• Anonym (Jag)

    Vill berätta om vår son

    När jag var sexton blev jag gravid. Pappan till barnet är min mycket, mycket äldre pojkvän. Han är i fyrtioårsåldern. Vi hade ett distansförhållande och träffades någon gång i månaden, aldrig mer. Vi hade pratat en del om vad som skulle hända om jag blev med barn. Han vägrade använda kondom men var även fast besluten att om jag bev gravid skulle jag göra abort. Punkt slut. Annars skulle han göra livet väldigt svårt för mig, sa han. Jag är själv emot aborter, tycker att ett liv är ett liv vare sig det är fött eller inte. Därför blev jag skräckslagen när jag märkte att jag blivit på smällen. Det gick mycket länge innan det överhuvudtaget syntes att magen växte, och ännu längre innan jag sa något till mina föräldrar. De blev vansinniga, krävde att jag skulle göra abort men eftersom jag tvärvägrade kunde de inte göra så mycket. Jag funderade länge men bestämde mig för att inte säga något till min kille. Jag skulle föda barnet i hemlighet, adoptera bort det och fortsätta livet som inget hade hänt. Jag lyckades dölja magen för min kille, jag ordnade så vi inte träffades de sista månaderna. Skyllde på skolarbete och stress. Jag fick hjälp av socialtjänsten att hitta ett hem till mitt barn. Dagen kom då jag skulle föda. Det blev en pojke. Han såg honom knappt, hann hålla honom en gång innan de tog honom. Min kille fick aldrig reda på något. Ingen fick reda på något, bara mamma, pappa och jag.
    Det har gått tre år sedan dess. Jag är idag nitton år, har hoppat av gymnasiet, flyttat hem till min kille. Han är fyrtiosex. Han har börjat prata om att skaffa barn, att han vill skaffa familj innan han blir för gammal. Jag kan inget annat än hålla med men varje gång han tar upp ämnet tänker jag på vår son. Jag vill så gärna berätta att han har ett barn, en lite kille på tre år, som springer omkring någonstans. Men han skulle slå ihjäl mig om han visste. Vad ska jag göra? Detta kör slut på mig!

  • Svar på tråden Vill berätta om vår son
  • Anonym (.)

    jag skulle nog fortsätta tiga då det kan rasera er relation...
    men samtidigt skulle jag känna att det inte är någon bra relation ni har då du inte kunnat tala om detta med honom när det skedde och behövt ljuga om en sådan enorm sak, inget är större än ett barn! 

  • Anonym (..)

    Adopterade du i hemlighet bort ett barn i Sverige, som omyndig för tre år sen?

  • RosaGlitter

    Att du ens vill vara tillsammans med ngn som tvingar dig till abort o själv vägrar kondom o hotar med att göra ditt liv surt.. Låter väldigt osunt i mina öron..

  • Anonym (Jag)
    Anonym (..) skrev 2013-09-13 15:18:25 följande:
    Adopterade du i hemlighet bort ett barn i Sverige, som omyndig för tre år sen?

    Det var offentligt, allts socialtjänst och hela grejen men jag valde att inte säga något till min pojkvän, vilket socialen inte kan göra något åt.
  • Anonym (..)

    Anonym (Jag) skrev 2013-09-13 15:27:05 följande:

    Det var offentligt, allts socialtjänst och hela grejen men jag valde att inte säga något till min pojkvän, vilket socialen inte kan göra något åt.

    Du uppgav fader okänd?
    om du var så rädd för honom att du gick igenom det - hur kan du då vara tillsammans med honom nu?
    Vad säger dina föräldrar om detta+  
  • Anonym (Jag)
    Anonym (..) skrev 2013-09-13 15:29:31 följande:
    Du uppgav fader okänd? om du var så rädd för honom att du gick igenom det - hur kan du då vara tillsammans med honom nu? Vad säger dina föräldrar om detta+  

    Mina föräldrar har inget att säga till om. De kan inte göra något nu när jag är myndig.
  • LazyMama

    Er relation låter väldigt osund och om jag var som du skulle jag verkligen tänka till innan jag skaffade familj med denna man. Försök ordna upp ditt liv innan du tänker på barn igen. Utbildning jobb osv så du inte hamnar i en beroende ställning till denna man.

  • Anonym (..)
    Anonym (Jag) skrev 2013-09-13 15:39:10 följande:

    Mina föräldrar har inget att säga till om. De kan inte göra något nu när jag är myndig.

    Fast jag frågade vad de tycker om att du bor med den här mannen?
    Vad tycker dina vänner?

    Varför tycker inte du att du är värd bättre? Hur är det möjligt att leva ihop när du har denna enorma hemlighet?   
  • Anonym (cc)
    LazyMama skrev 2013-09-13 15:51:54 följande:
    Er relation låter väldigt osund och om jag var som du skulle jag verkligen tänka till innan jag skaffade familj med denna man. Försök ordna upp ditt liv innan du tänker på barn igen. Utbildning jobb osv så du inte hamnar i en beroende ställning till denna man.
    Kan inte annat än hålla med. Du har hela livet framför dig. Och han är 30 år äldre än dig.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (..) skrev 2013-09-13 15:54:54 följande:
    Fast jag frågade vad de tycker om att du bor med den här mannen? Vad tycker dina vänner? Varför tycker inte du att du är värd bättre? Hur är det möjligt att leva ihop när du har denna enorma hemlighet?   

    Jag har knappt några vänner kvar, de flesta förlorade jag redan i gymnasiet. Mina föräldrar har jag nästan brutit med, och ja, de var fruktansvärt besvikna på mig. Jag förstår de men samtidigt kan jag inte komma ur den här situationen, han är mitt liv. Jag har varken pengar eller jobb.
Svar på tråden Vill berätta om vår son