MissFine skrev 2013-09-14 20:23:24 följande:
Jag tycker frågan är intressant, men svarsaternativen lite felformulerade. För det första så är vi människor kapabla att känna attraktion/lust till många, även vi som är monogama. Det finns alltså egentligen ingen skillnad där mellan polygama och monogama. Skillnaden ligger väl snarare i om man mår bra i att agera ut sin lust till andra än partnern eller inte. Monogama gör (såvitt jag vet) inte det, man vill bara ha sex med sin partner. I den meningen förnekar man ingenting som monogam. Man accepterar sin lust/attraktion (ja, den finns) men har ingen vilja att agera utifrån den.
Sen anser jag att monogam och seriemonogam i princip är samma - det handlar ju snarare om att relationer kan ta slut av olika skäl och att man då efter en tid börjar om med någon ny. Har man tur så håller relationen livet ut. Men det är få förunnat.
En monogam person kan, precis som polygama, skilja på sex och kärlek. Under singelperioder kan allså även monogama ha flera sexpartners. Men, om man blir kär och älskar någon, så vill monogama inte dela den intimiteten med andra. Då sammanfaller alltså sex och kärlek. Som min älskling säger: den sortens sex är den bästa sortens sex. :)
Så, vad ska jag svara. Finns ju inget svarsalternativ som riktigt fångar det som jag tycker. Det blev "övrigt". :)
Först och främst vill jag säga att jag gärna skulle svara alla i tråden, men det blir ju lite jobbigt. Kommer säkert att göra det ändå vad tiden lider. Jag tycker att dina tankar kring begrepp är bra även om jag inte riktigt håller med om alla! :)
Som vanligt i diskussioner hade mycket missförstånd kunnat slippas om parterna bara varit överens om begreppen först. Och är vi inte överens om dem kan diskussionen aldrig komma någonstans.
Mitt intresse för mono-polyfrågor bottnar i att jag själv aldrig lyckades vara trogen i mitt förra (superlånga) förhållande när jag väl gjort mitt första brott mot vår överenskommelse. Jag har alltid kunnat ha känslor för fler åt gången - och för mig är inte kärlek ett radioknappsalternativ - som röstningen ovan - att jag kan välja att vara kär och då i en person eller att inte vara kär i någon. För mig är det ett skjutreglage för varje enskild person där jag kan känna mer eller mindre kärlek - och ett separat skjutreglage för attraktion. Det är alltså fullt möjligt för mig att vara sugen på åtta kvinnor samtidigt på samma sätt som att jag kan tycka väldigt mycket om åtta andra kvinnor.
För mg är gränsen mellan vänskap, förälskelse, att verkligen tycka om någon och att vilja utforska personen väldigt flytande och inte alls statisk.
Eftersom jag fungerar så skulle man förstås kunna se mig som antingen mono eller poly. Man kan basera det på vad som händer i mitt huvud - och det är väl det korrekta tänker jag, då skulle jag kunna vara poly. Man kan också basera det på hur jag agerar och under de största delarna av mitt liv har jag inte agerat och ur det perspektivet räkna mig som mono. Vilket är rätt?
Jag tycker inte att mono-poly har speciellt mycket med sex att göra. Det går som några ovan berättat att ha en relation där man ser sig som emotionellt monogam, men sexuellt polygam. Jag kallar denna typ av förhållanden öppna eller swingersförhållanden. Öppna om man gör saker var och en för sig - och swingers om man tillsammans har sex med andra. Så diskussionen om att kunna skilja på sex och känslor känns för mig därmed inte speciellt relevant - det jag främst är ute efter här är vad som händer i ditt huvud.
Sen ÄR det intressant med människor som har så starka överjag så att de kan stå emot alla impulser, men det ser jag inte som att det påverkar om man egentligen är mono eller poly. Se det som att en person som levt i en 20-årig relation plötsligt kommer ut som homosexuell. När blev personen icke-hetero? När personen tänkte sin första tanke på att ha sex med, eller bli kär i någon av samma kön? När de först agerade på sin känsla? När de berättade för sin mamma?
Jag tolkar din text ovan som att man bara kan se sig som poly om man lever öppet som poly och att man alltid annars är mono. Med motsvarande tolkning är personen ovan inte gay / bi förren hen är ute ur garderoben. Och jag håller inte med.