• Lambda

Konstig mens?

Hej, sitter här och undrar vad som pågår med min kropp? Har senaste året haft krånglig mens, menscykel. 25, 24, 15, 28, 28, 16, 25, 25, 26, 27 har cykeln varit. Tänkte att den nu verkar reda ut sig och att jag snart är tillbaka på 28 dagar som förr. Men denna gång fick jag mens den 7 september. Först bara ljust rosa orange flytning och nästkommande dag rött. Blödde ett par dagar sen trodde jag mens var slut. Men har nu haft bruna småblödningar varje dag. Är nu inne på mun tionde dag? Upplever även mensvärk och ömma bröst vilket jag kan ha i början av en menstruation. Helskumt? Någon som haft likadant? Vad berodde det på? Är orolig för cancer, har haft cellförändringar förut. Är jag i övergångsåldern? Är 35,, borde jag ringa kvinnokliniken?

• Svar på tråden Konstig mens?
  • Vallmo78

Ska vi verkligen skylla på Åldern?! Tror inte Det har med det att göra. ...Tror du antyder att det kan vara klimakteriet och visst finns det variation i när man får det och inte. Men om man kollar tillbaks på en egen mor så är det långt kvar då jag är också 35. Men det visar sig om 2 v när dr får säga sitt!!
    Lambda: Att du har mensvärk? Och ingen pos på grav test? Jag har i alla år haft snäll mens och mensvärk men nu beter den sig mycket märklig. Ja...det ska bli skönt att få veta vad det är.

• Lambda
    Vallmo78 skrev 2013-10-06 09:50:39 följande:
    Ska vi verkligen skylla på Åldern?! Tror inte Det har med det att göra. ...Tror du antyder att det kan vara klimakteriet och visst finns det variation i när man får det och inte. Men om man kollar tillbaks på en egen mor så är det långt kvar då jag är också 35. Men det visar sig om 2 v när dr får säga sitt!!

Lambda: Att du har mensvärk? Och ingen pos på grav test? Jag har i alla år haft snäll mens och mensvärk men nu beter den sig mycket märklig. Ja...det ska bli skönt att få veta vad det är.

Godmorgon. Tror inte det är åldern, speciellt inte om man tittar på sin egna mor och annan familj. Bara hoppas det inte är något allvarligt. Jag kan uppleva mensvärk typ två dagar innan mens men nu har jag tappat räkningen :) Förresten undrade du om ägglossning. Har inget svar då jag tyckte att jag hade det en eller två dagar efter att jag slutat blöda. Kan ju inte stämma? Får man vara korkad och tala om att man även funderar på avboka, extrem rädd att dom kommer ta blodprov. Hoppas du uppdaterar efter besök och jag önskar dig lycka till.
  • Lambda

Igår förmiddag fick jag en fruktansvärd smärta, kändes som att jag skulle gå av på mitten. Det höll i sig ett par timmar sen försvann smärtan. Läste i någon tråd här på FL att cystor på äggstocken kan uppge en intensiv smärta när de är på väg att spricka och när de sedan spruckit går smärtan över. Undrar om det är vad jag kan ha haft? Symptom var att det kunde ge ömma bröst och även vätska. Har ju kommit när jag klämt på bröstvårterna. 

Annars, fick jag mens idag. =)
    32 dagar från förra första blödningstillfället.
    Eller.
    20 dagar från förra andra blödningstillfället. 
    Lite svårt att veta varifrån man ska räkna? 

• Lambda

Imorgon är det dags för besök på sjukhuset. Nervös.

• Bagagelucka
    Lambda skrev 2013-10-14 23:49:06 följande:

Imorgon är det dags för besök på sjukhuset. Nervös.

Lycka till!! Uppdatera när du kan!
  • Lambda

Har fått se min livmoder och äggstockar, tyckte då mest det var svartgråttvitt brus med svarta fläckor dock ;) Hon sade att det såg bra ut, inga polyper eller så. Sade också att jag snart ska ägglossa när hon tittade på den ena äggstocken. Det med bruna blödningar, flytningar, förklarade hon som att jag inte haft ägglossning och då får man en brunaktig blödning innan mens. 

