• enil08

    autism, vågar ni skaffa syskon??

    hjälp!
    läser och läser och det står klart för mig att autism och liknande neuropsykologiska sjukdomar kan vara genetisk/ärftligt, eller rättare sagt riskerna till att få fler barn med funktionsnedsättningar ökar markant då man fått ett barn sedan tidigare med problematiken.
    dottern har autism och epilepsi, klockan tickar och jag vill så gärna ha fler barn, älskar att vara gravid och hade lätt kunnat ha många barn men att ta risken till fler barn med alla dessa problem, no way, JAG ÄR SÅÅÅ LIVRÄDD!!! nästan sjukligt... men jag vet vad jag går igenom nu och hade inte klarat av att ha ännu mer problem. dessutom känns det som att alla andra kommer att tycka att "ge upp, du är taskig avel, räcker det inte nu"..

    hur ställer ni er här inne till detta? känslor? tankar? har ni fler syskon? hur går det? har ni fler funktionsnedsättningar i familjerna?

  • Svar på tråden autism, vågar ni skaffa syskon??
  • vampyria2
    Omogen citron skrev 2013-09-15 22:58:59 följande:
    Autism är ju inget farligt, det är inte som att barnet är sjukt eller allvarligt skadat.
    Nej men det kan vara ett handikapp som kan vara väldigt tungt att leva med, både som förälder och som den som har det.

    helt ärligt jag älskar mina ungar mest av allt men jag skulle ge min högra arm för att de skulle vakna i morgon utan sina diagnoser.
    Att se sina barn behöva kämpa hela jäkla tiden, att själv inte kunna slappna av en enda liten sekund på ett dygn är väldigt tungt. så även om du har rätt i att barnet inte är sjukt eller allvarligt skadat så är det en ibland övermäktig situation och  jag önskar inte ens min värsta fiende det jag får kämpa med varje dag pga att mina barn har sina diagnoser.
  • vampyria2
    Mamori skrev 2013-09-15 23:51:07 följande:
    Det är inte farligt i och med att det inte är direkt dödligt och på så sätt farligt men det är absolut allvarligt och kan vara farligt. Det allvarliga är att barnet i en del fall inte kan lära sig tala eller förstå språk alls och blir isolerat och ensamt, instängt i sitt eget huvud.

    Det kan också vara fysiskt farligt i och med att autistiska barn ofta även har epilepsi vilket förstås kan vara farligt men även diagnosen i sig gör att barnet kan matvägra eller utsätta sig för farliga situationer i större utsträckning än neurotypiska barn.

    Så att säga att autism inte är farligt är som att säga att det inte är farligt att födas med en allvarlig hjärnskada som ställer till med problem.
    Två utav mina barn är dessutom utåtagerande pga sin Asperger och de kan kasta klossar på en när de får lust, de kan slå upp dörrar i ansiken på lillebror när de känner för det, de kan bli så arga att de nockar mig som mamma så att jag svimmar av, de kan innan de är 18 år blivit dömda för misshandel på klass kompisar osv, sp nog tusan kan det vara farligt att ha barn med asperger.
  • Mrs Firren

    Vårt äldsta barn har varit under div utredningar i tre år utan att komma fram till ett resultat. Nu väntar utredning inom autismspektrat. Vi valde ändå att försöka få ett syskon trots att vi visste att risken att få ett barn med samma avvikelser var 25 %. För oss var det självklart att vi ville ha ett syskon, även om det skulle bli samma problematik. Vi kände att fördelarna och all glädje och kärlek som stora barnet ger vägde upp riskerna.

    Nu är lilla barnet drygt 1 år och visar hittills inga tendenser åt autismspektrat. Snarare är hon helt tvärtom på alla sätt och vis mot vad storebror var i samma ålder. 

  • Mumin80

    Det jobbigaste som jag upplever med två barn, är väl känslan av orättvisa, att lillasyster får stå tillbaka så mycket. Det är liksom egentligen inte rätt att en 1,5-åring ska få sitta och rita själv, för att nästan 4-åringen kräver ens hela uppmärksamhet. 

