Skaffa ragdoll Tusen frågor!
Det som är viktigt är att kattungen hinner landa och bo in sig ordentligt innan man börjar utsätta den för nya stressmoment. Flytten från uppfödare, mamma och syskon kommer att vara tillräckligt påfrestande ändå för kattens immunförsvar och grundtrygghet.
Hur lång tid det tar för en kattunge att känna sig hemma och trygg i ett nytt hem och med nya ägare är väldigt individuellt, men bör åtminstone ta några veckor.
Att vänja en katt vid utevistelse är oftast ganska lätt om man bara gör det under dess första levnadsår. I början kommer den antagligen att tycka att det är obehagligt och skrämmande, men när den väl vant sig kommer den antagligen trivas alldeles utmärkt utomhus om det är i en välbekant och trygg miljö. Hur katter beter sig utomhus är lite olika, men min ragdoll (som jag vant vid utevistelse genom koppelpromenader i lugna delar av det närmaste närområdet) vet nu i vuxen ålder var "gränserna" går, kommer på inkallning och håller sig helst i närheten av mig hela tiden (som en liten hund). Min ragdoll kan vara ute i flera timmar, men när han vill gå hem (för att äta och gå på lådan, vilket han inte kan göra ute) berättar han det för mig väldigt tydligt.
Om jag hade ett hus på landet (utan trafikerade vägar i närheten) hade jag förmodligen kunnat låta honom vara lös på tomten utan att behöva oroa mig alltför mycket.
Katter får p.g.a. olycksrisken inte hållas uppbundna, så kom ihåg att någon måste hålla i linan om ni använder en sådan. Om det känns osäkert att ha katten lös på tomten kan ni kanske göra en inhängnad?
Att åka bil är också en sån där sak som de flesta katter tycker är obehaglig, men det är likadat med det. Övning är det som hjälper. Hur lång tid tar det att åka till landet för er?
När det gäller att följa med till bryggan beror det ju lite på hur cool just er katt kommer att vara, så där får ni själva göra en avvägning om vad som är lämpligt. Är det mycket stoj, stim och främmande människor där skulle jag nog inte göra det, men är det en lugn och avskild plats kan det säkert gå bra.