Nu har jag fått recept på gulkroppshormon att äta från dag 16 till 25. Detta ska göra att mensen och ägglossning regelbunden. Slippa ha mens för att få det igen elva dagar senare. Ska testa men först googla lite om gulkroppshormon. Vad det är, biverkningar och så vidare? Har inte en aning alls om vad det är?

Talade även om att jag och karln haft oskyddat i över ett år. Han fick brev från onkologen igår. Han behöver inte utredas mer, man måste helt enkelt gå in och plocka ut hans spermer för att sedan rena dessa förklarade läkaren jag träffade idag. Hon var bekant med hans problem. Så jag ska börja med gulkroppshormonet och vi ska kontakta fertilitetskliniken.

Den som lever får se vad som sker. =) 

• Vallmo78
    Lambda skrev 2013-10-16 09:22:25 följande:
    Har fått se min livmoder och äggstockar, tyckte då mest det var svartgråttvitt brus med svarta fläckor dock ;) Hon sade att det såg bra ut, inga polyper eller så. Sade också att jag snart ska ägglossa när hon tittade på den ena äggstocken. Det med bruna blödningar, flytningar, förklarade hon som att jag inte haft ägglossning och då får man en brunaktig blödning innan mens. 

Nu har jag fått recept på gulkroppshormon att äta från dag 16 till 25. Detta ska göra att mensen och ägglossning regelbunden. Slippa ha mens för att få det igen elva dagar senare. Ska testa men först googla lite om gulkroppshormon. Vad det är, biverkningar och så vidare? Har inte en aning alls om vad det är?

Talade även om att jag och karln haft oskyddat i över ett år. Han fick brev från onkologen igår. Han behöver inte utredas mer, man måste helt enkelt gå in och plocka ut hans spermer för att sedan rena dessa förklarade läkaren jag träffade idag. Hon var bekant med hans problem. Så jag ska börja med gulkroppshormonet och vi ska kontakta fertilitetskliniken.

Va skönt att det såg bra ut. Oki, intressant det där med bruna flytningar och ingen ägglossning! Det förklara då varför man inte blir gravid eller?! Fick du förklaring till varför? Gör gulkroppshormonet att man ägglossar?
    Jag ska till gyn imorgon. ska bli spännande och höra vad han säger! 
    Vi har också fått remiss vidare till fertilitetsklinik. 
    Hörs mer sen. Måste rusa.
    Glad för din skull att det inte var något fara.
    Kram 
  • Hallonröd
    Lambda skrev 2013-10-16 09:22:25 följande:

Skönt att det inte var nåt allvarligt! Solig

Lycka till med allt! {#emotions_dlg.flower} 
  • Lambda

Kan inte citera men... Vallmo78, tack och jag hoppas allt går bra för er. Det var intressant med brunaktiga blödningar och ägglossningen. Jag som varit så säker att jag haft ägglossning pga symptom. Gulkroppen är viktig för ägglossningen och bygger även upp slemhinnan som man sedan blöder ut som mens. Om man nu inte blivit gravid. Vissa har för tunn slemhinna som kan göra mensen konstig. T ex riktigt rikliga klumpiga blödningar ( känns igen). Gulkroppen hjälper även ägget när det släpper och att det bäddar ( fäster vid graviditet) bättre. T ex många som haft upprepade missfall får äta gulkroppshormon. Fast jag är lite nojjig. Har läst runt lite idag. Vissa sidor säger att det hjälper mot PMS och andra tvärtom. Att man kan bli deprimerad. Uppsvälldhet och ömma bröst, jag som redan har hemsk PMS. Hur kommer jag reagera? Är lite rädd men pratade ned karln och sa att märker han att jag är mycket värre än annars måste han försöka prata med mig på ett bra sätt och se till att jag slutar med tabletterna. Han typ skrattade och sa att jo det blir ju lätt ;) Tanken med hormonet är att få regelbunden mens och att då kroppen kickar igång även ägglossningen. En omstart för kroppen. Sen vet jag inte om det håller i sig när man slutat äta hormonet? Blir man gravid ska man sluta äta. Jag får väl testa och se hur kroppen reagerar. Tack för vältanken Hallonröd. Känns skönt att det inte var något större problem.

• Lambda

Idag tar jag mig till apoteket och hämtar ut receptet och imorgon är det dags att börja äta hormonet. Är lite nervös och spänd. Samtidigt nyfiken på hur kroppen kommer att reagera. 

Svar på tråden Konstig mens?