    Vi har ju ännu inte fått diagnosen, förhoppningsvis blir utredningen klar i oktober. Men med heltidsresurs på dagis, en lillasyster som till vissa delar är ikapp eller om storasyster i utvecklingen m.m. så blir vi nog mer chockade om vi inte får en diagnos än om vi får det. Utredningen påbörjades redan för över ett år sen, men sen har det gått så fruktansvärt segt :(

    Det som är mest frustrerande är nog att veta att NÄR vi får diagnosen, DÅ kan vi söka vårdbidrag, LSS-insatser, få hjälp av hab, bostadsanpassning m.m. Men det är ju inte så att vi inte skulle BEHÖVA hjälpen redan nu... 

    Men förhoppningen är väl att med ökad hjälp och avlastning också kunna ge lillasyster mer uppmärksamhet och slippa känna att hon blir så förfördelad. Nåt som är både en fördel och en nackdel med storasysters svårigheter är ju att åldersskillnaden på många sätt känns mycket mindre än vad den är. Vilket (kanske) gör att dom kommer varandra ännu närmare än vad två syskon med över två år emellan annars skulle göra.  

    Så egentligen, skulle vi fundera på saken idag, så skulle nog mängden avlastning runt oss vara väldigt avgörande. Just nu känner vi att det är svårt att räcka till för båda barnen, men med mer avlastning, avlösning och annan hjälp, så känns det mycket mer överkomligt, även om lillasyster skulle visa sig ha någon egen problematik (hon har utvecklats någorlunda normalt, t.o.m. före sin ålder i mycket och långt före sin syster i samma ålder, men pratar inte alls än, vilket ju gör oss lite oroliga eftersom bristen på språk var ett av dom första tecknen med storasyster).  

  • Mammor3

    Jag är en ensamstaende trilligsmamma som är 6 år och ett barn har autism. Det är problematisk för sin bröder också. Jag hoppas att vi skulle få hjälp från FK och LSS. Nu har han 5 tim i veckan LSS, det räckar inte. LSS vill att han gå till stödfamilj, men han vill inte utan sin bröder. Jag förstar inte om det finns pengar för stödfamilj, varför finns inte pengar för personlig assistent hemma vad han behöver? Han skulle lera om leva med sin bröder. I skolan har han ingen problem, hemma bråkar han mycket.

  • Dr Mupp

    Visst är det genetiskt. Här är det min pappa som är anledningen. 

    5 barn fick han. Fyra har autism i olika grader, den femte (jag) har en hel del aspistendenser men räknas som normalstörd än så länge. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Mamori
    Mammor3 skrev 2014-02-28 15:57:07 följande:
    Jag är en ensamstaende trilligsmamma som är 6 år och ett barn har autism. Det är problematisk för sin bröder också. Jag hoppas att vi skulle få hjälp från FK och LSS. Nu har han 5 tim i veckan LSS, det räckar inte. LSS vill att han gå till stödfamilj, men han vill inte utan sin bröder. Jag förstar inte om det finns pengar för stödfamilj, varför finns inte pengar för personlig assistent hemma vad han behöver? Han skulle lera om leva med sin bröder. I skolan har han ingen problem, hemma bråkar han mycket.
    Är det avlösare i hemmet ni har dessa 5 timmar? I så fall borde ni kunna få mer. Stödfamilj fungerade inte för oss heller men nu får vi beviljat 75/mån avlösare.
  • Mammor3
    Mamori skrev 2014-02-28 16:49:00 följande:
    Is that relief staff in the home you have those 5 hours? If so, you should be able to get more. Support family did not work for us either but now we granted 75/mån reliever.
    Ja, det är avlösingsservice. LSS så att vi kan inte ha fler stöd om han behöver inte ha så mycket persönlig hjälp. 
    Han skulle klä på, men slå med sina kläder på sina bröder. Han är 6, men emotionelt är han 1,5-2 år. Om han se mig inte han paniker och skrika och slå sina bröder.
    Vi har inte familj i Sverige och Barnhabiliteringen så att jag skulle till socialtjänsten för stödfamiljen för alla barn. Barnen vill stanna tillsammans och vill inte blir delat up. Vad ska jag göra? Vilken möjligheter finns?
  • aladyone

    En fråga hur många av er har själv någon diagnos? Jag har inte autism. Men en Adhd men en lugn sådan. Fick en son med diagnos inom autismspektrum. Älskar min son men kommer inte att vilja utsätta mig själv mer att få ett barn till med funktionshinder. Älskar min son och gör allt jag kan för honom. Har faktiskt ett möte nu i veckan. Där jag kommer att få be om att jag vill sterilisera mig. Men generna kan komma från både pappan och mamman självklart. Alla mina vänner som har något. Har också fått barn med olika funktionshinder.

