg med att du alltid kommer tillbaka. Vi ensamtränade en hel del under några veckor och när valpen var 5 månader var hon hemma i 2 timmar själv. Hon var liten och kan ju inte hålla sig hur länge som helst.

Ensamträning till en nästan vuxen hund skall ske lika långsamt som för en valp. Men i slutet kan den, pga att den kan hålla sig, vara ensam längre än en valp.

En sak man måste tänka på: om hunden skäller och gnäller ska man inte gå in. Då tror den att du kommer när den skäller vilket kommer innebära en ylande hund. Man lyssnar och så fort hunden är tyst så kommer man tillbaka. Vet inte hur många timmar jag suttit ute i trapphuset sammanlagt. Men det var väl värda timmar jag lade på ensamhetsträning. Och det fungerade ypperligt.

• Birgitta2
    leversnitten skrev 2013-09-13 15:00:55 följande:
    Tänk också på att även om hunden lär sig vara själv hos dina föräldrar så betyder inte det att den automatiskt fixar att vara själv hemma hos er i 5 timmar. Antar dock att den har varit hemma hos er en del och känner sig bekant med miljön, så man behöver givetvis inte upprepa samma process igen, men kanske backa lite. Återigen, målet är att hunden är trygg när den är ensam. 
    Klokt sagt. Jag är hundvakt ibland åt en underbar golden. Hemma kunde han vara ensam i flera timmar, men hos mig ylade han så fort jag gick ner till tvättstugan. Jag fick börja ensamträna honom hemma hos mig de gånger jag hade honom. En hund som är ensamtränad hemma känner sig inte alltid bekväm hos nån annan, så då får man liksom börja om.
  • Äppelpaj80
    leversnitten skrev 2013-09-13 15:00:55 följande:
    Kan man inte se till att hunden får leva ett liv där den slipper må dåligt en stor del av tiden så får man omplacera sin hund. Det finns ju en mängd olika alternativ som hundägare använder för att kunna jobba eller åka på semester, som hunddagis, hundvakter eller pensionat. Tyvärr finns det givetvis en massa folk som bara skiter i sina djur också och bara låter dem plågas år efter år. Vidrigt.

Tyvärr är det ju så att om din mamma inte lägger energi på det här så kommer det inte att fungera, och då är det bättre att försöka hitta någon annan lösning eller strunta semestern. Det här är inget man kan göra lite halvhjärtat och hoppas att det funkar.

Ja hunden har varit mycket hos oss, även utan mina föräldrar men aldrig helt ensam, så han är trygg här. Jag har sökt lite tips på nätet och fått lite tips av er här. Det där med släng levergodis lät ju som en höjdare.

Ska ta en allvarlig diskussion med min mamma igen. Problemet också är att hon gärna skulle stanna hemma och skippa resorna. Min pappa älskar att resa och dealen för att han skulle skaffa hund var att jag kunde ta den så att de kunde fortsätta resa. Vilket jag gärna gör men då måste den klara av att vara själv åtminstone någon timme. Så hon saknar väl lite motivationen att öva honom. Sen tror jag att hon tror att det kommer lösa sig när han blir äldre, så som barn funkar att de klarar av att vara själv ju äldre de blir. Men hundar är ju inte lika barn på det viset.
Svar på tråden Lära 10 månaders valp att vara själv?