  • Lady Paraplyh

    Vilka hemska fördomar du har. :( Som autistisk så kan man leva ett precis lika bra liv som en neurotypisk. Att få ett neurotypiskt barn garanterar inget liv på rosor heller.

  • Mamori
    Lady Paraplyh skrev 2014-03-01 02:32:35 följande:
    Vilka hemska fördomar du har. :( Som autistisk så kan man leva ett precis lika bra liv som en neurotypisk. Att få ett neurotypiskt barn garanterar inget liv på rosor heller.

    Det beror helt på hur diagnosen tar sig uttryck. Tycker du att man kan leva ett precis lika bra liv om man inte kan lära sig att prata eller förstå tal (och inte heller teckenspråk)?
  • RubyRed

    Vi trodde storkillen hade adhd och hade redan skaffat lillebror när stora fick diagnosen (autism). Nu ska vi ha nr 3 i september. Det är klart man hoppas att 3an slipper autism. Men det är ärftligt här så chansen/risken är väl ganska stor, 3 av 5 i syskonskaran har npf i någon form.

  • Mammor3

    Om jag hade ett barn med autism ska jag till 'Sonrise' i Amerika. Med tre barn är det inte så lätt att åker där. Barn kan lera så mycket om man ha en bra metodik.

  • UnikFamilj

    Vad är det du är så oerhört rädd för TS..? Jag kan förstå att man funderar över hur mycket man kan orka, hur svårt det rent praktiskt kan tänkas bli med vissa saker, osv. Men inga graviditeter har ju som sagt garantier..? 

    Jag har tre barn med autism (bl a), och det lär inte bli fler. Det beror på att jag nog har fullt upp och nu vill kunna stötta de barn jag har på bästa sätt. Skulle saker rulla på väldigt fint framöver skulle jag dock kunna tänka mig en sladdis..=) Jag skulle gärna ha ett barn till, egentligen, men inser att det rent praktiskt skulle bli svårt. Dessutom tror jag inte att maken orkar.. =D

  • kellyb

    Jag har fyra barn, var av mitt äldsta har autism, har inte haft en tanke att inte skaffa syskon pågrund av hans autism

  • jordgubbe0812
    Mumin80 skrev 2013-09-16 08:51:15 följande:
    Det som är mest frustrerande är nog att veta att NÄR vi får diagnosen, DÅ kan vi söka vårdbidrag, LSS-insatser, få hjälp av hab, bostadsanpassning m.m. Men det är ju inte så att vi inte skulle BEHÖVA hjälpen redan nu... 

    Men förhoppningen är väl att med ökad hjälp och avlastning också kunna ge lillasyster mer uppmärksamhet och slippa känna att hon blir så förfördelad. Nåt som är både en fördel och en nackdel med storasysters svårigheter är ju att åldersskillnaden på många sätt känns mycket mindre än vad den är. Vilket (kanske) gör att dom kommer varandra ännu närmare än vad två syskon med över två år emellan annars skulle göra.  
    Är du medveten om att du inte behöver ha en diagnos för att ansöka om vårdbidraget, men du måste ha ett läkarintyg som styrker att problemet är medicinskt (och inte beror på hemförhållanden)
  • Mumin80
    jordgubbe0812 skrev 2014-03-28 11:05:18 följande:
    Är du medveten om att du inte behöver ha en diagnos för att ansöka om vårdbidraget, men du måste ha ett läkarintyg som styrker att problemet är medicinskt (och inte beror på hemförhållanden)
    Tja, man behöver ju ett läkarintyg som styrker att barnets svårigheter medför ett merarbete i jämförelse med andra jämngamla barn. Vilket när merarbetet härstammar från barnets npf (och inte någon annan tilläggsdiagnos som epilepsi, motoriska problem eller liknande) i praktiken betyder "när utredningen är klar". Vi fick diagnosen autism i oktober/november, och halvt vårdbidrag beviljat från november. 
Svar på tråden autism, vågar ni skaffa syskon??